oude electronische snelheidsregelaar

• Topicstarter Topicstarter penneman
  • Startdatum Startdatum
P

penneman

Guest
hallo , heb dit oudje onlangs ingebouwd in een modelboot

is nog een electronische regelaar welke dmv een servo moet bediend worden ,als ik me niet vergis werkt deze nog met een transistor?

nu staat daar dus geen enkele technische specifikatie op ,werkt wel op 6 en 12 volt maar ivm amperage tast ik volledig in het duister

is zeker geen zelfbouw ,schat ongeveer 25 jaar oud (vroeger nog gebruikt door mijn vader)
heeft er iemand een idee ivm techn gegevens?

ps :t'is dat aluminium kleurig doosje naast de servo
normal_Afbeelding%20057.jpg

8O Wow! 8O. Een echte Zechmann Motomatik! Daarvan zullen er niet veel meer in leven zijn. Volgens mij de eerste elektronische regelaar, die Robbe in het programma heeft gehad. Het beestje is inderdaad tussen de 25 en 30 jaar oud!

De eindtransistor bovenop is een 15 Ampere type. De regelaar zal dus zo'n 8 Ampere continu kunnen verdragen (15A is een theoretische waarde). Als het goed is heeft de regelaar een speedswitch, dus als er bijna alleen volgas wordt gevaren, zal 10 Ampere ook wel te halen zijn.

bedankt , nu weet ik toch iets meer !

belast hem nu met ong 6.5 ampere ,en had er een zekering tussen gezet van 8 ampere (een gelukkig toeval blijkbaar)
vooral de lagere toerentallen regelt hij heel fijntjes; is echt verbazend hoe traag de motor kan ronddraaien

heb er zo nog één liggen maar die is spijtig genoeg defect: alleen vol open doet ie nog ( er zitten inderdaad kleine schakelaartjes in voor "volledig "open)
nochtans niks aan te zien als ik hem open doe ;ik bedoel geen schroeivlekken of gesmolten solderingen
veel verder gaat mijn electronicakennis niet :-)

wat ik wel niet begrijp is hoe die kan regelen :die servo bedient een plastiek stangetje dat contact geeft aan een strookje waar stroomdraden in en uit gaan maar hoe kan plastiek stroom geleiden aan dat strookje?

nogmaals bedankt voor je informatie

Ik weet zo uit het hoofd niet meer precies hoe de regelaar in elkaar zit, maar in het kunststof stangetje zit een koolstof stift, die over de kool-baan beweegt. Deze constructie is gewoon een open potmeter.

Leuk om dat ouwe spul eens weer te zien.

Dat noemden ze een Mechanische Vaarregelaar in 1985 waren die nog wel te koop in Duitsland van een ander merk die konden meer Amp verwerken.

Zo had je ook een schakelaar met zo'n trekstangetje met een MicroSwits schakelaar.

Ik hed zelfbouw die ik hier nog heb komen uit Friesland en daar kocht je 2 van voor minder dan prijs van 1 van Robbe.
Heb er nog 4 van liggen 2 van 1977 en 2 die hoogfrequent zijn van 1990.
Die Hoogfreuent hoor wel.

Heb wel een vaarregelaar van Robbe gekend die volgens mij later is uitgekomen zat in een zwart aluminium universeel doosje die kon 10 Amp doen volgens de Specificatie's.

Je kon er zelf nog wat aan repareren nu heb je Jan daar voor nodig.

We hebben eens bij een Modelbouwers brand gehad daar stond een model van 210 cm lang op de werkbank deze was helemaal verkoold de Roerservo was gesmolten maar het Electronica printje heb ik later in een andere Servo gezet en die werkte nog.

Het is nu een Weggooimaatschappij bij standaard Servo's.

:offtopic: De opvolger, die jij bedoelt is de Hetos Motoflex, Jan. Deze werd weer door een andere firma gefabriceerd en was vol-elektronisch. Een vrijwel identieke regelaar is daarna nog jaren door het Nederlandse Jomaco op de markt gebracht.

In de 80er jaren heeft Robbe zelf ook nog een halfmechanische regelaar geproduceerd. Dit was de HEC-Regler 20A, waarop je ook nog een 40A booster kon monteren. Indertijd werd er nog elektronica in eigen huis geproduceerd, waarvoor er een gigantische soldeerstraat was ingericht.

Bij dit soort oude apparatuur is het natuurlijk niet meer lonend om er wat aan te laten repareren. Dit geldt ook voor standaard-servo's. Tegenwoordig zijn deze nu eenmaal een stuk goedkoper en ook nog van betere kwaliteit. In 1985 werden er nog van standaard-servo's met grote regelmaat potmeters vervangen en dit was prima betaalbaar. Tegenwoordig kost een complete servo nauwelijks meer dan een losse potmeter, dus begint niemand daar meer aan.

:ontopic: @Penneman,
Je kunt zelf best nog wel even proberen die defekte Zechmann te repareren. Meestal waren er mankementen aan het schuifmechanisme, zoals een los draadje of een vervuilde koolstift. Anders even een elektronica-hobbyist opzoeken en de transistoren laten doormeten. Erg veel onderdelen zitten er tenslotte niet in, dus problemen zijn tamelijk eenvoudig te lokaliseren.

laat me raden, een 555 en wat condensatoren en transistoren? :)

Ik had vroegen een regelaar die er wel wat op leek. Vol electronisch met relais voor het omschakelen. Dat ding doet het nog steeds... alleen zijn de relais wat vuil ;) Ding zat ook altijd vol zand :) (1:10 auto ;)) Die had 2 van die 15A transistoren parrallel. Deze heb ik toen vervangen door 2x een BUZ11 en dat ging al een stuk beter.

Oude nostalgie :)

Verkeerd geraden...veel te ingewikkeld :lol: ! Nergens voor nodig om er zelfs een IC in te stoppen! Zo'n Zechmann heeft welgeteld 4 transistoren, 1 condensator, een zwikkie weerstanden en dan zo'n schuifmechaniek met microswitches. Wel zit er (als luxe) nog een instelpotmeter in de bodem, waarmee je de aanloopkracht wat in kan stellen.
Overigens was dit nog de tijd, dat Robbe een 5polig stekkersysteem had en ontvangeraccu's van een middenaftakking waren voorzien. Sevo's hadden dan ook 2,4Volt motortjes aan boord, die met + 2,4 Volt of - 2,4 Volt werden aangestuurd.
Het zelfde had Graupner zelfs in die tijd in een regelaar zitten. Je had daarbij twee 6 Volt accu's nodig, waarmee je een 6 Volt motor kon aansturen. De accu's stonden in serie en de middenaftakking was motor-massa. De ene accu leverde zo + 6 Volt en de andere - 6Volt. Dus geen relais nodig, wel een tweede accu...

heb hem gisterenavond nog eens opengedaan (die kapotte) ,dat koolstof stiftje dat zou moeten vastzitten in dat kunststof stangetje ontbreekt gewoon;er zit gewoon niks in dat nu tegen dat onderliggende strookje duwt

en idd onderaan zit een heel klein vijsje ,heb daar nog nooit aangekomen ,wist niet waarvoor dat diende

o.. da's wel heeeel eenvoudig :) Die oude van mij zit bomvol spul..... maar ja die werkt ook op een pwm signaal ;)

ik begrijp dat het schuifgedeelte een soort potmeter is, ik heb de regelaar vroeger wel eens gezien.
en als dit een potmeter is zou je erachter moeten komen welke waarde deze heeft en dan zou je misschien op zoek kunnen gaan naar een schuifpotmeter.
deze zijn er volgens mij wel in die maat maar een goeie onderdelenzaak zou je misschien een flink stuk op weg kunnen helpen.
groetjes piet

of een draai pot nemen met een heveltje :) Beetje knutselen met een schakelaar op de eind uitslag en klaar is die weer.

Zo makkelijk kom je er natuurlijk niet mee uit de voeten. Er moeten ook ompoolschakelaartjes meegenomen worden en op het uiteinde een speed-schakelaar.

Als het veertje nog aanwezig is, zou ik zelf een (zacht) potlood slopen . Geen idee of de stift daarvan voldoende kontakt maakt en een beetje passend gemaakt kan worden, maar het is altijd te proberen.

dat kan ik eens proberen ;de koosltofstift uit een potlood halen

kan dit dan ook niet met een ander geleidend staafje? een koperen staafje?

ga dat toch eens proberen te herstellen 1 dezer dagen

Hallo,

Mooi om zo'n Zechmann weer eens te zien. Dat was mijn eerste regelaar in mijn eerste boot, nu zo'n 27 jaar geleden! Allemaal jeugdsentiment. :cry:
Die heb ik vervolgens over de jaren compleet opgebruikt, die koolstof strip onderop helemaal doorgesleten! Prima ding, heeft me tot dat moment nooit in de steek gelaten. Vergeleken met de huidige regelaars is het natuurlijk wel een dynosaurus, maar als'ie weer aan de praat te krijgen is waarom niet? :thumbsup:

in een boot is gewicht vaak minder een probleem dan met een vliegtuig. Ook zijn de vermogens een stuk kleiner. Zo kan je echt heel veel jaren plezier hebben van een regelaar :)

"Penneman"
op je vraag : kan dit dan ook niet met een ander geleidend staafje? een koperen staafje?

Ik zou het op een koolstof staafje uit een potloot houden,
in een potmeter zie je ook geen koperstaafje, de baan waar deze op komt is dan te snel weg.

Ik zelf heb wel eens een snelheidsregelaar gebouwd ( 1976) uit een
DIGIT 5 boek van muiderkring.

Back