Ik heb geen verdeelplaat of zelfs maar een freesmachine. Maar een maat van me is CNC frezer, en die rost dat we zo even in op z'n werk.
Als je wel een boorkolom hebt.... Even 8 taartpunten uittekenen, bankschroef op de boorkolom vast zetten en er een pen in vast klemmen ter grote van het gat van je tandwiel. Dan kan je zo 8 gaten eenvoudig boren. Misschien ook zoiets maken waar ik mee bezig ben? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1802763
Knap frustrerend vanmiddag.... Gisteren het oude motortje getest, en het leek achter huis prima te lopen. Echter vanmiddag op mijn rijplekje, was het totaal drama: afslaan alsof er een schakelaar omgehaald werd, bij alle gasstanden. Geen "waarschuwing", geen anders lopen, gewoon... plof-uit! Draaien aan de sproeiers hielp niks, proberen wat gas te houden, niks maakte verschil. Volgas rijdend, stationair op een bocht afkomend, half gas een bocht uit accelereren, allemaal het zelfde, om en nabij de 15~30 seconden, en plop, uit. Brandstofslangen vervangen, gloeiplug vervangen (oude en nieuwe allebei OS 8, waar hij gewoon goed mee gelopen heeft). Sproeiers verdraaid, maakte ook weinig uit (al merkte ik eigenlijk sowiso weinig verschil, wat een beetje vreemd is...). Vanavond maar eens de carburateur uit elkaar halen, kijken of daar wat vreemds mee aan de hand is. Tank uitspoelen met aceton, wellicht zit daar troep in van 14 jaar op zolder liggen, wat nu loskomt... Vreemd, ik heb er toch afgelopen week meerdere tankjes mee leeg gereden totaal zonder problemen....
Ja... koppeling is goed, dat is niet de oorzaak van het afslaan. Grijpt netjes aan bij een redelijk toerental (duidelijk boven stationair) en niet hakerig. Maar het gebeurde ook op de "overrun" (afremmen op de motor), en dát vond ik héél vreemd.... Met de heli's hebben we dit ook wel eens, en meestal is het dan een rot O-ringetje in de carburateur. Daar wil ik eerst naar kijken. En voor je er naar vraagt: ik heb geen luchtbellen in de brandstofslang gezien....
Kan toch de koppeling zijn, een rot lager of geen axiale speling op de klok kan snel het verhaal van remmen en afslaan betekenen
Nou... aangezien bij volgas en constante snelheid (koppeling dus niet meer slippend) de motor óók afsloeg, en dan de koppeling de motor mee bleef nemen tot beneden de ontkoppelsnelheid, geloof ik daar niet zo in. Zoals ik al zei: het leek nog het meest op het omdraaien van een contactsleuteltje (alleen dat ding heeft dus geen contactsleuteltje). Hij deed het ook een paar keer met het achterwiel van de grond overigens.... Het eten is achter de kiezen, tijd om dat ding uit elkaar te gaan halen....
Goed.... Carb uit elkaar gehaald (uiteraard goed gelet op hoe de boel in elkaar zit en hoe de naalden stonden), maar nu heb ik toch even een beetje hulp nodig... Ik heb deze motor indertijd nieuw gekocht, het is een motor die destijds specifiek voor de SF501 geleverd werd (er staat geen merk op, er is "SF" in het huis gegraveerd), en hij werd geleverd in een plastic zakje, zonder ook maar enige documentatie. Van wat ik er van kan vinden is het een aangepaste NovaRossi C12. Googlen levert weinig op (tenminste, ben nog geen PDF-jes van manuals tegengekomen... De motor van die offroad motorfiets is ook een NovaRossi, maar die carb heeft geen in hoogte verstelbare sproeierbuis, alleen maar een verstelbare naald in de gasklep. Want deze carb heeft dus TWEE manieren om het stationair mengsel af te stellen: Zowel de naald, die in de gasschuif zit, als de sproeierbuis waarin die naald acteert, zijn verstelbaar. Zie foto: In feite lijkt het er op, dat je het punt waar de brandstof in de luchtinlaat verneveld word, in hoogte versteld kan worden door de sproeierbuis wat naar binnen te schroeven en de naald in de gasklep wat naar buiten te schroeven. Is dit een manier om de acceleratie, of de midrange te beïnvloeden? En zo ja, welke kant op is wat? Overigens zo op het oog niks vreemds tegen gekomen. Sproeierbuisje was een beetje groenig uitgeslagen, maar dat poetste er zo af.
Ja, je kunt dus inderdaad met alle 2 de LSN (acceleratie) instellen. De sproeibuis kent eigenlijk een stelregel: dat de kop van die schroef gelijkvlaks met de behuizing moet staan en dat je alleen regelt met de naald in de schuif. Draaien aan de sproeibuis en daarmee de naald van de schuif net zoveel verplaatsen zal inderdaad de verneveling in het luchtgat verplaatsen waarmee je vermenging met de luchtstroom tov de opening vd schuif iets veranderd. Je kunt daarmee de karakteristiek van het middengebied iets veranderen maar dan moet je al heel goed een motor kunnen aanvoelen wil je er winst uit halen.
Het gekke is, dat die sproeierbuis dus gelijk stond met de behuizing, maar de LS naald kon je helemaal tot aan de aanslag naar binnen schroeven zonder dat de motor arm ging lopen op stationair. Ik denk dat het probleem van afslaan gelegen heeft in dat ik de afgelopen paar dagen wat aan de stationair naald gezeten heb, en daar leek wat vuil tussen de O-ring terecht gekomen te zijn. Als die O-ring wat lekt, "blaast" er een luchtstroom recht de sproeierbuis in tegen de stromingsrichting van de brandstof in. Bij de heli's zijn dit soort lekkages ook soms de oorzaak van erg sterk gelijkend zeer plotseling en zonder waarschuwing afslaan. Morgen, als het weer het toelaat tenminste, maar eens weer proberen....
Nou... de hele ellende is dus hoogstwaarschijnlijk vuil tussen de O-ringen geweest, want na schoonmaken en in elkaar zetten, met de sproeiers "op het oog" ongeveer goed gezet, startte de motor min of meer direct, en bleef lopen. Hele tank leeg gereden, wat vanwege het vochtige asfalt ongeveer 25 minuten duurde, en het motortje bleef gewoon goed lopen, geen neiging tot afslaan, ook niet als het ding op zijn kant liggend stationair draaiend moest wachten tot ik hem weer op de wielen had, of als er hard geremd werd of langdurig met minder dan halfgas rondreed. Hij lijkt wel vermogen kwijt te zijn van dat avontuur zonder luchtfilter vorige week.... maar dat kan ook ergens anders aan liggen, zoals nog niet goed afgesteld zijn of een rotte gloeiplug (geloof niet dat een OS 8 de allerbeste plug is voor deze klasse motortjes)....
OS8 zal qua waarde ongeveer wel kloppen maar ik zie dat het een korte is? https://www.osengines.com/glowplugs/index.html Die sluit dus niet helemaal aan de verbrandingskamer en kan nadelig op het vermogen zijn.
Tsja... ik heb alleen nog oude gebruikte pluggen liggen, omdat ik de laatste tijd eigenlijk helemaal niks meer met Nitro deed.... Ik moet maar weer eens wat pluggen laten komen....
Dus... Rossi R4 en OS P7 besteld, beide zouden goed moeten zijn voor de 16% brandstof die ik gebruik...
Even op de Novarossi site gekeken, de oude 2.1cc rijden op een R4 en de nieuwe modellen op een R5 turbo. Met die R4 moet je wel goed zitten. De P7 is een turbo plug,
Ja, weet ik... die BK15 in de offroad heeft een turbo-plug, en voor zover ik kon nagaan was die P7 ongeveer gelijk kwa warmtegraad aan de R4.
Het motortje loopt prima nu, en dus vrolijk verder met kleine pijnpuntjes er uit halen. Iets waar ik vroeger nooit een oplossing voor kon verzinnen was de downstop van de achtervering: die was er simpelweg niet, als de schokbreker niet verder kon, kon die niet verder, maar de swingarm helaas wel. Dat heeft in het verleden meerdere schokbrekers gekost omdat ze domweg aan flarden getrokken werden als het achterwiel tijdens een valpartij een tik de verkeerde kant op kreeg. Afgelopen week kreeg ik daar een mooie brainwave voor, en met hulp van medeforummer Ingoo (voor wie ik een mooie Saito aangepast heb voor benzine) een kunststof blokje gemaakt, wat keurig netjes de achterbrug "opvangt", vóór hij de schokbreker aan flarden trekt. Als het goed is, blijft de schokbreker nu beter heel. Op de to-do list staan nog het voorwiel, en een betere ontvanger accu (de huidige is nét te groot en raakt regelmatig de baan in bochten). En alles daarna is eigenlijk gewoon alleen maar fröbelarij...