opslaan van lipo's: vol of halfvol?

Ik vrees dat ik hier tot scha en schand moet bevestigen dat je ze beter halfvol opslaat zoals in 't sticky toppic.

Ikzelf zit beroepsmatig in de batterijwereld (industrieel gel, AGM) en daar was altijd de stelling: batterij moet zoveel mogelijk in opgeladen status zijn.

Echter heb ik zopas enkele weken moeten wachten op een nieuwe stuurkaart voor m'n MCPX. Is deze tijd waren de lipo's volledig opgeladen.

Bij de eerste maal herladen stelde ik meteen vast dat de laderspanning bijna meteen naar 4.2V ging, zelfs al waren de LIPO's ontladen.
De LIPO's nemen de lading niet meer zo snel op, of ze deze minder snel afgeven is me niet zo duidelijk. Maar er is zeker beschadiging opgetreden...

Dus...Lipo's gedeeltelijk geladen houden is de boodschap.
 
LiPo chemie wordt onstabieler bij hogere spanning. Bij overspanning kunnen ze daarom spontaan in brand vliegen. In volledig geladen toestand is de chemie a dermate onstabiel dat de cel zichzelf beschadigd. Daarom wordt altijd aangeraden LiPo's op 3.8V te laden wanneer je ze niet direct gebruikt.
Het vervelende is dat de betere accu's meer last hebben van dit effect. Zeer hoge C cellen gaan dus harder achteruit dan lage C varianten. Daarom zie je buiten onze hobby bijna geen Lithium accus met hoge C waarden. Mobiele telefoon accu's zijn bijvoorbeeld slechts 0.2C maar mogen met 0.8C geladen worden. De omgekeerde wereld dus.
Vol wegleggen van je Lipo in een hete auto is het slechtste wat je kan doen voor je accu's.
 
Mijne liggen altijd vol geladen .

En dat sinds ik met lipo,s vlieg , en dat zijn al een paar jaartjes .:D

Daar door nog nooit iets negatiefs bemerkt .

Mvg Johan
 
Het is beter om de Lipo's halfvol op te slaan (daarom hebben veel laders ook een storage charge mode).
Maar van een paar weken vol wegleggen worden ze echt niet slechter.
Het enige wat normaal gebeurt is dat ze vol weggelegd per jaar een paar procent capaciteit verliezen (5% of zo). Halfvol weggelegd is dat minder.
In de praktijk merk je daar bijzonder weinig van.
Bij mij liggen de meeste Lipo's gewoon vol opgeslagen zodat ik op elk moment kan gaan vliegen als ik trek heb. Hoewel ik weet dat dat niet ideaal is, heb ik er tot nu toe (ik gebruik inmiddels toch al een aantal jaren Lipo's) geen slechte ervaringen mee.

Ben.
 
Het ligt er ook erg aan met wat voor toestellen je vliegt. Het langzamere spul wat weinig stroom trekt zal prima vliegen met accu's met een wat verhoogde interne weerstand. Als je high power EDF vliegt waarbij de accus zwaar belast worden merk je veel sneller dat je accu minder wordt. Bij " mishandeling" zal de accu dan ook snel de geest geven.
Als je weet dat vol wegleggen slecht is, waarom zou je het dan nog doen?
 
Het is niet slecht in die zin dat de interne weerstand toeneemt.
De capaciteit neemt alleen een klein beetje af voor zover ik weet.
Ook bij mijn hoger belaste lipo's merk ik geen nadelige effecten.
 
Ik leg mijn lipo stickpacks (Hardcase) altijd volgeladen weg, en na dik een jaar geen problemen. Accu's lopen ongeveer 0,5% per dag leeg. Ik gebruik 2 verschillende merken en voor allebei is het zo goed als gelijk.
 
Echt helemaal leeg wegleggen schijnt inderdaad niet goed te zijn, maar ik weet niet precies wat het effect daarvan kan zijn.
 
Lipo,s leeg wegleggen voor langere tijd is niet aan te raden.

Ze kunnen dan helemaal leeg raken en dan zijn ze dood .


Mvg Johan
 
Correct, als ze leeg geraken gaan ze idd ernstig dood, zelf heb ik dit nog niet meegemaakt, maar hobbyisten om me heen wel.
 
Alles tussen 30% en 70% is goed.
Heb verschillende laders, de ene is storage mode op 30% en de andere zet hem op 50%, de volgende lader op 60. En de andere op zelfs 70%
 
Zelf ga ik meerdere keren per week vliegen waarbij er soms 4 tot 5 toestellen meegaan. Elk toestel heeft 2 tot 3 packs ( je zit al gauw aan 10 + packs :D)

Als ik alles in storage laat ben ik al een halve dag zoet met het laden van lipos alleen bij manier van spreken en wordt het een hobby op zich.

Bij langere tijd niet gebruiken, zou ik ze via storage wegbergen.

Voor frequent gebruik ben ik het voor één keer met Johan eens. Ik laad ze op het veld vol, klaar voor de volgende keer (meestal binnen enkele dagen).

Ik heb zo lipopacks die na al enkele jaren (tot 4 jaar) nog steeds behoorlijk doen en ik heb er nog maar enkele in de klikko moeten gooien (Flightpowers van de eerste generatie maar die waren al bagger voor het laden ;-). Deze manier hoeft dus niet a priori verkeerd te zijn.

Stevo
 
Wat kort door de bocht om een link van de RC groups site sponsor hier te plaatsen die eigenlijk gewoon reclame maakt voor een product van Hyperion.....

Maar het komt op het zelfde neer, lange tijd niet gebruiken, storage.

Morgen vliegen, vol kan geen kwaad.

Stevo
 
Ideaal is bij 60% je lipo wegleggen. Maar dan stel ik de
vraag, waarom zou ik nu mijn lipo's perfect op 60% afmeten
als ik toch bijna iedere week ga vliegen? Bij langere stockage -het begin van
de winter- is op z'n minst 40% vol aangeraden om ze weg te leggen. Anders
kunnen ze wel eens doodgaan op het eind van de winter.
 
Citaat: "Wat kort door de bocht om een link van de RC groups site sponsor hier te plaatsen die eigenlijk gewoon reclame maakt voor een product van Hyperion.....

Maar het komt op het zelfde neer, lange tijd niet gebruiken, storage.

Morgen vliegen, vol kan geen kwaad.

Stevo"

Er hangt een complete discussie nog aan die ene posting. Daarin wordt het vergaal nog bevestigd. Doe er je voordeel mee, dan heb je langer plezier van je dure lipo's.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top