Oude acoms zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rickocindy, 29 dec 2017.

  1. Rickocindy

    Rickocindy

    Lid geworden:
    30 dec 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerlen
    Heb nog 1 oude acoms techniplus rc zender. Maar hier zit geen ontvanger meer bij. Welke ontvanger kan ik hier bij gebruiken.
    Het is acoms model no Ap-201.
    Wil hem gebruiken in mn rc car.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dit is hoogstwaarschijnlijk een 2 kanaals AM zender op de 27MHz band. Er is ook een 40MHz versie geweest, voor zover ik weet was dat ook een AM zender.
    Mijn advies is om deze zender niet meer voor modelbesturing te gebruiken, vooral niet als het inderdaad een 27MHz zender is. De 27MHz zit nokvol met van alles en nog op het gebied van speelgoed en "afstandsbesturingen" van bijvoorbeeld een garagedeur of zo. De kans op storingen is heel groot. Dat komt mede doordat het een AM systeem is, dit systeem is duidelijk veel gevoeliger voor storingen dan een FM systeem. Voor gebruik op echt heel korte afstand, maximaal 20m van de zender, zou het misschien nog wel gaan maar dan nog.....
    Je hebt dus een twee kanaals AM ontvanger nodig en die zijn tegenwoordig erg dun gezaaid. Welke frequentie band kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen, dat zal hoogstwaarschijnlijk de 27MHz zijn maar het kan dus ook de 40MHz zijn. Dan heb je nog passende kristallen nodig welke ook steeds lastiger te vinden zijn. Bij heel veel modelbouw zaken zullen ze je "nee" moeten verkopen.
    Al met al denk ik dat je met een goedkoop modern systeem beter uit zal zijn. Mogelijk zal het zelfs goedkoper kunnen zijn dan dit systeem weer werkend krijgen.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina