Outdoor Chuck

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 19 jan 2016.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Zoals ik al aangaf ik in de topic http://www.modelbouwforum.nl/threads/2e-kerstdag-chucken-en-gezellig-dlg-en.236774/ zal ik een poging doen om wat meer uitleg te geven over hoe een outdoor chuck te bouwen. In dit geval gebruik ik de windlover als voorbeeld maar er zijn vele ontwerpen en modellen. De basis meestal gelijk qua formaat, vaak kun je de verschillen vinden in de vorm van de vleugels. Zo heeft de Wellbee een rechte vleugel (gelijke koorde) met ronde tippen.

    De meeste outdoor chucks zijn ongeveer 50 tot 60 cm in spanwijdte. Veel groter word als moeilijker te gooien met de hand en worden dan ook als een DLG geworpen. Iets wat we wellicht later nog kunnen beschrijven. Een goeie 50 cm is voor een gemiddeld persoon een mooi formaat. Voor de wat sterkere medemens is zo'n 60 tot 65 cm goed te gooien en voor kinderen zou ik de Mikkie adviseren.

    Voor de Mikkie kijk hier: http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/mikkie_tekening.pdf

    Als eerste hebben we natuurlijk een tekening nodig deze is te downloaden op de volgende website: http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/windlover.pdf

    Als 2e hebben we wat hout en andere materialen nodig.

    - Voor de vleugel gebruiken we een 6 mm balsahouten plank. Wees zorgvuldig in het kiezen van het plankje. Een zware vleugel geeft een zwaar model en dus is er meer kracht nodig om deze hoog te werpen.
    - Een 3 x 3 mm vuren lat die word gebruikt als neuslijst op de vleugel
    - Voor het stabilo en kielvlak gebruik je 1,5 mm c-grain balsa. Dit is lekker sterk maar toch ook licht. Probeer een mooie plank te vinden die stijf maar toch licht is.
    - Voor de voorkant van de romp gebruik ik 4 mm balsa "bekleed" met 0,7 mm triplex aan beide kanten.
    - Als pook gebruik in een 4mm koolstof buis zeker 50 cm lang voor een chuck van zo'n 50 á 60 cm span. Deze zijn te koop bij vliegerspeciaalzaken. Bijvoorbeeld de paddestoel in Schiedam en zo zijn er meerder zaken in Nederland.

    Verder gebruik ik voor de meeste lijmverbindingen houtlijm of bison 2 comp lijm. Spanlak is ook erg belangrijk om te hebben aangezien het model wordt gelakt met spanlak.

    Als alle materialen verzameld zijn kun je beginnen met het werkelijke bouwen. Om de thread een beetje overzichtelijk te houden splits ik de posts een beetje op in onderwerpen.

    Bernard
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Als volgende stap gaan we een aantal mallen maken. Deze maak ik van karton maar kan je ook van triplex o.i.d maken. Je kan ervoor kiezen de tekening te vergroten op een kopieermachine of zelf de vorm uit te tekenen. Vooral als je meerdere modellen maakt is dit erg handig. Ik maak vooral mallen van de staartdelen. De vleugels teken ik direct uit op de planken. Je kan ervoor kiezen een mal te maken voor de vleugel mocht je dit willen.

    Nu gaan we eerst verder met de staartdelen. Deze snijd je uit met behulp van de mallen, let goed op de nerfrichting. De achterkant van het stabilo schuur ik een stukje dunner. Dit maakt het verbuigen voor de afstelling een stukje makkelijker. Meestal plak ik op 1/3 van de koorde van voren een stukje plakband en schuur het hout af tot zo'n 1 mm in een mooie driehoek vorm. De voorlijst rond ik af.

    Het kielvlak schuur ik ook op 1/3 van voren, naar achteren dunner. Alleen wel vanaf beide kanten evenveel. Ook hier rond in de voorlijst weer af. Schuur de onderdelen met niet te grof schuurpapier. Korrel 200 voor het grove werk en afwerking/gladmaken met 400 is iets wat ik meestal doe. Je kan ervoor kiezen om de onderdelen alvast van spanlak te voorzien maar ik zou wachten tot je alle onderdelen klaar hebt en alles tegelijk te doen. Op de tekening staat een knik in het stabilo, deze kun je er het beste uitlaten. Bij het monteren van de staartboom een de voorkant gaan we een beetje "tilt stellen" in de staart zodat deze een bocht vliegt.

    De volgende stap is de vleugel. Foto's van de staartdelen die volgen nog.

    Bernard
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Bernard, Je foto's zijn niet zichtbaar (behalve voor jezelf). Je moet je album nog even publiek toegankelijk maken.

    ModelbouwForum.nl - Fout
    Je hebt geen toestemming om media binnen dit album te bekijken.

    [edit] Bewerken van een eerder geplaatst bericht doe je door onder het oude bericht op de optie "bewerk" te klikken. Die zit aan de linkerkant, naast het woordje "Meld"
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Dank je ik heb de instelling inmiddels aangepast dus nu moeten ze zichtbaar zijn voor iedereen. Dit is de eerste keer dat ik op deze manier foto's plaats sinds het omzetten van het gehele forum naar de versie.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Volgende stap is de vleugel.

    Zelf snijd/zaag ik de juiste vorm in de vleugel. Dit kun je overnemen van de tekening of een mal gebruiken. Hierna lijm ik met houtlijm de vurenlijst tegen voorlijst van de vleugel aan. Ik gebruik plakband stukjes om de lijst van te zetten en druk te zetten. Zorg ervoor dat de lijst gelijk ligt met de onderkant van je vleugel.


    Op ongeveer 1/3 van de koorde van voren plak ik een strook plakband. Op de tekening kun je op die plek ook een lijn zien. Zorg ervoor dat de achterkant van de strook plakband op die lijn ligt. Dit markeert het hoogste punt van je profiel. Met een schaaf ga je nu eerst grof het profiel maken. De bedoeling is dat je een driehoekvorm krijg richting de achterlijst. De achterlijst is ongeveer zo'n 1 mm dik. Niet te dun anders trek alles krom met lakken/schilderen. Vervolgens rond je de voorkant netjes af. Let op het schaven van het vuren met een balsa schaaf is niet al te best voor je mesje. Vervolgens schuur je het profiel netjes glad met schuurblokken. Niet te grof papier gebruiken. Met een liniaal kun je de achterkant controleren of er geen high of low spots zijn. Is dit je eerste chuck gebruik dan het getekende profiel als lijdraad. Zelf houd ik aan dat ongeacht het ontwerp van het model, dat op 1/3 van de koorde het hoogste punt ligt.


    6 vleugels klaar...

    Bernard
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    De vleugel heeft v-stelling nodig om goed te vliegen. Zelf heb ik dat met een kleine cirkelzaag gedaan. Het kan ook prima met een zware stalen liniaal en een kapzaag. Een mooie fijne is het beste. Er zijn zelfs kapzagen te koop speciaal voor balsa. Zorg ervoor dat de zaagsnede recht is.


    Pakketjes klaar voor de v-stelling.

    Op de tekening kun je de v-stelling zien. Er zijn nu 2 opties om de delen te schuren. Deel de hoogte door 2 en maak een blokje op deze hoogte. Plaats deze onder het uiteinde en schuur een schuine kant aan beide delen. Plaats de delen aan elkaar om te controleren of de hoogte klopt en er een mooie strakke aansluiting is. Dit kan ook met een schuurmachine. Dan moet je de hoek uitrekenen/meten en delen door 2. Het aantal graden is dan je instelling op de schuurmachin. Check dit met wat reststukken of alles klopt voordat je je vleugeldelen gaat schuren.

    Vervolgens lijm je de delen aan elkaar. Zelf doe ik eerste tip delen aan de het middel stuk en dan pas de middendelen aan elkaar. Ik gebruik 5 minuten epoxy van bison. Dit lijmt lekker snel en geeft een mooie verbinding. Maak een mal o.i.d om de delen op druk te zetten tijdens het drogen.


    Vervolgens moet je dit resultaat krijgen.

    Bernard
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    De romp is nu aan de beurt.

    Van het 4mm hout snijd je eerst een strook van 15 mm hoog en 260 mm lang. De neus vanaf de voorlijst is ongeveer 10 tot 11 cm lang. Dit stukje kun je wat minder hoog maken vooral omdat het oog ook wat wil. Op de tekening krijg je een idee hoe het eruit moet zien. Vervolgens blijft er een stuk recht, daar komt de vleugel. De achtekant kun je ook lager maken zodat je een mooie overgang krijgt tussen het hout en je koolstof buis. Om de koolstofbuis vast te kunnen zetten snijd ik vanaf achteren een stukje van 4 mm hoog en 90 mm lang eruit. Hier komt je buisje in te liggen.


    Snijd van het triplex stukken die je aan beide kanten van het balsa plakt. Op de plek waar het koolstof buisje komt is het triplex gewoon de volledige hoogte. Er ontstaat dus een doort holte waar de buis in gelijmd kan worden.


    Het koolstof buisje is ongeveer 350 mm lang. Dit kun je met een dremel afzagen. Je kan de buis ook langer maken Dan lijm je deze verder de romp in. De buis lijm je pas later in de romp, op deze manier is het makkelijker om straks de tilt in het stabilo te bepalen.

    Bernard
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Voordat we verder gaan is het belangrijk om je onderdelen te lakken en eventueel te schilderen. Vooral met meerdere modellen is het handig ze een kleurtje te geven en het is op wedstrijden e.d makkelijker je model te onderscheiden van die van anderen.

    Geef alle onderdelen een dunne laag spanlak en wacht tot dit droog is. Let op dat je stabilo en kielvlak onderdelen niet kromtrekken. Dus aan beide kanten evenveel lak doen. Na het drogen zul je merken dat het hout erg ruw is geworden. Dit schuur je weg met korrel 600 schuurpapier. Nu heb je 2 keuzes: of je gaat door met lakken totdat er 3 lagen opzitten tussendoor telkens schuren. Of je schildert het model. Ga je het model schilderen dan doe je dat na de eerste laklaag. Zelf gebruik ik acrylverf die mijn vrouw gebruikt voor haar schilderijen. Na de verf laag gaan er nog 2 lak lagen overheen. De spanlak reageert met de acrylverf, als je niet teveel gaat smeren met de kwast dan komt het goed. Andere verf kun je ook gebruiken alleen let op bij vrije vlucht is elke gram extra eigenlijk al te veel. Zo licht mogelijk bouwen is de bedoeling.

    Zelf adviseer ik dan ook bouw eerst een chuck die je alleen lakt en kijken wat het gewicht is.



    Bernard
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels hebben we dan alle onderdelen klaar om het model in elkaar te zetten.

    De staartdelen worden aan de koolstofpook gelijmd met 5 minuten epoxy. De buis opruwen en schoonmaken met aceton is wel erg belangrijk.


    Zoals op de foto te zien is, word het buisje tot de helft van de koorde gelijmd. Op deze manier kun je de delen nog wat buigen om je instellingen goed te krijgen. Op de tekening staat het stabilo op de bovenkant gelijmd. Dit kan gewoon aan de onderkant aangezien we de tilt later nog goed gaan zetten.


    Om de vleugel op de romp te lijmen heb ik een mal gemaakt. Zo komt de vleugel recht op de romp te zitten. Ook dit lijm ik met 5 minuten epoxy. Als beide delen droog zijn kun je de pook in de romp lijmen. Op de onderstaande foto staat de tilt. In dit geval stel je de linkertip (van achteren gezien) gelijk met de v-stelling van het linkermidden paneel. Ben je linkshandig doet je dit anders om.



    Zorg ervoor dat je de pook goed vast lijmt.

    Om je model af te maken zijn er nog een aantal stappen te doen.


    Op de foto zie je een stukje hout zitten waar je wijsvinger achter komt tijdens het werpen. Zo voorkom je dat je je vleugel beschadigd op de achterlijst tijdens het werpen. Om wat grip te krijgen op de romp lijm je er wat stukje schuurpapier op. Die pak je vast met je duim en middelvinger. Welke positie het schuurpapier moet hebben is afhankelijk van de grootte van je handen. Kijk wat comfortabel voor jouw persoonlijk is.


    Uit ervaring weet ik dat er 1 heel groot zak punt is aan dit soort modellen. Als je hard goeit dan heb je dan kans dat je vleugel los komt van de romp. Dit los je op door een koolstof roving op je vleugel te lijmen en dus onder de romp door te halen en deze weer vast te zetten op de vleugel.


    Uit balanceren kun je doen door een houtenblok te nemen waar je spijkers inslaat. Balanceer het model uit met lood en lijm dit vast op de neus.

    Plak nog een stickers met je naam en adres op je model en vliegen maar.

    Mochten er dingen onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag.

    Bernard
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    ijtsma.j vindt dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels 1 model minder en na wat reparaties liepen we tegen het probleem aan dat de instellingen die in de staartvlakken worden gebogen erg moeilijk blijven staan. Dit komt het vliegen niet echt ten goede.

    In het verleden heb ik daar wel een oplossing voor gevonden die ik nu maar heb uitgevoerd op onze modellen.

    Door dunne stukjes koperdraad op de staartvlakken te plakken kun je meer controle uitoefenen op de bocht in het kielvlak en eventueel je up/down in je stabilo.

    20170427_164236.jpg 20170427_164245.jpg

    Zoals je kan zien ziet het er dan zo uit.

    Bernard
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    * blaast maar eens hard*

    Zo het stof is van het draadje af. Met alle perikelen rondom de meeting in juni dacht ik wellicht kan dit draadje weer wat omhoog. Misschien denkt iemand nog over een chuck te bouwen. Hopelijk heb je hier dan wat aan.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Aangezien 2 van mijn modellen al weg zijn en de 3 van mijn vrouw niet het resultaat geven wat gewenst is wordt het binnenkort tijd voor een aantal nieuwe chuckjes.

    Het ontwerp zal dit keer anders zijn met een lagere moeilijkheids graad. Ook kan ik dan mooi een aantal dingen doorvoeren/aanpassen die mij niet bevallen aan de bovenstaande constructie. Ook wil ik eens kijken hoever ik kan gaan qua grootte die nog als HLG de lucht in wil.

    Dus de planning zal zijn.

    3 nieuwe chucks op 50 cm voor mijn vrouw. Dit keer wat zwaardere dan de eerste modellen.
    1 nieuwe op 50 cm voor mijzelf en een poging tot een 60 ~ 65 cm grote HLG.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    HLG Hand launch glider ?
     
  16. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ik denk ook een leuke optie voor mij als volgend project,
    gr Gerjan
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ja Hand Launch Glider. Zijn leuke dingen om mee te vliegen.

    Ga over paar weken een uitgebreide beschrijving maken hoe ze te maken. Als je beetje kan schuren en schaven kom je een heel eind.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Tijd voor een nieuwe chuck

    De tekeningen heb ik uitvergroot en zijn klaar om mallen van te maken. Ik heb een versie van 50 cm en 60 cm. Origineel is wat kleiner maar 50 cm vliegt en werpt wel lekkerder. Vindt dat persoonlijk ook makkelijker bouwen aangezien ik dan gewoon 10 cm als koorde aanhoud.

    Ik zal proberen zoveel mogelijk info over de bouw te geven en tips en trics laten zien.

    De planning is een aantal chucks te bouwen op 50 cm spanwijdte met een houten romp, balsa/triplex sandwich, en koolstofpook. Dit wordt vanzelf duidelijk hoe of wat. Heb je de eerdere berichten gelezen zul je zien dat ik dat al eerder heb gedaan. Hier worden alleen wat dingen in gewijzigd.

    Als eerste heb ik wat hout nodig. Dus de zoektocht is naar:

    6 mm hout, gewicht ongeveer 70 ~ 85 gram per plankje. Hier haal je dan 2 vleugels uit.
    5 mm hout voor de romp, gram of 50 ~ 60 per plankje.
    1.5 mm hout c-grain. Niet te zwaar maar wel stevig. C-grain is vaak al lastig te vinden dus pak vaak de lichtste als ze t al hebben.

    Voor de voorlijst gebruik ik 3 mm vierkant vuren hout.

    Zover ff de boodschappenlijst. Rest van de materialen volgen snel. Wil je ook een chuck bouwen meld je dan stuur ik je 2 ontwerpen die goed vliegen en super simpel te bouwen zijn.

    Gr.

    Bernard
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja leuk wil ook wel een poging wagen. Ooit met de Leidse heel veel jaren terug staan Chucken maar dat viel niet mee.
    Er wat toch een die iets van 30sec wist te halen en man wat een spanning geeft dat als het model zolang blijft vliegen.
    Ton
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Zo bijna alles in huis.

    Alleen nog koolstof halen bij de vliegerzaak.

    Vandaag een beginnetje gemaakt. Zal proberen een beetje tempo te maken maar tijd is wel schaars op t moment. Ik probeer zoveel mogelijk stappen uit te leggen.

    De vleugel.

    De eerste paar chucks heb ik naar mijn idee te licht hout gebruikt. Ik zocht dan hele planken 6 mm uit op zo'n 60 gram. Ik ben inmiddels naar zo'n 80 gram per plank gegaan. Iets meer gewicht geeft meer hoogte.

    Als voorlijst heb je iets van hardhout nodig. Op een 6 mm plank lijm ik dan een 3 bij 3 mm vurenhouten lat. Dit doe ik met houtlijm. Geeft een stevige verbinding en is nog te schuren. Ik smeer de vurenlat in met houtlijm en lijm deze op de kopse kant gelijk met wat de onderkant wordt. Vervolgens gebruik ik stukjes plakband om het latje te fixeren en aan te drukken. Dit werkt prima, geen mallen o.i.d nodig.

    20180320_155837.jpg
     

Deel Deze Pagina