Oude Aviomodelli VOR-250 restauratie advies gevraagd

Vandaag heb ik een ooit overgenomen Aviomodelli VOR 250 van zolder gehaald, die ik graag weer vliegwaardig wil maken. De Oratex achtige bekleding heb ik er afgehaald, want deze leek op een soort maanlandschap.

Vervolgens eerst een inspectie van de kist gedaan. Er zijn nergens sporen van een breuk of crash te zien, dus dat lijkt me goed nieuws. De romp is sterk vergeeld en de stikkers zitten er scheef op, maar dat laat ik maar even zo. Ook valt het me op dat degene die hem in elkaar heeft gezet kennelijk meer van polyester dan van schuren hield. De eerste 10 cm van de abachi/styropor vleugel is met polyestermat verstevigd. Hierbij is wat polyester gekliederd en ook de overgangen van verschillende houten lijsten zijn niet glad geschuurd. Tot nu toe allemaal zaken die met wat schuurwerk goed zijn op te lossen.

Ik zit echter met een probleempje waar ik hier graag advies voor vraag.

Zoals je op de 3e foto kunt zien, is de vleugelbevestiging een door de romp lopende metalen strip, die ook de V-stelling bepaalt. In de vleugel zitten verticale sloten, waar deze strip in schuift. De vleugel wordt als het ware op een bot mes geschoven. Bij de linker vleugel heeft het "botte mes" z'n werk gedaan, want hier zit nu uiteraard speling op. Bij de vleugeltip een cm of 4 speling.

Mijn vraag is nu of iemand een slimme manier weet om deze speling te verminderen. Openzagen en/of nieuwe vleugels bouwen dat had ik zelf al verzonnen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudiger oplossing als die er is.

Ik heb helaas geen tekeningen of handleiding en ik weet dus niet hoe de vleugelconstructie van binnen in elkaar zit.

Goede raad is welkom!

Hans

5845141404_f994faa1d3_b.jpg


5845140144_25816299cd_b.jpg


5845142616_459e5ae7f5_b.jpg
 
Mijn vraag is nu of iemand een slimme manier weet om deze speling te verminderen. Openzagen en/of nieuwe vleugels bouwen dat had ik zelf al verzonnen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudiger oplossing als die er is.

Hans

ik heb een oplossing die ik best zou aandurven; de puristen hebben er misschien wat meer moeite mee :rolleyes:

a. weet je zeker dat in de vleugel alleen maar "vertikale sloten" zitten, zoals jij ze noemt...... Normaliter zou in de vleugel een messing huls moeten zitten waar die stalen strip precies in past ...................
Maar met 4 mm speel aan de tip zou die strip weleens alleen in hout geleid kunnen zijn. Dit moet je eerst checken; sleufje in de de eerste rib wat groter maken en eens kijken ...
b. ga eens neuzen bij een modelbouwzaak of je een messinghuls vindt die precies over die stalen strip past
c. ervan uitgaande dat er nu in de vleugel geen messing huls zit en je bij de modelbouwboer een passende maat huls vindt .......
Maak een stukje huls op maat cm of zo langer) en probeer die in de vleugel naar binnen te werken/tikken/kloppen. Het zal wel helpen de uiteinden van de huls wat taps te vijlen voor wat snijwerking.
Denk dat hier wel wat gevoel, gehoor en moed voor nodig is. Krijg je de huls er helemaal ingetikt ben je ver genoeg. Weer eruit halen, blank schuren alles insoppen met epoxie en terug in de vleugel tikken.
Zou moeten kunnen maar ik geef geen garantie.

Plan b is om ca. 1/2 cm voor de opening waar die strip ingaat de onderindekking in lengterichting weg te halen. Een strook van 1 cm breed of zo. Dan dezelfde operatie als hierboven beschreven; alleen zie je nu hopelijk wat meer ............
 
Opgelost met Oracover/wc papier/Oracover

Er schoot me ploteseling een idee in het hoofd hoe ik het gat toch met epoxy kon opvullen. Ik heb daarbij twee snippers oracover en een stukje wc papier gebruikt.

Een ijzervijltje had toevallig exact dezelfde breedte en hoogte als de ijzeren vleugelpen.
Ik heb om het vijltje eerst een laagje oracover gekrompen. Vervolgens daar een laagje wc papier gewikkeld en met een dun strookje plakband vastgezet. Daaromheen weer een laagje oracover gekrompen. Hierdoor had ik een stripje wat 4 honderdste mm dikker was als de vleugelpen, maar belangrijker is dat de twee lagen oracover niet aan elkaar vast zitten. Vervolgens heb ik het gebied rond het te ruime slot in de vleugel afgeplakt en het slot met epoxy gevuld. Vervolgens het met Oracover/wc-papier/Oracover omwikkelde vijltje er in gestoken, waardoor de overtollige epoxy er uit welde. Na het uitharden heb ik de vijl er uit getrokken. De buitenste laag oracover en het WC papier bleven zoals verwacht in het slotgat zitten. Met een ijzerdraadje met een paar braampjes er aan heb ik het WC papier uit de slotgat gepeuterd. Het oracover laagje blijft er in zitten.
Resultaat de vleugelpen zit er nu strak in zonder enige speling :-).

Het vijltje met twee lagen oracover met WC papier ertussen
5845571595_f2263aaea9_b.jpg


Het resultaat een exact passend slotgat.
5846126246_14f0954549_b.jpg


Arno en Ron, nog bedankt voor de reactie
Hans
 
Laatst bewerkt:
Goed opgelost

Er schoot me ploteseling een idee in het hoofd hoe ik het gat toch met epoxy kon opvullen. Ik heb daarbij twee snippers oracover en een stukje wc papier gebruikt.

Een ijzervijltje had toevallig exact dezelfde breedte en hoogte als de ijzeren vleugelpen.
zitten.
Resultaat de vleugelpen zit er nu strak in zonder enige speling :-).

Het vijltje met twee lagen oracover met WC papier ertussen


Het resultaat een exact passend slotgat.


Arno en Ron, nog bedankt voor de reactie
Hans

Goed opgelost.
Heb die kist vroeger nog zien vliegen.
Vliegt uitstekend.
Zwevers van Aviomodelli hadden trouwens een ijzersterke reputatie.
Weet nog iemand iets af van de PIVIËRE.
Was een kaskraker in de jaren 70.
Long time ago.

Veel succes,

Aurectar
 
Ik zit nog even te dubben hoe ik de vleugel zal bekleden. Ik had de rode Oracover al klaargelegd, maar toen realiseerde ik me dat ik op zo'n oude zwever een bespanning obv papier mooier vind. Nu heb ik eens een uurtje zitten zoeken hier op het forum naar mensen die ervaringen beschrijven voor het bekleden van een styropor/abachi vleugel met papier.
Ik heb nu begrepen er eerst een laag spanlak of G4 PU lak op gaat om het abachi tegen vocht te beschermen. Dan het spanpapier vochtig aanbrengen en vervolgens nogmaals met G4 PU of spanlak vastlakken op het hout. Dan schuren en lakken. Als laatste laag wil ik er met een rollertje of spuitbus een laagje zijdematte kleurlak op zetten. Ik beoog juist geen superstrak glossy resultaat, maar een lichtgewicht afwerking die een beetje bij het bejaarde uiterlijk van de romp past.

Ideeen en tips stel ik weer zeer op prijs.
Hans
 
ik heb voor mijn bristolscout proficover van practical scale gebruikt welke bij tc verkocht wordt , dit spul doet 70gram de vierkante meter en laat zich zeer simpel aanbrengen
 
Laatst bewerkt:
Oops. Dat spul kost iets van 15 Euro per meter. Ik ga dus toch maar een proefstukje bekleding maken obv spanpapier op een plaatje balsa hout. Want van spanpapier heb ik nog 8 vellen liggen.
 
Zet dan geheel in traditie het papier met alleen maar spanlak er op:) Dat gaat best goed!
Vlgs mij bestond in de tijden van dit toestel die G4 nog niet overigens ..........
 
tsja dat spul zet je makkelijker op dan welke folie dan ook . tevens ziet het er echt oud uit . maar als je een meter koopt heb je ook 1,5 meter breed dus dan is volgens mij 1 meter vrij goedkoop en vergelijkbaar met oracover qua prijs .truuk is met dit spul eerst de randen goed strak vast zetten met de bout ,en daarna strak zetten met de fohn .
 
Laatst bewerkt:
Vor 250

I have no idea if anyone here speaks english but here goes nothin' I have had a VOR 250 sitting on my shelf partially complete for a good 15 years or so. I recently decided to re enter RC and just finish what I started between 1967 and 1991. Well the VOR 250 will be my first, just because it was in the front. So far I have gutted it and decided that the off white color did not suit me so I wet sanded and buffed it to a fairly good white glossy sheen. I have also decided that 2 channel will not do, and am installing 1" X 16" ailerons. To keep it simple I've cut pockets for the servos and chased wires through the foam wings. Anyhow if anyone can read this and is interested I'll post some pictures in the next few days.
 
Hi Fehujber,
I guess that the majority of the people here, have no problem with English.
My VOR 250 does not have a lot of dihedral, so you may not encounter adverse "dutch roll" effects, when installing ailerons. Be carefull with the ABS fuselage, as it will have become brittle over the years, like mine has. That's the reason why I decided to cut off the nose and install a brushless outrunner. I fear that if I put the VOR on the line it will rip the fuse apart and for landings I need to be sure to make it to the relatively small field I fly from. An off-field landing may result in a cartwheel, and I think it won't survive that.

Feel free to post some pics here, or at RCUniverse.com (or RCgroups.com) and just put a link here. That way folks can be directed from this Dutch thread to the english RC boards.
br,
Hans
 
Hallo Hans,
ik heb ook de vor 250 nog als bouwdoos.
Ben vorige week begonnen met alles uitzagen.
Heb jij nog meet info/tips en foto's?

Groet Martijn
 
Zet dan geheel in traditie het papier met alleen maar spanlak er op:) Dat gaat best goed!
Vlgs mij bestond in de tijden van dit toestel die G4 nog niet overigens ..........

Ik heb op een franse Ebay site gevonden dat deze VOR250 uit 1987 is.
Toen gebruikte ik ook al G4 lak voor het lakken van styro/balsa vleugels van mijn F5B en F5D modellen.

De G4 van toen is anders dan de huidige die op waterbasis lijkt te zijn.
De oude had een vrij agressief oplosmiddel en je moest de eerste 2 lagen heel dun opzetten om niet door het balsa heen de styrofoam op te vreten.

Gaf altijd een mooie harde duurzame toplaag die perfect glad te schuren was, maar lak hechtte er moeilijk op.

Rick
 
Even een aanvulling op de Aviomodelli types, ik ben in het bezit van een STRATOS.
Helaas is er over dit model niet zoveel bekend. De romp is van erg kwetsbaar ABS dus gebruik ik de vleugels voor een ander model. De Span is 3,2 meter. Ik overweeg om de romp te voorzien van een motor om het model meer te kunnen gebruiken.
 
Toch voelde de VOR250 romp zeker niet kwetsbaar. Ik weet het, nergens op gebaseerd, maar hij voelde gewoon robuust. Het plastic voelde ook niet als ABS. Meer als dat ferran spul van Carrera. Staat er niets op de doos? Over waarvan de romp is gemaakt?
 
Toch voelde de VOR250 romp zeker niet kwetsbaar. Ik weet het, nergens op gebaseerd, maar hij voelde gewoon robuust. Het plastic voelde ook niet als ABS. Meer als dat ferran spul van Carrera. Staat er niets op de doos? Over waarvan de romp is gemaakt?

Als dit nav de Stratos is..... helaas geen doos. Ferran is als ik het goed heb juist redelijk zacht te noemen en ook dunner dan ABS.
 
Ik heb een vraag over de VOR250, Waar zit bij de VOR 250 het zwaartepunt? Ik heb zelf dan de Startos, mara heb geen idee waar het zp zit. Als ik het van de VOR weet dan kan ik het een beetje uitvogelen.
Ik wil graag de breedte van de wortelrib weten van de VOR en dan het zp vanaf de voorlijst in mm/cm.
Nou dat zou heel mooi zijn.
 
Back
Top