Oracover..Foto's geven veel duidelijkheid.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Biwi, 18 jan 2008.

  1. Biwi

    Biwi Guest

    Over enkele weken ga ik mijn Robbe Charter bespannen.
    Daarom ben ik op het internet op zoek naar foto's die tonen hoe dat goed gaat. Ik zou graag de manieren willen zien om de romp te doen, of moeilijke stukjes, hoekjes, ik heb vragen over hoe te beginnen.. eerst kleine stukjes, waar je moeilijk bij kan? Daarna de grote lappen?

    Moeten de rolroeren er eerst op? of wacht ik daarmee tot alles bespanne is?

    Wie heeft er foto's. Die zeggen vaak meer dan tekst....

    Alvast bedankt. Jeroen (biwi)
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    In mijn verslagje staat hoe ik de vleugel gedaan heb. De rolroer scharnieren worden tijdens het folie-en ingelijmd. De rolroeren zelf folie ik eerst aan de scharnierkant en de kopse kanten. Dan lijm ik ze erop en borg ze, en daarna worden ze af gefolied.

    Romp ben ik nog niet aan toe, maar (als je zoals ik de staart verlijmd hebt):
    Naden tussen romp, stabilo en kielvlak folie-en.
    Boven- en onderkant folie-en, lichte overlap (5mm) op de zijkanten.
    Hele zijkanten folie-en.
    Kielvlak en stabilo folie-en.

    Ik post wel foto's als ik daar mee bezig ben, hopelijk dit weekend. (Niks geplanned, vriendin zondag op stap!)

    Succes,
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De winkelier die je Oracover verkoopt heeft ook een A4-tje met de gebruiksaanwijzing, nog ietsje uitgebreider dan die van HobbyIn.
    Ik heb nog niet zo lang geleden voor het eerst Oracover gebruikt; ik had maar wel zo'n boutje gekocht, ik dacht daar bespaar ik mezelf mogelijk wat problemen mee. Het is me meegevallen, de vleugel ziet er natuurlijk minder mooi uit dan wanneer een ervaren bouwer hem had bespannen, maar het kan er best mee door.
    Een raad: Ik heb van een deel van de vleugel de bespanning moeten werwijderen, de bouw aanpassen, en opnieuw bespannen, omdat ik de Oracover teveel had gespannen... de laatste minuscule rimpeltjes wilden maar niet weg, en uiteindelijk begon een eindrib te vervormen door mijn pogingen nog meer te krimpen. Bij je eerste bespan-klus, en zeker op kwetsbare delen, moet je misschien niet de allerlaatste rimpeltjes weg willen krimpen...
    Overigens is het nauwelijks zichtbaar als je een paneel apart over moet doen. Dat is ook wel fijn om te weten met het oog op eventuele latere herstelwerkzaamheden.
     
  5. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Kan niet vliegen maar wel strak bespannen :D. Het grootste leermoment voor mij: zet de temperatuur niet te hoog en plak alles vast (rechte stukken, een vleugel in 1 keer krijg je niet goed).

    Zit alles redelijk netjes vast (vooral de randen) let niet op wat kleine welvingen dan de temperatuur flink om hoog en vanaf het midden, vak voor vak verhiten.

    Folie niet precies op maat knippen maar langs de randen een cm ofzo uit laten steken, die overtollige stukken kan je met een scheermesje heel strak afsnijden.
     
  6. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    He Jeroen,

    Ik zie dat je je project verder gaat zetten hier op het forum, ik blijf deze volgen.
    Heb je nog gekeken naar de foto's van de startkist?? die staan nu op mijn Blog. Kijk ook een op een veld bij een verreniging op op een web-site van een leverancier daar kan je altijd leuke ideeen op doen om zelf een startkist te gaan bouwen.

    mvgr,
    Marcel
     
  7. Biwi

    Biwi Guest

    Hallo Marcel,
    Ik heb de foto's van je startkist gezien. Ziet er goed uit. Ik denk dat ik zelf met een plastic bak kom, waar ik alles los in leg. Ik heb nu mijn handen nog vol aan het bouwen van de charter zelf, dus kom ik niet toe aan een startkist zoals jouw kist.

    Gr Jeroen.

    ps, ik ga nu mijn weblog overzetten naar het forum.
     
  8. Biwi

    Biwi Guest

    Hallo Hugo, dank voor de foto's uit je verslag.
    Veel plezier met bouwen!

    Gr Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2008
  9. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik had dit al eerst in een ander draadje geplaatst maar zocht eigenlijk deze.

    Hij doet het wel goed : [media=youtube]1G4Qf[/media]

    ..filmpje zegt meer dan foto's :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jeroen, ik zou voor je alles in de folie zet, en voor je de apparatuur inbouwt, je bouwwerk even laten bekijken door een deskundige.
     
  12. Biwi

    Biwi Guest

    Ja Ron,

    Ik hoorde dat hier in de straat iemand woont die al 50 jaar aan het bouwen vliegen is. Ik ben op zijn zolder wezen kijken in het hol van leeuw. Hier gaat ieder modelbouwhart sneller van kloppen. Blijkt deze man al 80 jaar te zijn en nog steeds actief. Petje af...... Hij is gisteren nog hier geweest en alles bekeken, Ik ben bedolven onder de tips en veel wijzer geworden.
    Verder ben ik bijna lid van de lokale club hier in Geldrop, Ornithos.

    Gr Jeroen
     

Deel Deze Pagina