OS46 stiller maken tot 78db

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door F2B, 4 apr 2018.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Op onze club is er een limiet van 78db van toepassing voor verbrandingsmotoren.

    Ik heb een post gevonden waarin gesteld wordt dat dit mogelijk is met een quiet muffler en een 11x7 propeller. Deze knalpos is de originele knalpot met een verlengstuk in het midden en een schot met gaatjes.

    Weet iemand hoeveel gaatjes van welke diameter er in het schot zitten? Ik beschik over een draaibankje en kan zelf een tussenstuk maken.

    Een tweede optie is een HATORI pijp, die heb ik inmiddels maar ik kan geen bocht vinden, waar koop je die?
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Die Just Engines had ik al gezien maar op heel veel producten:

    Sorry currently out of stock, more arriving soon.

    Andere suggesties?
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Als je hier kijkt dan zie je onderaan de pagina het schijfje wat je bedoeld.
    Dit type uitlaat dempt heel goed heb ik op diverse fora gezien. Bij mijn club op de HLC werkt het gewoon. En een tweetakt op de norm krijgen is mogelijk. Mijn King Kobra met 10 CC Webra blackhead haalt gewoon de norm van 78 DB.

    Hierbij een plaatje van het schijfje. Diameter 34 mm de omgebogen lipjes zijn 3 mm. De lipjes zijn goed te maken met een schuin afgedremeld boortje en blok hout..

    [​IMG]
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Top, dat is precies wat ik zoek, makkelijk te maken en een indruk van de afmetingen. Als een 10cc op 78db uit kan komen dan moet een .46 zeker lukken.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Waar vlieg jij trouwens? Bij mij op de HLC houden we dezelfde norm aan. 78 db voor tweetakt, 83 db voor viertakt.

    Als je het geluid met een brommer vergelijkt....90 db voor een snorfiets... 97 db voor een bromfiets. Kortom we komen er bekaaid af :-(
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    MACS is out of business... geen opvolgers om productie over te nemen.
    Alle tools verkocht. Restanten opgekocht en tegen exorbitante prijzen aangeboden.. Meccoa...

    Hatori... is er mee gestopt, zijn aan het afbouwen. Doen nog wat heli-dempers. Dus de prijzen van nieuw en gebruikt particulier gaan -in het bijzonder- door het lint. (uiteraard, men heeft goud in handen... of tussen de oren) De #400 uitermate geschikt voor de .46 2-takt motoren wordt niet meer gemaakt. Triest!

    De uitlaat met bocht die je zocht is aldus type #400, en die is keurig stiller dan een veel te groot landbouwvoertuig voor op de weg, puber-scooter, graasmaaier, gemeentelijke grastrimmer, grasmaaimachines en kettingzagen, disco met 105 wettelijk toegestane dB waar men z'n kind laat (+oor)verdoven, een Ferrari, Lamborghini, Corvette of Lancia Aurelia B20 met standaard uitlaat. Ook stiller dan de naastliggende autosnelweg, gillende keukenmeid... zal ik even doorgaan? Soms vraag ik me wel eens af waar men mee bezig is... ja, het is prettiger voor de oren, ooit 5 meter van een opera zanger gestaan? Maar een gillende baby is erger... (behalve als het je eigen kind is.)

    Onlangs een grote zoekrond langs internet gemaakt, de opbrengst was extreem pover.Ik ben vrijwillig aanhanger van meer rust, niet de opgelegde...
    Met de a.s. handelsoorlog zullen de lipo-prijzen wel door het dak schieten... wellicht wordt brandstof dan weer wat aantrekkelijker.

    Weston heeft zeer, zeer goede en mooi handgemaakte bochten,

    IMG_3130.jpg

    maar ook hier kan je terecht.
    http://www.pefa-modelltechnik.de/index.php?id=31

    Mag dat alles niet meer lukken, dan stap ik wel permanent over op bootjes...


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
    blaauwen vindt dit leuk.
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Ik vlieg op de HLC, tot nu toe alleen electrisch. Ik heb een Xtra40 overgenomen waar deze motor op zat. Inmiddels de besturing helemaal nagelopen en de uitslagen afgesteld, nu bezig met de cosmetische reparaties, de cockpit had een krak maar gelukkig kon Dennis nog een nieuwe kap maken. Over twee weken hoop ik er mee te vliegen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Die HATORI uitlaat heb ik, ik mis alleen de bocht. PEFA gesproken, hij kan nog een bocht voor me maken maar is een part-time fabricage dus het kan even duren. Fijn dat ik nu twee opties heb om onder de limiet te blijven.

    Bedankt voor de input, ik zal de geluidsmeting op de club hier plaatsen zodra dat achter de rug is.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Xtra40 is een uitstekende vlieger. Zo goed dat ie instrumenteel saai kan worden.
    Ik denk dat je hierna bijna niets anders wilt vliegen :D

    Zeer benieuwd naar de metingen, dit weekend ook bij ons op de club, maar ben helaas verhinderd.

    Dan zou ik Weston even aanschrijven. Zijn vreselijk aardige gasten, technisch grondig op de hoogte.
    Wel de diepte van je header/manifold aangeven, dus de grootte van de ronding die uit de romp moet komen steken... en dat het om een Hatori 400 gaat.
    Hij weet wel hoe lang de bocht moet worden. (Maakt hem een cm langer zotat je nog kunt fine tunen.)
    Diameter van de #400 is 34 mm, lengte tot aan reflector is 22 cm, ingang, de binnenmaat 14,5 mm, buiten 17 mm
    Hij bepaalt de lengte van de header wel voor je.
    Hand gemaakt, gelast en ontlaat in de oven om de spanning uit het aluminium weg te nemen.

    Had hem al eens aangegeven dat de vraag naar Hatori-clonen wel eens groot kon worden...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.923
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heeft Zimmermann geen mooie stille uitlaatjes meer?
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer prijzig en voor 10 tot 15 en hoger...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.923
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, da's balen!
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Verlengstuk gemaakt voor de uitlaat met kleine gaatjes, in drie afmetingen. 2 2,5 en 3mm, groter boren kan altijd nog, eerst maar eens meten.

    Peperbus.JPG
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dit zijn gaatjes geen lipjes. Doordat het schuine lipjes zijn gaat het wervelen. Dan verlies je het meeste geluid.

    Wat je ook nog kan doen en waar ik goede ervaringen mee heb zijn rubbers. Een motorplaat op rubbers bedoel ik zoals op de foto.
    [​IMG]

    Zoals hier een Saito FG -14 op een clipped Sig Fourstar 60, met tweetakt gaat het nog beter. Een viertakt geeft hardere klappen en wil het bij extreem lage toerentallen nog wel eens dansen.

    Verder wel netjes gedaan die plaatjes.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Motor zit al op rubbers en het schijfje met de lipjes stond op nalevering ;-) We gaan kijken wat het oplevert.

    Lipjes.JPG
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Netjes gedaan. Succes ermee.

    Groet Aad dB
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je laat er geen gras over groeien! Ik had de eerste set met perforatie ook nog even getest met de dB meter. In de OS kom je idd de gebogen lipjes tegen, maar in andere pijpjes zijn het gewoon weer gaatjes :)

    Motor afhangen in rubbers doet wonderen. In 2006 op mijn nog steeds vliegende Calmato geschroefd... en een Hatori pijpje... hangt ook aan een silentblock.

    4T zal zeker meer swingen... Aad geeft het al aan! ik wil bij zo een 4T-oefening nog een goed passende extra oliekeerring direct achter de propmeenemer afhangen, die dan weer vast zit aan het hout met een contraptie. Als swing-begrenzer :)
    Eigenlijk al aardig een Haynes mount aan het worden... die heeft voorop ook ondersteuning dmv van een vork.


    Cloud Dancer 60, met OS 50 SX, 4 silentblocks h10 x Ø15 mm, in combi met een Dave Brown Motor Mount...
    Nog zonder de MACS Quit Pipe... Doch denk er om te switchen naar 4T Saito .62. Past iets beter bij het karakter van de kist. De 50SX is extreem krachtig.


    DSC_2370-LR.jpg

    Op mijn Calmato Super Sport v3.0... moeilijk te zien, maar de DB-mountop een stevige epoxyplaat van 3 mm dikte en in vorm gezaagd om alles er goed in te wurmen.
    De rubbers plaatsen in de uitsterste hoeken, zo ver mogelijk van elkaar af om hefboom effecten te minimatiseren. Rubbers dan ook zo dicht mogelijk bij de motor.
    Eigenlijk zouden ze ter hoogte van de cilinder of nog beter maar lastig... net achter de propmenemer. Op dat lager komen immers de meeste krachten... lastig te zien op het plaatje...


    DSC_1383.JPG


    En zat ook op de vergane glorie Ugly Stik gedeleet na een standje heipaal (lost in action)... Maar werkte voortreffelijk... half gas stiller dan elektro... hoorde je hem bijna niet meer... volgas een beschaafde snerp...
    Maar of dat de 78 debielenfactor is? (...dagje Assen Viva Italia doet je direct bezinnen, Super-cars, en oorverdovend op grote afstand... clubs kunnen beter niet Roomser worden dan de Paus, zo stil mogelijk is aller aardigst, slaat men door, dan molt men de hobby! Sommige potentaten roepen dat met plezier af over anderen. Rust uit de motor-setup is voor mij een persoonlijk streven, meer niet.)


    DSC3431-DIY-Poot-LR.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2018
    blaauwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina