oud OS .10 motortje,.. mis ik nu een o ring of niet?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door vliegenderobby, 29 jan 2018.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Hoi,
    ik ben even abuis. Ik heb dit OS motortje al sinds de jaren '80. Hij loopt nog erg goed, maar moet hem belachelijk rijk afstellen, 4,5 hele slagen. Kan me niet herinneren dat ik dat vroeger ook moest. Op zich loopt ie nu wel mooi,......maar ik zie een piepklein beetje brandstof uit/ langs de naaldschroef komen. Normaal denk je dan aan een o-ring die mist. Maar er zit hier niet op de naald een o-ring. In het huis zelf ook niet neem ik aan. Zijn deze zonder o-ring?
    IMG-20180129-WA0005[1].jpeg



    IMG-20180129-WA0007[1].jpeg




    groetjes robert
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zat bij mijn weten nooit een O-ring, en het lucht-lekken was redelijk bekend.
    Gewoon een stuk siliconenslang over de schroefdraad en sproeiernaald schuiven (is even uitproberen hoe lang dat stukje slang precies moet zijn), en dan gaat het meestal al een stuk beter
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha thx brutus, dat is een puike oplossing! maar mooi dat ik weet dat het zo 'hoort'. Vroeger nooit opgevallen! Gaat mn vriendje nog beter lopen, ga meteen een stukje siliconenslang zoeken!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was toenertijd (jaren 80 bedoel ik) eigenlijk een beetje een standaard oplossing die vaak al gelijk vanuit de doos toegepast werd, vooral bij de wat goedkopere en minder precies gefabriceerde motoren....
     
  5. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    oke dan, ja ik was toen een jaar of 10, en na een hoop sparen dat gekocht,... dan vallen dit soort details een buiten je :) Altijd gelukkig goed voor gezorgd al die nitrootjes, dus doen het nog altijd. Deze truuk nooit geweten. Ik heb net even gekeken. Er moet dus een slangetje zowel over het schroefdraad als het begin van de sproeier? Of alleen het schroefdraad, en dan draai je hem er tegenaan, lukt dat ook? Dan zou ik alleen even moet kijken hoeveel slagen hij van de bovenkant erin gaat,.... uiteraard meestal doe je dit vanuit geheel indraaien.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerste optie is het makkelijkst (lengte van het slangetje is minder kritisch) maar optie twee kan ook werken, en vaak beter i.v.m. het ratelveertje wat de naald in positie moet houden.

    Wel ontzettend cool dat je de motortjes uit je jeugd nog hebt (en ze nog draaien). Ik heb niets meer uit die tijd... Mijn eerste "echte" motortje (niet een Cox, bedoel ik) was een Enya 09 die ik tot op de draad versleten heb.
     
  7. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha top, ik ga voor de tweede optie. Even slangetje zoeken, en morgen even proberen. Nu te laat, wil de buren niet nog gekker maken na vandaag. Lijkt soms alsof we de laatste zijn in deze wereld die dol op nitros zijn :) En ja, die motortjes waren me heilig, en als je altijd goed rijk afstelt, hoe de jong je ook bent, dan kunnen ze kennelijk een leven lang mee :) Maar je hebt gelijk, soms gaan ze toch echt op! Dikke pret die nitro, zal er nooit mee stoppen. Ook al is het nitromethaan al niet meer los te kopen, we houden stand :)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij zat er in de huls van de sproeiernaal wel een o-ring.
    Een kleine zwarte maar die lostte op een gegeven moment altijd op en dan deden we er een stukje brandstofslang om.
    Het zou een OS 1A carb moeten zijn en daar zijn geen losse rubber ringen voor te koop, je moet dus een hele sproeiernaald kopen met dat ringetje erin.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2018
  9. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Aha ja top, als je dat zou kunnen bekijken. Anders maak ik hem zo ook even open. Nu wil ik het weten ook :) Dus je bedoeld in een piepklein ringetje helemaal achterin de naald zelf?
    Het motortje zit nu op een geweldig gek vliegtuig, maar die vliegt er zo verschrikkelijk goed 3D op, echt mn favourite. Zo zie je maar, als je een mooi motortje op een lelijk vliegtuig zet, dan is alles in balans :) IMG_20180129_203801[1].jpg
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    vliegenderobby vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Volgens mij zit er geen ringetje in de naald.
    Ik heb het in elk geval ook nooit gezien.
    Nog voor de zekerheid even gekeken en met een naald gevoeld maar vindt niets.
    Mijn ervaring is bij dit type motoren/naalden dat de sproeier zo al voldoende afdicht.
    Het rechte deel van de naald gaat al vrij ver het sproeier huis in en voor dit type motoren is dat bij mij in elk geval voldoende.
    Als het mocht lekken is het meestal zo dat het geen constante lek is waardoor de motor lastig af te stellen is.
    Een stukje slang kan overigens natuurlijk geen kwaad als het goed past.
    Baat het niet schaad het niet.

    Jan
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, het was een heel dun zwart ringetje.
    Amper te zien vanaf de buitenkant, alleen als je er met een speld of zo ingaat dan zie of voel je hem.
    In de modelbouwwinkel waar ik werkte kwamen wel eens mensen die het ding niet lekker lopend kregen.
    Meestal lostte ik het op met een laagje siliconenkit , dat dicht ook prima af.

    GJ
     
  13. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    he jongens bedankt, we leren een hoop hiero! Ik heb ook met een naaldje zitten voelen, maar voel ook niks. Zegt niet alles natuurlijk, na 30 jaar is het zo weg. Ik ga die duitse site even mailen, misschien weten zij of er inderdaad een ringetje in zit. Dat is meteen de aap uit de mouw :) Ik zal het eventuele antwoord laten weten uiteraard. Voor nu ga ik zoiezo dat slangetje doen, dat zal ook zeker werken.
    edit:
    oh jee zag GJ's bericht niet. Ahaa dus toch moet er een ringetje in! Hmm dan ga ik het toch maar bestellen. Tiss zo n lief motortje, die verdiend wel wat!
     
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Dan zal ik er toch eens een open zagen/slijpen want zeg nooit nooit maar ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen.
    En natuurlijk nooit te oud om te leren....

    Jan
     
    vliegenderobby vindt dit leuk.
  15. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Nu ben ik bang dat er een ringetje in mn carb zit, half vergaan! Mocht er inderdaad een ringetje in gezeten hebben, dan kan het alleen maar verdwenen zijn binnenin. Nu lig ik de hele nacht wakker over dat ringetje:hammer: Heb namelijk het idee dat dit motortje voorheen beter liep, en veel feller op het gas, en ook geen 4,5 hele slagen uitgedraaid moet worden om echt lekker te lopen. Maar kan me vergissen. Wie weet komt het door het verdwenen ringetje.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar zo een carb neem je in een handomdraai uiteen???
    Bij de FS 26 en .40 viertaktertjes zat er vaak een brandstofslangetje om, om secuurder af te dichten...
    Past ook tussen de clip van de hoofdsproeiernaald...

    IMG_1315-Bew-LR.jpg

    Gr Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bent in de war met de sproeiers van de Perry carburateurs: daar zit de schroefdraad op de naald zelf (en aan de binnenkant van de spraybar) en dichtte een O-ring af op de gladde buitenkant van de spraybar.

    Bij deze constructie zou een eventuele O-ring af moeten dichten op de schroefdraad, en een O-ring kan veel, maar niet afdichten op schroefdraad.

    ALS, als, als er een O-ring zou zijn, zou hij in de binnenkant van de spraybar moeten zitten, en daar zit er niet een.

    Dit probleem kwam voor bij vrijwel alle kleine motoren van die tijd, tot aan de Enya 29 en groter.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet doen.... en gewoon dat stukje slang er overheen schuiven. Lekker vliegen, en genieten van je motortje.

    Gebruik wel brandstof met wonderolie, want die oude FP 10 machientjes hadden nog een gietijzeren zuigertje in een stalen cylinderbus.
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Jaa dat klopt, maar mn vliegtuigen hangen in de kamer van mn zoontje, en kan er dan pas 's ochtends bij. Wil altijd zo snel al mogelijk zoiets bekijken :)
    Ja thx, ga ik zeker doen. Slangetje eroverheen en schitteren weer:koud:
     
  20. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Woerden
    leuk. ik heb er ook nog 2. 1 op een zwevermount met carburateuren en 1 in losse onderdelen. Die laatste heb ik zelf ooit nieuw gekocht in in 1990 en heeft altijd op een Trimmy Carrerazwever gezeten De pakking ervan is stuk.
     
    vliegenderobby vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina