ornithopter als eindwerk

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Nico Vanneste, 18 jan 2013.

  1. Nico Vanneste

    Nico Vanneste

    Lid geworden:
    14 jan 2013
    Berichten:
    4
    Bedankt voor al jullie informatie, ik wil ook Eclipse86 nogmaals bedanken, zonder jou zouden we verdwalen tussen al die rc-objecten. Nu hopen dat de plannen van de Kestrel zo snel mogelijk binnenkomen.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jullie zijn al goed bezig,
    ik heb vandaag de plannen gezien enzo en kan nu de carbon en vleugelstof bestellen
    hoe de vleugels en staart opgebouwd zijn,snap ik nu ook volledig.
    de rompdelen zijn ook mooi uitgetekend en na te maken, de alu onderdelen zijn ze aan het uittekenen om te laten frezen op school.
    alleen het vertragingssysteem, rollementjes,tandwielen,lengte en soort ball links, ben ik nog niet 100% uit hoe ze dit het best doen...

    Ik had in duitsland ook gfk plaat besteld, maar dit was 2mm(en voor de club nog 0,5 en 1mm)
    alles op het plan is natuurlijk 1,5mm. en om 1 plaatje te versturen vanuit duitsland is het 15euro.

    ik heb dit bij lindinger zien staan, zou dit ook mogelijks te gebruiken zijn?
    ABS-PLATTE CARBONLOOK 1,5/500/300MM GR. GRAUPNER
    dan kan ik daar eventueel ook nog ballinks bestellen enn eens zoeken op tandwielen...

    groeten
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even gemaild naar een collega op school, zij gebruiken FR4 platen als printplaten. van +-1.5/1.6mm dikte
    zou dit wat zijn? dit is glasvezel en epoxy plaat blijkbaar.
    hij gaat morgen eens zien of hij er nog heeft op die grootte.

    groeten Chris
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De tandwielen best bestellen waar jullie de tekening ook besteld hebben. de ball links de zware uitvoering van Kavan gebruiken, even zoeken in het Kestrel draadje van mij, daar staat dacht ik wel het bestelnummer van de ball links die ik gebruikt heb en die heel bleven.
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja ze hebben al gemaild naar daar en naar die fransman voor de tandwielen, maar momenteel nog zonder succes...
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wat is het verschil tussen de dacron en de ripstop stof?

    carbon op komst, tekeningen van de alu delen geef ik morgen aan de alu frezer:p
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ripstop is dat dunne vliegerdoek en Dacron is dat zware verstevigingsband dat ze gebruiken. Je hebt ook nog dubbelzijdige tape nodig van 3M.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke ripstop heb ik gevonden in nederland, maar wel van 39gram m² ergens anders heb ik er nog nergens gevonden.
    de dacron hebben ze dus ook nog niet!
    wel heb ik vandaag de motortjes binnen gekregen

    ik heb zowel een speed 400 brushed setupje als een 5000kv brushless motortje met esc(zou overeen moeten komen qua kv)
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik beloof niks, maar zal proberen van de week bij mijn vliegerstof winkelier gaan kijken of hij die hele lichte dunne stof nog heeft, en ook of hij de dacron nog heeft liggen.

    Ik heb zelf nog een vliegklare reserve vleugel liggen, alleen de metalen onderdelen heb ik niet meer.
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Als je op zoek bent naar licht stof is parachutestof F111 een optie, maar dat verwerkt lastig (super soepel)
    Hier te koop:
    Parachute Stof

    Skytex is denk ik het mooiste alternatief (Parapentedoek)
    De lichtste variant is Skytex 27
    Opale Paramodels - Fabrics

    Per meter te bestellen.
    Super spul. Voor een ornithopter denk ik stevig genoeg (anders op zwakke punten verstevigen met ander materiaal..)
    Semitransparant. Je kunt makkelijk patronen overtreken.
    Blijft mooi vlak liggen bij verwerken en is redelijk te verwerken onder de naaimachine.

    Succes ermee!
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    vandaag toch eens op deze windstille avond geprobeerd.
    de eerste test zit erop, nog niet echt wat positief, maar wel enkele punten te verbetering.

    bij de eerste klappen van de vleugels brak meteen net aan het alu blokje.
    daarna de carbonstaaf omgedraaid en nog enkele pogingen ondergaan. de rest zie je op de film.

    zwaartepunt wisten we niet echt maar hij was volgens mij staartlastig, we hebben dan ook een hoeveelheid lood in zijn bek gehangen.

    iedere keer dat we hem smeten ging hij direct recht omhoog(geen tijd om tegen te sturen) wie o wie weet wat er fout loopt?

    7GNnV2198Gs[/media] - YouTube
    van het gesproken taaltje zal wel niets te verstaan zijn vrees ik...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Mooi doek ;) Het ziet er allemaal heel goed uit.

    Lijkt me echt een zwaartepuntsprobleem. Het zwaartepunt zou op de eerste vleugelbevestiging aan de bovenzijde moeten zijn (waar dat rubberen ringetje omheen moet om het doek op zijn plaats te houden). Het model kun je aan een touwtje door dat gaatje ophangen en mag dan behoorlijk naar voren vallen.

    De staart staat ook redelijk vlak, die zou volgens tekening veel hoger moeten staan.

    Die koolstofstokken breken als de vleugelslag zijn krachten niet kwijt kan omdat het model tegengehouden wordt.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke dus door het vasthouden breekt het wel gevoelig sneller... de staart stond eerst veel hoger, maar toen dacht ik dat het hierdoor kwam dat hij zo direct omhoog ging... we gaan de accu eens helemaal vooraan moeten leggen denk ik... hun gewicht kwam op iets van een 480gram zonder lood...

    nu hebben we geprobeerd met een 2cell 1300 (lichter kan dus nog) een 3cell was of is denk ik teveel van het goede.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke dus door het vasthouden breekt het wel gevoelig sneller... de staart stond eerst veel hoger, maar toen dacht ik dat het hierdoor kwam dat hij zo direct omhoog ging... we gaan de accu eens helemaal vooraan moeten leggen denk ik... hun gewicht kwam op iets van een 480gram zonder lood...

    we vlogen met een 2cell 1300mah, 3cell is denk ik teveel van het goede. ik kan nog lichter gaan in accu, maar veel zal dit niet schelen...
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Door dat vasthouden kan de romp niet tegengesteld reageren op de vleugelslag. Je voelt ook dat die romp uit je handen wil wippen als de vleugels op volle snelheid slaan.

    Wat ik zo kan zien is die 2 cel voldoende vermogen. Je hebt heel veel lift, maar geen voorwaardse snelheid, door de neus zwaarder te maken zal dat zich verbeteren. Die omhoogstaande staart moet dat neusdown effect dan compenseren.
    Als alles dan uiteindelijk klopt zal het echt een feest zijn om ermee te vliegen.

    Ik zie hier toch nog iets wat volgens mij niet goed is.
    [​IMG]

    Boven op de romp staan 2 uitsteeksels in de vorm van een paddenstoel met een gaatje erdoor, hier moet het zeil op vastgezet zijn door middel van een rubberen ringetje. Als het zeil daar in het midden niet goed vastzit aan de romp verlies je kracht van de vleugelslag. dat eerste puntje is ook waar het zwaartepunt moet zitten.
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    idd goed gezien, maar het was een 3de extra paddenstoeltje dat ze voorzien hadden om de stof extra te bevestigen, maar deze is dus overbodig. de juiste 2 paddenstoeltjes dienen wel voor de vleugel vast te houden.
     
  17. Nico Vanneste

    Nico Vanneste

    Lid geworden:
    14 jan 2013
    Berichten:
    4
    Rond het derde 'paddenstoeltje' heb ik nu de batterij gemonteerd, zodat het zwaartepunt dichter naar voor ligt. Daarnaast zouden we in de plaats van de carbonnenstaafjes (die 2 keer braken) nu staaldraad proberen.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Die koolstof staven braken bij mijn vogels ook regelmatig. Die heb ik daarna vervangen door koolstofstaf omwikkeld met Kevlar, maar ook die braken regelmatig.
    Vervangen door staaldraad is een optie, maar ik weet niet of die genoeg buigt om de vleugelslag goed tot zijn recht te laten komen. Proberen kan in elk geval geen kwaad. Ik heb dit ook overwogen, maar het is er nooit van gekomen. Bij mijn laatste versies braken de staven niet meer zo snel.
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Met staaldraad als vleugelliggers wordt de orni ook weer een stuk zwaarder, ik zie dat het gewicht nu al 480gram is, nog zwaarder is ongunstig.
    Zo'n Kestrel zou eigenlijk niet boven de 450gram moeten komen.
    Mijn Eagle met spanwijdte 120cm komt uit op een vlieggewicht van ongeveer 410gram met 2s1300 lipo en vliegt dan mooi stabiel.
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    testdag 2!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina