Oproep aan de ongebonden clubs

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Peter Den, 28 feb 2016.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ondanks dat ik aangegeven heb niet meer te reageren heb ik toch nog iets wat ik onder de aandacht wil brengen.

    In het Europese voorstel staat o.a. dat drones van 1 kg tot 25 kg niet hoger mogen dan 50 meter.

    Willen ze wel hoger dan 50 m dan moet de piloot beschikken over basis luchtvaart kennis.

    Dit kan volgens mij alleen maar via een te behalen brevet/certificaat dat door een erkende instantie afgegeven wordt.
    In het voorstel staat:
    education through web -training or similar to the one provided by model associations could be acceptable.
    De "association" zal in Nederland de KNVvL zijn.

    Het is dus te verwachten dat er vorm van verplicht brevet komt. Met de daarbij horende kosten.
    Dit is niet vreemd want dat fenomeen zie je ook op andere gebieden zoals het vaarbewijs en het bromfietsrijbewijs. Vroeger bestonden die niet.

    Door lid te worden van de KNVvL worden brevetten omgezet naar een KNVvL brevet en dat zou wel eens de uitweg kunnen zijn naar het in de toekomst opnieuw moeten behalen van een brevet.
    Bij het bromfietsrijbewijs is dat ook zo gegaan.
    Het Europese voorstel heeft als streef ingangsdatum medio 2018 in het voorstel is alles wat vliegt zonder bemanning en niet zwaarder dan 150 kg gedefinieerd als drone.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Alles met een AP en GPS is een Drone, de rest niet. Definitie is erg simpel. Brevet is geen oplossing, registratie deels.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, maar dat is gewoon belachelijk. Een papieren vliegtuigje dus ook in theorie...m
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    De K.N.A.C en de A.N.W.B gaan ook niet over de rijbewijzen dit gebeurd door het C.B.R.
    dus het is nog maar de vraag hoe dit gaat lopen, trouwens het modelvliegbrevet is geen erkent document, maar een bewijs van veilig kunnen vliegen.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    ANWB gaf vroeger wel vaarbewijzen uit.
    Ik heb het voorstel niet verzonnen en geef alleen aan wat erin staat en wat de gevolgen kunnen zijn.
    Daar laat ik het verder weer bij.
     
  7. Dickie

    Dickie Guest

  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    In het draadje http://www.modelbouwforum.nl/thread...gebracht-tot-120-meter-vanwege-drones.229134/
    heb ik al het een en ander gepost over het RPAS overleg van vandaag.
    Relevant voor de ongebonden clubs is daaruit:

    Vandaag heb ik weer deelgenomen aan het RPAS overleg en wel in een kleine commissie specifiek op het onderwerp klassieke modelbouw.
    Ik vond het een zeer positieve vergadering die voor wat mij betreft gekenmerkt werd door een grote openheid dan voorheen van de overheid, KNVvL en de Limburgse federatie, ten opzichte van onze ‘‘problematiek’’.
    Ik denk wel dat het zich activistisch opstellen van enige verenigingen zo zijn effect heeft gehad, waarvoor dank voor de steun.:thumbsup:
    Nadeel is wel dat de ideeën, zoals het echte overheid betaamt, weer door hogere instanties getoetst en uitgewerkt moeten worden, in ander kaders zoals de EASA ingepast moeten worden, terug gefloten kunnen worden enzovoort…
    Dat houdt ook in dat er een nadrukkelijk verzoek is, ook aan mij, om niet te concreet uit de school te klappen; er is geen sprake van harde toezeggingen.
    Wat ik kan laten doorschemeren, met alle voorbehouden van dien:

    Verenigingen: De overheid is er nu van overtuigd dat verenigingen in het algemeen, (die wel aan zekere voorwaarden moeten voldoen), dezelfde rechten moeten krijgen als Federatie en KNVvL verenigingen.

    Zoals gezegd, over hoe dit uitgewerkt gaat worden kan ik geen mededelingen doen, maar ik heb er vertrouwen in. (en komt overeen met de voorstellen die ik daarvoor gedaan had).

    De huidige situatie:

    Dezelfde terughoudendheid en voorbehoud die voor de toekomstige regelgeving moet worden betracht betekend wel dat ik voor de huidige situatie geen enkele formele toezegging heb kunnen lospeuteren.
    Wel zou je, niet zonder grond, kunnen proeven dat handhaving van een vlieghoogteregeling van 120mtr ten opzichte van 300mtr bij ongebonden clubs en bij niet provocerend gedrag, voor de overheid niet de hoogste prioriteit heeft. (understatement)
    Zeker niet in de aanloop naar een ruimere regelgeving.

    Het is aan ieder hier naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid mee om te gaan.
    Het vermijden van situaties met bemande luchtvaart blijft uiterst belangrijk.

    Met de clubs die zich met mij in verbinding hebben gesteld neem ik zo spoedig mogelijk weer kontakt op.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zonder formele toezegging heeft het m.i. weinig waarde.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Maar wel een stap in de goede richting.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Helemaal mee eens..
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Heeft nu nog weinig waarde: ach een beetje azijn is altijd welkom.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb al een mini-verslagje in het draadje ''vlieghoogte teruggebracht enz..'' over het laatste RPAS overleg gedaan.
    Wat betreft het effect voor de clubs: daarover is gesteld dat de situatie voor clubs momenteel ongewijzigd blijft.
    Ik heb met opzet tijdens deze vergadering naar de status van het voornemen om de ongebonden clubs een gelijkwaardige plaats in de regelgeving te geven.
    Met het antwoord is voornemen bevestigd, in detail met medewerking van het kleine commissie-overleg (modelvliegers), uitgewerkt wordt en men hoopt dit effectief dit najaar te implementeren.
    Ik denk dat hiermee echt wel iets bereikt is, maar geduld en bewaking van deze toezegging en de uitwerking, blijft nodig.

    Er moet mij wel iets van het hart:
    Niet iedereen is het eens met mijn bemoeienissen in deze.
    Aan het begin van dit traject heb ik aan met name de KNVvL aangegeven dat ik het aannemen van de uitzonderingspositie van de KNVvL, uiterst onconstructief vond.
    Ik vreesde voor mogelijke tweespalt in clubs waarbij kleine controverses uiteindelijk tot vervelende consequenties zouden kunnen leiden.
    Ik weet nu dat dit daadwerkelijk bij enige clubs heeft plaatsgevonden.
    Zoals mij hierin het een en ander kwalijk genomen wordt neem ik dat de aanstichters van deze tweespalt ook bijzonder kwalijk.
     
  14. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Ik herken het probleem van tweespalt. Er zijn niet zoveel zweefvliegers in onze club, dus de meesten vonden de hoogtebeperking niet zo'n probleem. Nou kun je flink op je strepen gaan staan en eisen dat de club wel lid wordt van de KNVvL, maar dat is niet mijn stijl. Ik ben dan ook heel blij met jouw inspanningen om in elk geval de clubs van (verdere) beperkingen te vrijwaren.

    Maar je kunt natuurlijk niet alles in je eentje. Wildvliegen blijft lastig, zeker in zo'n druk en overgereguleerd land als Nederland. Maar misschien dat notoire wildvliegers zich, net als eerder de ongebonden clubs, zich ook bij het overleg willen aansluiten. Misschien een verband van wildvliegers oprichten?
     
    FrankV vindt dit leuk.
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb in het andere draadje een posting geplaatst die wellicht ook relevant is onder dit draadje.
    Te vinden via:
    QUOTE="Peter Den, post: 3708503, member: 4515"]Voor de goede orde: ik ben niet persoonlijk bezig met het opzetten van een verband van vrije of wildvliegers en of een verband van nu nog ongebonden clubs.
    Ik heb in het club draadje wel aangegeven dat dit een weg kan zijn voor diegenen die zich niet in het huidige beleid van de KNVvL en/of de Limburgse kunnen vinden.[/QUOTE]
     
  16. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Ik ben vóór :)
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    verfbrander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina