ornithopter als eindwerk

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Nico Vanneste, 18 jan 2013.

  1. Nico Vanneste

    Nico Vanneste

    Lid geworden:
    14 jan 2013
    Berichten:
    4
    Hallo

    Wij zijn Nico Vanneste en Jens Deleye, twee studenten uit het VTI van Ieper. Voor ons eindwerk moeten we een ornithopter maken. Dit is onze website:
    De Ornithopter - Home. Hierop vind je alle informatie over ons onderwerp en kan je alles volgen wat we doen.
    We hebben al eens het forum over ornithopters bekeken. Maar jammer genoeg zijn er veel verouderde onderwerpen waarvan de foto's zijn verdwenen.

    We zijn vooral op zoek naar goede plannen van ornithopters die we kunnen gebruiken. We hebben al een lijst opgesteld met de onderdelen, maar we hopen uit jullie ervaring eventueel betere onderdelen te vinden.

    Met vriendelijke groeten
    Nico Vanneste en Jens Deleye
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, en ook welkom hier denk ik!
    Goed dat je hier ook een topic start, er zijn hier zeker mensen die jullie kunnen helpen, ik heb ook al eens wat rondgevraagt en geinformeerd voor jullie en ik denk dat de 2 grote opties voor jullie zijn:

    de kestrel en de eagle, eens goed alles bestuderen en dan kunnen we het materiaal bestellen:p veel succes in ieder geval!
     
  3. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Als oplossing voor jullie energiebron zou ik geen gsm batterijen gebruiken, maar deze:
    Batteries & Accessories>Li-Poly (All brands)

    Deze batterijen zijn in verhouding lichter (hebben geen plastieken bekisting) en zijn ontworpen om meer stroom in 1 keer af te geven (een gsm ontlaad over een langere periode).

    Daarbij kosten ze niet veel.

    En misschien zouden jullie het frame best wat lichter maken (wat experimenteren met carbon, glasvezel en epoxy) dit is een stuk lichter en sterker dan de aluminium constructie van jullie. Dit is zeker belangrijk om hem in de lucht te krijgen.

    Mvg,
    Jasper
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb redelijk veel info gegeven via pb aan eclipse86, en aangezien mijn uitgaande pb berichten niet opgeslagen worden zul je even bij hem te rade moeten gaan.

    Jullie zitten op de goede weg met jullie aandrijvingen, probeer wel alles zo licht mogelijk te bouwen, dus geen aluminium, maar koolstof. Bij een spanwijdte van 1,2 meter ongeveer 6 slagen per seconde aanhouden, dan zit je goed. En heel erg belangrijk is de plaats van het zwaartepunt.
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik denk dat ze de kestrel gaan bouwen, eerst met een multiplexen romp(3mm vliegtuigtriplex denk ik) en met gaten erin...
    Kun je me ongeveer zeggen wat ik voor hen moet bestellen qua koolstofbuis en rc,
    het enige wat ze zelf best zoeken is de juiste vliegerstof en verhouding van tandwielen...
    alvast bedankt! en veel succes gasten
     
  6. Nico Vanneste

    Nico Vanneste

    Lid geworden:
    14 jan 2013
    Berichten:
    4
    Wow, hartelijk bedankt voor al jullie antwoorden, eclipse86 zit als het ware mee in het team, hij is degene met het meest ervaring. We zouden inderdaad de kestrel bouwen. Hartelijk bedankt en als jullie nog opmerkingen en raad hebben mogen jullie dat altijd melden.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    TC01 ik heb jou antwoorden doorgemaild naar Nico...

    waarvoor zouden ze het best opteren? brushed of brushless?
    brushed heb ik eerlijk gezecht nog nooit gebruikt...
    ik zie dat ze een speed 300 gebruiken brushed 7,2volt 50gram
    maar je hebt ook een speed 320 7,2volt die slechts 30gram weegt...

    ik ken dus nieks van de speed reeks...
    en brushless oke, maar waarom opteren velen nog brushed voor dit soort toestellen?
    ze hebben de plannen besteld, van zodra ze binnen zijn eens bestuderen wat ze van bouwmaterialen nodig hebben...

    Nico, voor de metalen delen die er eventueel nodig zijn enzo, kunnen jullie die omzetten in dxf of dwg formaat? dan kan ik wel aan mensen vragen in de metaalbewerking om dit cnc te maken.


    voor de vliegerstof heb ik ook TC01 zijn antwoord doorgemaild, ik heb hier echter nog een oude legerparachute liggen... deze stof is ook erg licht, maar ik weet niet of deze voldoet als doek? er kunnen in ieder geval wel enkele vleugels uit:p
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De speed 300 die we gebruiken in de vogels is een 6 volt versie met een KV van ik dacht 3000. Een brushless was in het begin moeilijk omdat er redelijk wat "dode" punten in de slag zitten en dan moet de regelaar alles weer opstarten met hoge stroompieken. Nu is dit geen probleem meer en kun je dit makkelijk aanpassen. Houd de slagsnelheid op 6 slagen per seconde bij een vogel als de kestrel, dan kom je ook uit met de tandwielverhouding die origineel is. Dus eventjes rekenen aan de tandwielen en de overbrenging om tot de juiste KV te komen voor de brushless motor.

    Parachutestof is dacht ik ripstop wat ze ook in de vliegers gebruiken, wel even kijken naar het gewicht, dat staat op de tekening of in de beschrijving, ik dacht 25 gram per vierkante meter. Daarnaast heb je Dacron nodig dat je als band kunt verkrijgen. Als koolstof heb je nodig 3 mm voor de voorste ligger, 2 mm voor de achterste en dan nog 1 of 1,5 voor de stringers. De staart wordt ook opgebouwd met 2 en 1,5 mm koolstof. De romp van G-10 of 3 mm epoxyplaat ik zou nu dunner nemen en de rest is van aluminium. De kogellinks heb ik van Kavan gebruikt, neem dan de zwaarste kwaliteit.
    De tandwielen staan op de tekening en misschien gelijk meebestellen met de tekening. En natuurlijk heel goed mijn draadjes over de Kestrel en Ikarus doorlezen.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik zoek de parachute wel eens deze week en neem een foto, gewicht is denk ik vrij laag( ik denk eraan dat ik al een deel weggegeven heb, eens zien of ik er nog heb:p)
    koolstof kan ik nu gaan bestellen.
    ik denk dat de tekeningen al besteld zijn, de tandwielen volgen dus.
    Ik had ergens eentje gelezen die 2mm gfk plaat gebruikt voor zijn romp, en de vleugelsteuntjes uit alu.
    (weet je toevallig de lengte van de romp)
    de gfk platen zijn ofwel 1000x500mm ofwel 500x250mm( meerdere 500x250 zijn denk ik makkelijker te versturen dan de grote plaat, mits de romp eruit kan he!
    die dracon heb ik eens opgezocht, maar waarvoor wordt deze juist gebruikt?
    Ik denk wel dat veel zal duidelijk worden met de tekening erbij en de dvd video

    berekenen van de tandwielen heb ik geen verstand van, maar zal nico wel kunnen uitrekenen voor het KV. ik zoek dan een gelijkaardig motortje

    ik vind geen draadjes die gestart zijn door jou met de naam kestrel of ikarus...???
    thanks
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2013
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat kan kloppen, toen werkte ik hier onder mijn eigen naam.......

    Ikarus:
    de-heropstanding-van-ikarus

    Kestrel:
    de-bouw-van-de-kestrel

    Helaas zijn alle foto's verloren gegaan toen het forum is overgezet naar andere software............... en ik bezit ze ook helaas niet meer op mijn pc's......

    Die kleine gfk plaat is dacht ik net groot genoeg, misschien dat je hem schuin erop moet uitleggen, maar dat moet je uitproberen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    The Kestrel:
    motor pinion:9T 48dp
    gear shaft/pinion:6T 32dp
    main gear:80T 32dp
    gear small:66T 48dp

    dit heb ik al gevonden qua tandwielcombi voor de kestrel.

    kan iemand me zeggen waarvoor de dp staat? en welk merk, of waar we die tandwielen kunnen verkrijgen?
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    dp staat voor de tandzetting/maat (de pitch), in het metrische systeem gebruiken we daarvoor module als ik mij niet vergis.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb idd eens gegoogled en gezocht...
    veel winkels hebben van elks wel iets, maar geen enkele heeft ze alle maal:p
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    even een mailtje naar RAnd-rc of Robert Korobelnik, zij kunnen die wel leveren. Ik heb er ook vaak op gezocht, maar kan de goede nooit vinden, de meetsen zijn groter dan de originele tandwielen. Die 6 tandspinion is een tandwiel welke ongeveer 2,5 of 3 cm lang is, die dient tegelijk als as voor het 66 tands small gear.

    Ik zal van het weekend proberen er foto's van te maken....

    Ik ben eindelijk eens blij dat studenten als eindwerk dit soort modellen gaat bouwen en niet een normaal modelvliegtuig. Dit getuigd van lef en durf.
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    alvast bedankt!

    afgelopen 3 jaar zitten er uitdagende ontwerpen in die in deze hobby voorkomen.

    eerste was een quadcopter, vorig jaar hebben we ons bezig gehouden met de gyrocopter, en nu dit. ik geloof dat volgend jaar een duikboot op het programma staat...

    momenteel denk ik dat deze orni het meest uitdagende is hopen dat het lukt!
    van 2 bovengenoemde heb jij daar een site van?
    rand rc bv levert verschillende dingen op.

    groeten Chris
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Randrc bedoel ik de site waar jullie ook de tekening van de kestrel hebben besteld, customization

    Voor Robert Korobelnik moet je bij Ovirc.free.fr - le site des Objets Volants Insolites Radio Commands zijn.

    Deze is al moeilijk, maar wat die andere school doet is nog erger, zij zijn de Festo bird aan het namaken, dus een klapwieker waarbij de vleugel ook nog eens knikt zoals bij een echte vogel gebeurd.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    en hebben die al een update?
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Nee, niet dat ik weet, heb ook al gezocht naar de mails, maar kan zo snel niks vinden. Mijn eigen project ligt ook even stil ivm drukte op zakelijk gebied. Maar dat gaat dadelijk welw eer verder. giet-oan
    voor de eerste testen...... Doordat er geen Inter-ex meer in Nederland wordt gehouden is de echte druk er een beetje vanaf.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina