P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dank voor de toelichting en de fraaie overpeinzingen mbt. FB en MBF, maar . . .

    Het scharnier-deel (5 x 4 mm) moet in het rolroer vallen!

    Hohlkehle . . .


    jan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaja... Ik zie het... dan moeten er sleuven in de Hohlkehle (klinkt als een stevige vloek...) komen.
    Op de schets een paar bladen terug moet het scharnier in het centrum van de radius komen te staan... maar lijkt iets ervoor? Je zou dan zeggen... hele hap uit de lijst... Maar je uitslagen op rolroer zijn minimaal.

    Daar waar je sleuven zaagt of steekt, er moet uitsparing voor het pootje zijn, anders kan je de slag niet maken. Die uitsparing hoeft slechts de maximale uitslag van het roer te zijn...

    Ik zou goed aftekenen en afplakken met maskertape voor het beschermen van de omgeving.
    Gereedschap aanpassen. En een scherp platte-buts mesje versmallen met afslijpen aan beide zijden tot breedte scharnier.
    Dan kan je onder een zekere hoek een tapered sleuf in het balsa steken, onder een hoek... niet meer dan nodig.

    Maar je kan ook nog een extra mesje in vorm slijpen, waar al een juiste V-vorm in zit.
    Direct steken, aantal cuts maken, en dan wederom hout uitpellen met het eerste versmalde mesje. Dan wordt die V-inkeping behoorlijk trefzeker.

    Is dat een idee?
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Het helpt ook als je eerst 2 gaatjes boort waar de uiteinden van de sleuf moeten komen, met een boortje zo dik als je scharnier. Dan kan je daartussen wegsteken of snijden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Er hoeft geen sleuf te komen!!!

    :hammer:

    (Achteraf denk ik: had ik toch maar voor een gewoon 'plat' scharniertje gekozen . . . :hammer: Anyway.)


    Dit zijn de scharnieren (de teflonspray trekt er in).

    20180418_220849_1524131286205_resized.jpg


    En dit is het gat in het rolroer.

    20180418_220829_1524131284316_resized.jpg

    Valt niet mee, want ik heb er blijkbaar een koolstof strip in gelijmd. :)

    Erg hard . . .

    Maar nu passen ze; vanavond de scharnieren inlijmen.

    (30-minuten epoxy bevalt erg goed!)


    jan.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Verkeerd begrepen :hammer:
     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    En vast dat ze dan zitten.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Graham heeft een nieuwe spinner klaar.

    Volgens mij lijkt dit er meer op . . .

    IMG_0060.JPG


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Scharnierjes zijn in de rolroeren verlijmd. :)

    Blijkbaar smeer je er dan toch iets te veel lijm in en op, want die tip van 'gedurende het uithardingsproces scharnier blijven bewegen' heeft erg goed gewerkt! . . . :thumbsup:

    Nu eerdaags in de vleugel in lijmen.


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Serious trouble in paradise. :(

    Na een weekje vakantie, en na nog wat gelezen te hebben over het verlijmen van Robart hinge points (= penscharnieren), (mn. op http://www.airfieldmodels.com/ . WAT een site! :worship:)
    vanavond de servo's aangesloten en de uitslagen/wegen ingesteld.

    En wat blijkt: de uitlsagen naar beneden zijn okay (aan het roer: plm. 9 mm, ruim voldoende), maar de uitslagen naar boven (zowel links als rechts) niet: de actuator komt amper van z'n plek (2 à 3 mm), en niet terug naar neutraal.

    Er is dus iets goed mis met de aansturing van de actuator . . .

    En ik kan er niet bij. o_O

    Dat wordt dus opereren (chirurgie), maar: waar zitten de servo's? :hammer:

    Alle foto's zijn verdwenen.

    Dus eerst maar het stuk indekking waar die actuator onder zit, loshalen.

    Zo geen zin in! . . .


    jan.
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Oh nee.....
    Geen luikjes gemaakt???
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Nee. :(

    Vanuit de idee: als dat eenmaal goed zit, dan hoeft dat nooooit meer open. :)

    Ik heb geen idee meer hoe ik dat destijds allemaal gedaan heb . . .

    Ik mag toch aannemen dat ik het getest heb!

    Op dit moment is mijn hypothese dat de hevels van de actuators tegen een rib vastlopen.

    De boel zal dus open moeten. :hammer:


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dus, nadat (! :hammer:) ik een kleine opening gemaakt had, viel me op dat de beweging van de (soort van) kwiklink aan de actuator, de ene kant op veel kleiner was dan de andere kant op!

    Hè??? :hammer:

    Ze staan naar beide kanten op 125% uitslag/servoweg!

    Dus een andere servo, buiten de Strega, aangesloten op het betreffende kanaal: ook twee verschillende uitslagen!

    (Dat had ik natuurlijk ook wel eerder kunnen proberen; nu moet ik een lelijk gat repareren. Het verstand komt met de jaren. Ik reken nergens meer op.)

    KAN HET ZIJN DAT IK ONBEWUST IETS IN DE ZENDER GEPROGRAMMEERD HEB STAAN, WAARDOOR DE SERVOUITSLAGEN OP KANAAL 1 EN 7 NIET NAAR BEIDE ZIJDEN GELIJK ZIJN?

    Als dat zo is, hoef ik verder niks open te breken! :beer:

    Ik hoor het graag.


    jan.
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    wissel de stekkers 1 en 7 eens om, veranderd de ongelijke uitslag dan?
    Heb je differential ingeschakeld staan?
    Wat bedoel je met actuators?
    Begin anders eens met een "schoon" (nieuw) modelmenu
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Actuator is een servo
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Actuator is zo'n scharnier met een hendeltje er aan (zie post # 2296).


    jan.
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ah. Sorry
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij de flaperon mixer staat aileron differentiatie standaard op 50% ingesteld. Dit moet je nog terugzetten naar 0 % (zie nogmaals blz. 28).
     
    femmo vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's dan wel de verkeerde benaming... want "actuator" is officiëel gewoon een ander woord voor "servo".

    Dat ding in post 2296 kun je allerlei namen voor verzinnen, maar het is niet meer dan een mechanische overbrenging.
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Precies zo noemen we die op het werk
    Waar komen die prachtige scharnieren vandaan?
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Geen idee . . .

    Zoek op 'hidden control hinge'.

    'Actuator' is inderdaad een foutieve benaming . . .


    Anyway.

    Had niemand een paar dagen terug kunnen zeggen: "Wacht met de boel open snijden!!! Het is vast een software/programmeerprobleem!!!"

    Goed, maakt niet uit, is gebeurd. :)

    Maar, het probleem is nog niet opgelost.

    Vanavond nog twee andere Jeti ontvangers gepakt: zelfde verschijnsel. Het zit 'm dus niet in de (programmeerbare) ontvanger.
    (Zou ook raar zijn: ik doe alles via de zender.)

    Heb dus maar eens het model in de zender gereset (Hé! da's een goed idee!), maar als ik dan weer in menu KANN terecht kom, heb ik weer hetzelfde fenomeen: op zowel kanal 1 als 7 blijf de uitslag de ene kant op ver achter.

    Voor de liefhebbers, zie alhier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/fx-18.258764/

    Kortom: ik ben er nog niet uit.

    WAT is hier aan de hand?

    (Is Corrien op vakantie of zo? Die reageert meestal vrij snel . . .)


    jan.
     

Deel Deze Pagina