Oud houten zeilboot, incompleet, hoe zag hij eruit? (BM 16m2!!)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Tinus T., 12 okt 2011.

  1. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Hallo,

    Zolang ik mij al kan heugen, ben nu 40, had mijn vader in de kelder een houten, incompleet zeilbootje met mast liggen. Mijn vader is helaas overleden, en moeders is inmiddels verhuisd. Bij het leegruimen kwamen we dit bootje weer tegen. Mijn vader kon er nooit afstand van doen, hij vaarde ermee in Bezuidenhout toen hij een klein mannetje was en vertelde er vol trots over. Zover ik mij nog kan herinneren heeft hij het zelf gebouwd, of samen met zijn vader, mijn opa. Tijdens het leegruimen konden we dit bootje niet wegdoen en heb ik het meegenomen in de wetenschap dat ik het "een keer" zou laten restaureren of opknappen. Het idee was dan om het aan moeders te geven om op een plek in de woonkamer te zetten. Nu ben ik op internet aan het zoeken gegaan of ik plaatjes of tekeningen van dit bootje kon vinden, maar dat is knap lastig. Ik dacht; ik moet bij de kenners zijn! Modelbouwers! En dit forum was gevonden. Mijn vraag aan jullie kenners; Wat is de geschiedenis van dit bootje? Foto's? Naam? Merk? Wij hebben echt geen idee. Heeft iemand ook een inschatting wat het zou kunnen gaan kosten om dit bootje op te (laten) knappen? Ik hoor heel graag van jullie en ben heel dankbaar voor jullie informatie!

    De lengte is ongeveer 60 a 70 cm.

    Hierbij een paar foto's;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2011
  2. Douwey

    Douwey

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Tinus,
    Dit lijkt me een 16m2 (wordt ook BM genoemd, klopt eigenlijk niet). Kijk eens rond hier: het Geheugen van Nederland voor informatie. Verder heb ik ook een keer een poging gedaan dit scheepje te bouwen, maar die is niet zo mooi geworden als deze bm-16m2 . Succes ermee!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Douwey bedankt voor je reactie! Hier kan ik weer verder mee!8)
     
  4. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    bootje

    het lijkt inderdaad een bergurmermeer,afgekort bm te zijn.
    ze hadden een zeiloppervlak van 14,de kleine en 16 vierkante meter.
    ontwerp uit de 60 er jaren,en bedoeld om zelf thuis te bouwen.
    met als doel om watersport voor een breder publiek toegangkelijk te maken.het model ziet er goed uit,en er moet genoeg info over het zeilplan te vinden zijn.
    heeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden is er ook een houten bouwpakket van gemaakt.
    succes met de restauratie,ze verdient zeker een mooi plaatsje.












     
  5. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Beemstra ook hartelijk dank voor de reactie!! Ik ben druk op zoek op inet! :p
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou nog iemand die hem voor je af gaat bouwen.....
    Ik hoop dat je iemand vindt, het is wel een bijzonder waardevol bootje voor je.
    Alle succes gewensd!
    Arjan (die in zijn jeugd heel wat keren is wezen "rietzeilen" met zijn vriendinnetje in een 16m2 en er dus ook mooie herinneringen aan heeft :D )
     
  7. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Arjan, dat gaat zeker goedkomen nu ik veel info heb over het bootje.

    PS Rietzeilen is ook een leuke hobby :p
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  9. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Zou kunnen, alleen klopt het roer dan niet?
     
  10. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Inderdaad, de 12M2 heeft het roer achter tegen de spiegel. Bovendien heeft deze "echte" BM-er een klapzwaard en heeft een kleiner achterdek. Verder is het meest herkenbare verschil het tuigage: de 12M2 heeft een torentuig en de 16m2 een gaffeltuig.
    Vroeger hadden wij thuis een 12m2 uit 1936. Daar heb ik destijds nog heel wat uurtjes mee helpen schuren, lakken, schuren etc.

    Martin
     
  11. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hallo Tinus,

    Zelf loop ik ook nog steeds met de vraag, wat voor boot het nou precies is en of het ooit een bouwpakket was en dan van welk merk. Ik heb die van mij inmiddels al wat opgeknapt maar de zeilen die ik erbij heb gemaakt hebben nog niet de juiste vorm.
    De rand om de kuip is nog niet geplaatst, maar zo heb je misschien een idee, hoe het model er ongeveer uit heeft gezien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2011
  12. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Wauw! Onwijs bedankt voor je reactie! Ziet er nu al goed uit! Ik zal de foto's opslaan
    en kijken wat we er mee kunnen doen.

    Gr,
    Tinus
     
  13. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Als je meer foto's nodig hebt, of bepaalde afmetingen van iets laat je het maar weten.

    Mvg, Folkert
     
  14. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Als ik iets wil weten meld ik me! Alvast dank!
     
  15. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Na een gesprek met een collega besloten om het bootje zelf te gaan opknappen:p Heb al wat vragen uitstaan, dus moet goedkomen
     
  16. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
  17. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Deze had ik gister ook gevonden na wat speurwerk :p Ik kan het bestand alleen niet in z'n geheel opslaan, dus heb een aantal printscreentjes gemaakt.
    Het mooie van die tekening is dat de maker ervan vlakbij mij vader woonde :p
     
  18. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Toeval................, ik zal nog een paar foto's voor je nemen.

    Mvg, Folkert.
     
  19. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hier nog wat detail foto's van de messing onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg, Folkert
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hee, gaaf... die heb ik dus ook nog liggen, ook een opknapper maar duidelijk minder compleet dan die van jou.
    De kuiprand zette me eerst op het verkeerde been, ik dacht dat jij een kleinere versie had dan die van mij...

    Die van mij gaat ooit hopelijk ook weer een keer opgeknapt worden, maar dan hopelijk functionerend met RC. Ik ben er nog niet uit hoe ik de fok handig kan gaan bedienen, dit soort boten heeft een fok die tot voorbij de mast steekt zoals ook op Folkerts foto's te zien is.

    Ik ga je met interesse volgen, dus maak vooral foto's van de voortgang! (dat is trouwens altijd leuk, ook voor jezelf)

    Oh ja, en zoals al eerder aangegeven: Het is dus inderdaad een "grote BM" ofwel 16m2.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2011

Deel Deze Pagina