ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

Hier alvast de eerste foto's van mijn bouwproject. Ik was hier mee bezig moet mijn extra 300 crashte :evil: snik... Dus ging een projectje X-tra 40 voor. Gelukkig zit daar flink veel schot in, dus binnenkort kan ik hier weer mee verder. Spanwijdte 1,80; 2x 7cc thunder tiger en ongeveer een gewichtje of 4 kg. (hoop ik)

De vleugel is van een oude big-lift. Zo'n vliegtuig is niets voor mij, en had hem van iemand gekregen. (iemand nog de romp hebben? kost niets)

afb939.jpg

afb940.jpg

afb941.jpg

Binnenkort hoop ik meer te laten weten, en bijzonderheden te melden

Laatst bewerkt:
Mooie kist de Bronco heb ooit een keer de echte zien vliegen en man wat maakt tie een lawaai maar toch zou em graag nog eens zien.

Hoe gaat tie worden met alles erop en eraan bijv retracts, cockpit en natuurlijk flaps aan de vleugel te zien.

Komend seizoen meedoen aan schaalwedstrijden????.

En ehhh ja natuurlijk meer plaatjes.

Ton

Ja, dat ziet er goed uit.

Cool project , is dat die OV-10 uit de FMT?

@ Ton, alles komt er natuurlijk op en an. grote flaps (moet voor het opstijgen anders krijg ik mijn negatieve invalshoek van de vleugel nooit weg) en een mooie schaalcockpit (wordt lastig maar ga het proberen) en een 130 graden intrekkend neuswiel e.d. En die schaalwedstrijden? ik weet het niet. ZO goed ben ik ook alweer niet en ze zijn vaak op zondag, en dan vlieg ik niet. dus, dan valt er een heleboel af.

@ Jacques, het is ongeveer dezelfde uit FMT nr 1/2003. ben toen gaan denken om zo'n kist te bouwen, dus zodoende.

verdere plaatjes volgen

nee, op het moment ligt het bouwen allemaal behoorlijk stil. helaas. Ik ben om het paasweekend een week weg geweest naar het buitenland, en nu moet ik nog allerhande andere dingen doen. en ik wil voor het mooie weer eerst mijn nieuwe 3m zwever afbouwen. De ov-10 zal wel einde van het jaar verder aan gebouwd gaan worden. En anders post ik hier natuurlijk de foto's van hoe het reilt en zeilt.

en verder heb ik net een week verkering :D , wat natuulijk het bouwen ook niet ten goede komt :( maar ja, het is natuurlijk wel zeer :D

Nou gelukkig ben ik ook bezig met een OV10 bronco...maar dan wel elektro en een spanwijdte van 115 cm. Bedoeld om met 2x pro480 direct of 2 typhoon 6 buitenlopers te vliegen.

Ik moet nog de dieptrekmallen voor de motorkapjes en de stroomlijn van de achterkant van de romp maken, maar het schiet al aardig op. Ruwbouw komt op ongeveer 500 gram, en verwacht vliegklaar op 1100 gram te komen (met de goedkope aandrijving).

Nu nog even uitzoeken hoe ik een foto'tje kan uploaden...

Hans

zo dus:

afb3132.jpg

afb3136.jpg

De achterste grijze bronco was een proefmodelletje met 2x speed 280, vloog geweldig ondanks zijn 750 gram...De vleugel op de nieuwe bronco is even geleend van een speed 400 trainertje.
afb3137.jpg

zooooooo. hehe, ik heb mijn bronco weer op de werktafel gelegd, er aan geroken, spinnen weggehaald, en de moed gevat om weer verder te gaan. Het is wel weer inkomen in zo'n project, maar dat komt vast wel weer goed. Hier een fotootje van direct na de wandeling naar de zolderkamer en toen naar mijn werk en slaap kamer (in die volgorde)

afb14916.jpg

en nu voor de moed:

afb14917.jpg

en een super mooie link naar allerlei detailfoto's:

http://www.flyjcrc.com/bronco/

mmmmmmmmmmmh, jummie 8O 8) steeds meer schik van...

't zal langzaam maar zeker gaan

Aan die plaatjes heb je inderdaad heel. Mooi gedetailleerd!

Succes met de bouw!

zo, zoals gisteren gezegd klopte die fairing niet, dus FMT erbij gepakt, en daar staat hij helemaal zonder. Dus eraf met dat ding, want op die plaatjes lijkt het prima zonder.

afb15066.jpg

zo, daar ligt dan een hele avond werk :oops:

afb15067.jpg

uitrichten en vastzetten van een van de gondels:

afb15068.jpg

dat voelt wel goed. volgende keer de andere gondel uitmeten en vastzetten, en dan zijn we weer een stapje op de goede weg.

:P :P

mijn c-45 of D-18 of Beechcraft heeft een kusje gehad van een paaltje in een weiland. Ik was hem aan het voorvliegen voor Bertus en Arvid. Bij een laagovervliegen kwam er een auto langs, waardoor ik niet kon horen dat er een motor was uitgevallen. Ik heb geen rondje meer kunnen draaien, maar heb hem 300 meter over een grote vaart kunnen neerzetten. we hoorden een grote klap, en ik vreesde dat dat het einde was. daar aangekomen, stond hij met 1 draaiende motor, een meter uit de kant, tegen een weiland afrasteringspaal aan. Schade viel mee. alleen de neus was behoorlijk gehavend. Het balsa werk is gedaan, moet alleen nog schuren, folien en de cockpitkap weer maken/bestickeren.

zo, na 2 avondjes knutselen hebben we een paar fotootjes en een paar flap-delen

afb15717.jpg

afb15718.jpg

afb15719.jpg

(wil ik ook eens mijn bouwsels wegen, is het te donker :? maar 4 flapjes = 80 gram. niet dat ik me erg bezig houd met gewichtsbesparingen, maar volgens mij is dat heel netjes voor een nitro-verbrander-bouwer-vliegenier of zo iets)

langszamerhand kom ik er ook steeds meer achter dat ik netter moet bouwen, anders moet ik naderhand zoveel bij schaven en bij plakken :(

maar... ik houd de moed erin, en het gezicht van een vleugel met 4 omlaag hangende flapjes is toch wel erug leuk! 8)

:P :P :P en voor iedereen: Veel bouw en vlieg plezier gewenst! :P :P :P

mischien eerst wat beter denken en voorbereiden voordat je
aan iets gaat beginnen(is maar een tip :) )

gr. svenie

mmm, tja, maar van scratch bouwen is altijd iets meer gecompliceerd dan van uitgekauwde tekeningen. Misschien is dat ook wel de charme van zo bouwen. :D :D

Maar goed, ik zit met een dillema :| , misschien weten jullie iets: ik heb nu de vleugel deelbaar in het midden (dat is zo vanuit de big-lift waar de vleugel van is), maar als ik dan straks naar het veld ga, moet ik eerst alle delen samenvoegen, nl: 2 vleugelhelften, 2 motorgondels, hoogteroer en romp. :? (met alle stekkers, pneumatische slangetjes etc) Als ik nou het midden in elkaar lijm, en de vleugel net na de motorgondels deelbaar maak? Dan pak ik het gehele middenstuk, 2 motorgondels + hoogteroer + romp in een keer uit de auto, plaats 2 vleugelbuiten stukken en ben klaar.

fotootje:
afb15931.jpg

Doorzagen op de plaats van de rode lijn, extra rib plaatsen etc en dan met een pijp van 18 mm en koolstof pijpje weer verbinden. (net als bij de X-tra 40.

Iemand een mening hierover?

Zijn die foto's van de bronco op mijn werktafel genomen( na het zien van uw werktafel heb ik de mijne eens opgeruimd ) VOOR HOELANG

tja, mijn moeder is al opgehouden met zeggen: "ruim je kamer nu eens op". :-) maar na ieder project ruim ik het grootste gedeelte op, om daarna van hartelust weer aan de slag te gaan met een nieuw project en tja, dan ligt her en der verspreid gereedschap en balsa enz...

beste mede bouwers, na een tijdje van stilte rond dit project, heb ik alles weer van zolder gehaald en ben met frisse moed begonnen met bouwen. Af en toe moet een project even liggen om te 'rijpen'.

Zo doende ben ik weer begonnen met het bouwen van de cockpit. aangezien dit een lastig werk is, met veel vormen ben ik begonnen met een mal van blauw schuim. En het resultaat is al aardig, al zeg ik het zelf:

2.jpg

eerst heb ik de globale vormen uit schuim gesneden, met wat doorsnedes en vervolgens opgevuld met schijven.

3.jpg

het geheel heb ik gelijmd met bruislijm wat me erg goed bevallen is, aangezien de sterkte van de opgebruisde lijm niet veel sterker is dan het schuim.

Teven heb ik in het hoogteroer een koolstofbuis gelijmd met aan weerszijden een busje met M4 schroefdraad. (gevonden in de garage van m'n vader :-) )

1.jpg

Op deze manier hoop ik voldoende stevigheid te hebben op de staartvlakken bij elkaar te houden. Ook hier heb ik de buis in het hout gelijmd met bruislijm, wat erg goed blijft zitten.

En zo moet die worden:

redding_ov10_2.jpg

Daar gaan we weer een klein stukje. Afgelopen zondag een beetje tijd over. :)
Eerst de rondingen plaatsen voor de overgang tussen rompdeel en vleugel:
normal_051119_192120.jpg

Blokjes balsa tegenaanlijmen:
normal_051119_192507.jpg

Beetje troep maken met rasp en grof schuurpapier:
normal_051119_200929%7E0.jpg

En dan krijg je dit:
normal_051119_201249%7E0.jpg

Hoop vanavond de aansturing voor de flaps voor elkaar te krijgen. Ik ga ze intern aansturen, zodat je er niks van ziet. Hoop nog wat foto's te maken vanavond.

Back