Oud houten zeilboot, incompleet, hoe zag hij eruit? (BM 16m2!!)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Tinus T., 12 okt 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank je!
    Het roer wordt "gewoon" een 1mm messing blad aan een 2,5mm roerkoning. Geen fancy vleugelprofielen daar. Wel kan ik dat nog aan de skeg maken, maar of dat nou zo veel zoden aan de dijk zet... (voorkant van de skeg wordt wel afgerond trouwens)
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Van de week heb ik eindelijk mijn kiel gegoten. Eerst de gipsen mal een dik uur in de oven gehad (langzaam tot over de 200 graden opgestookt) in de hoop het vocht er wat uit te stoken en de mal voor te verwarmen. Helaas... het borrelde toch nog wat. Dus de kiel is net niet zo strak als ik zou willen.

    Zo ziet hij er in ieder geval uit nadat ik het ergste lood dat ik teveel had gegoten langs de randen weg had getrimd:
    [​IMG]
    Vraagje aan de andere zelfgieters: Hoe maken jullie dit normaal strak? 2K-plamuur en dan schuren ofzo? Of is er een betere manier?

    Ohja, ik heb ook twee zeilwinches uit China binnen gekregen. Uiteraard chinese kwaliteit, dus eentje DOA. Ik probeer garantie, maar ik gok dat dat verspeelde moeite gaat zijn en dan ga ik zelf wel wat aan het solderen. Voor 7 dollar moet je natuurlijk ook geen wonderen verwachten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een kleine update:
    De kiel zit inmiddels in elkaar en staat in de lak.
    Nog 1 laagje jachtlak en dan ben ik tevreden ermee.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Loden kiel of bulb met de houtrasp in vorm vijlen, met 2 K polyester plamuur strak maken.
    Mijn mal maak ik in vuurvaste cement, zeer lang laten drogen want vocht in de mal geeft niet alleen een ruw oppervlak maar is ook gevaarlijk :mad: lood spat in de omgeving.
     
  5. aegir_2

    aegir_2

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Purmerend n-h
    Bulthuisbouw


    Ook het vrijheidje wat ik heb gebouwd en waarvan hier op het forum de foto,s zijn geplaatst is ook bulthuisbouw
    aegir_2
     
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De loden kiel á 350gr ongeveer, zit al in het rood gespoten gedeelte, René. Dat had ik dus inmiddels al opgelost.
    De kiel is inmiddels helemaal klaar, hoewel ik er hééél misschien nog een extra laagje lak op zet. Gewoon, voor de zekerheid en om de laatste stofjes er uit te halen.

    Ik ben inmiddels ook een stukje begonnen aan de zeilbediening, daarvoor moeten er goten komen door de spanten heen, waar de schoten doorheen lopen. Deze maak ik van aluminium U-profielen 15mm breed en hoog. Daar komt nog een foto van, als ik wat verder ben.
    Verder ben ik begonnen met de mast, naar goed voorbeeld (van de Valk-bouwer hier op het forum) hol gemaakt met stroken 7x3mm die ik vanaf halverwege aan beide zijden heb verjongd zodat ze bovenaan 3x3mm zijn en dus massief:

    [​IMG]

    Hier de vier stukken in de lijm zodat er twee helften ontstaan, die ik hopelijk morgen tegen elkaar aan kan lijmen tot één mast. Daarna netjes schuren en in de lak, en dan zouden we een fraai mastje moeten hebben...

    Overigens: zo veel werk was dit eigenlijk niet eens... De latjes netjes tegen elkaar aangeklemd met de bandschuurmachine rustig in model geschuurd, op die manier worden ze allemaal hetzelfde en als je het goed vlak houdt en vooral niet al te hard drukt, krijg je de versmalling keurig geleidelijk.

    De originele zeilen van deze boot waren van katoen maar in dusdanig erbarmelijke staat dat je er zelfs niet meer mee wil poetsen.
    Nu heb ik een mooie witte theedoek gevonden met een rode- en blauwe baan er in; zou ik die kunnen gebruiken om nieuwe zeilen van te maken? Of gaat dat écht niet lekker werken en moet ik op zoek naar wat anders?
    Nog aandachtspunten bij het naaiwerk, zoals ingenaaide draden door de lijken oid?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    misschien wat late reactie....

    Maar in de jaren 80 heeft een bouwtekening + beschrijving van een BM 16 kwadraat in het blad "de modelbouwer" gestaan.

    ik verwacht dat veel mensen toen zo`n model gemaakt hebben, inclusief ikzelf.
    Mijn boot heeft alleen nooit echt gevaren.

    De tekening is nog te bestellen, zie: http://www.modelbouwers.nl/pdf/schepen-2.pdf
    en dan bladzijde 42 "B.M. klasse zeiljacht.
    kosten € 18,85 voor niet leden.

    of probeer iemand te vinden die het blad de modelbouwer uit 1983 deel 6 + 7.
    Hopelijk heb ik wat voor je kunnen betekenen.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    John, bedankt voor de tip. Ik doe het met een tekening van het Fries Scheepvaart Museum en de herinneringen aan de keren dat ik op zo'n bootje heb gevaren, zelf. Verder een beetje afkijken van internet, valkjes en eigen invulling, en daarmee doe ik het dan maar. Gaat best heel aardig, kijk maar:

    Romp weer in de lak:
    [​IMG]
    Achterdek ligt op zijn kop, omdat ook de onderkant hiervan gelakt moest worden.

    Dan de mast, de vorige keer liet ik een foto zien van de twee helften. Deze heb ik verder verlijmd en vervolgens in een geimproviseerde vierklauw in de boormachine gezet. Andere kant ondersteund met het handje, en dan met een stuk schuurlint model er in schuren:
    [​IMG]

    Op deze manier pak je bijna de hele mast, alleen het onderste stukje niet. En dat is nou net precies de bedoeling:
    [​IMG]
    Dat vierkante stuk valt in de mastvoet, dus. Netjes schuin gemaakt aan de onderkant om goed op de voet te passen, gaatje er in voor de scharnierpen.
    De bedoeling is om de mast strijkbaar te maken, dus dit moest wel echt werken ook.

    Giek en gaffel zijn op ongeveer dezelfde wijze als de mast gemaakt en van kleine stukjes hout heb ik een gaffelklauwtje gemaakt. De giek zit met een zelf geklust lummelbeslag aan de mast:
    [​IMG]

    Masttopje gemaakt, en een vaantje dat echt kan draaien. Een euroduppie er naast for good measure:
    [​IMG]

    En dan nog even een fotootje van het gehele verhaal bij elkaar:
    [​IMG]

    De mast is 50 cm hoog, met de mastvoet er bij komt dat op ongeveer 53cm vanaf het dek. Onderaan ongeveer 10x10mm, bovenaan ongeveer 6mm rond. Giek is ongeveer 6x7mm doorsnee, gaffel ongeveer 6mm rond.

    Als je goed op de laatste foto's kijkt, zie je trouwens ook kikkertjes voor de onder- en bovenlijkstrekkers. Gemaakt van 1mm messing, in totaal nog geen cm lang. Wat een priegelwerk als je werkelijk niets voor je boot kan kopen, maar wat een kick als het langzaam maar zeker steeds beter gaat lijken!

    Elke keer dat ik er mee bezig ben bedenk ik me dat mijn vader meer dan 50 jaar geleden aan hetzelfde bootje, dezelfde dingen aan het maken was. En nu mag ik hem onder handen nemen!
    Gaaf toch, dat zo'n bootje de tand des tijds (weliswaar enigszins gehavend) zo goed doorstaan heeft dat hij nu weer een nieuw leven kan beginnen!


    [edit] En omdat we toch bezig waren, ook maar even een vaantje gemaakt:
    [​IMG]

    Alle zijden zijn dubbel omgeslagen, om zo veel mogelijk rafels te voorkomen. Best wel een enorm gepruts, op 3x1cm... Maar het is redelijk gelukt. Mét zelfs nog een tunneltje waar de uithouder doorheen gestoken is, en de zijkant om het buisje dat over de pen draait heen genaaid. En het draait nog steeds, soepel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Wauw, ziet er allemaal heel gaaf uit!! Ikzelf ben nog steeds niet begonnen met het herstelwerk.... ik schaam me diep.... wel heb ik tekeningen mogen ontvangen via de mail, waarvoor ik zeer dankbaar ben!
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, mag gezien werden ;)
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tinus... Ik geef toe dat het eng is om te beginnen, daarom gaat het bij mij ook langzaam (bang om het te verpesten) maar als je eenmaal bezig bent en het lukt allemaal, dan is dat zo ontzettend gaaf!
    Dus, bootje op het bureau/de werkbank zetten, rustig een plan maken wat je precies wil gaan doen... en dan gáán!
    Inspiratie genoeg hier op het forum:p
    @Isola: Thanks!
     
  12. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Klopt, je hebt helemaal gelijk! Alleen ontbreekt het me aan tijd. Waarom zitten er maar 24 uur in een etmaal....

    Het bootje loopt (vaart) niet weg, en wat in het vat zit ... ;-)
    Waar haal jij je spullen? Ik zie dat je in de buurt woont namelijk.
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is een hele goede vraag, ik kom in de regel ook een 1,5-2 uur per dag te kort. Waardeloos...:p
    Ik heb wat hout van mijn vader meegepikt, die had een mooie verzameling latjes en planken van vroeger, toen we nog de illusie hadden samen een RC-vliegtuig (de Snoopy II) te kunnen bouwen. Dat hebben we volgens mij indertijd bij Quartel (vast niet onbekend) en Krikke in Groningen vandaan. Ik gok dat Q nog wel geschikt hout te koop heeft.

    Verder heb ik diamantlitze voor de stagen, draadspannertjes en e.e.a. aan oogjes en messing ook bij Quartel vandaan, en de rest fabriceer ik zelf. Stukje 0,5mm messingplaat, 1mm messing staf, blikschaar, dikke zware soldeerbout en soldeertin en -hars, wat vijltjes en veel geduld...

    Waar woon jij dan ergens? Je kan natuurlijk wel een keertje langs komen om inspiratie op te doen?
     
  14. Tinus T.

    Tinus T.

    Lid geworden:
    12 okt 2011
    Berichten:
    17
    Quartel ken ik inderdaad wel, dus die zal ik eens met een bezoekje vereren.

    In de buurt is heel erg in de buurt;)
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, even het stof van dit topic en mijn boot af blazen, er is al veel te lang niets meer aan gebeurd. Maar ik ben weer rustig aan bezig...

    Beslag bovenin de mast geprutst:
    [​IMG]

    De fok wilde ik eerst doen met een servo onder het achterdek, maar ik heb te weinig plaats voor twee winches en de micro-servo die ik bedacht had voor het roer gaat ruimschoots kracht tekort komen (enorm roer, geen balansdeel...) dus er komt "gewoon" een sterke servo met lange arm in de kuip. Niet zo mooi als een winch uit het zicht, wél een stuk sneller en dit past wél:
    [​IMG]

    Ook zijn hier de stagspanners voor de zijstagen te zien, met spijkertjes en PU-bruislijm op het dek vastgezet.

    Tot slot ben ik vandaag even de naaimachine van mijn vriendin bezet wezen houden. Zie hier de vodden die de restanten vormen van wat 50 jaar geleden zeilen waren, en mijn brouwsels:
    [​IMG]

    Ik weet dat die rode banen in de fok níet historisch verantwoord zijn, maar ik heb het met valkjes (met rolfok...) gezien en ik vind het gewoon mooi.

    Nu maar eens rustig aan de gang met de grootschootbediening en dekdoorvoeren voor de fokkeschoten, iets van een plaat voor over de kuip heen voor tijdens het zeilen en daarna moet toch echt de kiel er onder, dekrooster teruggelegd, mast er op en het tuig ingeschoren...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer dat dit draadje zo abrupt stopt.
    Ik heb vroeger zo'n zelfde zeilbootje gehad.
    Natuurlijk zonder RC want ik was toen net een jaar of 10, zo das lang geleden.

    Dit roept weer heel wat leuke herinneringen op, zo waren we vaak op vakantie in Duitsland, plaatsje Brück vlakbij Alternahr.
    Daar was een groot zwembad en kon ik uren met het bootje varen, aan de wind, voor de wind het was altijd leuk en ik had altijd veel bekijks.
    Later heb ik geprobeerd het bootje te herstellen van een lek maar helaas is dat niet gelukt en is het bootje uiteindelijk in de kliko (die hadden we toen nog niet) terecht gekomen.

    Ik hoop dat er weer eens een update zal komen, erg leuk bootje.
    Uiteraard later ook nog weleens in een echte BM gezeild (meer rietzeilen)
     
  17. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Draadje blijf ik volgen
     
  18. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Tinus,
    Hobbyzaken in Schiedam verkochten in de jaren 50/60 van deze BM'r een bouwpakket van het rompje herinner ik mij omdat in die jaren modelzeilen mateloos populair was in het splinternieuwe Beatrixpark.
    Ard
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hieronder een plaatje van een 16 m2 schaal 1:10, gebouwd van tekening in de 70-er jaren door mijn schoonvader. In 2008 het scheepje opgeknapt en een nieuw tuigje gemaakt.
    Misschien heb ik ergens nog de mallen voor het zeil en de fok. Heb daarvoor spinakerdoek gebruikt. Eerst de banen geknipt en geplakt met dz plakband. Daarna zigzag afgestikt. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
  20. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    wat ik hier zie is een zeilbootje wat ik ooit zelf heb gehad,ik voer daarmee op een slootje bij de oude ahooi hallen in rotterdam waar nu het Erasmus mc staat,het was presies het zelfde schepie,ik herrinner mij dat ik dat heb gekregen van eigenaar van een jachtwerf aan de kralingse plas waar het jaren in de zaak heeft gesttaan en hij er mee klaar was.de latjes van het rompje waren koper gespijkerd,het schepie was gaffel getuigdik denk dat het ooit gebouwd is van tekening,daar jij er nu ook een heb denk ik dat er dus tekeningen van kunnen zijn.helaas is mijn schepie verloren gegaan in de tijd ,ik was 13-14 jaar,nu 64.vind het wel erg leuk om het model terug tezien,veel sucses bij het opknappen.vgr tonsr
     

Deel Deze Pagina