Overdruk Spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door The Green Dutchman, 30 jun 2011.

  1. Nick007

    Nick007

    Lid geworden:
    30 sep 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Enschede OV
    Mooie cabine maak je Dutchman!!!
    Ga dit topic zeker volgen.

    Maar dat gezeik niet.

    Groeten,
    Nick
     
  2. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Nick,

    Dankje !

    Dat gezeur wil ik ook niet.
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    [mod]ik heb hier even opgeruimd houden we het wel netjes heren .
    Je account wissen lijkt me geen goed idee ,ik volg je werkzaamheden met belangstelling.
    [/mod]
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dankje Wiebe

    Hoe groot is eigenlijk de kabine ?

    Wat je spuit zal wel niet heel groot zijn , maar heb je zelf wel genoeg plaats er in .

    Mvg Johan
     
  5. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Johan,

    De cabine is 120 x 120 maar hoef niet om de te spuitenobjecten heen te lopen. Deze komen of aan de plafond te hangen of op draai plateau`s. Er zal uiteindelijk een tafel in komen met 2 roosters in het tafelblad. Dit om ook daar een air flow te kunnen crieeren. Tot slot zal de hele cabine met TL verlichting vol gehangen worden. Ga daar waterdichte TL armaturen voor gebruik ivm de veiligheid.

    Greetzzz
     
  6. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey,

    Weet jij toevallig hoe dat spul heet ?

    Thnx

     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb een spuit ruimte gehat in Duitsland van 2 x 3 meter waarin ik de styro modellen een kleurtje gaf .

    Deze vond ik al beperkt omdat ik er zelf mee in zat .

    Ik spoot alleen met acrylverf op waterbasis en hat een keuken afzuigkap die de spuitnevel aan zoog .

    Gemaakt om stofvrij te kunnen spuiten en van de vliegjes af te zijn die we daar veel hadden door de boerderij naast ons .

    Denk dat je straks gaat denken van " hat ik hem toch maar iets groter gemaakt " :D

    Mvg Johan
     
  8. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Hallo,

    IK kom even terug op mijn opmerkingen. 70% lijkt me inderdaad wel OK.

    Heb je een idee van het totale ingaande luchtdebiet? Want als ik me goed herinner (onze vroegere firma fabriceerde ventilatoren die ook in de spuitwereld gebruikt werden), is een luchtsnelheid (binnen de cabine) van ca 5 cm/s van boven naar beneden voldoende. Als ik je uitlaatopening gezien heb ik de eerste foto's, zou dit wel eens krap kunnen worden. Heb je de luchtverdeling al eens kunnen controleren (dmv brandende sigaret ...)

    Voor de rest denk ik dat je veel plezier gaat beleven aan jou cabine, want zeer mooi gebouwd.

    Luc
     
  9. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Luc,

    Kan geen extra afzuigpunten meer maken. Ben tenslotte maar een ammateur en geen professional hahaha. De capaciteit van platte buizen is hoger dan die van ronde buizen. De totale lucht afzuiging is toch ongveer 60 cm breed. Merk dat jij er wel veel verstand van hebt !!

    Thnx !
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2011
  10. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Johan,

    Als aanvoer komt 1 zware buis ventilator.
    En als afvoer 2 lichtere buis ventilatoren

    [​IMG]

    Die werken stukken beter dan een afzuigkap. Die had ik namelijk voorheen ook maar dat was echt knudden.

    Greetz !!

     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat de buis ventilators beter werken is bekend , heb hier ook nog 2 die voor zoiets bedoelt waren , maar ik heb geen tijd meer voor zoiets .

    Nog beter zijn de zijkanaal blowers , die trekken nog meer vakuum .;)

    Ik hat er een op de vakuum tafel van de CNC frees.

    Mvg Johan
     
  12. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Zeer goed, zou ik toch al doen om het debiet beter te kunnen verdelen.

    Voor een amateur bouw je wel een redelijk professionele spuitcabine hoor :D

    Dat is jammer genoeg een misvatting. Een buis met een opening van 60 x 5cm heeft eigenlijk een effectieve doorsnede die overeenkomt met een ronde buis van 9cm. Dus toch niet zo goed hé. :(

    Ik begrijp wel dat je op sommige momenten niets anders kan, maar ik zou zo vlug mogelijk naar een ronde buis proberen overgaan (dmv een zgn vierkant/rond - ene kant rechthoek, andere kant rond)

    Op het zicht schat ik de diameter van de ventilator aan de aanzuigopening op 160mm, klopt dit?

    Die geeft je een debiet van ca 300m³/h, of een vertikale snelheid van ongeveer 5cm/s, dat is dus goed!

    Aan de uitlaat zal je best een systeem maken dat het debiet kan geregeld worden, zodat je steeds een beetje overdruk kan behouden.

    Als je nog vragen hebt, laat het dan maar weten. Ik probeer wel een antwoord te geven. Let wel, ik werk al een 10-tal jaar niet meer in de ventilator industrie, er kan dus wel het één en ander veranderd zijn.

    Succes met het project,
    Luc
     
  13. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Luc,

    Kan helaas geen extra gaten maken in de zijkant van de cabine. De buizen zouden dan in de weg zitten en snel kapot zijn.

    Ik ga inderdaad snel over naar rond,...

    [​IMG]

    2 van deze bochten zijn gemonteerd.

    Aanzuigventilator is de volgende :
    Buis ventilator type 160mm, luchthoeveelheid 800m3/h bij 100Pa

    Afzuigventilatoren zijn de volgende :
    Buis ventilator type 100mm, luchthoeveelheid 300m3/h bij 100Pa

    Wat denk je van bovenstaande ventilatoren ?

    Ben echt maar een ammateur en doe gewoon zoals ik denk dat het moet. Daarnaast werken bij mij op het werk mensen die in een autoschade herstel bedrijf hebben gewerkt. Zij weten wel een en ander van spuitcabines.

    De tegel wanden wil ik gaan voorzien van Kleeflak.

    Greetz
    Bedankt weer voor je goede raad !!


     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2011
  14. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update 09-07-2011


    Het is weer weekend dus er is eindelijk weer veel tijd om aan de Overdruk Spuitcabine te werken. De afgelopen week is er alleen nog wat werk verricht aan het tegel werk. Een klus wat nog aardig wat tijd in beslag nam.

    Eindelijk het was vrijdagavond, eindelijk weer de tijd om lekker lang te klussen, en een heel weekend zelfs. Begonnen met het monteren van de filterkast. De filterkast die later bedoelt is om de luchtaanvoer 100% te filteren alvorens de cabine in te blazen. De verschillende onderdelen waren al allemaal op maat gezaagd door de plaatselijke bouwmarkt. Het eindresultaat was echt schitterend....


    De filterkast !! :):D

    [​IMG]


    Nogmaals de Filterkast ;):D

    [​IMG]


    Toen de filterkast helemaal gemonteerd was werd er een kit naad aangebracht op/in alle naden. Zodat er nergens valse/vervuilde lucht de voorfilter installatie in kan.

    Zaterdag,.... een dag die volledig benut werd voor de vervolg bouw. Begonnen werd met het ophangen van de filterkast....


    Filterkast bevestigd aan de cabine :p

    [​IMG]


    De filterkast was gemonteerd en nu was het plafond met plafond filter aan de beurt. Een bak werd vervaardigd uit wat rest hout en MDF. 2 aanvoer buizen dienen straks als aanvoer van vrijwel 100% Gefilterde lucht.


    Plafond Plaat met ruimte voor Plafondfilter

    [​IMG]


    Toen ook dit klusje geklaard was en alle buizen / aanvoerleidingen afgedicht en vast gezet waren volgde de deur.... Een deur die moest worden voorzien van een 4mm glas plaat. Dit is puur uit veiligheid voor als er ooit iets gebeurd. Iedereen kan me dan zien zitten en mocht er ooit iets fout gaan kan men tijdig ingrijpen. Bij een volledig gesloten cabine ziet men niks en dat kan toch best gevaarlijk zijn.

    Eerst werd de deur iets ingekort, toen werd er een gat gezaagd dat natuurlijk iets kleiner is dan het glas. Vervolgens heb ik met behulp van een bovenfrees een kleine sponnig gefreesd in het MDF. Nu zit de ruit verzonken in het hout en is deze simpel was te zetten.


    MDF voorzien van sponning en glas

    [​IMG]


    Tot slot moest het 12mm MDF worden verstevigd. Een deur van 12mm MDF is gewoon te zwak en trekt snel krom. Ook kan deze niet veel tordatie verdragen. Reden voor mij om de gehele deur te voorzien van een balken frame. Een frame wat voldoende stijfheid in de deur brengt. Vervolgens de deur gemonteerd....


    De deur gemonteerd :p:D


    [​IMG]


    Nogmaals de deur maar dan met glas en glaslatten

    [​IMG]


    Tot zover deze update.... Morgen is er nog een dag en ook deze wordt weer helemaal benut om de bouw snel te laten verlopen.

    Tot slot een afbeelding van hoe de spuitcabine er nu bijstaat !! :p;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Kijk even hier: Er zijn verschillende soorten.

    EMM - Chemicals + Hand Cleaner
     
  16. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update 10-07-2011

    Zondag,.... een dag waarop ik wederom een flinke stap wil maken met de Overdruk Spuitcabine.

    Begonnen werd met de installatie van de afzuig ventilatoren. Deze worden op een buis van 125mm geplaatst met aan elke zijde een verloop van 125mm naar 100mm. Om alles goed luchtdicht te krijgen wordt er gebruikt gemaakt van PVC lijm, slang klemmen en afdichtingstape.


    De constructie van de afzuigventilatoren

    [​IMG]


    Nu ook dit klusje voor beide ventilatoren geklaard was kon een en ander worden gemonteerd. Ook hier gold weer de regel dat alles voorzien moest worden van pvc lijm, slangklemmen en afdichtingstape.


    De afvoer setup is gereed

    [​IMG]

    Nu is de aanvoer van gefilterde lucht gereed inclusief de afvoer van verf dampen/deeltjes.

    Nu dit alles klaar is kan begonnen worden met het aansluiten van de electra. Een aardige klus die zorgvuldig dient te worden gedaan. Rommelen met elektriciteit is immers niet verstandig en kan leiden tot kortsluiting, brand enz. enz.


    Elektrische installatie deels gemonteerd

    [​IMG]

    Zowel de aanzuigventilator als de afzuigventilatoren zijn onafhankelijk van elkaar regelbaar middels traploze ventilator regelingen. Het geen gegarandeerd van pas komt bij de diverse spuit klusjes.

    Tot slot werd een en ander getest en naar enkele tests blijkt dat alles netjes regelbaar is en alles soepel loopt.

    Voor de veiligheid wel nog even een gaasrooster aangebracht voor de lucht aanzuiging van de grote aanzuigventilator.


    Rooster voor de aanzuigventilator

    [​IMG]


    Nu ook de zondag op zijn einde liep werd alles opgeruimd en bleef het volgende resultaat over.

    Resultaat tot heden

    [​IMG]


    Op naar het volgende klus weekend en de voltooiing van een heuse Overdruk Spuitcabine.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi project, maar wat voor filters heb je in de afzuiging zitten?
     
  18. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey,

    Er komt een Glaspaneel filter voor de uitlaat opening in de cabine.

    De inlaat wordt gefilterd door een Zakkenfilter, Aero Filter, Plafond Filter in de Filterkast en nog een groot Plafond Filter in de cabine. Filtering is dus optimaal en alle filters zijn van professionele kwaliteit.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Ik zou het niet graag doen.
    Volgens mij zijn dat dan niet de juiste filters tegen verdunner dampen.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2011
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitch,

    Wat een mooie professionele overdruk spuitcabine heb jij gebouwd zeg, Super hoor
    !
    Ik ben hier jaloers op !
     

Deel Deze Pagina