Oude Futuba zender

• Topicstarter Topicstarter Maartje_karsten
  • Startdatum Startdatum
M

Maartje_karsten

Guest
Hallo ik heb een oude futuba zender gekregen met een leuke boot:
het is 27.195 Mhz en er zit zelfs nog een PTT registratie nummer op
AF33-0482

hier een accu maar het is 9,6 Volt.

hier de aansluiting: beetje raar maar ja het is zo

zijn er mensen die deze zender hebben...?

weet iemand of je zo'n accupack zelf kan maken??????

Mvg,
Karsten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi karsten,

Op onze club ligt er een. Maar ik heb een accu gevonden alleen moet je een verloop hebben van de nieuwe robbestekker naar de oude robbe stekker hebben die sluit je tussen je accu en je zender aan. bij quartel hebben ze een accu precies wat jij zoekt en nog wel 2000 mah.Quartel Modelbouw B.V.Wat voor boot is het eigenlijk? foto zou leuk zijn:p

tim

FOEI RON!!!

Je bedoelde vast: inleveren als klein chemisch afval.

Laatst bewerkt:
niek bedankt!!! ik gooi hem ook niet zomaar weg in de prullenbak hoor.

hier dan een foto voor het model

er mag trouwens een slotje op hoor het is allemaal opgelost
de zender werkt naar behoren

Hey Maartje,

draadjes gaan eigenlijk alleen op slot als er echt iets misgaat, bv. bij scheldpartijen ofzo. In alle andere gevallen blijven ze gewoon open, misschien dat iemand in de toekomst nog wat toe te voegen heeft, of met hetzelfde probleem zit ;)

Mooi schip.
En die zender daar moet je zuinig op zijn, dat wordt langzamerhand een verzamelstuk. Is tenminste nog een échte zender: ijzeren kast niet van dat verpakkingsplastic (alhoewel...waar is MPX EVO eigenlijk van gemaakt?););).

Deze zelfde zender is door Robbe verkocht als model "digital" ca 1974-1975.
Er stond normaal een nummer achter dat het aantal kanalen aangaf.
Ik heb dezelfde zender liggen, dan de Digital6, met schuif en schakelkanaal.
De Robbe zender had een ingebouwd laadapparaat, je kon zo 220V op de zender aansluiten, en voor de ontvanger accu was een speciaal laadkabeltje dat ook op de zender werd aangesloten voor het laden.
Mijn pa vond dat een geweldig idee destijds.

hallo,

ik heb boven op de zender ook een Schakel kanaal zitten en er zit ook een schuif kanaal op....

Mvg,
Karsten

ik vind het een top zender...

Over de accu's. Orgineel zat er een Yuasa 450mAh (wow!!) pakket in, dat in een zwart plastic doosje was verpakt. Dat doosje zat met twee boutjes vast op de montage plaat in de zender. Op de foto hier kun je het rechtse van de twee tapgaatjes nog zien zitten. Uit het doosje kwam een kort kabeltje, dat aangesloten werd op de stekker in de zender. Die stekker is te zien op de foto boven. Aan de vorm van de oxidatie op de montageplaat kun je de contouren van de accudoos nog zien.
In de Robbe Digital 6, dus dezelfde zender als deze Futaba, zat in de loze ruimte naast de accu een klein trafootje met gelijkrichter en stoombegrenzing voor het laden. De ontvangeraccu was ook 450mAh, en die stond tijdens het laden in serie met de zender accu, zodat het laden pas begon als alles aangesloten was. Dan ging de schaalverlichting van de accumeter branden ter controle...heel mooi...brengt herinneringen naar boven..

Deze Futaba heeft een laadplug. Verder zijn de verschillen klein, de enige plaats in mijn Robbe zender waar ik het woord Futaba kan vinden, is op de printplaat. Verder zijn alle merkaanduidingen Robbe.
Wees er zuinig op (niets modificeren), voor electronica begrippen praten we over antiek. Op Ebay worden er leuke bedragen betaald door verzamelaars, vooral in Duitsland.
Dit is een product uit de tijd dat de Japanners vooral dingen namaakten, het ding lijkt verdacht veel op de eerste proportionele zenders die Phil Kraft maakte eind jaren 60.

Laatst bewerkt:
hallo robke

ik heb dit `bakje` heb ik ook nog wel
maar ik heb er een batterijhouder in zitten met gewoon 8 betterijen

maar dit bakje is daar te klein voor

Mvg,
Karsten

De orginele accu was gepuntlast, en dan pas het wel in het bakje.
9.6V accus in deze vorm zijn nog steeds te koop, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Back