Oud model opnieuw vernissen?!

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Justin5, 23 feb 2018.

  1. Justin5

    Justin5

    Lid geworden:
    4 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnemuiden
    Goedendag allen,

    Ik heb thuis een oud ( minimaal 40 jaar oud) en heel mooi gebouwd bottertje staan.
    Omdat ik over een maand of 4 ga verhuizen zou ik deze graag opnieuw vernissen, maar ik weet zo gauw niet hoe dat te doen. Heb zelf een jaar of 5 ervaring met modelbouwen, maar 0,0 met vernissen, dus vandaar onderstaande vragen :worship:

    Moet ik de oude laag/lagen opschuren?
    Welke vernis word mij aangeraden?

    Graag hoor ik van jullie kenners!

    Gegroet,
    Justin
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goede vraag Justin. Gelijk maar een tegenvraag. Enig idee welke soort vernis er op zit? Gezien de leeftijd van het model zal het wel ouderwetse vernis op harsbasis zijn. Dan vraag 2. Wil je het model vernissen met glanslak of met satijn? Voordeel is dat de oude lak helemaal uitgehard is en er waarschijnlijk geen reactie van oplosmiddelen is. Zelf zou ik zo'n model niet met hoogglans lakken. Die oude botters stonden ook niet zo glimmend in de lak. Zelf heb ik goede ervaringen met Diaglass van Frencken. Dat is een blanke lak op basis van polyurethaan. Zou daarvan de satijn uitvoering nemen. Is beschikbaar in 250 cc blikken en kost dan rond de 12 Euro. Raad je aan om niet uit het blik zelf te schilderen, maar een beetje in een apart potje of bekertje te doen. Het blik zo snel mogelijk weer dicht. Eerst het model glad schuren en stofvrij maken natuurlijk. Deze polyurethaanlak droogt door het vocht in de lucht. Dat houdt in dat je het met warm en vochtig weer moeilijk kunt verwerken. Blijft je kwast aan het model hangen. Een andere optie is een parketlak op waterbasis. Minder of helemaal geen stank en gemakkelijker kwast schoon maken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. Justin5

    Justin5

    Lid geworden:
    4 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnemuiden
    Goedenavond Klaas,

    Nee, totaal geen idee wat voor cernis er nu opzit. Parketlak, daar zat ik zelf ook al aan te denken! Zou het daar erg van gaan ‘glimmen’? Dat is niet helemaal de bedoeling.
    Maar u raadt wel aan om het helemaal te schuren?

    Dank voor de info!
    Justin
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Justin, Helemaal dof schuren en uitkijken dat je geen vlekken krijgt. Mocht dat wel zo zijn, dan alle lak er af. Parketlak is er ook in satijn. Wel een paar lagen opzetten, totdat je weer een egaal geheel hebt. Tussendoor even aanschuren voor de goede hechting. Stof goed verwijderen eer je weer een laag lak opzet. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Als je voor parketlak gaat dan zou ik de eiglans uitvoering nemen die zit tussen zijdeglans en hoogglans in.
     

Deel Deze Pagina