P1 Arpro 700ep

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 4 jun 2009.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag zijn twee van deze boten bij mij thuis afgeleverd:
    Rennboot P1 ARPRO 700EP mit Brushless Motor und 40A Regler - GB-Modellbau

    Ik heb de versie met alleen een motor en hardware, daar de rompen wedstrijdlegaal worden gemaakt en er daarvoor andere motoren en Lipo's in komen.

    Een paar jaar geleden heb ik als eens een Chinese Purple Light A-5 gekocht en daarvan viel de kwaliteit me niet mee, dus ik ben ietwat bevooroordeeld ten opzichte van de Chinese boten.

    Eerste indrukken:
    De boel kwam netjes verpakt aan (TNT post), er was weinig schade aan de doos, alleen één hoek ingedrukt, gelukkig zat er niks platgedrukt onder...
    De boot ziet er fantastisch uit, de grote vlakken zijn geverfd en de rest bestickerd en van blanke lak voorzien. De meeste stickers zijn netjes aangebracht.

    Het laminaat is glasweefsel en polyester, met de karakteristieke geur, redelijk afgewerkt, met hier en daar wat loshangende stukken glasweefselband op de rompdeling, niks ernstigs.
    De rompen zijn beide te snel gelost uit de mal en direkt daarna verder bewerkt, je ziet dus de vorm van de motorsteun, de servohouder en batterijschaal afgetekend in de romp, omdat het laminaat bij het inlijmen hiervan nog niet voldoende was uitgehard.

    Ook hebben beide rompen lichte oneffenheden in het achterschip, om dezelfde reden, te snel gelost, bij elke romp is het anders.
    Voor het funvaren met deze boot zul je er niks van merken, pas als je de grens van deze romp gaat opzoeken, moet de romp perfect zijn.
    Voor onze racetoepassing zitten we qua motorisering lang niet aan die grens, maar ik ga de grootste oneffenheden wel bijwerken.

    De motorsteun en schroefaskoker zijn gelijmd en vastgezet met een stukje glasweefsel, netjes.
    De geanodiseerde aluminium steunen voor de servo en regelaar zijn slordig geplakt en niet met glas versterkt, dat breek je er zó weer uit.

    De bijgeleverde schroeven zijn kunststof drieblads en passen niet op de meegeleverde drivedog, als je ze wilt gebruiken moet er even een vierkant vijltje doorheen.

    De (kogelgelagerde) schroefaskoker heeft een koppelings deel waar de koeling voor de Ø36 mm 1520KV buitenloper aan vast zit gebout.
    Het is allemaal wat klein, de koppeling tussen motor en as is maar 8,5 mm buitenwerks en heeft een ruime passing op de Ø 4mm assen.
    Helaas passen mijn Ø 10 mm starre koppelingen met een zuigende passing niet in de koppelingsklok.

    De trimvlakken zaten (scheef!) aan de romp met zelftappers, die heb ik er dus gelijk maar afgehaald, en de gaatjes dicht geplakt.(zonder trimvlakken moet de boot ook goed varen...)
    De doorvoer van de koelwaterslang van het roerblad naar binnen in de boot, is gewoon een gat, zonder verdere afdichting, het zit vrij hoog in de spiegel, dus lekken zal het gelijk niet, straks toch maar even een pijpje erin lamineren.
    Ook de rubber balg voor de roerstang zit gewoon in een gat zonder verdere afdichting, idem.

    De kap rust op een omlopende rand met een dunne rubber afdichtingsrand, aan de voorzijde zit een lip, die onder het dek grijpt, en achterop een snelsluiting, met een veer, die je moet indrukken en 90° draaien.
    Waterdicht zal het niet zijn, zeker niet als je op je dak komt te liggen, want de beide sier uitlaat pijpjes, die in de kap zitten, zijn naar binnen toe open...
    Wel is de kap van drijfvermogen voorzien.

    Ik heb inmiddels alles wat ik niet kan/mag gebruiken eraf geschroefd, morgen begin ik met de herbouw, gevolgd door de eerste testruns.

    Foto's volgen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  2. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    hoi Jan,

    Heb even op de link gekeken en ziet er goed uit!!
    Ben zeer benieuwd naar de eerste foto's.
    Dit is voor mij nog toekomst muziek maar wat niet is kan nog komen:D

    gr. Arnold
     
  3. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha Jan,

    ik ben benieuwd hoe dit gaat worden :) Ga je dezelfde setup gebruiken als je huidige wedstrijd mono's?
    Vanwaar de keus om een romp te strippen en aan te passen, in plaats van enkel een rompje te kopen? Puur kostentechnisch of..?

    ik blijf dit topic volgen,

    groeten Jurriaan
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ik ga er in ieder geval eentje proberen vaarklaar te krijgen, met de componenten voor de legale Mono I, zodat ik in ieder geval een idee heb van de vaareigenschappen op 2S (zal wel een tamme bedoening worden).

    Na zondag dan eens experimenteren met motoren en Voltages, misschien is het wel een perfecte Mono II op 4S.

    @Jurriaan; ik vind het vaarbeeld op de filmpjes heel mooi en het lijkt erop, dat deze romp heel wat vermogen weg kan steken.
    Daarnaast schaf ik van tijd tot tijd eens iets voorgebreid aan, dan ben je gauwer vaarklaar (denk ik dan, de praktijk komt vaak op een volledige herbouw uit...).

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Testrun.

    Ik heb inmiddels één boot privisorisch vaarklaar gemaakt en de eerste testrun is al gemaakt.
    Op 2S Lipo en een TR28-45 3600KV zit de gang er al best in.
    Het zwaartepunt moet rond de 30% van de romplengte liggen, anders vaar je de boot, tegen de wind in, zomaar achterover (hoe ik dat zo weet...?)

    De kap moet dus rondom afgeplakt; ik dacht dat het niet zó hard zou gaan en heb het niet gedaan, met als resultaat een boot, die halfvol water stond, toen 'ie eenmaal op z'n dak lag, niet slim.
    Gelukkig is er geen electronica nat geworden.

    De nep uitlaten staan on open verbinding met de binnenzijde, dus als je de boot geflipt hebt en 'm met een bal aan een touwtje weer binnenhengelt loopt de boot dus rap vol. Dichtplakken die handel!

    Op de servo moet een lange arm, omdat de bevestiging aan het roer niet verder naar binnen gesteld kan worden, mijn testvaart was dus met een enorme draaicirkel, krap aan voldoende om in de gracht te kunnen keren...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2009
  6. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Hmmm, dat wordt wel krapjes om alles uit te strijken voor morgen Jan! Je laat me toch niet alleen tegen de rest varen hé? Eus
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Je hebt géén idee wat voor stress er hier heerst bij de TD...

    Ik heb de servo instellingen gewijzigd en ga zometeen nog even testen.

    Maak je geen zorgen, de andere boten gaan ook mee, dus als het morgen in de eerste heat horribly wrong gaat, varen we de resterende heats met de oude boten.

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Even wat stationaire plaatjes, de vaarfoto's maken we morgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En eentje van het provisorische binnenwerk:

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Jan, jij en Jappe dank voor de gegeven les! Ik heb heel wat te verbeteren maar het is een goed gevoel dat ik voor mijn eerste les niet als laatste ben geeïndigd :) Eus
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Eerste wedstrijddag.

    Afgelopen zondag een drietal heats gevaren met de ARPRO met de set-up van de foto.
    De boot heeft een mooi vaarbeeld, maar is vrij licht, wat het varen op volle snelheid tegen de wind in een hachelijke onderneming maakt, snel reageren zodra de neus omhoog komt in een vlaag is de enige manier om een achterwaartse flip te voorkomen.

    Voor de tweede heat had ik het zwaartepunt iets naar voren getrimd en de opstijgneigingen waren weg, alleen werd de boot bij de topboei onstabiel op de golven van een voorligger en werd 'ie pardoes omver geblazen door de wind.
    Als bonus knalde een andere boot er overheen en nam een stuk gelcoat mee, hoezo, nagelnieuwe boot?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat was de rest van de heat dus lekker ondersteboven wegdobberen naar lagerwal.

    Daarna de boel drogen, en een drupje secondelijm, om het glasweefsel te doordrenken, tape erop en op naar de volgende heat!

    De laatste heat heb ik "rustig" gevaren, teneinde niet om te gaan, maar kon een boei toch niet vermijden; met veel lawaai naar de kant gesukkeld, waar de schroefas verbogen bleek.
    Het materiaal van de as is dusdanig zacht, dat ik de as met de hand recht kon buigen...
    Boot weer in het water en de rest van de tijd volgevaren.

    Er komt dus wél een vloedkanaal in..., én een nieuwe verenstalen as, die blijven bij zulke geintjes wél recht.

    Wordt vervolgd.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Gister de beschadiging opgeschuurd en ontvet, vervolgens met epoxy en glasweefsel ingevuld en met tape glad getrokken, dat scheelt weer schuren...

    [​IMG]

    Nu de bodem nog glad afwerken.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste schade doet pijn heh ik vind t net zo`n mooi modeletje jammer dat ze de rompen niet los verkopen zonder electronica.


    Michiel.
     
  13. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    vind het ook idd. een prachtig model!!
    suc6 met de reparatie Jan.

    Arnold
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Mijn wedstrijdboten zijn 'werkboten', dat er af en toe schade aan zal zijn, neem ik voor lief...

    Het feit, dat de rompen niet los verkrijgbaar zijn, heeft mij er ook een hele poos van weerhouden om ze aan te schaffen, te meer daar er (bijna) geen leveranciers in Europa zijn, de eBay shops verkopen alleen de RTR versie met zender en de hele rattaplan erbij, daar heb ik geen emplooi voor en hoef ik dus niet.

    Omdat de boten op het moment dat ik ze bestelde in Duitsland nog niet leverbaar waren, heb ik een deal kunnen maken voor een zover mogelijk uitgekleedde boot; alleen een romp, motor, schroefas en roer.
    Geen regelaar en accu erbij.
    Ik heb nog geprobeerd om de motor er ook buiten te laten, maar de handelaar wilde de prijs niet meer dan €10,00 per boot laten zakken, terwijl de meegeleverde motor iets van €39,00 kost, zó gek ben ik nou ook weer niet...

    Ik ga weer verder met schuren.

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag een begin gemaakt met het vloedkanaal.

    Hiervoor moest de batterijhouder eruit gehaald worden, dat was een fluitje van een cent; met de heater de lijm wat opgewarmd en de zaak liet gemakkelijk los.
    De lijmresten worden weggeschuurd.
    Pas wel op met het verhitten van deze romp, het is polyester en als dat te heet wordt, vervormt de romp permanent!
    Met een nijptang het waaibomenhoutenframe eruit breken en de lijmresten wegdremelen is een veiligere manier (als je niet door de romp heendremelt, oeps...)

    Ik heb de wateruitlaat er ook uitgehaald, even verwarmen met de punt van een electronica soldeerbout en de lijm laat los.

    [​IMG]

    Eerder deze week al een plaatje glas/epoxy gemaakt, tussen twee planken, omwikkeld met vershoudfolie; hars erop, glasweefsel (2 lagen) erop, en beide planken met een legertje klemmen vastgezet, om het overtollige hars eruit te persen.

    [​IMG]

    Deze plaat is iets dikker dan papier, dus ik kan het met een stevige schaar knippen, dat scheelt weer zaag- en schuurstof.

    Vloedkanaalwand afgezet met tape en een malletje gemaakt van papier, dit overgezet op de epoxy plaat en uitgeknipt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de dekverbreding pasgeschuurd en met tape op z'n plaats gezet.
    [​IMG]

    Ik heb het nét vastgezet met glasmat en epoxy, morgen de binnenkant, onder het dek, dát zijn pas leuke klusjes...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Iets wat je beter kunt laten...

    Ik kom net terug van de waterkant met een boot, die verschrikkelijk stinkt...

    Om een regelaar te testen had ik even geen 3S lipo beschikbaar, dus dan maar een 4S.

    Met een 37,5K ging de boot niet erg hard, dus naar de kant gehaald en een 40,5K erachter gezet.
    Dat was aanzienlijk beter, de boot sprong direkt in plané en was lekker vlot, voor een tweehonderd meter, toen viel 'ie stil.

    Ik kon de boot met een piepende motor nog net naar de kant halen en toen rook ik het al.

    Toen de kap los kwam golfde de rook me tegemoet, de motor was HEET, evenals de 80A regelaar.
    De boel staat momenteel af te koelen, ik zal straks eens zien hoe de boel er bijligt.

    Conclusie: de standaard buitenloper van de ARPRO is niet geschikt voor 4S.

    Groeten, Jan.

    P.S.: Mijn zoon zal blij met me zijn, ik heb zijn boot gebruikt voor deze test...
     
  17. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hey Jan,

    jammer dat de boel "uitgerookt"is.....
    Dus 4s kan niet op de standaard motoren.

    Was vandaag wel mooi vaarweer,ik was alleen de hele dag weg;)
    Hoe gaat het btw. met de inbouw van je vloedkanaal in de Arpro?

    gr. Arnold
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    De bouw van het vloedkanaal moest vandaag even wachten, de temperatuur was veel te hoog om nog een fatsoenlijke potlife voor de epoxy over te houden.

    Bovendien was dit alleen maar weer om aan het water te zitten. iets doen in dit weer is niet echt mijn ding...

    Groeten, Jan.
     
  19. Alfred166

    Alfred166

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Hoogezand
    Hoi Jan,

    Das balen, maar weten we dat ook weer.
    Door schade en schande... Ben wel benieuwd hoe je dit weer goed maakt met je zoonlief.. In de meeste gevallen is het andersom dat zoonlief wat van pa vernield ;-)

    Groeten,
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Zoonlief is al op de hoogte, z'n enige commentaar was: da's dus een Airboot minder...

    Het plan was om de buitenlopers uit de ARPRO's te gebruiken om een paar depron airboten mee aan te drijven, maar da's een projekt voor ná het vaarseizoen.

    Dat goedmaken valt wel wat mee, ik denk, dat hij erop vertrouwt, dat de gemodificeerde ARPRO's voor volgend seizoen goed genoeg zullen zijn om een gooi te doen naar het kampioenschap.
    Nadeel voor hem is, dat z'n vader dezelfde boot vaart...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina