P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Of toch op pootjes zetten?
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Laatst bewerkt: 7 aug 2018
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Klinkt als een goed idee. :thumbsup:

    Misschien neem ik 'm wel mee! ;)


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Laatste loodjes.

    Om zo langzamerhand klaar te zijn voor een maiden (!!!) om te beginnen maar eens begonnen te bepalen waar het 'balanceerpunt' ligt.

    Ik baseer me op de formules en methoden zoals die door Dick van Mourik beschreven staan in zijn 'Scale Fibel'.

    Ik kom er niet uit.

    Uiteindelijk komt er een Xtotal en een Ytotal, maar: wat doe je daarmee?

    Eea. is dimensioneel ook niet homogeen: hij vermenigvuldigt dm2 met dm's.


    Zou graag de betreffende pagina's (197 en 198) hier reproduceren, maar heb al eens op m'n donder gehad van Dick dat dat niet de bedoeling is.

    Wie weet hoe het werkt cq. weet een website waar het (ook, anders) uitgelegd staat?

    (Ik heb als ik me goed herinner ook ooit al eens een plaatje gezien van Han z'n Lapidair; zelfde methode . . .)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2018
  5. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Juist.

    En nu de methode/berekening.

    Bij mij ziet het er zo uit (de oplettende kijker ziet dat ik het ook al een keer grof gedaan heb (geen rekening houdend met de twee verschillende secties van de vleugels)).

    20180808_232917_resized.jpg

    2018-08-08 23.33.58.jpg

    Die 8,63 zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt 8,63 cm. achter het punt ligt waar de neuslijst van het binnenste vleugelpaneel vwb. de berekening eindigt . . . ?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2018
  7. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Je rekent eerst het absolute middelpunt uit. Dat is dus 50%.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Met permissie: dat helpt niet erg. :confused:

    Ik heb nu Model Aicraft Aerodynamics van Martin Simons er bij gepakt en die doet iets wat wel wat lijkt op wat Van Mourik doet, maar dan toch net weer anders (en ook weer net niet helemaal duidelijk).

    (Waarom geven ze er geen uitgewerkt voorbeeld bij? :mad:)

    Ik had gehoopt hier hulp te krijgen, maar het lijkt erop alsof niemand precies weet hoe het moet?

    Moet ik contact zoeken met de TU Delft?

    Al mijn berekeningen en tekeningen komen wel op een bepaald punt uit, maar het lijkt me ook gewoon wel leuk om te weten hoe het moet, hoe het zit . . .

    Los van dat het vliegtechnisch toch ook wel aardig is om te weten waar het punt ligt . . .


    jan.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Die zocht ik dus Dries.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Zeker. Maar hoe werkt het? Wat gebeurt daar?

    Morgen met Ecalc aan de slag, nu eerst slapen . . .


    jan.
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Oeee bijna vliegen Jan!
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jan als hij ingevlogen wordt vind ik dat wel een forum meeting waardig eigenlijk.
    Meerderen onder ons hebben het van begin gevolgd.
    Dat wordt toch wel een officieel moment verwacht ik.;)
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ecalc snap ik (nog) niet helemaal . . .

    upload_2018-8-10_23-13-47.png

    Hoezo heeft de Sukhoi 3 trapezoiden in de vleugel?

    Toch ingevuld:

    upload_2018-8-10_23-26-17.png

    Nu denkt 'ie (omdat ik de panels binnen de romp niet meegerekend heb; nu wordt het duidelijk), dat de wingspan maar bijna 80 cm is . . .

    Dat is niet zo.

    Morgen eea. aanpasen



    Andere tool:

    upload_2018-8-10_23-5-52.png

    upload_2018-8-10_23-6-49.png

    Dus, het zwaartepunt moet bij de wortelrib (waar gemeten is) op 8,89 cm. vanaf de LE liggen. :)

    Klopt behoorlijk met de berekeningen van gisteren.

    Dries en Bart bedankt!


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dag Bertus,


    Goed idee! :)

    Allemaal van harte welkom in Groningen! ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2018
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Gegevens aangepast voor derde panel.

    upload_2018-8-11_10-45-31.png

    upload_2018-8-11_10-46-38.png

    Komt toch wel een wat andere waarde uit, lijkt het . . .


    jan.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    bij de eerste is je root chord 26,4
    bij de tweede is deze 29,4
    scheelt een 3cm

    misschien komt daar het verschil vandaan
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nee.

    ECalc neemt het deel van de vleugel dat in de romp ligt mee als apart paneel; dat doet de tool van RCplanes niet (zie ook hieronder).

    Vandaar dat de rootrib bij eCalc veel groter is.


    Ik heb de heleboel nog eens nauwkeurig onder de loep genomen.

    Eerst deze chaos

    20180811_124343_1533998563115_resized.jpg

    overgezet naar

    20180811_124350_1533998560493_resized.jpg

    Da's beter (en later ook nog weer iets gecorrigeerd).

    Gegevens opnieuw ingegeven en laten uitrekenen.

    upload_2018-8-11_16-39-11.png


    upload_2018-8-11_16-48-5.png

    Nu eens kijken hoe dit zich naar de tekening laat vertalen; of we dan op dezelfde locatie uitkomen . . .


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    eCalc zegt: Aircraft CG range 9.94 ... 11.01 cm (= 10.5 cm gemiddeld), met deze tekening erbij:

    upload_2018-8-11_18-2-33.png

    Klopt met RCplanes: die zegt From Wing Root LE to CG: 8.61 cm.

    Tellen we daar die 2 cm bij agv. van dat eCalc dat andere extra wing panel meneemt (zie handmatige schets), dan komen we op 8.61 + 2 = 10.6 cm.

    Scheel 1 mm; daar doe ik het voor.

    Klopt dit zo?


    jan.
     

Deel Deze Pagina