outboard vraag

Discussie in 'Speedboten' gestart door tom1972, 28 jul 2017.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oke..... ze zijn prijzig maar wil alles gewoon in een keer maar dik in orde maken. heb dus voor deze links gekozen.
    ben er echt fan van . ze zijn zeeeeeeeeer stevig en gaan rete lang mee zonder speling op de kogels. dat moeten we hebben. dan maar wat duurder. heb er nog een paar voor reserve in de kast liggen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    super zooo!!!!!!!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Mooi Project weer Tom;) En die kogelkopjes zijn inderdaad aan de prijzige kant maar je wil het gelijk goed en mooi natuurlijk. Heb ook lang getwijfeld welke kopjes ik zou doen, ben uiteindelijk voor de aluminium M4-4mm van FG gegaan, heb 4 setjes haha. een rib uit je lijf.
    Succes met de bouw, ik blijf het volgen:)
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    hee falco. werkt beter denk ik met goede kogellinks. jij hebt het over alu kogellinks. wist niet dat fg die ook had.
    heb je daar een plaatje van. weet het niet zeker maar kun je met volledig alu links geen last van knakpulsen krijgen??
    nogmaals weet dat niet zeker hoor of dat zo is!!!zowieso prima spulletjes van fg . weet ook van jou project. echt top gemaakt allemaal hoor. eerste klas. prima keuze de fg links. wou het je daar ook zeggen maar ja dat gaat niet meer .
    volg jou project dus ook:koud::koud:;)
    grt tom
     
  5. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Hoi Tom,

    Dit zijn ze. Artikl nr: FG4428

    De ene site zegt dat ze van (gegalvaniseerd) staal zijn en de ander geeft aan aluminium.
    Ik heb me laten vertellen dat ze de aluminium hebben vervangen met de stalen omdat ze wel eens konden breken, waarschijnlijk heb ik geluk gehad en nog de alu. kunnen krijgen. je kunt eens informeren.
    En natuurlijk zijn er veel meer soorten alu kogelkoppen van fg maar deze zijn veel te groot en lomp, m6 en m8 enz.
    [​IMG]

    Wat je precies bedoelt met knakpulsen weet ik zo niet maar zal vast wel mee vallen;)
    Post wel een foto als ik ze er op heb zitten.

    Trouwens, welke harmonica rubbers gebruik je voor de stuurstangen de radiobox in? Heb moeite om de juiste maat te vinden,ze zijn allemaal zo klein.

    succes met bouw:)

    Falco
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    falco ,die knakpulsen krijg je door metaal op metaal. en dan beweging van metaal /metaal. dan gaan je servo,s dansen. gas en stuurservo(s)je hebt ook van fg de andere. die zitten in kunststof gekneld ,dus geen contact metaal .metaal. daarom heb ik niet voor alu gekozen. er is nog een reden voor mij die ook meetelt . dat is het speling verhaal. op de alu links zit snel speling . weet niet of fg dat ook heeft hoor. enfin . ik gebruik helemaal geen harmonica rubbers voor mijn eigen tunnel in dit geval. de assen gaan door het rc deksel straks. en dan komen de stangen dus boven de rc box te beweging ipv door de box heen. ik snap je verhaal van de rubbers maar al te goed. ik denk dat je een superslag kunt slaan bij ians boats. zal even kijken welk nummer jij moet hebben. er is een set rubbers die ikzelf ook gebruik en eeeeeeeeeeeeerg over te spreken ben. je kunt ze rekken op de grote maat zomaar tot zo,n 12 /13 mm. op ,t kleine gaatje 3 tot 4 mm oprekbaar. als je er een beetje witvet op doet schuif je alles er zo doorheen. laat je effe weten welke dat zijn ok. ps..... zou proberen ze te ruilen en voor de kunssttoflinks te gaan.ben er bang voor voor die knakpulsen hoor!! je hebt die van fg ook met een kogelgat 3mm of 4mm. draad 3 mm of 4mm om maar even in het kleine formaat te spreken ipv 5 of 6 mm .ze zijn er wel. heb ze zelf ook hoor. kijk maar op dat verbindingsstuk tussen de servo op dat fotootje die zijn 3x m4 grt tom.
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oja ... die knakpulsen vallen niet mee. je boot word geheel onbestuurbaar en je gas ook. valt niet mee!!!!!!
    ik had effe gekeken voor je. ga naar de site ians boats en naar de eerste accesoires pagina. scroll naar beneden en je ziet rubber belows. de medium bedoel ik. die zijn erg goed en stevig falco. zijn lastig te krijgen die harmonica rubbers. zeker de wat grotere. weet er alles van. gundert had ze ook maar ja..... die man is er helaas ook al niet meer.:weetnie:
    grt tom.
     
  8. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Bedankt voor de info Tom, heb ian al gemaild:) ben benieuwd hoe het er bij jou allemaal uit komt te zien maar dat zien we vanzelf:)
    Voor storing door magnetische elektriciteit door wrijving ben ik niet heel bang, weet niet in hoe verre dit op zal treden maar zal echt minimaal zijn, en de kogeltjes draaien in vet. Hoop dat ik gelijk heb haha. Ga er vanuit dat ik met FG kwaliteit in huis gehaald heb en een mooie poos speling vrij zal zijn:worship:
    Heb de kunsstof kopjes van fg ook wel in huis gehad, ze zullen sterk genoeg zijn maar ik vond ze te iel staan bij zo'n dikke outboard. dat waren trouwens de m4- 3mm.

    We blijven het volgens, kalm an :beer:
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    hoop natuurlijk ook dat ,t je niet gebeurt die knakpulsen. en voor de rest lekker rommelen en bouwen . daarna fijn proberen maar ja .... zal nog wel wat water door de ijssel stromen eer het zover is.

    oja ....... proost jonguhhh enuhh............. niet te veul beer he!!! grt tom.
     
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    met het deksel bezig geweest. hele klus maar dik tevreden. de vorm moet er nog inkomen verder. bij het gleufje komt een verankering zodat het dekseltje niet kan torderen. plaatje carbon komt er straks nog verticaal doorheen . voor nu dit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Ziet erg pro uit zo Tom, Nog niet eerder gezien dat ze boven het deksel uitkomen, heb je hier een speciale rede voor waarom je het zo gedaan hebt? ruimte?
    de assen worden afgedicht door een kering?
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    haha ... nee ook zelf nog niet eerder gezien. maar nu wel haha. de waterdichte afsluiting komt op de as./lagerring.
    er moet nog een groefje in de as sen komen en daar komt dan een klein o-ringetje op. op het hart van de lagerring sluit ie dan af op die rubberen o-ring. zo was de bedoeling. moet eerst het deksel nog eropmaken ,dan weet ik de hoogte /hartmaat pas van de lagerring .die kan ik nu nog niet bepalen falco. het mooie van dit systeem is wel dat je niks geen harmonica rubbers hoeft te gebruiken en alles makkelijk te demonteren is. ben maar prutser hoor . zeeeeeeeker geen pro. vind het gewoon erg leuk en dat zie je terug :bye::yes: grt tom.
     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    deksels lekker gerommeld met het deksel voor de rc box. althans de sluiting ervan. ben er nog zoet mee maar de grove lijnen zijn er nu. dit is de bedoeling zo.
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oeps ... fotootjes nog !!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    rc box deksel snelsluiting (en) zit(ten) er op.de sluiting is een snel sluiting . echter verliep de maak ervan niet zo snel .het heeft me wel wat hoofdbrekens gekost om het netjes pas te krijgen aangezien ik met de oplopende cockpit zat. ik wilde het perse op deze wijze maken dus linksom of rechtsom .... het moest klaar op deze manier. nu is het zover. ben er dik tevree over zo. gaskabel heb ik ook al.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
  16. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Ziet er super uit zo Tom!!altijd weer passen en meten met zo'n smal rompje maar het resultaat mag er zijn. Zijn die lagerblokjes eigenbouw? Heb je zelf een draaibankje? Zie ook dat je aan het schuren bent aan de romp, wat is de planning?:)
     
  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    zeker passen en meten ja. de lager blokjes had ik al. heb zelf ook geen draaibank hoor. op onze hobbyclub staat wel een en ander. ook echt mooi professioneel spul. daar kan ik wel een en ander mee. simpele dingetjes . de sets voor op de servo lagerringen en de arm had ik al . die zijn door een ander gemaakt. dat schuren is puur op de bewerkte stukken hoor voor nu.wil alle stickers entc er zo lang mogelijk op laten zitten. dan kan ik alles makkelijk meten en documenteren voor de spuitbeurt. grt tom.
     
    RamonF48 vindt dit leuk.
  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    motor is klaar. heb er 2 assen bij voor de prop. eentje voor de 3/16 en een as voor 1/4 props. kan ik mooi testen hoe of wat het beste is. denk zelf richting een octura x460 of prather 270 . maar dat later maar zien. eerst de boel nog inelkaar en afwerken. dit voor nu. de conus zit er ook op om te starten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    cavitatieplaat gemaakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Je gaat lekker Tom! Ben benieuwd hoe dit gaat varen op methanol.
    Waarom gebruik je niet gewoon de 3/16e as met eventueel een vulbusje naar 1/4e? Hoef je de drive niet uit elkaar te halen.
     

Deel Deze Pagina