Overdruk Spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door The Green Dutchman, 30 jun 2011.

  1. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo Modelbouwers,

    Zoals jullie wellicht allemaal weten bepaalt het spuitwerk uiteindelijk of een model mooi of lelijk wordt. Dat is de reden waarom ik mijn oude spuitcabine/bak heb gesloopt om plaats te maken voor een geheel nieuwe overdruk spuitcabine. Een spuitcabine waarin je overdruk kunt genereren en waarin je stof vrij kan spuiten, dat is wat ik al jaren wil. Tijd om dit eindelijk ten uitvoer te brengen.

    Hier beneden vinden jullie afbeeldingen en een verslag van de bouw.


    * Het frame wordt uitgelegd en gemonteerd.

    [​IMG]

    * Het frame wordt in een razend tempo gemonteerd en verankerd.

    [​IMG]

    * Het frame is helemaal klaar en voorzien van verstevigings balken.

    [​IMG]

    * 7 Platen MDF zijn nodig voor het bekleden van het frame.

    [​IMG]

    * Wanden zijn geplaatst en de afzuiging is geintegreerd.

    [​IMG]

    * De vloer wordt straks als afzuig kanaal gebruikt en dient lucht dicht te zijn.

    [​IMG]

    * 3 van de 4 Roosters geplaatst in de vloer.

    [​IMG]

    * De spuitcabine krijgt eindelijk vorm.

    [​IMG]

    * De vloer is lucht dicht op de plaatsen waar dit nodig is.

    [​IMG]

    * Om stof geen hechtings kansen te geven wordt de gehele spuitcabine voorzien van tegels.

    [​IMG]


    Tot zover is de bouw tot nu toe gevorderd.

    Komend weekend moet de rest van de spuitcabine worden voorzien van tegels.

    Commentaar is welkom maar reageer wel normaal !!


    Greetz
    The Green Dutchman
     
    Saxxon vindt dit leuk.
  2. jarnoz

    jarnoz

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Alkmaar
    wow dat ziet er super uit zeg als ik toch meer ruimte had....
     
  3. RCKJ

    RCKJ

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    In de buurt
    Daar sluit ik me bij aan echt super mooi bedacht succes met uitvoeren.
    Heb alleen 1 vraag waar haal je de verse lucht vandaan dan.
    Onder zuig je af maar waar komt er weer lucht binnen dan als dat via de opening is trek je als nog stof aan snapje. Hoeheb je dat bedacht.
     
  4. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Heeyz,

    De verse lucht wordt dmv professionele buis ventilator aangezogen en door een filterkast geleid waarin 4 professionele filters zitten. Ten slotte komt de lucht dan via een groot professioneel plafondfilter de cabine in. Alles wordt dus zo goed mogelijk gefilterd.

    Greetz
     
  5. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Maar als je overdruk wil creeƫren, moet je toch ook een ventilator in de aanvoer steken?
    Dan moet je ook nog rekening houden met de verliezen van roosters, buizen, filter (variabel). Of ga je een systeem bouwen die zichzelf regelt dmv een druksensor?

    Het beste resultaat bekom je als het volledige plafond dienst doet als aanvoer, en de vloer volledig dienst doet als afvoer.
     
    arjan191 vindt dit leuk.
  6. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Heeyz,

    Er komt ook een professionele aanvoer ventilator zoals ik net al schreef. Als het systeem niet werkt dan komt er een klep met een veer in de uitlaat zodat ik druk kan opbouwen. Heb op mijn werk diverse mensen die spuiter zijn geweest. Zij zeggen dat dit zo perfect gaat werken !! Vloer is voor 70% zuig oppervlakte. De plafond ook voor 70%.

    Greetz
     
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    je zult veel moeten spuiten om dit enigzins kosten dekkend te krijgen lijkt mij.

    ben ook benieuwd wat voor verf je gaat gebruiken en hoe de buren daarom gaan reageren
     
  8. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Ik spuit vrij veel, had eerst een andere spuitcabine. Deze liep voorheen via het afzuigkanaal in huis. Hier heeft nog nooit iemand last van gehad. Zelf heb ik er ook totaal geen last van. Het is een kwestie van de boel goed afzuigen en het lucht dicht maken van bepaalde delden.

    Dit was de oude spuitcabine :

    [​IMG]
     
  9. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , Belgiƫ
    Er zijn er niet veel die in hun HOBBY hun kosten kunnen dekken. Ik doe mijn hobby voor mijn plezier ik vermoed dat dat in dit geval ook zo is .

    leuk hok, als het huis ooit af geraakt voorzie ik op de zolder ook een leuk plekje om mooi te kunnen spuiten.

    groeten Steven
     
  10. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dan zorg er maar goed voor dat je buren niet gaan klagen.
    anders kun je een hoop gezeik krijgen met de milieu dienst
     
  11. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi,

    Aub wel goed lezen !!!

    Er staat bijvoorbeeld dat ik professionele filters gebruik. De lucht die eruit komt kun je zonder masker inademen !!
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die tegels kun je behandelen met een anti hechtlaagje, zo kun je ze makkelijk schoonmaken na een tijdje.
     
  13. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    wat voor soort verf gebruik je eigenlijk ?
     
  14. RCKJ

    RCKJ

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    In de buurt
    Sommige vragen stel je ook wel drie keer.
    Maar dan nog maakt het niks uit als die lucht goed gefilterd wordt kun je toch alles spuiten.
     
  15. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Marc,

    Gebruik zowel 2K Lakken als Watergedragen Lakken. Doet er zoals RCJK inderdaad zegt niks toe. De filters die toegepast zijn/worden zijn van BLok Filters een firma die levert aan spuiterijen en dergelijke.

    Gr
     
  16. Roel123

    Roel123

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    97
    Locatie:
    waalre
    ben het helemaal met potterwelt eens. ben benieuwd naar de rest van het bouwverslag van de spuitcabine
     
  17. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Thnx mannen, zo denk ik er ook over. Heb echt geen vaten van 200 liter met thinner staan en dergelijke. Heb trouwens een Roland GX24 snijplotter overgenomen van iemand om Spuitsjablonen te kunnen plotten
     
  18. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Heel erg tof om te zien man! :) Ik spuit zelf de laatste tijd ook veel verf, vooral muziekinstrumenten, zoals gitaren. Bij het Googlen naar een spuitcabine kwam ik op dit topic uit. Je pakt het in elk geval heel erg goed aan!

    Ik ben overigens jurist en kan je geruststellen; je neemt alle voorzorgen die je je kunt indenken. Goed afzuiging, goede filters, etc. 2K-lakken en acryl lakken zijn net zo gevaarlijk en brandbaar als een busje deodorant of haarlak, dus zeker geen zorgen. De verzekering kan je op deze manier zeker niets kwalijk nemen.

    Ik gebruik zelf geregeld nitrocelluloselak, dat is zowat het meest giftige en brandbaarste goedje dat je je kunt inbeelden als je bezig bent met lakken. Deze lakken zijn nog steeds gewoon te koop ook, dus ook hier geldt dat je gewoon raadzaam te werk moet gaan, en that's it.

    Laat Marc2 overigens lekker zeiken (pardon my french, maar dat is ie al sinds jaar en dag hier, dat weet zowat iedereen ondertussen :p), hij lijkt veel te weten van alles, maar in werkelijkheid weet hij van alles niets.
    Ironisch bij hem is dat hij altijd komt aanzetten met "als je iets post moet je tegen kritiek kunnen", terwijl hij zelf degene is die geen degelijke discussie kan voeren.
    Mocht je dit lezen, Marc2, houd je niet in en prove me wrong... ;)
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Goeie keus geweest . ;)


    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2011
  20. Roel123

    Roel123

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    97
    Locatie:
    waalre
    nou, succes met je spuitcabine ik zal je verslag zeker volgen
     

Deel Deze Pagina