Overdruk Spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door The Green Dutchman, 30 jun 2011.

  1. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Dankjewel Piet,

    Ben echt geen professionele spuitcabine bouwer. Gebruik het alleen voor het spuiten van mijn vrachtwagen modellen. Maar aangezien alleen spuitwerk van 200% kwalitatief voldoende is voor mij heb ik besloten een Overdruk Cabine te bouwen.
     
  2. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Zeer mooi afgewerkt hoor. Zoals Baggeraar schreef, zou ik de lucht ook niet direct inademen indien gebruik gemaakt wordt van verf op basis van thinner of gelijkwaardig. De filters zijn inderdaad goed voor het filteren van de verf partikels, maar niet voor de solventen. Die gaan er gegarandeerd door.
    Als je ook die wil filteren, zal je een koolstof filter moeten installeren, en dan zullen die ventilatoren niet voldoen. Koolstof filters geven nogal wat luchtweerstand.

    Als je echter watergedragen verven gebruikt, is er geen probleem.

    Nog één opmerking: hoe ga je controleren wat de toestand van de filters is?

    Als je de statische druk meet voor en na het filter dmv een U-buis manometer, kan je een goed idee krijgen over het drukverschil.
    Dezelfde manometer kan je gebruiken voor het meten van de overdruk in je spuitcabine.
    Als je de manometer schuin opstelt, wordt die wat gevoeliger, zo kan je ook kleine drukverschillen (tot 10Pa) meten.

    Succes met je spuitklusjes

    Luc
     
  3. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Luc,

    Heb je een voorbeeld van zo een Manometer ?? Heb ook nog wel Actieve koolstof filters thuis liggen. Filter life time is een klusje dat ik helaas moet schatten tenzij het gaat met een meter ?? Zoja welke ?


    Greetz
    Mitch
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ga eens bij een autoschade spuiter kijken?

    [​IMG]
     
  5. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Had ze inderdaad wel al eens gezien maar weet niet goed of ik daar wijs uit kom. Zou natuurlijk wel het mooiste zijn.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zit nog even te bladeren op die site waar ik die foto van heb, allemaal leuke dingen:
    Pelbare Lak
     
  7. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke

    Die manometers kan je gemakkelijk zelf maken hoor: een doorzichtig buisje opvullen met water voorzien van een kleurstof, de ene zijde van de buis verbind je met de hoogste druk, de andere met de laagste druk (gaatje in je buis maken en klaar is kees), vergeet niet om je manometer van een klepje te voorzien anders ben je bij een ongeluk je vloeistofkolom kwijt). Het drukverschil komt overeen met het verschil in vloeistof kolom. Bvb 10mm (waterkolom) komt overeen met 100Pa (eigenlijk niet 100% juist, maar juist genoeg).
    Als je de buis schuin opstelt, kan je de nauwkeurigheid vergroten (zie foto van Baggeraar).

    Om terug te komen op je vraag hoe de vervuilingsgraad van het filter te bekomen: Je laat jouw installatie draaien zonder vervuilde filters; je meet het drukverschil over het filter (100Pa is een normale waarde); als dit drukverschil verdubbelt (dus 200Pa) dan is het filter al een heel eind vervuilt en is aan vervanging toe.

    Luc
     
  8. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoe bedoel je verbinden met de hoogste druk en de laagste druk ?? Wat moet je er op aansluiten ?? Snap dat systeem helemaal niet.....

    Gr
    Mitch
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voor het uitblaas filter geldt: hoogste druk is in je cabine (is dus voor het filter)
    laagste druk is in de slang naar buiten je huis.(is dus na het filter)

    Voor het aanzuigfilter: (hoog)net na de ventilator in dat "aquarium" en net na die filterbak in de slang naar je cabine (laag).

    Is toch niet zo moeilijk?
     
  10. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Wauw dit is echt wel prachtig werk :D

    klein vraagje: ik zie dat je de snelheidsregeling van de ventilators kan regelen, waarom heb je de knoppen niet langs de binnenkant gezet zodat je tijdens het spuiten ook kan regelen zonder naar buiten te stappen? (geen kritiek, uit nieuwsgierigheid)
     
  11. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Maw. Gaatje boren in de wand, eventueel een slangenpilaar plaatsen, darmpjes aansluiten, done.
     
  12. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Dat is inderdaad een optie, alleen wil ik alles voorzien van een laag Kleeflak. Bovendien hou ik niet van elektra in de spuitcabine ivm dampen. Bouw alleen de noodzakelijke elektra in de cabine zelf. Als ik aan het spuiten ben ben ik nooit alleen. Mocht er dan na geregeld moeten worden kan de persoon buiten de cabine dit doen. Het blijft natuurlijk wel een goede opmerking !
     
  13. wedifreak

    wedifreak

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    44
    Locatie:
    belgie
    centen

    [mod]
    Heerlijk dat er iemand wat zelf bouwt ,en dan op diverse manieren word geprobeerd om hem in de grond te stampen.
    Als ik hier nog 1 niet productief postje zie van users die niets bijdragen aan het topic gaan die op de bank !!
    [/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2011
  14. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Zo had ik het inderdaad niet bekeken ;) en slim gezien om de extra veiligheid te nemen om niet alleen te spuiten ;)

    spuit je eigenlijk met een airbrush of met zo van die grotere modellen (van in auto-industrie achtig)
     
  15. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Ik Gebruik zowel een Badger Anthem als een Victor HVLP 125ML. Naast deze twee die ik gebruik bezit ik ook nog een grote Max Air met bovenbeker. Die spuit heb ik nog nooit gebruikt. Wellicht dat ik hem nu ga gebruiken om de Kleeflak aan te brengen.
     
  16. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Thnx !!


    Heerlijk dat er iemand wat zelf bouwt ,en dan op diverse manieren word geprobeerd om hem in de grond te stampen.
    Als ik hier nog 1 niet productief postje zie van users die niets bijdragen aan het topic gaan die op de bank !!
     
  17. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update: 24-07-2011

    Eindelijk weer tijd gehad/gevonden om verder te klussen aan mijn spuitcabine project.

    Het tegelwerk was reeds aardig gevordert maar er ontbraken ook nog grote delen tegelwerk. Dat was de prioriteit voor het afgelopen weekend. Begonnen werd met het tegelen van 2 zijwanden en het plafond.


    Zijwanden + Plafond klaar ! :p;)


    [​IMG]

    Toen dat allemaal gebeurd was volgden de vloer en de nodig pas stukken.


    Vloer en Passtukken klaar !

    [​IMG]

    Toen ook dit klusje geklaard was ben ik begonnen met de deur... De deur is van het type Opdek. Opdek betekent dat deze stomp tegen de cabine sluit. Er dient dus rekening te moeten worden gehouden met de deur opening. De opening werdt overgetrokken op de deur en het tegelwerk kon beginnen.


    Deur voorzien van mooie witte tegels :):p

    [​IMG]


    Toen alle tegels aangebracht waren volgden de voegmortel de volgende dag. Deze werd aangebracht en al snel zag de cabine er zeeeeeer smerig uit....

    Voegen van het tegelwerk......... :rolleyes::confused:

    [​IMG]

    Toen alle tegels mooi en egaal gevoegd waren kon na enkele uren de laatste cement sluier verwijdert worden. Een strak resultaat was het gevolg !!


    Strak tegelwerk !!! :);):p

    [​IMG]

    Toen de voegmortel voldoende aan gedroogd was werd begonnen met het verven van de afzuig bak in de vloer. Deze dient nog enkele malen geverfd te worden zodat ook deze lekker glad en strak genoeg is voor de kleeflak.


    Afvoer luchtkanaal in de lak !! :D

    [​IMG]


    Tot zover deze update, hopelijk hebben jullei er wederom van genoten. Het komend weekend is waarschijnlijk de verlichting aan de beurt.....

    Greetz
    Mitch
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zeker, maar jammer dat je niet hebt rond gekeken in de keuken en badkamer wereld.
    Met niet eens zo veel EXTRA werk had het er mooier uitgezien als er een aantal voegen had door gelopen.

    Onthouden voor de volgende?
     
  19. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Baggeraar,

    Snap wat je bedoelt maar mijn tegelsnijder doet het niet meer naar behoren dus dat was een redelijk probleem.....;)
    Ben blij dat ik de tegels gesneden heb gekregen zoals ze nu zijn en de vloer wilde ik perse op de randen met een hele tegel.

    Volgende keer doe ik het misschien wel anders met een nieuwe tegelsnijder hahaha !
     
  20. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update 27-07-2011


    Door de vakantie periode is het op het werk wat rustiger, dat betekent dat vrijwel elke avond 1 tot 2 uur overblijft om te werken aan de spuitcabine. Met wat geluk komt de spuitcabine komend weekend helemaal af....!

    Begonnen werd met het verven van de afzuigbak. Deze staat nu 3x in de lak en kan in gebruik worden genomen.

    Afzuigbak in de lak !

    [​IMG]


    Om opbergruimte te crieeren werd de spuitcabine aan de zijkant voorzien van een opberg rek/plateau. Hier kunnen tal van spullen opgeborgen worden. Tussen de steunen zullen nog plankjes worden aangebracht voor nog meer opberg ruimte !

    Opberg rek/plateau

    [​IMG]


    De deur moest nog ingevoegd worden en ook dit werd vanavond gedaan. Nu alles gevoegd is kunnen de naden worden voorzien van een kit naad.

    Deur ingevoegd

    [​IMG]


    Tot slot nog een foto zoals de spuitcabine er nu bijstaat !

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina