P-51 Strega: hoe gaan we deze de lucht in krijgen?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jan brilman, 21 jul 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Misschien wel eens gezien: de Strega.

    Die van mij is nu in principe klaar, alleen is de vraag: hoe krijgen we 'm de lucht in?

    Gooien, bungee, andere opties?

    Hier is te zien hoe de vlag er bij hangt.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/p-51-strega.6510/page-122

    Niet ontworpen om echt hard te gaan; 100 km/hr vind ik prima.

    94 gram/dm2, profiel NACA 2412. AXI 2820/10, 3S.

    Ik hoor het graag.


    jan.
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Erg fraai model! Zonde om kapot te maken met een slechte worp. Hij doet me denken aan de Funracer van MPX. Die moet je volgens het boekje ondersteboven lanceren met iets meer dan half gas. Ik heb dat zelf niet aangedurft en gooi hem onderhands op. Dat ging wel eens mis tot ik er een ontvanger met gyro inbouwde. Die staat tijdens het opgooien in auto level stand met het hoogteroer een paar mm omhoog. Sindsdien is starten een eitje.
    Wil je op safe spelen dan is bungy lauch de beste optie, zeker tot je de kist hebt ingevlogen. Als daarbij blijkt dat hij heel stabiel is op lage snelheid en geen gekke dingen doet als je op lage snelheid het gas opengooit dan zou je opgooien kunnen overwegen. Succes in ieder geval!
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ooit, toen ik nog vloog, heb ik een 'spannende' kist de eerste paar keer op een grote motorkist naar boven laten brengen, zoals ze dat ook met zwevers deden. Huckpack of zo? Toen de eerste paar vluchten gemaakt, trimmen en stall karakteristieken bepaald en zo. Eenmaal vertrouwd kon ik hem slingeren aan een vleugeltip, een beetje zoals een DLG maar dan niet met zo'n mooi pas-de-deux, maar gewoon een zwiep.

    Succes!

    Hugo
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Interessante suggestie!

    Geen moment aan gedacht.

    Bedankt!


    jan.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Jan , kijk ff bij 2:36 ;)



    @Ramses

    Bart
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Jaja, misschien moest ik maar eens langskomen!

    Wie kan mij uitleggen waarom een dedicated startwagentje (laag, stabiel, forse wielen) geen goed idee is?


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Okay, starten met een bungee, heb ik ondertusen begrepen.

    Waar onderin de romp/neus moet de starthaak komen; is dat kritisch?

    Ik hoor het graag!


    jan.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Niet heel kritisch, maar ik zou hem wel ruim voor je zwaartepunt houden. ;)
    Houd maar ongeveer voorzijde vleugel aan of iets verder naar vooren.

    En maak een haakje wat gemakkelijk lost.
    Zelf gebruik ik haakjes die ik uit een stukje T-aluminium maak. 10x10x1 of 15x15x1mm.
    Alles een beetje fraai afschuinen. Werkt gelijk ook als soort van schaats voor de landing, om die reden doe ik aan de achterzijde er ook nog wel eens 1 (of 2 naast elkaar).
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Ik heb er een standaard voor wat bijna op ieder vliegtuig werkt 10-12cm vanaf het zwaartepunt ,naar voren uiteraard .

    mvg André
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heb vanavond het gat voor de bevestiging gemaakt (plaatjes volgen), en volgens mij zit ik (intuïtie!) op 11 cm. van het zwaartepunt! . . . ;)

    Als je een helling gebruikt: is er een truc om de onderkant van de vleugels te beschermen?

    Hele kleine wagentjes?

    Stukjes konijnevacht?

    Of schuiven de vleugels gewoon over de buizen? :mad:


    jan.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Buizen? Houden stokken die goed in de was gezet zijn. Dat krast niet. En een normaal mens maakt zicht druk om de vraag of die de eerst vlucht wel overleeft ;)
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    In Duitsland heb ik een "lanceerinstallatie" gezien waar metalen U profielen waren gebruikt voor de rails. Die waren met de open kant naar beneden gemonteerd, het vliegtuig gleed dus over de dichte kant. Om een mooi glad oppervlak te krijgen had men een dunne strip teflon, een soort plakband leek het wel, op die kant geplakt. Dat is super glad en zal het model ook niet zo snel beschadigen.
    Onderuit het model stak een pen die in een blok tussen de rails stak en het model vast hield. Dat blok liep over eigen rails en dook een stukje naar beneden aan het einde van die rails. Zo lost het model altijd prima. De pen aan het model werd met een servo naar binnen getrokken zodat hij bij de landing nergens achter kan blijven haken.
    Best wel wat werk om te maken maar het werkte prima, ze lanceerde er kleine jets mee. Ze hadden twee jetjes bij zich met kolibri motortjes.
     
    MicropropSport en Bart83 vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ook een interessant idee.

    (Ik begrijp dat je geen foto hebt gemaakt?)

    Ik heb zelf zitten denken aan een klein karretje, dat over rails rijdt, en waar het model los op ligt.

    Vleugels zitten achter een klein opstand randje.

    Het elastiek zit vast aan het model, niet aan het karretje.

    Aan het eind valt het karretje van de rails; het model is los, en het elastiek 'lost' uit het model.


    jan.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    En voor de eerste vlucht gewoon een ouderwetse huckepack? Mooi in een duikvlucht afwerpen. Hoogte heeft hij dan al. Voor later (als je weet hoe / dat hij vliegt) gebruik je een simpele schans.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ja, uiteraard, da's het mooiste.

    Vliegers in de buurt van Groningen cq. Noord-Nederland die over een dergelijke huckepackkist beschikken en die willen inzetten mogen zich melden!

    (Maar als die er zijn, neem ik aan dat die zich al wel gemeld zouden hebben . . . )


    jan.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar.... na dit hele avontuur is er toch wel tijd om een biglift oid te regelen / op te knappen en een huckepack te bouwen? Het is nu immers prachtig bouwweer :)
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    In Roden vliegen een aantal Big Lifts. Of die ook in het bezit zijn van een Huckepack weet ik niet...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brutus Lift Big op weledel benzine nat.
    Start gedoseerd...
    Moet met een Hückepacksel zeker lukken.

    Was tegelijkertijd met jou op de Odoorner flyin. Daar was je bij

    DLG start... maar dan moet er een stift door de vleugel. Maar niet doen.

    Maar ik heb die Parkzone p51 jes wel met regelmaat aan de vleugel de de lucht in geslingerd zien worden...
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit topic is 21 juli gestart, de zomer is bijna voorbij en hij heeft nog niet gevlogen.
    Dat kan toch niet.
    Ik heb net even alles zitten bekijken.
    Het profiel is een profiel dat al traag lift levert.
    Gooien moet geen enkel probleem zijn.
    Wat trekt hij op de grond aan thrust?
    Even meten met een kleine veerunster.
    Als je op 1/3 van het gewicht aan thrust zit dan vliegt ie met een lichte worp zo uit je hand weg.
    Zit je op 1/4 thrust zal je harder moeten gooien maar bij beide is het belangrijkst dat het model horizontaal en recht weggegooid word.
    Er zijn zat mensen die goed recht en horizontaal kunnen gooien.
    Dus vergeet bungee en helemaal huckepack, gewoon gooien.
    Als ik een kist had en twijfelde of ie wel kon vliegen ging ik naar het duin en gooide hem vanaf het duin de wind in.
    Je hebt dan wat hoogte om een duik op te vangen, je hebt hellingwind die hem omhoog drukt dus superveilig.
    Je kan de kist dan makkelijk uittrimmen zodat je de volgende vlucht met voorkennis gewoon vanaf het veld kan doen.

    GJ
     
    Hans V en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ook een (nieuwe), interessante optie!

    En als ie dan vliegt: gas erop! :thumbsup:

    :rofl:


    Ik ben redelijk/behoorlijk overtuigd van de vliegkwaliteiten.

    Het is alleen geen floater . . .


    Komt goed. :)


    jan.
     

Deel Deze Pagina