Organiseren van de Hobbyruimte / Werkplaats.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door stef stuntpiloot, 6 sep 2018.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik krijg regelmatig wat vragen over de werkplaats en wat ik er voor gebruikt heb dus even een bericht hier algemeen zodat het voor iedereen duidelijk is die interesse heeft (voor de duidelijkheid, ik vind het niet erg als je een PB stuurt! maar dit kan meer mensen sneller helpen)

    Tijdens het schrijven merkte ik al snel dat het nogal een uitgebreid bericht werd dus heb ik besloten hier maar even een nieuw topic over te maken!

    Werkbank en Primaire bergruimte

    De werkbank/kast tegen de muur is een Ikea keukenblok, in dit geval heb ik hem samengesteld als:
    3 secties van 80cm breed 60cm diep
    Links 8 laden (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S49281131/#/S19281118)
    Midden 4 laden (kan zo geen linkje vinden, zelfde setup behalve dat de laden 2x de hoogte per stuk zijn)
    Rechts 8 laden (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S49281131/#/S19281118)

    Let op dat je Maximera geleiders neemt en niet de goedkope versie (die schuift maar de helft uit, maximera 90%) En als je van plan bent zwaar gereedschap er in te leggen, gebruik dan wat stevigere voeten dan de standaard plastic buisjes die er bij geleverd worden. Ik vertrouw die in ieder geval niet! De rest is overigens topkwaliteit, heel blij mee

    T blad is naar persoonlijke voorkeur, ik heb Karlby 246 cm lang (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70335189/#/60335199) Dit zelfde blad heb ik ook op de werkbank in het midden van de kamer. Die is overigens verrijbaar.

    Afbeelding van de bergkast vlak na het plaatsen

    [​IMG]

    En een klein gedeelte van de combo met de werkbank in het midden (excuus voor de carbon platen die in de weg liggen, had zo niet een andere foto tot mijn beschikking)

    [​IMG]

    Een groot deel van de laden zijn gevuld met schuimplaten. Polyether SG28 om precies te zijn. https://schuimrubbergigant.nl/polyether-sg-23-zwart.html

    Dit zorgt voor een georganiseerde en veilige opbergplek voor je gereedschap. Een paar voorbeelden van hoe ik het heb:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb daar overigens ook een video van gemaakt waarin ik die lade met camera spullen inricht. Linkje als je dit zelf ook wil doen:



    Overige Opbergmiddelen

    Ik heb voor een veel te lange tijd gebruik gemaakt van blauwe stapelbakken voor het opruimen van eigenlijk alles. Het probleem is dat je niet eenvoudig (van afstand) kan zien wat er in zit en daarnaast zijn ze te groot voor de kleine dingen waardoor je al snel een verzameling krijgt. Een paar weken geleden ben ik begonnen met het organiseren van de gereedschappen en "voorraad" en als je toch van plan bent om naar de Ikea te gaan voor de keukenblokken, kijk dan ook eens naar de SAMLA serie opbergbakken. Ik heb er nu al 3x van bij gehaald en ben er heel blij mee, werkt top! goed stapelbaar/organiseerbaar en compatible met de stellingen die ze aanbieden voor snel en eenvoudig opbergen. (goh lijk wel een ikea verkoper..... Ben het niet! t spul is gewoon handig)

    Ik maak daarvoor gebruik van bijna alle afmetingen op de allergrootste na. Daarnaast heb ik voor het kleine spul van de Action 5 vaks organiseerbakjes gehaald. Die dingen zijn erg goedkoop en handig! en voor het iets grotere spul ook nog hun jumbo koffers (weet zo niet hoe die heten maar ze zijn 6 euro ofzo. De kleintjes zijn 79 cent per stuk)

    Klaar om te vullen
    [​IMG]

    Een voorbeeld van één van de grotere bakken. Dit spul is doorgaans onhandig om op te slaan
    [​IMG]

    In de stelling ziet dat er zo uit:
    [​IMG]

    Je komt er dan met dat opruimen achter hoeveel je overal verstopt hebt en ook hoeveel verschillende dingen! Daarvoor zijn die vakjes bakjes ook handig naast het grotere spul.

    Na een volle ochtend organiseren sorteren heb ik de eerste 4 van de 14 blauwe bakken leeg:
    [​IMG]

    Elk bakje krijgt een etiket en komt straks in een kast/stelling die ik er voor ga maken. Voor nu:
    [​IMG]

    Voor het gereedschap ben ik ook druk bezig, ik heb het gedeeltelijk in de laden (zoals je hierboven kan zien), gedeeltelijk aan magneet strips en ik had nog niets voor de toolholders/collets voor de machines. Daarvoor heb ik gisteren de laatste onderdelen voorlopig geprint. Deze modellen publiceer ik overigens binnenkort voor gratis download zodat je ze zelf ook kan maken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot nog een basis dingetje wat ik iedereen kan aanraden: goede verlichting! Ik ben ruim een jaar geleden over gegaan van 2 tl balken naar 10 ledpanelen. De beste investering die ik heb gedaan voor de werkplaats met voorsprong! Ze zijn niet heel erg duur en door het lage profiel ook in kamers met laag plafond te plaatsen. Ze zijn 4350 lumen per stuk, totaal dus 43.500 lumen: mooi egaal werklicht dus!

    Beetje oude foto (is nogal wat veranderd intussen) maar de lampen staan er op:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2018
    Cnn, Arnold 85 en hoeby vinden dit leuk.
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ziet er goed uit!
    Zeer luxe werkplaats, bedankt voor het delen.
    Veel plezier met je prachtige werkplaats!

    Johannes
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    hartelijk dank voor het delen.
    Dit geeft een goed voorbeeld hoe mooi een werkplaats in te richten is.
     
  4. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Dat ziet er netjes uit, mooie werk plaats.
    Wou dat ik zoveel ruimte had
     
  5. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Wow, echt een mooie ruimte, het is niet alleen jaloers op de ruimte, maar vooral op je organisatietalent. Dit is m.i een schoolvoorbeeld van een 5S omgeving, mis alleen de locatie-afbakening nog.
    Zit alleen te bedenken, zo'n ruimte nodigt uit tot de bouw van grotere en complexere modellen, de skills zijn er ook sowieso. Maar hoe krijg je het beneden, via twee gedraaide trappen ( denk ik) wordt dit toch een hele klus?

    Aan de andere kant, wie zoiets weet te organiseren, heeft ook geen probleem met aanleg van een lift
     
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor de positieve woorden! Ik heb er veel mee geworsteld dus dacht al wel dat ik er andere mee zou kunnen helpen.

    @Bitchin ; het is inderdaad 2 gedraaide trappen op dit moment. Ze zijn redelijk groot met grote treden maar nog steeds is het onhandig. Gelukkig verhuis ik over een aantal maanden (nouja bijna een jaar dan) naar een nieuwe woning met een nieuwe werkplaats! Ik bouw er 1 in de tuin en bij de bouw plaatsen ze gelijk de fundering voor mij. Geen trappen meer dan!
     
    Bitchin vindt dit leuk.
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Als iemand aanvullingen heeft, methoden die hij/zij gebruikt die toch wel erg handig zijn: hou je niet in toevoegingen zijn van harte welkom!
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Absoluut noodzakelijke aanvullingen:
    • Koffiemachine
    • Koelkast
    • Magnetron
    En om helemaal niet meer naar beneden te hoeven:
    • Bed
    • Douche
    • Toilet
    [mode=beetje jaloers]
    Prachtige (en pijnlijk nette) hobbyruimte!:thumbsup:
    [/mode]
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Tip : maak een foto van elke lade-inhoud, en plak die op de betreffende lade. Zo hoef je niet onnodig elke la open te trekken als je wat zoekt.
     
  10. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor de tips, foto van de lade inhoud kan zeker handig zijn maar is hier nu nog niet nodig. Ik weet precies wat er in elke lade ligt en de "voorraad" zit allemaal in doorzichtige bakken waardoor ik van afstand kan zien wat er in zit. Misschien dat ik het wel ga doen als er nog veel meer laden bij komen. Dat komt wel in de volgende werkplaats (moet helaas nog wel even geduld hebben)
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Whiteboard, prikbord en magneerborden aan de muren!


    jan.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Netjes ingericht!! Mij wacht ook een uitdaging op inricht gebied.

    Binnenkort verhuizen we naar een prachtig plekje, en mijn hobby ruimte komt dan op de begane grond, met weids uitzicht:

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Plattegrond klopt niet helemaal, de haard zit verder de kamer in waardoor de muur van de hobbykamer (rood omcirkeld) langer is.

    Vrouwlief wil alles strak en verzorgt hebben. Dus, inrichten geblazen!

    Ik begin maar eens met een vraag: Om de rollen carbon/glas/kevlar plat op te bergen heb ik een ruimte nodig van minimaal 130cm breed. Bijvoorkeur een ladenkast.

    Hebben jullie een idee waar zo'n kast met brede laden te koop is tegen redelijke prijs?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berrie vindt dit leuk.
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dat korte wandje tussen hobby- en woonkamer.
    Als je daar nu eens een kast plaatst van een meter (of 1,3 m), maar dan zet je de kast niet direct tegen de muur maar houdt er goede 20 cm ruimte achter.
    In die ruimte maak je een aantal plankjes waar je rollen folie of weefsel, balsa plankjes, latjes draadeinden stuurstangen en weet ik veel wat in kwijt kunt.
    Deurtje er voor als je het een beetje uit het zicht wil houden.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, ga je bij Bertus om de hoek wonen?
    Ziet er net zo wijds uit als op die foto.

    GJ
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als we Bergambacht weg denken kan ik met de verrekijker op Bertus z'n bord kijken! :rofl:
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi man!
    Gefeliciteerd!

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina