Oude FSR-V weer tot leven wekken

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.l.v.Doesburg, 12 nov 2018.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb een oude FSR V boot gekocht op marktplaats als opknapproject voor de winter.
    Na wat zoekwerk op internet ga ik er vanuit dat de boot ergens uit het jaar ±2005 komt.

    In het verleden heb ik al een aantal brandstof bootjes met succes gevaren.
    Echter ziet de FSR boot die nu op de hobbyplank ligt er iets serieuzer uit en heb ik een aantal vragen:

    -In de boot zitten 4 tankjes ingebouwd met een totaal van ongeveer 1.5 liter. (is dit nodig? en hoe balanceren deze tankjes onderling?

    -Op de schroefaskoker zit een soort ''pompje met nippel'' met een slangetje en een reservoir kokertje. ( ik neem aan dat dit is voor de smering van de as maar moet dit ook tijdens het varen gebeuren?)

    -Aan de achterkant (net achter het roer) zit een rechthoekige aluminium plaat met een spleet er tussen. Waar is dat voor?

    - De motor is een 15cc Picco met membraam pomp. Op wat voor brandstof worden deze motoren normaal gebruikt?

    -De boot is voorzien van een externe regelbare sproeier. Is dat gebruikelijk voor dit soort bootjes?

    - Er zit een resopijp met demper bij de boot echter zie ik nergens nippels voor waterkoeling en of uitlaatdruk zitten. Is waterkoeling van de uitlaat nodig?


    IMG-20181112-WA0009.jpeg

    IMG-20181112-WA0011.jpeg

    20181112_204541_resized.jpg

    20181112_205928_resized.jpg

    20181112_205942_resized.jpg 20181112_210001_resized.jpg

    20181112_210022_resized.jpg
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Prachtcombie.dat is een beer van een motor.wellicht wel deze nakijken en schoonmaken.vooral lagers checken en slijtage aan draaiende delen.big/small end.
    Ik denk dat je er een mooie boot van kunt maken.de verstelbare sproeier is passend bij dit soort nitromotoren.je kunt dan via een extra servo de motor iets bijstellen lees armer/rijker.
    Op de door jou genoemde spleet moet als ik mij niet vergis een aansluiting zitten goed voor een koelwater slang 3x7.dat is de inlaat van /voor je waterkoelroute.
    Als het goed is gaat die naar de onderste koelnippel van de cil.kop.de overgebleven aansluiting van de kop sluit je aan of het uitlaat spruit stuk of pijp en daarna uit de romp.membraam pomp en de uitlaat druk weet ik niet exact.de meeste nitro motoren hebben deze niet.vast een forum genoot Die er meer van weet.denk dat de membraan geen uitlaat druk nodig heeft.
    Als het wel anders moet is dat een eenvoudige montage van een nippel op de pijp.denk dat de tanks van achteren eerst beiden gelijktijdig geleegt worden.de voorste zijn erna aan bod.
    Echter...twijfel wel.het alu vlak wat je zegt zou ook een trimvlak kunnen zijn.
    De motor loopt netjes op en goede mix van brandstof.het beste zelf maken.
    Je hebt nodig
    Synthetische ole
    Mineraal olie
    Nitro
    Methanol
    Het oliepercentage moet 20% zijn.
    Als dat verzaakt word kun je snel naar e-bay
    Voor een andere picco.
    Ook afterrun na het varen straks.
    Leiding voor koeling door spuiten met wd 40
    Met die dingetjes hou je alles simpel In top conditie en loopt ie altijd als een gek.
    Nitro percentage is 20%.met voorgenoemde olie percentage heb je jaren ongestoord lol. Grt Tom
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er snel uit. Als ik kijk naar het Alu vlak achter het roer denk ik dat het een koelvlak is.

    Gezien dat er links en rechts van de schroefas slangen uit het vlak omhoog komen. Kun je simpel testen door er warm water door te laten lopen. Word het Alu vlak warm dan is het een vlak koeling. Anders is het idd een trimvlak.

    Ik persoonlijk zou de oude tanks verwijderen en 1 grote tank in de romp plaatsen. Heb je ook foto’s van de voorste ruimte in de romp?

    Smering voor de schroef zou ik zeker laten zitten. Kan zeker geen kwaad om te smeren tijdens bedrijf.
    Weet niet of er nog olie in het potje zit. Wel alles goed schoonmaken en testen op goede werking. En nieuwe olie natuurlijk.

    Succes met opknappen.

    Gr eddy
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Tip: neem je boot mee naar de clubavond van Modelbouw Vereniging Woubrugge. Deze vereniging heeft veel leden met brandstof speed boten, ook veel wedstrijdboten.
    https://www.mv-woubrugge.nl/
    Ik denk dat je veel adviezen kan krijgen, er loopt daar echt een berg ervaring rond.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Ennnnn.....met die picco kun je in combie met goede tips gewoon vooraan varen.
    Als je de motor netjes nakijkt heb je er een prima motor aan.
    Wel jammer dat je weinig tijd hebt om te reageren.grt Tom
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    En ik.....ik wil jou wel helpen de motor in nieuw staat Te maken.dan zou je de motor moeten opsturen naar mij.of langskomen Daarmee.dan halen we .m samen uit elkaar en maken deze netjes schoon.
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Heb je wel een uitlaat spruit stuk en uitlaat ervoor dan ?
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    De motor zelf lijkt in goede staat! en was al netjes schoongemaakt blijkbaar. Ook de lagers voelen goed aan!
    Ik heb alleen het deel met de pomp/membraam niet open gehaald. (met dit deel heb ik zelf weinig ervaring)

    Mijn idee was minimaal de voorste tank te verwijderen zodat er 3 overblijven.

    In de boot zitten 2 in en 2 uitlaten voor koelwater.

    Helaas heb ik het uitlaatspruitstuk wat tussen de motor en pijp hoort te zitten er niet bij gekregen.
    Ik verwacht dat dit een ring met silicone connectors is waar ook een waterkoeling aansluiting op hoort te zitten.
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Volgens mij is het alleen een trimvlak. De gaten die er boven zitten zijn om eventueel water uit de romp te laten stromen tijdens het varen. Deze komen uit in het motor compartiment net achter de tanks.
    Wel loopt er een buisje net boven het aluminium vlak recht omhoog wat nergens op uitkomt. Waar zou dit voor zijn? Het buisje staat in verbinding met de opening tussen het trimvlak en de romp.

    In de voorkant van de romp zit een compartiment waar bobbeltjes plastic in zit voor drijfvermogen in slechte tijden:p

    Het potjes voor de schroefas smering zal ik moeten vernieuwen, Dit zit helemaal vol met barsten.

    20181119_205525_resized.jpg 20181119_205534_resized.jpg
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    20181119_204550_resized.jpg

    20181119_204603_resized.jpg

    20181119_204637_resized.jpg

    20181119_204656_resized.jpg

    20181119_204713_resized.jpg

    20181119_204727_resized.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Hallo Hans,

    Ik ben zeker van plan om binnenkort een keer naar Woubrugge te gaan met de boot. (ben je daar zelf ook lid?)
    Het plan was zelfs om vorige maand te gaan kijken bij de laatste Snert wedstrijd echter had ik helaas geen tijd die dag....

    Gr Martijn
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Martijn

    Ik denk dat het buisje boven het trimvlak een bout of schroef moet bevatten waarmee je het trimvlak kunt stellen.

    Denk dat als je de romp netter en lichter weer op kunt bouwen deze ook een stukje harder zal varen. Zit naar mijn idee nu heel veel onzin in de romp.

    Gr eddy
     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik had nog een vraag
    Heb je de motor al los gehad. Dit is een grote motor,zoals al eerder gezegd controle van de krukas en lagers is een noodzaak.

    Ik had een 15cc op mijn vliegtuig zitten liep vreselijk hard, maar lustte ook wel drijfstangen.
     
  14. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet meer, ik was lid geworden omdat ik een M-klasse zeilboot had en ook wedstrijden wilde gaan varen en een aantal leden daar ook een M-klasse zeilboot hadden. Intussen staat de M-klasse op zolder te wachten op zeilservo-vervanging en heb ik jaren wedstrijden gezeild met een RC-Laser.
    Clubavonden waren wel heel leuk, er wordt veel georganiseerd van avonden, en er hing een leuke sfeer. En de clubavonden werden goed bezocht.
     
  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Lagers kunnen goed aan voelen maar zou alles toch uit elkaar halen om alles goed te bekijken.zonde als die in de poeier draait omdat je wat over het hoofd ziet.als er oude olie in de lagers zit lijkt het prima maar is het niet.een eventueel defect word dan verdoezelt.ook de komende brandstof moet van goede kwaliteit zijn met in ieder geval 20% olie erin.minder olie is geheid Motor problemen.de motor maakt of breekt de boot.bij de motor begint het.
    Ik kijk gezellig mee.
    Grt Tom
     
  16. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    In het gat midden aan de achterkant van de radiokamer zit de instelschroef van de trimplaat.
    Voor de lol varen zijn niet alle tanks nodig , in een wedstrijd slurpt zo'n Picco al rap 3,5Liter
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Klopt er zit een inbus stelschroef in het buisje waar je de trimplaat mee kan verstellen.
    Deze zit alleen helemaal vast dus heb ik alles even ingespoten met WD 40 om te weken.
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb alle tanks uit de boot gehaald zodat ik de binnenkant van de romp goed kan reinigen.
    De tankjes zelf zullen ook gespoed moeten worden aangezien daar dikke wonderolie resten in te vinden zijn.

    Ik heb alleen geen idee welke slangen er aangesloten moeten worden richting de motor.
    Zelf heb ik het idee dat de middelste tank aangesloten hoort te zitten op de verstelbare sproeier.(Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?)

    20181203_205632_resized.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2018
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hier ook nog wat foto's van de motor:
    20181203_203603_resized.jpg

    20181203_203715_resized.jpg

    Ik had het achterdeksel met roterende inlaat gedemonteerd om de lagers te inspecteren.
    Er zit veel dikke wonderolie op en in de lagers.
    Nu zou ik de motor helemaal kunnen demonteren en alles vervangen en of spoelen in de thinner.
    Er zit gelukkig geen corrosie in de motor.

    Weet iemand waar pakkingen voor deze motoren verkrijgbaar zijn?
    En verder ben ik nog op zoek naar een uitlaatspuitstuk. Heeft iemand nog iets liggen wat tussen de Picco en pijp past?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hatsaflatsa! Dat is nogal een slok.... Lijkt me nog een hele kunst om tanks en verbruiksvolgorde zo uit te vogelen dat het zwaartepunt bij benadering op de goede plaats blijft, want je boot word wel bijna 3 kilo lichter gedurende zo'n wedstrijd.... :eek:
     

Deel Deze Pagina