P1 Arpro 700ep

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 4 jun 2009.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    ###
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    ###
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Het zijn altijd de 'kleine' dingen die veel tijd kosten; het uitvogelen van de goede plaats en het maken van een nood-uit is er eentje van:

    [​IMG]

    Daarnaast de motor met eigenbouw waterkoeling gemonteerd evenals de koelwateruitlaat, de originele, die had ik bewaard.

    [​IMG]

    Nog een plaatje van de spiegel, met de beide ingelamineerde vrouwtjes voor de nood-uit en de balg voor de stuurstang.

    [​IMG]

    Ik ben nog op zoek naar kunststof boutjes M3 x 6, als breekbout in het roer, ik vind ze alleen maar per 500 stuks, zoveel heb ik er nu óók weer niet nodig..., wie heeft een adres, die ze per 10-20 verkoopt, voor me?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
  5. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hey, mooi gedaan die nooduit en waterkoeling. Maar dat plaatje waar je die 2 vrouwtjes op gesoldeerd hebt is toch niet 1stuk koper he? Ziet er hier zo uit, of zie ik dat mis :) (of 2 plaatjes tegen elkaar aan)

    Greetz Jos
     
  6. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Jan ,

    Wij gebruiken gewoon de kleinste formaat tie-ribs, werkt net zo goed maar houd je stuurstang nou je roer niet op zijn plaats dan maw roer kan niet opklappen door de stuurstang.

    Michiel.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jos,

    Geen 'nood', de beide vrouwtjes zitten op een stuk printplaat gesoldeerd, waarvan de koperlaag tussen de beide helften is weg gevijld.
    Als je het plaatje iets uitvergroot, kun je de naad zien.

    @Michiel,
    Het roer klapt wel degelijk omhoog en buigt dan de stuurstang, daarom heb ik daarvoor ook geen 2 mm verenstaal gebruikt, dan was het inderdaad foute boel geweest als je over iets heen vaart.

    Dit is het originele roertje, ik hoop, dat het in combinatie met een turnfin voldoende is, anders komt er een langer blad aan.

    Een tiewrap laat teveel speling, het roer komt dan schuin naar achteren te staan, met alle nare gevolgen voor het bochtengedrag (de neus wordt erin gedrukt en de boot zal spinnen).

    Groeten, Jan.
     
  8. Romke

    Romke

    Lid geworden:
    4 feb 2008
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Kollum
    Hier ook nog een linkje voor nylon boutjes, nederlandse shop dus vrij snelle bezorging
    Bouten en moeren van nylon
    succes ermee

    groeten Romke
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Romke!

    Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Maiden run!

    Ik ben nét terug van een heel korte en duistere testrun met de ARPRO...

    Het vloedkanaal werkt en de snelheid met een 36K is goed, de boot wipt ,op bewogen water, niet en loopt mooi vrij, voor zover ik dat in het donker kan beoordelen...

    De boot is dicht, geen drup er in.

    Voorlopig ben ik in mijn nopjes.
    Nu nog een turnfin en meer testruns bij daglicht...

    Groeten, Jan.
     
  11. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    hoi Jan,

    Da's mooi man,goed waterdicht en de vloedkamer werkt goed!
    Die is er dus op de turnfin na helemaal klaar voor.:yes:

    gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag een aantal testruns met de turnfin aan de boot gemaakt.
    Het formaat ervan was te groot, de boot blijft 'doordraaien' na een rechterbocht, ik moet echt van het gas om dat te corrigeren, niet goed.

    Na verkleining van de turnfin is het effect al een stuk minder, maar toch vanaf half gas nog aanwezig; turnfin weer verkleind.
    Morgen eens zien hoe 'ie rond de boeien gaat.

    Ondanks het zwaartepunt op 30-32% loopt de boot mooi los, tegen de wind in moet ik zelfs oppassen voor een blow-over want dan komt de neus omhoog...

    Vanwege het tekort aan 36K props, de laatste sneuvelde vanochtend, gevaren met een 37,5K, dat schiet lekker op, alles blijft qua temperatuur binnen de perken, alleen de Lipo wordt ruim handwarm.

    De meeste tests zijn gevaren met een B3640 3900KV motor.

    Een test met een B3630/08 4000KV heb ik afgebroken, omdat ik alleen een 37,5K tot m'n beschikking had, werd het kleine motortje te zwaarbelast, kwam niet op toeren (het doel van de oefening) en ging de stroom en daarmee de temperatuur te veel omhoog.

    Wellicht na morgen bewegende beelden van de ARPRO.

    Groeten, Jan.
     
  13. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Wat is eigenlijk de oorzaak van het 'wippen' van een boot op strak water ??
    Ik heb gisteren gevaren met mijn wavefighter met een zenoah 231 pum erin , boot vaart super maar op topsnelheid begint ie te stuiteren .
    De geko was ook binnen , dus ook de gps maar aan boord geknald .
    Begonnen bij 65 km , we eindigden met 77,8 km .
    Nou dat wippen nog weg en dan red ik de 80 wel denk ik .
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddie,

    Wippen kan verschillende oorzaken hebben:
    - zwaartepunt te ver naar achteren,
    - ronde kanten aan je spiegel i.p.v.scherpe randen; het water kruipt omhoog en valt weer terug, kruipt omhoog en valt weer terug, daarvan begint de boot te wippen.
    - een holte in de bodem, vlak voor de spiegel kan eenzelfde effect geven, houd maar eens een lineaal over de bodem ter controle.

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Promofilmpje.

    HLcMharve1k[/media] - ARPRO

    Arnold heeft de beelden van de ARPRO aan elkaar gemonteerd voor een mooi promofilmpje, bedankt Arnold!

    Op 1.18 zie je hoe ik wordt verrast door het te abrupt wegdraaien van de boot en dus grandioos een boei mis.
    Hierdoor vaar ik de resterende tijd eigenlijk te ruim en laat de ruimte voor snellere boten om me binnendoor in te halen.

    Ik heb de hoek van het roer veranderd, zodat de neus niet meer naar beneden wordt geduwd bij roeruitslag, testruns vandaag lieten verbetering zien.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Hallo Jan

    Zit hier nog de orginele motor in en hardware of heb je dat ook allemaal veranderd?
    Ik zit er ook over te denken om een electro boot tekopen alleen weet ik nog niet welke
    Die cat Van Romke vind ik ook mooi en die van jou ook

    Heb het filmpje bekeken maar dat ziet er goed uit.
    Werkt de kantelkamer goed en loopt die kantelkamer helemaal door tot aan de punt of ben je zover gegaan wat mogelijk was?

    Ronnie
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronnie,

    Als je de hele thread hebt doorgelezen, dan heb je kunnen zien, dat ik alleen de romp en het roer nog origineel heb.

    Met de originele motor en op 3S vaart de boot even hard, maar de wedstrijdregels staan maar 2S toe, vandaar de verherbouwingen.

    Het vloedkanaal werkt goed, bij het rustige water op het filmpje heb ik de boot niet op z'n dak gekregen, wellicht zal dat aankomende zondag bij de wedstrijden in Zutphen, met wat meer wind en ruwer water wel gebeuren.

    Het vloedkanaal loopt door tot onder het voorste cijfer van de 55 op de neus.
    Achteraf gezien zou het misschien tot aan de voorste rand van de kap ook voldoende zijn, want de boot is te licht, om het vloedkanaal volledig te vullem, omdraaien doet 'ie dus wel.

    Ik moet nog een tweede ARPRO ombouwen, dus daar komt een korter vloedkanaal in.

    Groeten, Jan.
     
  18. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Morgen alvast bij deze een mooie en goede(sportieve) dag gewenst.
    Ben zeer benieuwd hoe je het met de Arpro gaat doen!!
    Ik hoor de uitslagen wel.

    gr. Arnold
     
  19. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Hallo Jan

    Ik vind het wel een hele mooie boot

    Ik ga mijn nitro boot verkopen en wil dan ook over gaan op electro
    Nu heb ik al even zitten kijken van wat ik nu wil en het beste kan nemen

    De Ar pro of de dragon v24 of zo'n cat als Romke heeft

    Wat lijkt jou een goede keus?
    Met het oog op, mischien ook mee te gaan doen met wedstrijden

    Groeten Ronnie
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronnie,

    Kijk even hier voor de regels, waar een boot aan moet voldoen, om mee te kunnen doen aan wedstrijden: Klassen

    De ARPRO zou in de standaard uitvoering (op 3S) mee kunnen varen in de Mono II klasse, het enige, dat je dan moet inbouwen is een nood-uit.

    De V-24 met z'n sturende as is vrij groot voor de meegeleverde motor (dezelfde als de ARPRO en de Blaze) en zal in de Mono II klasse niet echt competatief kunnen zijn, tenzij je de boel gelijk gaat upgraden.

    De Cat valt in de Hydro klasse, waarvan er bij het ESH alleen de Mini Hydro gevaren wordt.

    Alle drie boten die je noemt zijn geassembleerd in de fabriek, het vaarklaar (en regelconform) maken moet je zelf (laten) doen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina