Oude boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Frank Rammeloo, 29 sep 2016.

  1. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo forumleden

    Enkele maanden geleden is mijn zwager overleden en ik heb uit zijn nalatenschap een zelfgebouwde 'speedboot' gekregen. De boot is ongeveer 50 jaar oud, heeft een brandstof motor en is een slechte staat. Voor zover ik het weet heeft hij er misschien wel 30 jaar niet mee gevaren. Ik wil de boot uit eerbetoon aan hem en ter nagedachtenis weer varend krijgen maar heb absoluut geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Er zit electronica in die even zo oud is als de boot en ook de afstand besturing bestaat uit een enorme, zelfgemaakte aluminium kast. Ook hier heb ik geen verstand van.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aanpak?
    Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

    Groet,

    Frank
     
    kikonline vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Maak eerst maar eens een paar foto's van binnen en buitenkant en laat die zien. Moeilijk om uit bovenstaande verhaal te bepalen wat je hebt. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar dan kunnen we in ieder geval meedenken. Gr. Klaas.
     
  3. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo Klaas,
    Ik had ook niet de illusie dat jullie dit zonder verdere info zo zouden kunnen zeggen maar ben nog niet inde gelegenheid geweest de boot te demonteren. Vandaag of morgen zal ik de boel eens uit elkaar halen en op de foto zetten, in ieder geval al vast bedankt.

    Groet,

    Frank
     
  4. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoop dat het nu lukt en leesbaar is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 sep 2016
  5. wanegekzeg

    wanegekzeg

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    71
  6. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt,
    Het ging niet goed, ik kreeg meerdere keren de zelfde foto, toen ik ze verwijderd had riep moeder de vrouw dat ik 'moest' komen eten, ik heb toen te snel gewerkt zonder te lezen en plots was het bericht geplaatst. Gezien jouw linkje hoef ik mij niet bezwaard te voelen, ben waarschijnlijk niet de eerste.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Deze boot is een ontwerp van Evert Kreulen, een pionier uit de begintijd van de radiobesturing, en stamt uit eind vijftiger, begin zestiger jaren van de vorige eeuw. De tekeningen zijn toen inclusief een boek met bouwbeschrijving van de boot en een bouwbeschrijving voor het zelf bouwen van een radiobesturing door de uitgeverij de Muiderkring uitgebracht.

    Ook in het boek "Radiobesturing" van Evert Kreulen (ook uit de zestiger jaren) is ook een bouwtekening van deze boot te vinden. In dit boek staat ook de tekening van de Impuls,een vliegtuig. Ook ontworpen door Evert Kreulen.

    Evert Kreulen had in die tijd in de Goudsewagenstraat te Rotterdam een winkel.

    Ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar de zender en de ontvanger. Dat kan apparatuur met radio-buizen zijn, maar ook met "moderne" transistors.Van de boekjes zijn meerdere uitgaven met bouwbeschrijvingen met verschillende zenders/ontvangers verkocht.

    Kan je ook van de zender en de ontvanger een foto plaatsen?
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo,
    Hierbij de gevraagde afbeeldingen. Ik durf de printplaat er niet uit te halen, bang dat ik hem sloop. ik weet niet of hij het überhaupt nog doet. De eerder geposte foto img_2043 laat onderin de boot de printplaat van de ontvanger zien.
    Inderdaad vermoed ik dat hij de boot rond 1960 heeft gebouwd inclusief de radiobesturing. Kan ik de informatie van de boot ergens downloaden?

    Gtoet,

    Frank
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  10. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Weet iemand hoe ik de printplaat op zijn werking kan testen en hoe ik er achter kom welke batterij ik er op aan kan sluiten.?
    Ik heb inmiddels een boekje bij de Muiderkring besteld, ik hoop dat ik hier mee voldoende in handen heb om de boot opnieuw te kunnen opbouwen.
    Zou nog wel graag advies hebben over het afwerken van de oude verflaag, het er afschuren is volgens mij geen optie maar waar mee moet ik het dan behandelen voordat ik er een nieuwe laklaag opzet en... wat voor lak kan ik daar dan het best voor gebruiken?
    Bij voorbaat dank voor de info.

    Groet,

    Frank
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Bijna zonde gezien z'n leeftijd om er "iets" aan te doen. Dit is en stukje modelbouw geschiedenis :kwijl:
    Als je aan de tekening kunt komen zou ik hem na bouwen en met moderne apparatuur uitrusten en een electro aandrijving gebruiken. Een schitterend contrast door het leeftijds verschil van misschien 50 jaar of meer........

    In ieder geval succ6 met het "redden" van dit stukje geschiedenis.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Om de zender te testen moet je eerst weten waar de batterij op moet worden aangesloten. Mogelijk hangen er in de kast twee losse draden en hopelijk hebben die een kleurcodering. Gebruikelijk is rood de plus en blauw of zwart de min. Daar kan de je dan een batterij op aansluiten. Maar van welke spanning. Je zou kunnen gokken voor 6 volt.

    Waarschijnlijk wordt er gezonden als de zendschakelaar is geactiveerd. Om dit te testen doe je in het donker een TL-buis aan. Hou de zenderantenne tegen de TL-buis en druk de zendschakelaar in. Doe nu de TL-buis uit. Als de zender werkt is er op de plaats waar de antenne de TL-buis raakt een lichtvlekje te zien.

    Maar ik geef je weinig hoop dat de zender en de ontvanger nog functioneren.

    Een boekje besteld bij de Muiderkring? Voor zo ver ik weet bestaat die uitgeverij al 10tallen jaren niet meer...
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Frank met betrekking tot de apparatuur raad ik je aan eens contact op te nemen met Jan van Mouwerik (Forum naam Corrien). Hij is de man die al vele jaren de service aan de modelbesturingsapparatuur in Nederland verzorgt. Misschien kan en wil hij je helpen en de spullen voor je nakijken. Dat zal natuurlijk niet gratis kunnen, Jan moet zijn brood ook verdienen. Jan heeft echter een schat aan kennis en ervaring, ook omdat hij er nagenoeg vanaf "het begin" bij betrokken is geweest. Als Jan de zaak niet aan de praat kan krijgen kan niemand het volgens mij.
     
  14. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo,
    @ NPS, inderdaad heb ik het niet bij Muiderkring besteld, dat was de uitgever maar via Boekwinkeltjes.nl. In ieder geval bedankt voor de tip voor het testen van de antenne op dat gebied ben ik echt een nitwit.
    @Dunsz, Het is mijn bedoeling de boot terug te brengen in zijn oorspronkelijke staat, werkend en al. Het is niet alleen een stuk modelbouw geschiedenis maar ook een herinnering aan mijn zwager. En ik zou het gewoon gaaf vinden als ik de boot weer krijg zoals hij hem had bedoeld.

    Ik wacht even het boekje af om te zien of ik hier zelf een eind mee kan komen maar het kan nooit geen kwaad om contacten te hebben die mij op weg kunnen helpen als ik niet verder kom, bedankt Ernst.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Mooi dat je alles in de originele staat terug wilt brengen. Houd wel in de gaten dat je besturing betrouwbaar moet zijn, anders wordt de boot bij uitval een soort ongeleid projectiel. En ga er dan alleen maar mee varen op een plek waar dat mag en kan. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar alleen teleurstellingen besparen. In 1975 heb ik zelf een heel simpele besturing (met transistors) gebouwd. Had in de ontvanger een slecht contact zitten en alleen een oortelefoontje om (volgens de beschrijving in het boek) te testen. Net zo lang zitten morrelen en buigen totdat ik 2 halve delen veroboard had. Nieuwe ontvanger gemaakt en die was goed. Hoofdoorzaak was dat ik te weinig kennis had om te begrijpen hoe het precies werkte. Later uit het Digit 5 boek die kennis een stuk kunnen ophalen. Succes verder met je project. Gr. Klaas
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Op welke frequentie werkt(e) deze zender.

    In de loop van de tijd is er in de regelgeving ook wel een en ander veranderd.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In Almelo zit "de grote zelfbenoemde expert" op het gebied van deze oude electronica....

    Je kunt nooit weten, mischien heeft die er écht verstand van....
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als het echt moet kan ik ook best het één en ander uitvogelen en repareren. Ik heb in mijn "magazijn" nog een aantal oude onderdelen. Zelfs enkele hele oude zoals germanium transistors. Het grootste probleem voor mij is de juiste apparatuur. Ik heb een goede scope (tot 100MHz) een goede voeding, goede multimeter(s) en zelfs een redelijk frequentie meter (tot 250MHz). Helaas mis ik hoogfrequent meetapparatuur en die heb je wel nodig als je een zender netjes wil afregelen. Voor het afregelen van een ontvanger is dat niet echt nodig maar wel heel handig.
    Jan (Corrien) heeft die apparatuur wel en vooral heel erg veel ervaring met modelbesturingsapparatuur. Daar kan ik niet aan tippen dus bij hem heb je veel meer kans van slagen.
     
  19. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    hallo Frank,

    leuk om te zien dat er nog een exemplaar van deze boot "boven water" komt. Ik heb er ook één van mijn vader "overgenomen".
    Inclusief de originele tekeningen. Ik zal eens kijken of ik de betreffende boekjes van de radiobesturing nog kan vinden want die had ik er ook bij gekregen.
    Destijds zat er ook de zelfgebouwde besturing in, inclusief de "stappen"servo voor het roer. Ik heb vrijwel direct de besturing eruit gehaald en vervangen door een modernere versie. Dit omdat mijn besturing (buizen versie) op een combinatie van 6 en 12 volt batterijen werkte, niet echt handig vond ik toen.
    Als ik het goed zie zit er ook nog een oude "diesel"versie motor in. Bij mij is deze gesneuveld bij het weer opstarten met het mengsel van ether, olie en petroleum. De motor kon het geweld na jaren stilstaan niet aan en brak bij de as doormidden.

    Ik heb een paar foto's in een topic van een jaar geleden of zo. Had toen nog het idee om de bot weer varende te krijgen, maar loop vast op een paar erg verweekte spanten en bodem platen door de huidige brandstof soorten (gloeiplug, Enya 2,5 cc Marine).

    grt Tony
     
  20. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo allemaal,
    Ik ben even uit de lucht geweest maar heb in de tussentijd niet stil gezeten. Helaas krijg ik geen reactie van de verkopende partij van het boekje, dus..... Tony als je een exemplaar van het boekje, zowel van de boot als de besturing heb ben ik een heel eind geholpen. Het mag ook digitaal.
    Ondertussen heb ik de boot ontmanteld want ik kan wel aan de besturing werken maar misschien is er wel veel meer stuk en dan kan je maar beter van voor af aan beginnen te werken. Ik heb de motor ook uit elkaar gehaald, die zat helemaal vast maar met kruipolie heb ik hem weer los en grotendeels uit elkaar gekregen, alleen de krukas krijg ik er niet uit.
    Ik kon tot vanavond niet duidelijk krijgen hoe die in elkaar zat maar begrijp nu dat ik de lager moet verwarmen om de as er uit te krijgen.
    Wat me opviel en ik weet niet of dit zo hoort, is dat de zuigerstang licht gebogen en iets getordeerd is, lijkt mij niet goed. hoor graag van kenners of dit zo hoort en of ik losse onderdelen kan krijgen.

    Groet,

    Frank
    PS Bedankt voor de reactie, en wijze raad.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina