ouwe liefde

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Richard Branderhorst, 1 nov 2002.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Met dank aan de bijdragers in de thread diesel peut heb ik "peut" kunnen mixen.
    Door bijdragen van weer anderen kwam ik op het spoor van PAW, de maker van mijn motor die ik gekregen had. Daardoor kon ik een passende uitlaat in de UK bestellen.
    Een vriendje met een draaibank kon de koelribben afdraaien om plaats te maken voor de demper.
    Bruno van Hoek die een trainer beschikbaar stelde, gisteren opbelde en als gast in Almere mijn jeugdliefde weer opnieuw kon beleven, aan de draadjes.
    Gewapend met een nieuw stel lijnen en de inmiddels overgenomen Ace Trainer ben ik vrolijk van de etherdampen in mijn auto huiswaarts gereden.
    Ik heb in ieder geval bijster goed geslapen vannacht!!!

    Kijk, we zeggen wel dat modelbouw/vliegerij een individuele hobby is, maar erg ver zonder anderen kom je ook niet!!!

    Wat een kleine posting allemaal niet teweeg kan brengen!
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het was mij een eer en een genoegen!
    :D
    En ik moet zeggen, ik heb meer 'herintreders' aan het handvat meegemaakt, maar geeneen maakte meteen vanaf de eerste vlucht zulke mooie, strakke landingen (als je eens wist hoe makkelijk een trainer in het wollige gras over de kop kan gaan :roll: ).
    Mijn complimenten! Jammer genoeg heb ik me vooral (achteraf gezien volkomen onnodig) bezig gehouden met het coachen van Richard, waardoor er geen foto's zijn van zijn vluchten.

    Ik sprak gisteravond nog even met Henk de Jong en we zijn het er over eens dat er bijna een trend lijkt te ontstaan van RC/vliegers, die het LB-vliegen (her)ontdekken.

    En ik onderschrijf de conclusie van Richard, dat we er tegenwoordig nooit meer alleen voor hoeven te staan.
    Ik heb ooit eens 'geroken' aan RC-watervliegen, en aan RC-indoorvliegen. Mocht ik eens tijd hebben om dat echt op te pakken, dan staan er zo te merken hele volksstammen klaar om mij langs de voetangels en klemmen te loodsen....
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Of je er met genoegen in duwen (plafond of muren), zelf ervaren leert het beste! :twisted:

    Een bepaalde zeelandze lezer met zelfgebouwde LF weze gewaarschuwd... :wink:
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bruno.
    Dank je voor de compli's.

    Ik denk dat de L/B wereld meer moet doen zich te profileren, het is tever weggezakt. Reacties hier op de club: Lijnbesturing? Heb ik zelfs nog nooit gezien!!!
    Dieseltje?? Tisdat??

    Mijn ervaring is dat een L/B demo uitermate goed scoort op een vliegshow bij het publiek. De dynamiek en de nabijheid maakt een goede impact. Laat staan als je er een stel "pro" combatvliegers of een goede teamracewedstrijd tegenaan gooit.

    Ook de winkeliers hebben hier iets laten liggen, het aspect dat je als alternatief stukken goedkoper aan het modelvliegen kunt met L/B als met radio is totaal weggeëbt.
    Daarnaast is er ook weinig te krijgen, een bellcrank moet je al bij speciale winkels kopen. Bouwdozen zijn van een kwaliteit die in de R/C wereld al lang niet meer gepruimd worden.

    Verder is de ontwikkeling van L/B de laatste 20 jaar weinig geëvolueerd, de modellen zien er nog net zo uit als in mijn jeugd, er zijn geen schokkende ontwikkelingen geweest. Het is meer doorborduren op uitgekauwde items met een ander kleurenschema.

    Ik zie het nog steeds als een prima opstap naar radiovliegen, je leert er bouwen (en repareren!) mee, je leert alles van motoren, brandstof en je leert vliegen, als is het maar in één (bestuurbare) dimensie. Bovendien "voel" je de gedragingen beter als je ooit als R/C vlieger zult beleven.....
    Het lijkt me dat als je een L/B kist kunt landen, de overstap naar een R/C model, in ieder geval de hoogteroer bediening zoals in een landing, nauwelijks training behoeft.

    Ik zou het liefst zien dat L/B zichzelf weer op de modelvliegkaart zet en niet alleen een "retro" ontwikkeling gaat worden.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kom hier later uitgebreider op terug, maar een demo F2B bij de club in Oss, om te beginnen?
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Vervelende vent!! :evil: Natuurlijk helpen we Bruno!! :p
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dank je, Arjen. Maar daar hoopte ik al op.
    Als jij een Ace-trainer maakt, dan knutsel ik wel een RC-indoor geval in elkaar.
    Leer ik jou het eenvoudige stuntprogramma en jij mij het sturen met 4 functies, kan ik ook binnen aerobatics vliegen. Lijkt me een goede ruil....
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zoals beloofd mijn overpeinzingen:

    Graag gedaan en welgemeend!
    Ik zal proberen om je –zéér zinnige- opmerkingen punt voor punt van mijn ideeën hieromtrent te voorzien.

    Ik geloof eerder, dat het omgekeerde het geval is: VV en LB hebben zich wel degelijk doorontwikkeld maar zijn als recreatievliegsport voorbijgestreefd door RC. Ik geloof in zoiets als een kritische massa – RC heeft nu een geweldige industrie achter zich staan, en zoals het zwarte gat ook steeds maar zwaarder wordt, trekt dit alles naar zich toe. Begrijp me goed, ik ben zeer tevreden met de situatie waarin RC zich tegenwoordig bevindt, maar dit heeft direct consequenties voor de aantrekkelijkheid van de andere twee klassen voor ‘instappers’.

    Kan ik me voorstellen. In de tijd dat ik met modelvliegen kennismaakte, kon men op vrije dagen in stadsparken ( ik ben opgegroeid in Amsterdam) of andere geschikte plekken altijd wel een keer LB-vliegers aan het werk zien. Dat hoeven we heden ten dage niet meer te proberen…. Ik heb wel eens gehoord (niet zelf gecontroleerd) dat er tegenwoordig clubs zijn, die een lidmaatschapsaanvraag van een LB-vlieger afwimpelen met zoiets als ‘Nee, dat doen wij hier niet en dat willen we hier ook niet hebben’. Echt meehelpen doet zo’n houding natuurlijk ook niet.

    Is ook mijn ervaring als demo-vlieger… Er zijn voor komend seizoen weer een aantal LB-wedstrijdvliegers bereid om op RC-vliegshows voor wat ‘things on strings’ spektakel te zorgen. Ook het lesvliegen met publiek op een hoekje van het terrein (daar hebben we speciale modellen voor bij ons) is hier een aantrekkelijk promotiemiddel, alleen kunnen de meeste organisatoren zich hier op voorhand niet veel bij voorstellen waardoor hiermede dan uiteindelijk geen rekening blijkt te zijn gehouden. Afgelopen seizoen hebben we dit daardoor niet kunnen laten zien. Jammer!
    Met name voor jeugd en dan in grotere groepen heeft het Fly-by-Wire promotieteam de afgelopen jaren al bergen werk verzet. Aan hen heeft het zeker niet gelegen...

    Nou, ondanks dat deze modellen aan de eisen voldoen die er voor FAI-wedstrijden aan gesteld worden zal het geluid door velen als hinderlijk worden ervaren. Maar als ik het voor het uitkiezen heb, zit er zeker een demo Combat bij…
    Sowieso heb je voor teamrace een asfalt- of betonplak nodig en de meeste RC-velden zijn prachtig gras…. Wat dacht je trouwens van F2A, Speed? Meer dan 250 km/h. aan 17,6 m. lijnen....

    Klopt, maar kun je ze dat kwalijk nemen? Deed ik vroeger wel, maar naarmate je ‘maatschappelijk blikveld’ zich verruimt, zie je toch ook wel in dat alles iets minder eenvoudig in elkaar steekt dan je altijd had gehoopt...
    Het probleem van de kwaliteit is inherent aan de kleinere oplage. Voordat je de investering in (perfecte) productiemiddelen ‘eruit’ hebt moet er een flinke voorraad kits zijn verkocht. En zolang dat vooruitzicht ontbreekt, gaat niemand deze uitdaging aan. Kortom, de slang bijt in z’n eigen staart...



    Hier moet ik het toch met je oneens zijn. De uiterlijke vorm is inderdaad niet schokkend veranderd, maar technisch gesproken zijn de verschillen hemelsbreed. Dat dit bij F2B (kunstvlucht) nog het minst het geval is, zegt misschien meer over het niveau dat deze modellen omstreeks 1975 al hadden, dan over de ontwikkeling daarna.
    Zelfs de Ace-trainer waar je nu zelf mee vliegt is niet te vergelijken met de plankvleugeltrainertjes van 30 jaar geleden. Hij is stukken minder breekbaar en vliegt -tig keer zo goed.
    De wedstrijdmodellen zijn toch one-of machines. Je begint met een beproefd ontwerp en ieder apparaat wordt weer iets verder gemodificeerd. Voor wie het wat zegt: een soort asymptotisch gebeuren, het blijft een benadering van de perfectie. Het te vliegen programma is al jaren niet veranderd, maar dat is voorlopig nergens voor nodig, er heeft nog nooit iemand de perfecte vlucht gemaakt.

    Er zijn velen, die met ingedekte schuimvleugels vliegen, maar uiteindelijk is dat een heel gepruts om de aangename eigenschappen van een opgebouwde balsavleugel te benaderen. Kortom, de oude bouwwijze is voor een kwaliteitsvleugel eigenlijk de makkelijkste. Er bestaan wel ARF composietmodellen, maar ik vind de meeste vooralsnog allerminst overtuigend. En de weinige typen die wel goed vliegen kosten meteen een klein fortuin... Terecht waarschijnlijk, maar ‘not my cup-of-tea’.


    Dat is inderdaad een veel te weinig benutte mogelijkheid, je kunt het ook als een zelfstandige sport zien... :wink:

    Zeker, want voor veel beginners is dichtbij vliegen het moeilijkst. Als LB-vlieger ken je dat kunstje al. Ik ben ooit zonder hulp overgestapt van een kistje met alleen richtingsroer naar een kist met ook een hoogteroer. Probleemloos, vloog precies zoals ik had verwacht.

    Hoe had jij je dat voorgesteld? Veel meer dan wedstrijden en demo’s vliegen en beginners opleiden zie ik mezelf niet doen....
    Overigens beschouw ik LB niet als ‘retro’, maar een van de drie vormen van modelvliegen. Wel een, die net zo klein is gebleven als RC ooit was, voordat daar sprake was van een brede commerciële belangstelling. En bij hoe je die ook voor LB zou kunnen krijgen kan ik mij eigenlijk niet veel voorstellen...
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Voorstel aangenomen.... Vandaag is de motor voor mijn nieuwe LB-idee binnen gekomen... :twisted: Hopelijk kom ik van de winter behoorlijk aan bouwen toe....
     

Deel Deze Pagina