oude Smit Nederland met storing

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door jdh64, 10 jan 2018.

  1. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo allemaal,
    Mijn naam is John en ben nieuw op dit forum, ik ben sinds kort weer in het bezit van een rc boot na vele jaren.
    Nu heb ik een Smit Nederland gekocht van iemand die hem geerft had.
    De boot was compleet met zender merk prafa expert incl. Servo voor het roer, alleen ontbrak er een aansluitkabeltje vanaf een schakelbord naar de ontvanger, een negenpolige rs232 stekker deze heeft aan de schakelbord kant 8 draden een plus en min en twee driepolige draden van een servo lijkt mij
    Deze heb ik aangesloten op het tweede en derde kanaal van de ontvanger, nu zitten er 8 printplaatjes op het schakelbord welke zijn voor:
    De vaarregelaar voor de twee hoofdmotoren
    Het schakelen van de sleepkabel
    Het schakelen van de boegschroef
    Het aanzetten van de draaiende radar
    Het aanzetten van de verlichting
    Het aanzetten van het geluid
    Het aanzetten van de waterpomp

    Nu werkt de vaarregelaar en de sleepkabel en verder niets de roerservo staat te trillen en doet verder niets, ik snap er geen snars van.
    Wie zou mij verder kunnen helpen?
     
  2. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zonder schema zal dat moeilijk worden John. Het lijkt me allemaal eigenbouw en daar is niets mis mee natuurlijk, maar je moet net iemand treffen die het herkent en de boel kan ontleden. Als er dan nog schema's te achterhalen zijn kun je gaan meten en eventueel repareren. Op welke frequentie werken zender en ontvanger? Ben je zelf thuis in de elektronica? Als het je hobby is kun je het misschien werkend maken en houden. Zo niet dan zou ik alle elektronica vervangen en gelijk de motoren en schroefassen nalopen en smeren. Reken wel op een kostenpost van minimaal 200 Euro. Als het je dat waard is heb je een leuke sleepboot. Zelf heb ik er ook zoéén, met de naam Smit Finland. Gr. Klaas.
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Zo te zien in eerste aanblik zijn die modulen gelijk, dus kan je een niet werkende verwisselen met eentje waarvan je zeker bent dat deze wel werkt. Dan weet je zeker dat een module defect is. Dan is het ook mogelijk om vergelijkend te meten.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan eigenlijk alleen maar Roel gelijk geven.... Moderne electronica kost "vrijwel niets meer", en het bijkomende voordeel is dat je boot van binnen een stuk opgeruimder wordt, en vermoedelijk véél bedrijfszekerder...
     
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik zou beginnen met alles af te koppelen , het is te zeggen , van iedere module de Plus afkoppelen .
    Dan starten met de servo aan te sluiten op de ontvanger en kijken of dat perfekt werkt .
    Het kan ook zijn dat de batterij van de zender of ontvanger stuk is en dan weet je dat hiermee al .
    Dan één voor één de module's terug aansluiten en telkens opnieuw proberen en zien wat er werkt .
    Stap voor stap en datgene wat niet werkt er uit halen en zo verder je installatie opwerken .
    Op het einde weet je wat er wel werkt en wat niet en kan je eventueel zaken vervangen
    Groetjes
    Ronny
     
  7. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor de antwoorden, zal dan dus wel een moeilijk verhaal worden om het een en ander te herstellen daar ik weinig verstand heb van electronica.
    Daarbij snap ik niet hoe je 8 schakelingen kan doen op twee kanalen, je hebt dan toch maar twee pulsdraden en twee keer een plus en min??

    Wat zou ik nodig hebben om het geheel weer werkend te krijgen?
    Moet ik dan ook een nieuwe zender en ontvanger hebben?
     
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Acht schakelingen op twee kanalen is geen probleem , neem bvb 1 bedieningssctick :
    Kanaal 1 korte puls voor = module 1 aan
    Kanaal 1 korte puls voor = module 1 uit
    Kanaal 1 lange puls voor = module 2 aan
    Kanaal 1 lange puls voor = module 2 uit
    Kanaal 1 korte puls achter = module 3 aan
    Kanaal 1 korte puls achter = module 3 uit
    Kanaal 1 lange puls achter = module 4 aan
    Kanaal 1 lange puls achter = module 4 uit
    Zo kan je al vier module's bedienen met 1 bedieningsstick naar voor of achter te bewegen.
    Groetjes
    Ronny
     
  9. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is vrij ingewikkeld, wat dat gaat digitaal.Kort en simpel uitgelegd, iedere functie heeft een eigen adres welke door de zender worden aangestuurd. Deze adressen staan achter elkaar in een reeks en worden dan een aantal malen per seconde uitgestuurd. Iedere code is uniek en verandert wat in die code, dan zal dit in de ontvanger worden vertaald en gaat een functie in werking. Er is erg veel mogelijk met dit systeem, in flatgebouwen zit beneden een processor in een kast waarmee alle etages worden bediend, deurbel, deuropener, video en intercom. Dit alles gaat over maar 2 draden.

    Groetjes Hans.
     
  10. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb het even geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, ga maar eens kijken wat er allemaal nodig is om de schakelingen te vervangen voor wat modernere schakelingen
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    John, Kijk eerst eens op welke frequentie de zender werkt. Als dat toevallig op 35 Mhz is dan heb je de pech dat die alleen maar mag worden gebruikt voor de vliegerij.
    Als je geen verstand van elektronica hebt, dan raad ik je af om met deze installatie verder te gaan. In theorie kun je met de juiste onderdelen de boel wel werkend maken, maar bij de eerste de beste storing weet je weer niet waar je moet zoeken. Het is gebouwd in een tijd dat RC-componenten duur waren en er veel aan zelfbouw werd gedaan. Heb ik ook gedaan en het is leuk als je begrijpt hoe het werkt.
    Of je een nieuwe zender/ontvanger nodig hebt hangt af van de frequentie, waarop die werkt en de aansluitingen op de ontvanger. Waarschijnlijk heb je een heel afwijkend stekkersysteem en moet je kijken of dat passend te maken is. Snap best wel dat je niet zomaar 200 Euro uit wilt geven. Bedenk eer je dat doet of de rest het waard is. Dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar als je met nieuwe elektronica erachter komt dat motoren en assen ook niet jofel zijn, dan komt er zomaar 100 Euro bij. Of je moet in de buurt iemand vinden die de kennis heeft om met je te kijken en te selecteren wat er nieuw moet komen.
    Op afstand dat bepalen valt niet mee. Heb het voordeel dat ik een zelfde model heb en weet wat er in zit en wat dat heeft gekost. Heb je de boot al in het water gehad en getest of hij waterdicht is?
    En lees eens wat bouwverslagen van dit schip. Steek je allicht iets van op. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    John, misschien is het een idee om je licht behalve hier op het forum ook eens bij een vereniging bij je in de buurt op te steken.
    Ik zag dat je uit Rotterdam komt en volgens mij zijn daar - en in de directe omgeving daarvan - meerdere (scheeps)modelbouwverenigingen.
    Door daar eens te gaan kijken en eventueel je bij aan te sluiten krijg je wat meer directe contacten en gelijk gestemde waaronder er wellicht iemand is die jouw systeem kent of mee wilt proberen te helpen e.e.a. samen uit te zoeken.
    Bijkomend voordeel van een vereniging is dat je ook een vaarwater hebt waar je gezamenlijk afspreekt en niet altijd ergens in je eentje staat.
    Iets wat oud is hoeft niet perse slecht te zijn maar moet je net even weten hoe of het werkt en zijn er misschien alleen maar een paar contactjes die wat onderhoud nodig hebben.
    Succes en groet, Bert
     
  13. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Klaas, bedankt voor je reaktie.

    De boot is waterdicht en alle motoren werken
    De zender werkt op 40 MHz kanaal 50
    Is een prafa expert 4 profi
    488070C6-55E6-43FC-8E79-79B2DD95C69D.jpeg
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @jdh64
    Welke type IC (zwarte blok met meerdere pootjes) zit er op die printjes geplaatst ?
    Of zou je een scherpe foto van een enkele print kunnen maken.
    Wellicht dat er hierdoor gerichter naar de werking en het schema gezocht kan worden.

    Ik vermoed dat er nu meerdere verbindingen van de print naar de ontvanger ontbreken.
    Waardoor een deel niet meer werkt, verders lijken het mij 4 regelaars (die met een relais op de print) en twee 2-kanaals MultiSwitches (met die 4 witte relais).

    Heb je ook meer info betreft je zender en ontvanger, eventueel door een foto?

    Vervangen voor nieuwe type MultiSwitches en Regelaars is uiteraard ook een optie.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  15. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    John, zelfs voor een ervaren electronicus is dit een puzzel die zonder schema nauwelijks opgelost kan worden , hopelijk kun je de bedenker van dat fraais achterhalen en een schema bemachtigen , zelfs een blokschema kan al een stuk van de werking achterhalen.
    Mogelijk kun je wat bedrading volgen om te kijken op welk printje dat uitkomt , dan nog blijft onduidelijk hoe dat zou moeten werken op zender signalen.
    Eerste klus is na tegaan welke zender en ontvanger er gebruikt is.
    Succes met het vervolg.

    PS: las net dat het een Prafa 40 MHz is, ik zou dan een totaal nieuw ontwerp maken gebaseerd op een nieuwe zender\ontvanger, al voor € 70 koop je een 10 kan. zender+ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  16. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
  17. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Aah, zo te zien inderdaad de oude type servo IC's :)

    Ik begreep dat alle motoren werken (hoofdmotoren, sleepkabel en de boegschroef) ?
    Indien ja, dan zijn die vier printjes met een relais erop dus werkend.

    Daar er eenzelfde IC op die twee 2-kanaals multiswitches is gebruikt, zullen het vermoedelijk geen "memory" switches zijn.
    Deze zaten vermoedelijk op een kanaal, waarop een 3-standen schakelaar is aangesloten op de zender.
    Met die blauwe blokken met een messing schroefje, kun je het middenpunt afstemmen voor elke print.
    Zodat de motoren en of multiswitches in de middenstand uit staan.

    Die twee printjes helemaal rechtsonder, zijn geluidsprintjes.
    Vermoedelijk een DieselGenerator en een scheepshoorn.
    Die scheepshoorn schakel je aan met een multiswitch en die dieselgenerator loopt mee met je hoofdmotoren regelaar(s).
     
  19. jdh64

    jdh64

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja alle motoren werken maar niet via de printjes alleen de hoofdmotoren en de sleepkabel kan ik bedienen via de printjes en de zender de rest werkt niet, als ik de aansluitingen op de negenpolige stekker die naar de ontvanger loopt omdraai dan werken er weer andere onderdelen
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Terugkomend op je trillende roer servo...
    Op welke wijze word de ontvanger van spanning voorzien?
    Als deze niet stabiel of voldoende is, dan zal de ontvanger niet juist kunnen functioneren en is dit veelal zichtbaar bij je servo('s).

    Ik denk dat het ook slim is, om even met een losse servo de kanaal-indeling van zender naar ontvanger te doen controleren.
    Zo weet je in elk geval zeker, dat alle kanalen vanuit je ontvanger het doen en welke knuppel, potmeter of schakelaar daarbij hoort.

    Als alle kanalen werken, dan controleer je stapsgewijs de verbindingen van ontvanger naar je regelaars of multiswitches.
    Het lijkt nu dat er diverse onderbrekingen zijn.
     

Deel Deze Pagina