P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

    je was er bijna

    :(:(

    al die spinner toestanden stickers alles.....t ziet er perfect uit, en nu stop je.....
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Jaja, geen zorgen.

    Moet nog wat solderen aan regelaar en motor, nog een kwiklinkje monteren, passende accu kopen.

    En dan is 'ie er klaar voor.

    Maar (zoals bekend|): ik heb er geen haast mee . . .


    jan.
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey Jan,


    Kappen met die Bird Dog draadjes terugroepen... ik weet waar dat naartoe gaat... :D ;)

    Die Bird Dog heb je ook geen haast mee... die komt er nog wel.
    Eerst deze prachtige Strega van het plafond afhalen en lekker afmaken, je bent er bijna man!!

    Dat klinkt als een avondje werk en een accu kopen...
    Dusss... soldeerbout opwarmen straks en die verbindingen maken ;)
    Morgen accuutje bestellen of halen bij je modelbouwwinkel.

    Eén ding wel,... en nou wil ik voor het eerst jouw favoriete icoontje met 'square academic cap' en opgeheven vingertje gebruiken,.. kan ik `m niet vinden in de lijst hier...

    Speling op de ailerons is echt no go! Juist bij een pylonracer als deze Strega.
    Je hebt maar kleine uitslagen nodig, maar wel nauwkeurig en absoluut terug naar nul.
    Dáár zou ik me ff opgooien en oplossen.

    Dan die twee kleine dingen nog die je zelf hebt aangedragen.

    En dan... in de zender zetten... en vliegen met die prachtige Strega!
    Dat is toch het mooiste resultaat van een vliegend schaalmodel maken...

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat denk ik ook, het verbaast me dat jij de eerste bent die dat zegt.


    Het vervelende is dus dat ik, zoals het nu is, dat niet (meer) kan oplossen. :(

    Het is verlijmd, en dat is om de een of andere reden wel goed gegaan in die zin dat ik het roer er niet zomaar kan aftrekken (op zich natuurlijk ook een goede zaak), maar ik kan er niets meer aan doen om de speling te verhelpen.

    Ik (maar iedereen wordt bij deze van harte uitgenodigd om mee te denken! :) ) zie maar één oplossing (ik neem m'n verlies):
    - de verschillende scharnieren doorslijpen
    - ailerons opkalefateren
    - twee luikjes in de vleugel maken en twee nieuwe, kleine servo's plaatsen
    - en dan de ailerons gewoon direct aansturen (2,5 mm staaldraad! ;) ).

    MAAR.

    Hoe krijg ik het servosnoertje naar het midden van de vleugel gefriemeld?

    Misschien zitten er in de ribben verlichtingsgaten, en kan ik het snoer, vastgebonden aan een houten latje, naar het midden duwen . . .

    ZO jammer dat al die foto's verdwenen zijn . . .


    jan.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Scharnieren doorslijpen netjes afwerken gaatje boren en er stiftscharnieren in zetten of zoals bij veel zwevers scharniertape gebruiken.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De aansturing gebeurt door het scharnier!

    [​IMG]

    Dus als ik dat doorslijp ben ik de aansturing kwijt.


    Overigens, in aanvulling op wat Ramses schreef: als 'ie 100 km/h gaat vind ik het hard zat . . .


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Zo, toch wel wat verder.

    Wie wat bewaart, die heeft wat!

    Plaatsen van de ribben:

    20180529_224451_1527627312349_resized.jpg


    En dit heb ik destijds in profili gemaakt en dat matched:

    20180529_224505_1527627315557_resized.jpg

    Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat dit zich onder de indekking bevindt.

    (Of die verlichtingsgaatjes er in zitten . . . ?)

    Dus nu weet ik waar de servo moet komen (tussen rib 5 en 6), en wat de dikte mag zijn (max. 11 mm.)

    Hoeveel stelkracht heb je ongeveer nodig voor een roertje van 16 x 3 cm?

    Dat met maximaal plm. 120 km/h door de lucht gaat?

    D'r ligt hier nog een HS 125 MG: 30 ncm = plm. 3 'kg'.

    Lijkt me fors aan de maat (en is duur en zwaar (maar wel goed)).

    Ik hoor het graag.

    Even de accudrager eruit gesloopt: hier moeten tzt. de kabeltjes weer naar boven komen: ergens aan de achterkant van de vleugel . . .

    20180529_083417_resized.jpg


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Clubgenoot heeft een formule
    Even gevraagd. Misschien is iemand anders eerder.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maak die man nou niet zo ongelukkig!
    Landingssnelheid gelijk aan ontsnappingssnelheid moeder aarde :confused:
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Die snap ik dan weer niet
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Laat maar, heb ik ooit allemaal al een keer uitgerekend.

    Ik heb een extra 125 MG besteld bij Hobby Inn, en dan gaan we die er in friemelen.

    Is eigenlijk net te breed (40 mm); de afstamd van rib tot rib (hartlijn) is ook 40 mm . . .

    Komt goed.


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Nou daar gaan we, het mes er in . . .

    Verf bladdert af . . . :mad:

    20180531_214926_1527800858634_resized.jpg

    Maar wel gaatjes in de ribben! :thumbsup:

    Effe proberen . . .

    20180531_215223_1527800861378_resized.jpg

    Hij zat er zomaar helemaal in! :)

    Zelfs tot in de andere vleugelhelft.

    20180531_215201_1527800864665_resized.jpg

    Dat geeft de burger moed. :)


    jan.
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Goed bezig!
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zal wel pijn doen om het mes er in te zetten.
    Maar waarschijnlijk toch de beste optie.
    Nog even volhouden
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hij wordt er niet mooier van, maar het is inderdaad de beste optie.

    Het is de enige optie.

    (Je wilt toch ook niet op je geweten hebben dat er ik weet niet wat voor ongelukken gebeuren, omdat jij met een niet-luchtwaardig model gevlogen hebt . . . )

    Safety first!


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wel een (vervelende) hoop werk, hoor . . .

    Heb de roeren losgeslepen, de ingelijmde restanten verwijderd, maar dan houd je toch een puinhoop over!

    We prutsen rustig verder.


    jan.
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    over een maand lach je er om
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Nou . . .

    Dit schiet niet erg op (typisch kenmerk van hoofdpijnpossiers)..

    Na het losslijpen van de scharnieren en het verwijderen van de resten, keek ik dus in een paar gapende gaten.

    Erg onregelmatig gevormd; ik zag het niet zitten om ook maar te proberen om die met hout te vullen, dus heb ik er UHU Endfest in laten lopen. :hammer: :frustie: :weetnie: :mad:

    Netjes afgevuld, met een schuurklos vlakgeschuurd; zag er op zich niet gek uit.

    Maar dan . . .

    Hoe krijg je daar een sleuf in waar een scharniertje in past?

    20180610_223110_resized.jpg

    En met dat ik dit type bedenk ik: en wat als we die kleine plastic pianoscharniertjes nou eens vergeten, en weer overstappen op plan A: stiftscharnieren?

    Hoef je alleen maar een gaatje te boren!

    (Overigens wilde ik dus vragen: met een schuurschijfje kun je een soort van half maantje uitslijpen.
    Met een boorte kun je een gaatje boren.
    Bestaan er ook hele kleine freesjes, bv. van 1 mm dik?

    En het antwoord is: ja, die bestaan.

    https://www.ijzerhandel.nl/proxxon-...yxLYNo0boWrP9awVx-U4UvOAxeqfGPQMaArueEALw_wcB )

    Maar misschien ga ik toch maar voor die stiftscharnieren; kan ik ook allerlei rotzooi die in de weg zit omzeilen (gaatje gewoon even 2 mm verderop boren! :)).

    Toestand!



    Dat kan ik me nu dus echt niet voorstellen . . .

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2018

Deel Deze Pagina