Oud speeltje...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 15 aug 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK, dat wist ik dan weer niet... het is al weer een behoorlijk tijdje geleden dat ik Tornado gekocht heb (laatste "rij-binge" rond 2003~2004)….

    Maakt verder ook weinig uit, mijn LHS verkocht toen Tornado, en nu Merlin, en ik ben op zich totaal tevreden over hoe het loopt. Ik ben niet iemand die ultiem topvermogen vraagt, noch de skills heeft om dat ultieme topvermogen te gebruiken....
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Merlin Expert is gewoon een goede brandstof wat in prestaties geen merkbaar verschil geeft tov de pro versie.

    Maar Tornado wordt al een tijdje niet meer gemaakt dus wat je kan kopen is al wat jaartjes oud.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vermoedde al zoiets, dat Tornado er mee gestopt was... Niet dat me dat veel uitmaakt, ik heb er altijd zonder problemen mee gedraaid, maar ik ben geen "merk-fanaat" v.w.b. brandstof....

    Nu maar eens op zoek naar goede rijplekken...
    Zou best bij bijvoorbeeld Real 80 willen rijden (Zondag even wezen kijken, mooi circuit) maar als enige motorrijder tussen de auto's is niks waard....
    En verder zijn er geen circuits (tenminste, niet waar je met brandstof kunt rijden) in het noorden van het land....

    Heb zo het vage vermoeden dat er verder geen motorrijders zijn in het noorden... :(
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verdomme! Afgelopen zondag was ik het (niet originele) luchtfiltertje verloren, en had ik per ongeluk één tankje zonder filter gereden.
    Leek helemaal niks aan de hand te zijn...

    Gister een goed filter geregeld, en vandaag weer te rijden, 2 minuten in het eerste tankje liep de motor volledig in elkaar.... :(

    En nieuwe motortjes zijn helaas behoorlijk prijzig....
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet een smallblock met zij-uitlaat hebben? Bij de Conrad bestel je een Force voor 6 tientjes....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meen je niet?

    Ik ga gauw kijken....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En besteld.... kijken of we dat passend kunnen krijgen.... Scheelt nogal met de 300 euro die je voor een NovaRossi betaalt....
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En precies die zit er in die 1/4 off road fiets....
    Maar die motoren hebben geen trekstarter.. en helaas zit bij de kleine rode oude dame de motor middels de achterplaat van de trekstarter aan het frame bevestigd...
    Dus als ik zo'n NovaRossi in die oude fiets wil hangen, dan ben ik nogal even aan het verbouwen, boren, frezen en aanverwantte….

    Dus ik ben best blij dat je me op die Force wees, want met een beetje geluk schroef ik die er vrij vlot in...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ennnn….. Brutus heeft zich weer eens door zijn eigen ergernis en voorbarigheid laten foppen....

    Die Picco blijkt nog prima te zijn, de veer van de trekstarter was gebroken en het touwtje was in de knoop gelopen....

    Veer 5 cm ingekort (wat een gekloot om die veer weer terug in te haken, zeg) en na een heleboel gepiel zit het touwtje ook weer goed om de poelie....

    Nou ja.... heb ik een reserve-motorretje….
     
    Thedo en Jonkje vinden dit leuk.
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    prutser...... :D
     
    Thedo en Jonkje vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Prutser of niet, ik ben allang blij dat ik niet gelijk een Picco of NovaRossi besteld heb... :D

    Hoe dan ook, ouwe dametje zit weer in elkaar, en het volgende opknap-ideetje is al weer onderweg: De Hex waar de remschijf op loopt, was van de originele velg beschadigd, omdat de modificatie van de remblokjes destijds de remschijf wat dichter naar het randje liet lopen.
    De "nieuwe" voorvelg zal het vast wel een tijdje uithouden, maar die gaat vroeg of laat ook komen.

    Dus heb ik het hart uit de oude velg gedraaid, en komt er een losse nieuwe wielnaaf in, met een veel bredere Hex, zodat dat heel gaat blijven.

    IMG_20180823_223601.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed... blij dat de oude motor het nog doet... want die Force die gaat überhaupt niet passen: Krukas is te lang, motor zelf is te "lang", dat krijg ik niet zonder heel veel aanpassingen op zijn plek.

    Er is dus een Force motor te koop....
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Vreemd, zou gewoon qua maatvoering hetzelfde moeten zijn, dat de trekstarter en koelkop misschien meer ruimte nodig heeft is voorspelbaar maar verders moet het hetzelfde zijn. Wel de .15 of .17 besteld?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, de krukas is minstens 5 mm langer, maar vooral de trekstarter geeft de motor meer lengte. Voor zover ik weet, hebben de "bike" motoren van NovaRossi en Picco andere krukassen. Vliegwiel en koppeling van zo'n motorfietsje zijn echt maar héél klein.
    IMG_20180824_123305.jpg

    Dat zou allemaal nog niet zo'n probleem hoeven zijn, ware het niet dat de trekstarter geïntegreerd is in de backplate.
    Bij de originele motor is de trekstarter tegen de achterplaat geschroefd (de trekstarter heeft zijn eigen, losse achterplaat, die tegen de motor geschroefd word)
    Die trekstarter is waar de motor mee in het frame hangt. Ik had gehoopt, minimaal die achterplaat over te kunnen zetten op de Force motor, maar dat gaat dus niet, want bij de Force motor zijn backplate en trekstarter-grondplaat één geheel.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... alles weer in elkaar, start de boel op, begint het achterwiel heel raar te schudden bij optoeren….

    Blijkt de intermediate shaft (die niet alleen het voorste kettingtandwiel voert, maar ook de swingarm) krom te zijn.
    Vreemd, kan me niet herinneren dat hij een klap op het achterwiel gehad heeft.
    Mischien is er wat geks gebeurd bij het demonteren van de motor (dan hangt de boel er "half bij" als de linker frameplaat weg is).

    Gelukkig had ik nog een reserve-as, en nu draait alles weer zoals het hoort.
     
  17. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Kun je toch gewoon terugsturen bij conrad.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, kan... maar de verpakking is al open...

    Ondertussen wegens "stinkweer" verder gegaan met de modificatie van het oude voorwiel.

    Halve dag achter de draaibank gestaan, om een nieuw hart te maken, met twee lagerpassingen (die helaas nét wat ruim uitvallen, wel spelingvrij maar de lagers gaan er wat erg makkelijk in en uit).

    IMG_20180825_150437.jpg

    IMG_20180825_150538.jpg
    De velg moet d.m.v. 4 boutjes tegen de flens van het hart geschroefd worden
    IMG_20180825_150540.jpg En het uitstekende deel van de naaf moet van 6-kant voorzien worden.

    Aangezien ik nu vrij was in het kiezen van de "breedte" van de naaf, heeft de remschijf nu een kleine 2 mm extra breedte, en loopt dus niet meer op de rand van het zeskant (wat bij de originele velg leidde tot het wegvreten van het randje, waarna de remschijf niet meer meegenomen werd).
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mooi gedaan! Dat de lagers niet echt vast zitten, is mss wat vervelend, maar niet erg. Een papiertje ertussen heb ik nog gedaan. of zelfs een beetje vet dat het "plakt".
    Dus de gaatjes moet je nog boren. Zeskant wordt gefreesd? Met een verdeelplaat of zo? Je bent goed voorzien in elk geval
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En?

    Bestelling retourneren
    Op elke bestelling die u bij ons doet zit een zichttermijn van 30 dagen. Dat wil zeggen dat u het product gedurende deze periode kunt bekijken, voelen en aanraken net als u in een winkel zou doen. Is het artikel wat u heeft besteld toch niet wat u zocht, of is een kleur of formaat toch net niet het juiste? Geen probleem, dan kunt u het gratis retourneren door uw retourzending online aan te melden.
     

Deel Deze Pagina