Oscillatie carrierkist in het snelle vlucht gedeelte opgelost

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 12 jun 2017.

  1. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    De oscillatie in het snelle vluchtgedeelte is opgelost, het hoogteroer heb ik 40 % groter gemaakt en het zwaartepunt iets naar voren gelegd.
    Veel betere respons in het langzame vluchtgedeelte, eigenlijk idioot makkelijk te vliegen!
    Nu moet ik wel bij 3 kisten het hoogteroer vergroten, das minder.

    MVG

    Max
     
    classicracer en jef vinden dit leuk.
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Goed gedaan.
     
  3. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Robert-Jan;

    Merci!

    Ben in de theorie gedoken, bij BCD gaat het om de langzame vlucht, dan is als alles goed is de snelheid maar 20% of nog minder dan de snelle vlucht en dan nog overtrokken ook, geen wonder dat het hoogteroer groot moet zijn om nog een betrouwbare repons te krijgen, dit weekend in Karken kijken hoe het gaat en dan de rest van de minder vliegende vloot aanpassen. Een en ander begint wel fragiel te worden in verband met het gewicht.

    MVG

    Max
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Net niet overtrokken, als dat gebeurt lig je op het gras.
    Wat je wilt is een profiel met veel draagkracht en aan de andere kant minimale weerstand bij lage invalshoek.
    Weerstand kun je altijd aanpakken met meer motorvermogen.
    Bonus is dat je dan ook meer stroming over je stabilo/hoogteroer krijgt en je bestuurbaarheid beter blijft.
    Maar goed, blij dat je iets hebt ontdekt waarmee je verder kunt.
    We zien elkaar dit weekend! :bye:
     
  5. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Bruno; waar lul je over?

    MVG

    Max
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En ik maar denken dat Haarlemmers altijd zo keurig spraken...:rolleyes: Alweer een mythe doorgeprikt.....:D
    Je vliegt in de langzame vlucht niet overtrokken.
    Als dat gebeurt, donder je uit de lucht (dat wist de oude Daedalus al, iets met te weinig veren, ofzo..).
    De kunst is om die grens op te zoeken, terwijl je de 30 graden invalshoek niet overschrijdt
    Je vliegt dan deels op draagkracht van de vleugel en deels op vectorthrust (de verticale component, (=de helft) van je trekkracht).
     
  7. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Bruno;

    Baseer jij je op feiten of op een mening?
    De stelligheid waarmee jij zaken poneert kan mensen op het verkeerde been zetten.
    De vliegers waarmee ik E-mail, aan beide kanten van de oceaan, hebben deze stelligheid namelijk niet.
    Gaat je verhaal over NET niet overtrokken vlucht ook op voor 60 graden invalshoek, met line-slider, zoals in Class 1?
    Motorvermogen is gewicht, de trend is de andere kant op.
    Misschien kan je mij helpen; hoe ziet volgens jou de ideale BCD kist eruit, compleet met motor enzo.

    Zie je zaterdag;

    MVG

    Max
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik baseer me op de vliegmechanica van LB & RC modellen in het algemeen, rekening houdend met de optredende verschijnselen bij extreme invalshoeken.
    Het verhaal gaat uiteraard over Basic Carrier Deck, want dat is toch wat we hier vliegen?

    Maar ga je naar een grotere invalshoek, dan komt inderdaad steeds meer je vectorthrust om de hoek kijken. Tot het bij 90 graden helemaal prophangen is geworden. Spreek je ook niet meer van overtrokken vlucht, de vleugel doet dan helemaal niet meer mee. Je hoogteroer is dan een straalrichter geworden inplaatsvan vleugelinvalshoekbepaler.
    Wellicht is een duwprop binnen een ring met daarachter een of meer hoogteroeren een effectieve methode om (met minder vermogen!) beter controle te houden.

    Omdat je met een carrier model (naar mijn idee ;)) geen rugvlucht of andere kunstvluchtfiguren hoeft te vliegen loont het waarschijnlijk om een asymmetrisch profiel te gebruiken.
    Als het niet verboden zou zijn, lijkt me daarop een experiment met automatische slats (zoals de ME-262) ook een mogelijk bruikbare poging om het verschil in langzaam/snel op te schroeven.

    Omdat je geen ~5 minuten hoeft te vliegen, kom je waarschijnlijk weg met een motor die minder langdurige betrouwbaarheid hoeft te hebben dan bijvoorbeeld voor F2B. Lees: je kunt -in een kortere tijd- meer vermogen stoken voordat de boel structureel te heet wordt. Dit is wel iets om in de gaten te houden, als je magneten te heet worden is het vlot gedaan met het ding.

    En toch is het de vraag of het allemaal zo moeilijk moet. Ik zie uit mijn ooghoeken steeds een zekere Belg vrij moeiteloos hoog eindigen. En die heeft low-tech tot een kunst verheven.

    Nou, we hebben het er zaterdag wel verder over...:bye:
     

Deel Deze Pagina