Oud speeltje...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 15 aug 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook het aangepaste originele voorwiel weer terug ingebouwd. Nog niet mee gereden vanwege de ontvangeraccu…. :(

    IMG_20180831_171627.jpg

    IMG_20180831_171701.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag naar een accu-specialist geweest, omdat de in de handel verkrijgbare 3 bij 2 humpback pakketjes nét te groot zijn qua afmetingen (vroeger waren die 1000 mAh NiCd, en pasten mooi achter de tank, nu zijn ze 1600 mAh NiMH en steken ze net te ver uit).

    Helaas kon hij me ook niet helpen, want er is wel een beter passende cel-maat (4/5 AA geloof ik) maar daar had hij geen 5 stuks van liggen en geen idee wanneer ze binnen zouden zijn.

    Dus heb ik een plat 5 cellen pakket AA Eneloops omgemeubeld naar 3 bij 2. Dat is helaas wel iets te lang, maar je moet toch wat....

    Ik kan tenminste weer rijden....

    IMG_20180907_020429.jpg
    Het 1600 mAh pakketje stak naar onderen EN naar opzij uit, en raakte regelmatig het asfalt, zaten bijna gaten in het metaal van de cellen...
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Klikkerdeklik :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarschijnlijk gewoon 2/3A, dat is een veel gebruikte formaat als ontvanger accu, maar als AA net aan gaat gaat kan je beter even kijken naar AAA
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    2/3A is wat er tegenwoordig te koop is, en dat is dus nét een paar mm te wijd (diameter van de cellen te groot).

    AAA zou een optie zijn, maar die had ik niet liggen, maar ik weet ook zo gauw niet wat daar de gebruikelijke capaciteit van is.... alles onder de 1000 mA word onpractisch laag, want met name remmen trekt achterlijk veel stroom, maar sturen op hogere snelheden ook. Verbruik is bijna 500 mAh per tankje, en je kunt niet even een accu wisselen.....

    Zoals het nu is, raakt het pakket het asfalt niet, en is er ongeveer een cm ruimte tot het achterwiel in de meest ongunstige situatie, maar loopt de ketting wel érg dicht langs het pakket....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hel en verdoemenis, shit en disaster, drats!

    Vanmiddag tussen de buien door, stikkend van nieuwsgierigheid naar mijn rijplekje getuft, om de ouwe dame aan de tand te voelen.

    Aanvankelijk reed het voor geen meter, trim uit het midden, erg instabiel, en in z'n algemeenheid "raar" aanvoelend....
    Snapte er weinig van. Tot ik er achter kwam dat ik blijkbaar tijdens het sleutelen het crash-back systeem wat naar achteren gedrukt had (het balhoofd is "beweegbaar" aan het frame bevestigd, zodat in geval van een frontale klapper de voorvork naar achteren kan, en de boel niet afbreekt of verbuigt, maar dat veert niet uit zichzelf terug en dan staat de hele boel uit trim, balhoofdshoek is steiler, etc etc).
    Daarnaast bleek de rem wat aan te slepen bij stationair.

    Nadat ik dat recht gezet had.... Glunderen van oor tot oor: handelbaar stuurgedrag, stabiliteit, grip.... Hobbels, klinker-vakken, allemaal zonder problemen en helemaal top, werkelijk geweldig, en wat helemaal super was: het ding remt alsof je tegen een muur op rijd. Fantastisch! Zo goed heeft hij nog nooit geremd. In dat opzicht heeft de modificatie van het voorwiel helemaal gebracht wat ik er van hoopte... EDIT: het is zelfs duidelijk te zien aan het belopen oppervlak van de remschijf: die is duidelijk "blinkender" dan anders...

    Dus ik tank hem weer af, ga er eens goed voor zitten, en zal iedereen el eens even laten zien hoe goed, spectaculair en hard zo'n ding nu eigenlijk wel kan(nou ja... er stonden twee man zo nu en dan te kijken, die wat anders aan het doen waren eigenlijk).

    En... trek ik godnondeJU! die rotterige trekstarter uit elkaar!

    Nou ja, dan maar die hele trekstarter er vanaf snijden, en het ding electrisch starten. Niet helemaal ideaal, want het zeskantje komt niet helemaal overeen, en vervelender: het starterasje werd door de trekstarter op zijn plek gehouden, dus daar moet ik ook nog wat op verzinnen, maar ik heb hem in elk geval al minstens een paar keer achterlangs gestart. Nu nog een mooi dingetje maken voor die as....
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die had ik helemaal over het hoofd gezien....

    Bedankt, ik ga er gauw een setje bestellen....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen eerst het probleem met de trekstarter opgelost. Moet een en ander nog netjes maken, maar ik kon nergens een passende trekstarter vinden (kritisch onderdeel, omdat het huis van de trekstarter ook dient als motorbevestiging, dus het moet écht dezelfde zijn).

    Dus heb ik het onbelangrijke deel van de trekstarter weggeslepen met de Dremel (dat is dus het gedeelte wat nog netter moet) zodat ik de motor met een electrostarter kan starten. Helaas is het zeskantje niet de standaard maat voor rotostarters, dus moet er een dop 10 mm op de starter gemeubeld worden.
    Uiteraard is het zeskantje hier niet voor bedoeld, en er is niets wat het asje op zijn plek houd. Je kunt het er ook niet uit halen, want men heeft er blijkbaar voor gekozen dat dat asje óók het gat afdicht, dus asje weg=motor uit.
    Dus een beugeltje gemaakt, wat weg kan klappen tijdens het starten, en wat, op zijn plek geklemd, het asje op zijn plek houd en tevens voorkomt dat het asje mee blijft draaien.
    IMG_20180918_172143.jpg
    IMG_20180918_172158.jpg
    Al wel getest, werkt op zich goed, alleen was mijn aanpassing aan de startmotor het daar nog niet mee eens.... Dus nog niet weer gereden....
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Eens je écht moet beginnen zoeken naar oplossingen die niet in een webshop te vinden zijn, wordt het interessant!
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De oneway hoeft er niet op te blijven dus kan je die ook vastklemmen in de dopsleutel.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja idd, is wat eleganter wss.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat begrijp ik niet helemaal.... De oneway zit IN het motortje, die kan ik nergens anders naar toe verplaatsen.... Hij zit in elk geval NIET in het trekstart mechanisme.

    Het stukje as met het zeskantje er aan, als ik dat uit de motor trek, dan kijk ik rechtsstreeks tegen de drijfstang aan, wat betekent dat er een open verbinding van het carter naar buiten is, dan loopt hij niet....

    Ik heb dat geprobeerd, die as blijft na het starten gewoon in de motor zitten (hij ploft er niet direct uit of zo) maar hij draait wel mee op de wrijving van de oneway, en hij begint langzaam wat in en uit te wandelen. Hij blijft dus vermoedelijk niet zitten.
    Het asje draait ook min of meer rechtstreeks in het metaal van de backplate, en het is dus niet ontworpen om mee te blijven draaien (normaliter houd de veer van de trekstarter het asje stil). Dan kun je er op wachten dat er ruimte komt, de boel gaat lekken en de motor niet meer lopen wil.
    Vandaar, dat het beugeltje niet alleen het asje in de motor houd, maar ook om de zeskant valt en meedraaien voorkomt.

    Zoals het is, zie ik buiten een nieuwe originele trekstarter, geen andere oplossingen.

    Een Nieuwe motor zou vanwege het verouderde ontwerp van dit oude beestje betekenen dat ik minimaal een nieuwe frame-zijplaat moet maken (heb ik de middelen niet voor, kan wel, maar dan ben ik afhankelijk van de medewerking van een maat die dat soort dingen op zijn werk kan doen) en ik ben er al achter gekomen, dat "bike" motoren speciale dingen zijn, gewone automotoren passen niet.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ohhhh.... my bad!
    Hij zit dus andersom. Meestal steekt er een suk as uit waar de oneway met de 6-kant op valt.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat was ik ook gewend, dat de oneway in het zeskantje zit en om een uitstekend asje van de motor valt.... maar dat blijkt hier dus niet zo te zijn....

    Had gehoopt dat de schijf die in de motor zit aan de binnenkant dicht zou zijn, dan had ik het asje er uit kunnen halen na het starten, en er een teflon stofdopje in kunnen stoppen, maar dat gaat ook niet, want asje er uit=motor stil.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu alleen nog een mooie slingervrije oplossing verzinnen voor die dop aan de starter te bevestigen. Een stuk siliconenslang was helaas niet sterk genoeg....
    Een stuk tuinslang wel, maar de benodigde slangklem geeft teveel onbalans, dan rammelt het model uit elkaar bij het starten....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een flex-as zoals ook in bootjes wordt gebruikt?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D probleem is niet de as, maar de bevestiging, zeg maar...

    Ik moet met dit:
    IMG_20180919_142122.jpg
    dus iets fabrieken, maar het verlengstukje wil ik ook weer niet vernaggelen…
    Ik had eerst een stuk slang om de kop van de starter geschoven, en om de dop. Met slangklem om vast te zetten. Werkte, maar rammelde teveel.
    Daarna siliconenslang, ging uitstekend maar was na 2 x starten kapot.
    Interne zeskant van de originele starterkop is 8 mm.
    Als er nu pijpsleutels 8-10 zouden zijn, was het makkelijk op te lossen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.... en om een stukje Imbussleutel af te zagen en daar een vierkant voor de dop aan te vijlen is me ook wat erg veel werk....

    Ik zit dus nog te wachten op die "brainwave" (of een briljant idee van een van de meelezers :D)
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... dat wist ik niet... ik heb nooit anders gezien dan 10 x 11.
    Je ziet ze in elk geval niet standaard aan het gereedschapsrek hangen in de meeste winkels.
    Moet ik dáár eens even achteraan, want dat scheelt een hoop ellende. Stukje 8 mm imbussleutel afzagen en in het ene uiteinde lijmen, en klaar....

    Die Aliexpress linkjes zijn niet geschikt...
     

Deel Deze Pagina