P1 Arpro 700ep

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 4 jun 2009.

  1. Romke

    Romke

    Lid geworden:
    4 feb 2008
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Kollum
    Ik ga mijn cat waarschijnlijk opbouwen voor SAW doeleinden. Maar even uit nieuwsgierigheid zijn er wedstrijden in de NL waar de hyro klasse in vaart. oftewel mijn cat mee zou kunnen doen?

    groeten Romke
     
  2. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Voor zover ik weet kan je in NL alleen echt leuk uit de voeten met een mono op wedstrijd gebied. Wedstrijdvaren en SAW varen verschilt overigens nogal!
    - Wedstrijd is betrouwbaar, lange vaartijd met minder hoge snelheden.
    - SAW is alles tot de limit pushen, met absurde toerentallen en korte vaartijd. Met natuurlijk hoge snelheden!

    Zelf heb ik 2 setups voor in mijn Flat Cat, de een voor recreatie varen met +-85 a 90km/h en een voor de SAW met 100+ km/h

    Hier alvast een impressie van de SAW van afgelopen zomer: Straight a way contest Duisburg 2009 on Vimeo

    Jurriaan
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Het weer van gisteren toonde aan, dat het vloedkanaal nog niet optimaal functioneert; bij de golfslag en windkracht 5 duurde het vullen van de vloedkamer erg lang, té lang om in een wedstrijd nog mee te kunnen doen.

    Er zullen meer gaten ter vulling en ontluchting in de vloedkamer bij komen om dit euvel te verhelpen.

    Het formaat van de boot heeft bij zoveel wind voor- en nadelen; door het grote oppervlak ga je, ondanks het naar voren verplaatste zwaartepunt, vliegen bij méér dan half gas recht tegen de wind in, bij zijwind wordt de boot dwars weggezet, iets om rekening mee te houden, wil je niet binnen de boeien langs geblazen worden, i.p.v. er omheen te varen.
    Door de grotere massa vaart de boot bij deze golfslag toch behoorlijk stabiel.

    Al doende leert men.

    Groeten, Jan.
     
  4. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Jammer van die harde wind van gisteren......
    Wel goed kunnen zien nu wat de Arpro doet(en niet doet) met deze weersomstandigheden.
    Neem aan dat je er wel een mooie dag hebt gehad?


    gr. Arnold
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    In de basis vaart de ARPRO akelig stabiel, alleen met de loeiharde wind wordt zo'n grote, relatief lichte romp alle kanten opgeblazen, zodra je probeert vol in plané over de goltoppen te raggen.
    Omdat we in Zutphen op lagerwal stonden was de golfslag vlak onder de wal van het kaliber 'klotsbak', waar je met goed fatsoen nét met half gas doorheen kon ploegen.

    De omstandigheden waren voor iedereen gelijk, en onze boten hebben tenminste beide heats zonder schade kunnen varen.

    Het was weer eens wat anders dan spiegelglad water..., maar wél een mooie dag!

    Groeten, Jan.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen zaterdag meer gaten in de vloedkamer gefreesd aan de bovenzijde, zodat het vullen sneller verloopt.

    Natuurlijk moest dat getest worden en 's middags was het even droog, dus de Lipo geladen en naar het water.

    De harde wind haaks op het vaarwater in de gracht zorgde voor een regelmatig uit de koers geblazen ARPRO, zodat ik goed moest opletten om de boot uit de kant te houden.
    Natuurlijk ging dit een keer mis en smakte de boot zijdelings tegen een afgemeerde stalen boot aan, oeps.

    Alles functioneerde nog en ik heb nog een rondje gedraaid, maar toen viel die donkere lijn aan de neus van de boot op...
    De boot naar de kant gehaald en geconstateerd, dat de verbinding tussen romp en dek was losgebarsten door de klap.

    Bij inspectie thuis bleek, dat er in de neus geen glasweefsel over de naad zat, maar alleen een wurmpje ingedikte vinylester, dat blijft natuurlijk niet heel bij een klap bij deze lage temperaturen.

    Affijn, de boot is inmiddels weer heel en er (weer) niet mooier op geworden.

    Het vloedkanaal behoeft nog wat aandacht, het vullen gaat nog steeds te traag.
    Wellicht meer lood aan de buitenkant.

    Groeten, Jan.
     
  7. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Heb je aan de onderkant van de romp ook wat gaatjes voorzien , zodat de lucht er uitkan.Vooral de step & naar de neus van de romp verdienen aandacht.
    Mijne Saber van ETTI wilde steeds niet draaien.Maar toen heb ik de boot op zijn kop in water gehouden & de neus naar beneden geduwd.Bleek dat er nog een hoop lucht opgesloten zat ergens.Met enkele gaatjes van 0,3mm had ik de plaats gevonden,en deze daarna vergroot naar 5mm.
    En nu draait hij bliksemsnel.
    LOOD is gewicht dat je meesleurt & dat scheelt snelheid & verbruik.
     
  8. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Zonde van die "knal" van zaterdag, maar de Arpro is in goede handen en is dus alweer klaar................
    Heb het even mogen aanschouwen Zaterdag en de Arpro heeft idd. een geweldig vaargedrag!!

    gr. Arnold
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Barry,

    Je hebt natuurlijk gelijk met het aanbrengen van lood, dat moet allemaal meegesleurd worden...
    De ARPRO is echter een forse romp, met verhoudingsgewijs een laag gewicht, met een TR2845 / 3600KV motortje op 2S ligt de romp vrij hoog op het water, ook op z'n dak.
    Met het vloedkanaal van een liter draait 'ie wel, maar te langzaam naar mijn smaak.

    Extra gaten, of grotere gaten zal waarschijnlijk de oplossing zijn, in de step heb ik alleen gaten in mijn gestepte rompen, de ARPRO heeft er geen.

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Nét terug van een testrun met de gerepareerde romp, alles is dicht.
    Het vloedkanaal werkt, maar volgens mij dankzij de nieuwe Lipo, die iets zwaarder is dan de vorige (254 / 258 gram).
    Misschien nog wat meer/grotere gaten om het vloedkanaal sneller te vullen; het lage gewicht van de vaarklare boot en z'n hoogte leveren meer 'problemen' op dan ik verwacht had.

    Ondanks de loeiharde wind loopt de boot mooi strak, alleen in vlagen is het even oppassen om een backflip te voorkomen.

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Na een seizoen aanmodderen zijn de ARPRO's op de plank beland en nog maar zelden op het water geweest.

    Deze zomer wat aan het prutsen geweest en er een 3654-1600Kv buitenloper ingezet op een watergekoeld spant en twee oudere 3S Lipo's gekoppeld tot 6S.
    De regelaar is een Flycolor 120A en er zit momenteel een 42 mm metaalprop met smalle bladen achter.

    APRO op 6S..jpg

    Zoals je kunt zien passen beide lipo's niet tegen de vloedkanaalwand , zonder het zwaartepunt teveel naar voren te schuiven dus ligt er eentje rechts van de schroefaskoker.

    Testruns laten een zeer snelle boot zien die, ondanks het hogere gewicht, dusdanig vrij loopt, dat flips op de loer liggen.
    Gelukkig werkt het vloedkanaal, ondanks meer gewicht rechts van de as, nog steeds, maar duurt het erg lang voor de boot terugkantelt, geen probleem, ik vaar er geen wedstrijden mee.

    De buitenloper is behoorlijk efficient, met als gevolg een lange vaartijd, hoe lang moet ik nog timen, leeggevaren heb ik de 3300mAh Lipo's nog nooit, want er was elke testrun wel iets dat de boel afkapte; 1) een ontvanger die het signaal kwrijtraakt als de antenne langere tijd onder water ligt, de regelaar begint dan te piepen dat 'ie geen signaal krijgt en schakelt af, dooie boot.

    2) Een slang aan de regelaar die een minuscuul lekje heeft ontwikkeld doordat de nippel tegen het motorspant klapte bij een flip, water in de boot die de ontvanger liet uitvallen, dooie boot.

    3) een stuurfout waarna de boot de beschoeiing raakt, neus beschadigd en alle zware dingen een stuk naar voren geschoven ondanks de klittenband, dat vaart beroerd, ook was de can van de buitenloper naar voren geschoven waarbij de as uit de koppeling was getrokken, dooie boot.

    Morgen is het mooi weer, nog maar eens testen op ruimer water en een stopwatch mee.

    Groeten, Jan.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Altijd leuk... een boot (of vliegtuig) refactoren. Ben benieuwd of de buitenloper ook koel blijft bij volledige wedstrijdduur.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik denk het wel, maar de laatste testrun werd door mijn eigen onachtzaamheid afgebroken.
    Ik had een middendeel van een watergekoelde motorsteun besteld bij Ali en ingebouwd zonder te controleren of de nippels wel vast zaten.

    Je raad het al, nee dus, met als gevolg een flinke sloot water in de boot en een ontvanger die daar niet tegen kan...

    Gisteren de nippels er uit gedraaid en met Loctite weer gemonteerd, van de week maar weer eens een poging wagen de lipo's leeg te varen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina