oracover

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Albertmobiel, 4 feb 2015.

  1. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Kan iemand mij vertellen hoe ik de laatste resten van oracover
    vleugel bekleding weg krijg [ buiten het weg schuren].
    Alvast bedankt.

    M.v.gr. Albertmobiel
     
  2. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    he,

    zelf heb ik het bij mij calmato ook gehad, ik heb daarom een keukenrol gepakt en er een velletje van afgehaald. Vervolgens op de plek gelegd waar de oracover-resten zaten en daarna het velletje keukenrol verwarmd met een flinke warmte.

    Of de oracover komt er zelf vanaf, maar het kan ook zijn dat het zich hecht aan het velletje keukenrol (wat goed is, want vervolgens gooi je het velletje gewoon weg.)

    als het niet van zelf los komt of zich niet hecht aan het velletje keukenrol dan nogmaals verwarmen en dan met je vingers voorzichtig los pulken of met een oude liniaal er langs strijken, dan gaan het wel los.

    - LET WEL OP ALS JE HET ER AF GAAT HALEN MET JE VINGERS DAT HET NOG AL WARM IS DOOR DE FOLIEBOUT. !!!!!

    succes !!

    mvg
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik denk dat je het dan over de lijmresten hebt na het weghalen van de film (daar zit de kleurstof in). Daar zit ik dus ook mee te worstelen. Als je de film warm maakt voordat je hem wegtrekt blijft er nauwelijks nog lijm achter. Het lukt me helaas nooit om dit op het hele toestel voor elkaar te krijgen. Oplossen werk helaas ook niet, de kleur trekt er dan alleen maar dieper in.
     
  4. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Voor het verwijderen van folie en ook resten kun je het beste de boel verwarmen met een verfstripper. Dat gaat veel beter dan een strijkbout.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Triviaal klusje!
    Met hitte de folie voorzichtig lostrekken. Ja, föhn of foliebout... en dan met beleid. Het is reeds genoemd door de collega's...

    Heb je geen lekkere föhn, dan de folieboutje op 150 tot 200 graad (om te overtuigen).
    Mesje erbij om lipjes af te pellen of insnedes te maken...

    Wax restanten of als je ongeduldig bent geweest, alles pardoes afgerobt... en de kleurlaag nog aangenaam op het balsa zit...

    Niet keukenrol (dat is niet sterk genoeg), maar 'poetsdoek' van de rol of oud T-shirt, laken.
    De Gamma heeft een goede poetsdoek, dat spul in roze, blauw en geel, op rol. Aldi had laatst ook van dat spul. Het heeft een sterkere weefselstructuur, absorbeerd goed de wax, en laat zich zo makkelijk lostrekken als het zich verkleeft met de strijklijm.

    Een ander goed gestikt stofje is het garagepapier van de Brezan. Zit op grote rollen... Dat is een extra sterk soort keukenpapier. Toevallig bij een vliegcollega getest. Had dat liggen. Werkte ook meer dan uitstekend onder de bout. (piece of cake, zeggen we dan...)

    Het 'doekje' op de zere plek, foliebout er op... absorberen/masseren maar.
    Dan lostrekken. Hardnekkige aankoeking herhalen.

    En zo hoef je bijna geen oplosmiddel als aceton of thinner te nemen. Dat is weer goed voor het brein... :D

    Gr Bas
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat ook goed werkt is een stukje Oracover (mag een stuk zijn wat je er net af hebt gehaald, of een reststukje wat je hebt liggen) óver de plekken met resten strijken (goed warm) en direct weer loshalen. Grote kans dat de restjes aan de lijmlaag van het opgelegde stukje hechten en er vanaf komen.

    Risico van een verfstripper is dat de resten alleen maar verharden en het onderliggende hout ook erg bros wordt.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die temperatuur mag zeker niet te hoog... en te lang.. want dan lost je schuim op... smelt je lijm los... of zet je vleugel om in een carbon vleugeltje... ook leuk...

    Een folie heat-gun kan je de temperatuur instellen. Heb ooit een soldeerföhn gekocht... die kan je traploos instellen van 50 graad t/m 600...
    Daarmee 'aai' je de folie. Niet de bedoeling dat je de boel afbrand... :D
    Met beleid zeggen we dan. Een verfstripper kan al snel te veel van het goede zijn...
    Met een folieboutje kan je ook prima gedoseerd werken...

    Voor twee weken terug nog een vleugel aangepakt, en dat ging perfect. Spat schoon.
    Je leert veel door het gewoon te doen... aan te pakken. On the fly :)
     
  8. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    met ouderwetse thinner,wel buiten doen.
    het ruikt nogal en een masker is zeker geen overbodige luxe.
    wel een katoenen doek gebruiken,als sneeuw voor de zon.zo mooi schoon.
     
  9. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Het schoonmaken lukte niet met thinner, heb het nu gedaan
    met de folie fohn en een los stanley mes. Ietsje rood blijft zitten
    maar er komt weer rood op .
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb het gedaan met een poetsdoek, over mn foliebout getrokken, bout flink heet gestookt en zo over het oppervlak gaan..

    wel regelmatig even je poetsdoek een stuk verleggen.
    maar werkt goed.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    solarfilmresten zijn nog erger. ik koop bij de action de goedkoopste ductape en dan op de resten plakken en dan eraftrekken je neemt dan de resten mee. ik heb zo wel 10 vleugelsets schoongemaakt.
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zoals boven.
    Waar kleur blijft spuit ik gewoon witte Spuitlakken van de action over.
    Daarna kan je prima met andere kleuren bespannen
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik krijg het nog steeds goed weg met het blauwe papier garagedoek van de 'Brezan', of met oude afgedankte t-shirts... met de bout op een vrij hete stand.
    Folie ook geduldig er af trekken met een warme bout, of met föhn, zodat er zo min mogelijk resten op het balsa blijven.
    Ga je het er ongeduldig af lopen roppen?... rats, rats, rats... geeft dat uiteindelijk extra werk.
     

Deel Deze Pagina