OS Max 50 R/C

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beton, 5 jun 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo beter :D? Even de plaat gereset in Photoshop...

    full.jpg
     
    Beton vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat moet een infernaal kabaal geweest zijn. Die 'demper', niet het Photoshoppen (a.k.a. Gimpen)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt! Ik had er het geduld niet voor....

    Dat denk ik ook wel maar ik vind het wel erg mooi!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Viel best mee. In die tijd vloog niemand met een demper, zelfs de wereldkampioen niet (ENYA 60-II):
    [​IMG][​IMG]
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, was een kwestie van jpg-saven... zat een bug-je in?

    Enya... bijkans zelfbouw carb? Zou kunnen? Verder had je KAVAN, Lotterle... met aftermarket carburateurs...

    Na enig geduld en vruchtenloos eBay speurwerk (ging een setje voor record bedrag over de toonbank), via een goede vriend (modelbouwpensionaris) een bus met zuiger en drijfstang in handen gedrukt gekregen voor een sjompie-XXL OS 40H.
    Geheel gratis, onder grootst mogelijk toeval.
    Bus zonder molest-ravage sporen. Alleen nog nieuwe lagertjes bij bestellen. Bij wat ik in ontvangst mocht nemen, zat ook nog een mooi carbje... en ook die van mij was ook niet meer compleet.
    Straks dus weer een torretje in geheel oude luister teruggebracht, da's altijd mooi...

    IMG_3622.jpg


    Nu heb ik alleen nog een Saito-probleem bijgekregen... een 'betonbaanlandertje'... dus ik ben op zoek naar een goede cilinderbus voor een FA-65. Ook al is die kuis versleten. De bus stook ik desnoods uit, en zet ik weer over.
    Andere optie is cilinder van een .82, dan is dan niet origineel (de voet is moderner), maar met wat draaiwerk te ver-65-tigen...
    Toch wel jammer... de .65 leek van binnen in nieuwstaat te zijn. Blinkende lagers. Her en der brandstof residu... hoonsporen in de cilinderwand. Pfoe!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ben ik benieuwd naar dan want bij mijn weten heeft Saito nooit losse bussen gebruikt, ligt het chroom rechtsstreeks op het aluminium?
    (kan fout zitten natuurlijk....)
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad, Saito motoren hebben een cilinder en cilinderkop uit één stuk. Saito gebruikt ook geen cilinderbus, de binnenkant van de aluminium cilinder is van een hardchroom laag voorzien. De bus over zetten zal dus echt niet gaan.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik weet niet wat voor streken Saito in het verleden heeft uitgehaald!? De .65 is eerste generatie(s)?

    Dat wat jullie schrijven was ik ook zwaar van verondersteld! Methode Audi... boring in alu blok direct verchromen (vandaar dat die motoren dus allemaal stukdraaien...)...
    En bij Saito blijft dat heel, omdat er geen Audi op de voordeur staat gespijkerd... en omdat Japanners, Japanners zijn.

    Maar ik zat zo onder de loep te turen... en het leek of er een bronzen bus in was geperst. Ik dacht... 'Whow! Oppertunities'! :)

    Om te verchromen... dat gaat het beste op een koper legering onderlaagje... kan zijn dat ze eerst elektrolytisch een koperlaag hebben aangebracht, en daarna de chroomlaag?
    En dus mooi een gevalletje van... 'gefopt' :)

    Dan wordt het zeuren en leuren om een nieuwe cilinder.... geduld en afwachten...
    Sneue motortjes 'moeten' weer fix worden gemaakt! Immers!
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2018
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Nee niet in het verleden, nog steeds! Ook nu maakt Saito de cilinders nog steeds op deze manier. Dit "werkt" dus al heel veel jaren uitstekend. En inderdaad, chroom hecht slecht rechtstreeks op aluminium dus er zal ongetwijfeld een andere laag onder zitten om dat probleem op te lossen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dannnn.... wordt het hhhheul bedaagd wachten op een gustige passant voor onderdeeltje...
    Een cilindertje van 81.- USD, daar is geen hobby meer aan :)
    Of een snode kotter ende boor... oude afdraaien... dat wordt de bus voor een nieuwe...
    En een slopertje van een .82 misbruiken voor het doel... (altijd bende werk, maar je moet wat te dromen hebben)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, wel, wel... Deze 65 heeft wel degelijk een bus! Zoals ik al schreef een vroege versie.

    Hier kan je het goed zien. Geen masker. Bij verhitten begon het zowaar te zweten, maar lossen... dat wilde niet. Dan moet ik een klem verzinnen. Hardhouten stift in drieen en een wig-stift in het midden.... trek-hamer... als dat grip heeft...
    1 malig geperst, om niet gelost te hoeven worden.

    IMG_3643.jpg

    IMG_3646.jpg


    Hier de schade... mogelijk is er nog zelfs draad in te tappen, er zit materiaal onderin. Nieuw dekseltje... en verder niet druk maken :) De klepstelen haden bovenin stuikingen van de borgclips. 1 ervan was gebroken, de ander heel. Moest behoedzaam de randjes wegdremelen met slijpsteentje, zodat ik de kleppen door de geleiders kun duwen (zonder geweld)...

    IMG_3645.jpg

    Ik had het goed gezien...
    Gr Bas
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik sta verbaasd. dat wist ik niet....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Afgebroken stukjes vullen met Durafix, is dat misschien een optie?
    Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Even ter verdediging van Audi.... "Methode Audi" is de methode die bij ongeveer alle hoogwaardige motoren word toegepast, een keramische cilindervoering. Beter bekend als Nicasil, maar zo mogen ze het niet noemen omdat dat een Mahle patent is.
    Waar Audi de fout inging is het toepassen van heel dunne zuigerveren en een schraapveer met kleine gaatjes. Na een tijdje (zo'n 80.000 km.) verstopte die gaatjes door verbrande motorolie die langs die dunne zuigerveren lekte. Audi maakt die TFSI motoren nog steeds en nog steeds met keramische voering maar nu met dikkere zuigerveren en de "normale" wafelstructuur schraapveren.
    Saito cilinders hebben heel vaak een bus, te herkennen aan het stukje cilinder wat onder de voet uitsteekt. Saito maakt ook cilinders zonder bus, daar is de voering direct op het aluminium aangebracht. Die cilinders herken je aan de vlakke voet.
    Ben heel benieuwd of je die bus uit de cilinder krijgt zonder de boel te vernielen. En dan zoals je zelf al zegt, waar haal je een nieuwe bus vandaan en hoe krijg je daar dan weer een nieuwe voering op?
    Groet,
    Sam.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof, dat Bas deze bus over wilde zetten in een onbeschadigd gietstuk als daarvan de bus versleten zou blijken te zijn....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jep... en dan bij wijze van experiment.
    De bus trekken is een duivelse onderneming. Een slimme list verzinnen!
    Is natuurlijk 'koud' geperst, of in koude en hitte ingelaten, na 'uiteffening' gefixeerd.
    Omdat ongedaan te maken? Ik vrees opspannen en behoedzaam afdraaien.
    Hetzelfde met een kuis versleten bus. En dan maar hopen dat dat omzetten lukt op 0,01 mm.

    Je kan je altijd nog vergrijpen aan nieuwe onderdelen... adres waar GJVO mij op attendeerde...
    Neuwe rechthoekige voet is bijkans ook een direct verchroomde boring.
    En mag je hopen dat het uitwisselbaar is! Dus nieuwe bus op oud model carter!

    Durafix zoek ik even na. Kan zeker een optie wezen? Oeps... spul heb ik liggen! Geen optie.
    Motor-aluminium heeft een hoog siliconen gehalte. Listig spul!
    Heb ik getracht daar een reso-manifold mee te verlengen. Met een gedraaide de mof als verbinder voor meer sterkte.
    De soldeer werkt uiterst erosief op het aluminium. Vreet het weg. Vloeien doet het matig. Het lukte waarachtig wel, maar... met kunst en vliegwerk. Sterkte niet getest. Maar iets te heet, en alles zakt weg (proefstukjes). Verder behoorlijk kleur verschil door het zink.
    Zou kunnen overwegen blokje weg te slijpen, en een voorgeboord en getapt blokje op te lijmen.
    Er komen normaal gesproken geen enorme trekkrachten op te staan. Wel warmte en trillingen. En zou verlijming vast kunnen volstaan? Easyweld? Was het niet zoiets?

    Er zijn betere methoden om te lassen... maar vraagt ook om behoorlijke investeringen.
    Wel behoorlijk goed voor de leercurve!

    Overigens is het niet mijn bedoeling dit draadje te kapen!

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ik wist van extreme problemen bij motoren van bijvoorbeeld de R8 via een zijdelingse bekende, een techneut, geen eigenaar (bleek een bij de beesten af verhaal, behoorlijk triest, ik viel van m'n stoel). Goede uitleg van de problematiek! Anders... De Alfa 4C Tbi motor worden de gietijzeren bussen ingelaten in het alu blok.
    Alu fikkend (bij wijze van) heet, bussen diepgevroren in stikstof. Volledig robot gestuurd. FIAT weet hoe ze motoren moeten bouwen, weten ze al jaren.
    Maar het wordt wel steeds zwaarder belast.

    Overigens draaide mijn vader in de jaren 70 zijn Audi-100LS-motor al vroegtijdig in de soep, ook geen garantie ondanks garage onderhouden.
    Gietijzeren blok, met chroom of Nicasil coating? Per seconde tot een ravage. Een nieuw opgebouwde motor zoop olie.
    Na gesteggel met dealer is ie toen overgestapt op Lancia 2000 boxer. (Motorisch nimmer meer iets, en verder onverwoestbare wagen.)
    Ik was blij met die keuze... Wezenloos mooie wagen, bijzondere techniek. Ben dan ook volslagen Lancia-gek gebleven :)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moderatoren vragen discussie af te splitsen naar een vers draadje?
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wacht nog maar even Ron.
    Ik heb visjes uitstaan... pas als er onderdelen binnen zijn (schepnetje) kan het wellicht een toppicje worden? En dan verplaatsen we de bubs?
    Een open 'Het grote motoren oplapdraadje' opzetten... kan een ieder tot in den treurens z'n 'resto-meuk' bespreken. Perfect :)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  19. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Hoe is deze: je boort in het stukje bus dat onder cilinder uitsteekt twee gaatjes, tegenover elkaar. Stalen stift er erdoor steken en dan nog iets fabrieken wat afsteunt op de cilindervoet en dan met iets met schroefdraad de bus eruit trekken? Soort poelietrekker zeg maar.
    Devcon is naar mijn ervaring de beste aluminium-putty. Kun je zelfs tweetakt cilinders mee repareren als je al te enthousiast poorten aan het "vijlen" bent geweest. Is wel duur spul.

    Groet,
    Sam
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is die bus toch niet meer bruikbaar? en dat is nu net waar het om gaat....
     

Deel Deze Pagina