Oproep aan de ongebonden clubs

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Peter Den, 28 feb 2016.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Als je vind dat je het zelf beter kunt organiseren, wat let je?
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend

    Een (dure) vergadering beleggen is helemaal niet nodig. Een jaarplan ? Leuk maar leden willen vliegen en zitten daar echt niet op te wachten.
    Vraag de leden persoonlijk per mail input / hun mening. Dat kost niets. Je schrijft dat iedereen via de secretaris van de club is uitgenodigd. Ik ben echter nooit uitgenodigd en heb dus ook mijn mening niet kunnen geven.

    De finaciele positie van de KNVvL is al jaren een hekel punt. Men blijft echter maar doorgaan met onnodig geld uitgeven aan o.a. vergaderingen.
    Bespaar geld en betrek de leden bij beslissingen dat kan tot verrassende resultaten leiden.
    Kom achter die bestuurstafel vandaan en praat met leden, ga naar de clubs toe. Een direkteur van een bedrijf die niet met zijn personeel praat zal het ook niet lang volhouden.

    Wees open, transparant en eerlijk, dat levert leden op !

    De toekomstvisie van de KNVvL moet zijn :
    Geen woorden maar daden !

    Succes ermee,

    Arnoud.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Toen ik nog lid was en in de werkgroep instructie en veiligheid zat schrok ik toen ik de eerste declaratie uitbetaald kreeg voor mijn reis naar Maarsbergen, die was dusdanig royaal dat ik daarvoor minstens 3 keer heen en weer kon rijden. Tel dat eens bij elkaar voor de 10 vergaderingen die we hadden dan wordt dat een leuke som geld. Ik heb overigens niet elke keer een declaratie ingediend, vond dat niet eerlijk. Misschien was dat wel stom, maar ik kon meer niet in vinden. Geen wonder dat er mensen zo graag in de nodige commissies willen zitten en veel willen vergaderen.
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wie weet.
    Voor de een is het nauwelijks kosten dekkend, voor de ander een halve bijstandsuitkering.
    Het kosten/baten plaatje is niet voor iedereen hetzelfde.

    Geen idee hoe het binnen de KNVvL is geregeld, maar vaak wordt een tarief per kilometer toegekend wat nog belastingvrij is. Vanuit "halverwege" Limburg naar Utrecht sukkelen kan dan best lucratief zijn.
    Als je vlakbij Maarsbergen woont kost het je enkel tijd, die je ook aan andere zaken had kunnen besteden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik kan me zomaar voorstellen dat het makkelijker is als opmerkingen en meningen van de gehele club samengevat wordt en dat deze samenvatting naar de KNVvL wordt gezonden (per email).
    Hoe de communicatie is geregeld binnen jouw club is weet ik niet.
    Individuele leden zullen waarschijnlijk individueel om hun mening zijn gevraagd, dat weet ik ook niet zoals ik al eerder schreef.
    In een jaarplan staat wat de KNVvL van plan is gedurende het komende jaar maar vraagt naar de mening van hun leden (of dit is wat ze geacht worden te doen volgens hun leden).
    Is er verdeeldheid over de plannen of zijn er vragen c.q. opmerkingen en moet er besloten worden dan gebeurt dit in een ALV (net als bij elke club).
    Maar goed, de leden willen dus blijkbaar alleen maar vliegen en zitten daar allemaal niet op te wachten. :confused:

    Begrijp me niet verkeerd, als je alleen maar wilt vliegen en verder zal alles je worst zijn.....wat is dan het probleem?

    Verder ga ik er een eind aan breien, het is mijn topic niet.
    Maar wel een leuke discussie trouwens :D
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat dacht ik toen ook, maar ik declareerde de echte kilometers en kreeg veel meer dan dat. men rekent met openbaar vervoer dat hier niet bestaat, ik woon in een klein gehucht en dan is een auto broodnodig, openbaar verver bestaat hier niet of je moet enkele kilometers lopen of fietsen. Daarnaast zat er ook een vergoeding bij voor een maaltijd en noem maar op. Als ik om 20:00 uur op een vrijdag daar moet zijn dan kan ik om 18;30 uur wegrijden (a2, a73 en A12) en ben ik nog op tijd. de maaltijd kan ik dan thuis nuttigen en thuis ben ik dan ook ruim op tijd als ik direct na de vergadering weg vertrek. Je doet dit immers als vrijwilliger en dan kan het je tijd kosten en meer.
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik zie het probleem niet echt.

    Er is een regeling voor onkosten gebaseerd op het openbaarvervoer (als je geluk hebt is dat er is, en ook nog werkt) en je mag onderweg een hapje eten.
    Nou. Mooi toch?
    Of moet iemand er geld op toeleggen?
    Ik zie hier nu niet een grootgraaiersverdienmodel in.
    Eerder; ik kan mijn uren elders verdienstelijker declareren.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Heren ff :offtopic: weer op ON zetten.
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als clubs meer willen weten over wat de KNVvL voor ze kan betekenen dan kunnen ze de KNVvL gewoon benaderen en ze komen langs of het bestuur kan naar de KNVvL komen voor meer informatie.

    De KNVvL zit niet in een ivoren toren met een slotgracht en ophaalbrug, maar in een kantoor in Woerden met een voordeur waar je naar binnen kan en hartelijk ontvangen wordt.
    De KNVvL afdeling modelvliegsport bestaat uit vrijwilligers die willen blijven vliegen. Ze steken heel veel tijd in de belangen van onze sport en naast de belangen van de eigen clubs ook nog de belangen van alle andere modelvliegers.
    In september 2015 wilde de overheid de vlieghoogte naar 90 meter brengen dat is door o.a. de KNVvL van tafel kregen.
    Hadden ze niet hoeven doen want haar eigen leden kunnen tot 300 meter vliegen.
    En de 90 meter is niet het enige ook een voorstel om de maximale hoogte naar 50 meter te verlagen met een maximale afstand tot de piloot van 100 meter is van tafel. Als die regels door waren gegaan dan was het voor veel clubs eindeoefening geweest.
    Argumenten dat de KNVvL niets doet voor niet leden zijn dus niet steekhoudend. Voor haar eigen leden hebben ze meer voor elkaar gekregen, maar hoe dat ontstaan is heeft een politieke achtergrond die ik al eerder uitgelegd heb.
    Las ook de de kosten van het lidmaatschap een een probleem zijn zoveel procenten verhoging van het clublidmaatschap.
    Kom op nauw het is € 4,- per maand op jaarbasis nog geen halve tank brandstof en minder dan de kosten van een gemiddeld bezoek aan een modelbouw(web)winkel. Dus clubs niet zeuren de knoop doorhakken en lid worden van de KNVvL zeker weten dat het voordelen gaat opleveren als de KNVvL alle clubs in Nederland kan vertegenwoordigen.
    Een lidmaatschap van de KNVvL heeft voor club ook een financieel voordeel de aansprakelijkheidsverzekering en de verzekering van de grasmaaier kan opgezegd worden want die zijn inbegrepen in het lidmaatschap. Tevens de risico's die instructeurs en examinatoren lopen zijn verzekerd. Dat laatste is zeker een punt van aandacht voor de clubleden die lesgeven of examens afnemen. Die lopen een risico, maar daar ga ik nu even niet verder op in. Wellicht later in een nieuwe reactie.
     
    flymax, Jonkje, Vale Ouwe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wat een onzin. Alsof de leden een verhoging van 47.50 per jaar zomaar accepteren. De meesten vinden 5 euro nog leuk maar 10 euro krijg je er gewoon niet door. Maakt geen zak uit of ze het kunnen betalen of niet, ze hebben het er niet voor over.

    En waarom zouden wij naar de KNVvL toe moeten stappen? We hebben ze niet nodig, we missen ze niet. Wellicht Dat we er ooit iets aan kunnen hebben in de toekomst, misschien ook wel niet.

    Het is fantastisch dat ze ook wat doen tegen domme regels voor niet KNVvL clubs maar dat gaat ook prima zonder ons nu..... Handhaving van de regels is er gewoon niet dus al zouden de regels opeens belachelijk streng worden dan nog hebben we er geen last van.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tenzij er een keer wel controle is en een overtreding wordt geconstateerd (wat bij nog lagere hoogtelimiet dan 120 meter minder ondenkbaar is) en er niet meer gevlogen mag worden op jullie terrein... Dan hebben jullie er wel degelijk last van lijkt mij.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zoals ik al zei, dat gaat niet gebeuren... Alsof de politie helis gaat inzetten om clubs te controleren op hoogte. Dan betaal ik voortaan geen belasting meer.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Neem eens kontakt op met de club "Thermiek58" ....................
     
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je hoeft maar iemand te hebben die tegen je club is en dan kan het knap vervelend worden... Zeg nooit 'nooit'. ;)
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.740
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geen idee wat er in staat. Nooit geweten dat er een ALV was. Club communiceert zoiets niet. (Als je in de jaaragenda kijkt, zie je die van 2015...) En ik ben nog wel wedstrijdvlieger.....:(
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Peter, iig bedankt voor je info.
    Wij hebben als club (The Hawks, Vught) vandaag info aangevraagd bij de betreffende instantie tbv optie c.
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @jve Bedankt, ik zal ook voor jullie mijn best doen.
    Mijn inzet is nog steeds om linksom of rechtsom een acceptabele cluberkenningsregeling te krijgen.
    Op het ogenblik is de vergadering uitgesteld en de volgende datum een beetje vaag.
    Ik probeer daar zo snel mogelijk duidelijkheid in te krijgen en zal dan weer berichten.
    Mochten jullie geen goede ontvangstbevestiging krijgen of een kastje naar de muur bericht, wil je me dat laten weten via PB?
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De club waar ik lid van ben heeft besloten om zich aan te sluiten bij de KNVvL en daar heeft dit topic mede aan bijgedragen.
    Ook bij deze club waren er de bekende bezwaren en onzekerheid over de kans op ledenverlies. Maar uiteindelijk bleek dat dit niet echt speelt 90 % van de leden is voorstander. De reden van het aansluiten is zeker niet primair de vlieghoogte, ook de andere voordelen speelde een grote rol.
    Ik hoop dat andere clubs dezelfde stap durven/gaan nemen.
    Informeer de leden goed over de voor en nadelen van een KNVvL lidmaatschap en stem erover in een vergadering.
    De club weet dan waar ze aan toe is en het brengt rust binnen de club.

    Vorig jaar ben ik bij de KNVvL geweest en daar werd aangegeven dat uit ervaring gebleken is dat het weglopen van leden in de praktijk reuze meevalt. Het blijkt dat dit klopt. Ook weet ik dat het bij andere clubs op deze manier gegaan is.
    Van groot belang is dat de leden goed geïnformeerd worden over de voor en nadelen. Dan kunnen ze de juiste op feiten gebaseerde beslissing nemen. Mij is gebleken dat men vaak alleen de negatieve kanten wil zien en niet over de juiste informatie beschikt.
    Reacties hier een daar op dit forum laten dat ook zien.

    Een overzicht van de voor en nadelen heb ik op papier gezet. Deze stuur ik indien gewenst graag toe via PB.

    Ik haak verderaf in deze discussie.
    Heb gezegd wat ik te zeggen heb en daar laat ik het bij.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
    arno888, Vale Ouwe en jve vinden dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die voor / nadelen zou ik graag ontvangen. Bedankt voor de moeite van het op papier zetten :)
     

Deel Deze Pagina