Mijn nieuwe OXY heeft een tailwag die ik er niet uitkrijg. Tijdens de bouw heb ik het advies uit de handleiding gevolgd en de 11T pinion gebruikt om er vervolgens achter te komen dat je dan niet meer dan 3000 rpm kan halen met 3S. De staart was echter wel rustig. Toen heb ik de pinion vervangen door een 14T pinion en sindsdien krijg ik de staart niet rustig, hij blijft schudden ongeacht welke tailgain ik instel. Dit is de configuratie: OXY3-255 Brain BT V2 Hobbywing platinum 50a QF Micro Tailservo QF- S4546HV 3 x QF Cyclic Microservo QF-S5865HV 3S 1550 XTRON lipo's Ik gebruik de governer van de Brain (3200-3450-3700) Ik heb ook zonder governer getest en dat maakte geen enkel verschil. Ik heb bij Koen Lynx CNC updates voor de tail besteld maar Koen denkt dat het met de standaard onderdelen goed zou moeten werken. Op Helifreak heb ik gezocht naar tips en oplossingen maar helaas tot nu toe zonder resultaat. Wie heeft voor mij tips waar ik het moet zoeken? Ik heb het vermoeden dat het probleem mechanisch is maar ik heb alles al diverse malen nagelopen en alles lijkt super soepel... Groeten, Arthur.
Zou kunnen maar het is een nieuwe... Ik heb helaas geen andere servo om het mee te proberen. Als ik er echt niet uitkom zal ik er een bestellen.
ooooooo nieuwe kunnen ook (soms) slecht zijn,zelf ervaring met een redelijk dure gehad...maar het kan altijd, wil niet zeggen dat het zo bij jou zo is....
Dit draadje bedoel ik http://www.modelbouwforum.nl/threads/waggelende-staart.245839/page-2 Ik denk niet dat je servo stuk is, wellicht kun je een andere proberen om dat uit te sluiten ? zet je er een wat langzamere op is dat ook geen probleem voor het testen.
lijkt me straf dat de pinion de boosdoener is. mss eens proberen met de huidige 14T op 3000rpm of 13T terug zetten als dan idd tailwag weg is zijn er denk ik neveneffecten aan het werk. . *geniet enkele packs van de stabiele staart 14T er terug op wag ook terug. Dan zit hoger rpm er voor iets tussen. minder tail gain gebruiken staart rotor balanceren.
Is je tail super smooth? ..dus de slider over tailshaft moet zonder enige weerstand over de shaft gaan.
rhelie je hebt gelijk. Dat versterkt mijn vermoeden dat de verhoogde tail rpm aan de basis ligt en de gain minder mag.
Toch denk ik dat de tailservo het probleem is. Volgende week krijg ik een nieuw exemplaar om te testen. Ik zal laten weten hoe het gaat.
Dus als je teruggaat naar de 11 tand pinion is het probleem weg ? Ik zou dat dan eerst proberen. Met die 14 tand krijgt de regelaar het zwaarder voor zijn kiezen, niet de tailservo. Tenzij er iets mechanisch iets zwaar gaat lopen maar daar ga ik niet vanuit.
Met 11t kan je maximaal 3000 rpm halen met 3s en dat is erg laag voor een OXY3. Alleen geschikt voor hover en rustig 2d vliegen. OXY's worden vaak tussen de 3500 en 4500 rpm gevlogen. Met de 14t op 3s is het bereik met een governer van 3000 tot 3900 rpm en dat is voor mij prima.
ff naar de basis. Gain. Software gain (radio) en hardware (mechanisch, heli zelf) Hoger RPM = kleinere correctie nodig om hetzelfde te doen op de staart = Hardware gain is omhoog gegaan. Dus moet de software gain omlaag. Dat is 1. Maar tegelijk, omdat de hardware gain /mechanische gain nu vrij hoog is, zal ook iedere afwijking sterker doorkomen. op 11 tands kan het zijn dat je het niet ziet (maar wel aanwezig is), op 14 komt hij naar voren. Die afwijking kan in meerdere dingen zitten - Governor/regelaar. de motor gas bij/af kan dit makkelijk veroorzaken. - Gyro (trillingsgerelateerd meestal.. meestal hoogfrequent, zie je niet) - servo, te langzaam of zwaar punt in de aandrijving van de servo - mechanisch iets wat niet lekker soepel loopt (dat ene miniscuul zwaardere puntje rond midden van de slider.. - speling Dit soort dingen zijn vaak vrij lastig, als je geen verdachte hebt.. Soms is het ook wel eens gewoon de combinatie van alle factoren. een systeem wat op de grens zit. alleen ff op zien te zoeken wat de bottleneck is. afvinken. Jouw geval gok ik op servo, of zwaar puntje/speling. servo kun je zelf afstrepen naarmate de staat van het ding. geen crashes, geen extreme levensduur oid, zou hij gewoon goed moeten zijn. Ik weet wel dat mijn Trex250 altijd een wapperende staart had, tot ik er een mks 95i op gezet heb. alles over. Maar die servo is vrij prijzig, en 2 keer zo snel als de originele servo van align op dat moment. Maar het werkte wel ;-)
Wat je ook zo kunnen proberen... bij mijn heli (geen oxy, maar goblin 380) heeft het volgende geholpen. De servo arm korter maken. Ball link van de tail servo in een gaatje dichterbij zetten. Daardoor is de verplaatsing van je tail minder bij de zelfde uitslag van je servo. Dit zou je ook " verlaging mechanische gain" kunnen noemen.