Oude boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Frank Rammeloo, 29 sep 2016.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi voornemen om alles terug in originele staat te willen brengen , hopelijk lukt het je maar het zal enorm veel werk zijn .
    Eén van die boekjes dacht ik ook te hebben , zal er eens achter zoeken .
    De motor zit aangekoekt met oude wonderolie , met opwarmen zal je meer bereiken dan met kruipolie , oude motoren die vast zitten leg ik altijd op mijn aladin petroleum kacheltje
    en eens opgewarmd , ik schat ongeveer 100° , als je er op tuft (speekt) en je speek vliegt er in bollekes af is de temperatuur goed , dan kan je meestal alles demonteren .
    De drijfstang hoort niet gebogen/getordeerd te zijn , misschien heb je dit zelf gedaan met de cilinder er willen af te draaien terwijl de zuiger nog aan de cilinder plakte .
    Misschien kan je deze nog vinden op het www (ebay bv) en anders nieuwe maken .
    Eens uit elkaar kan je alles reinigen in een ultrasoon badje .

    Vuil
    Jef's Webra Vuil.jpg

    Proper
    Jef's Webra Proper.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Voor onderdelen zou je ook eens kunnen kijken zaterdag 19 November a.s. bij de Tacu in Utrecht.
    Daar zijn veel oude motoren en onderdelen te vinden.
    TACU, Floridadreef 17 te Utrecht
     
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Voor onderdelen zou je ook eens kunnen kijken zaterdag 19 November a.s. bij de Tacu in Utrecht.
    Daar zijn veel oude motoren en onderdelen te vinden.
    TACU, Floridadreef 17 te Utrecht
    Grt John
     
  4. Frank Rammeloo

    Frank Rammeloo

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo,

    Inmiddels heb ik de boot bijna volledig gestript, dat is niet zonder schade gebeurd enkel tussenschotten zijn gescheurd of afgebroken. Jammer maar dat maakt het wel interessanter om hem ook hierin weer helemaal gerepareerd te krijgen. Ook kwam naar voren dat veel van het hout erg zacht geworden is. Ik heb besloten om de binnenkant volledig te ontvetten en in de epoxy te zetten, later zal ik dat met de buitenkant ook doen, zo conserveer ik het hout.
    @ Jef. inderdaad zou het kunnen dat bij het afdraaien van de cilinder de drijfstang is verbogen, dat wordt een nieuwe of zelf maken, de eerlijkheid gebied te vertellen dat ik hiertoe (nog) niet de benodigde gereedschappen bezit. Misschien biedt het voorstel van John wel uitkomst ik zal eens kijken.
    Inmiddels heb ik het boekje ontvangen, dat gaf veel duidelijkheid. Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van epoxy op de geverfde buitenkant van de boot?

    Volgende week zal ik wat foto's plaatsen.

    Groet,

    Frank
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zelfs rot hout kun je weer sterk maken door het in te smeren met injecteer epoxy.
    dat is echt waterdun en trekt dwars door 12 mm sponzig multiplex heen en maakt het weer oersterk (eigen ervaring).
    maar dan moet het hout wel schoon zijn en vetvrij.
    Als de binnenzijde droog en schoon is kun je de epoxy dan op de binnenkant aanbrengen en dan trekt het door tot aan de geverfde buitenkant.
    Epoxy bovenop een verflaag aanbrengen werkt echt niet.

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina