Pad van schuimsnijder vanuit Profili

Discussie in 'CNC' gestart door TheNorb, 27 mrt 2017.

  1. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Borne
    Onlangs ben ik bij groot toeval in het bezit gekomen van een mooie schuimsnijder (een bouwpakket van Letmathe Modellbau). De montage is achter de rug en de eerste test is goed verlopen.

    Hier heb ik een filmpje van gemaakt:



    Te zien is hoe een profiel met onder- en bovenliggers en een holte wordt uitgesneden. Ik had gedacht dat het pad, dat de snijdraad zou afleggen, anders zou zijn. Zoiets van: van achteren naar voren, eerst de bovenkant, dan de uitsparing voor de ligger en dan weer verder door naar voren.

    Echter: er worden eerst de uitsparingen voor ligger en vleugelholte gesneden, en daarna wordt begonnen met de bovenkant van het profiel.

    Kan dit anders? En dan dat het snijpad achteraan begint, via de bovenkant naar voren en als hij bij de ligger is, de ligger eruit, en weer door naar voren? Zo houd je dan een vleugelkern over en twee (hele) reststukken schuim.

    Is dit een instelling in Profili ofzo, ik ben het nog niet tegengekomen?

    Alvast bedankt voor het/de antwoord(en)!

    :beer:

    Norbert
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.619
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kan even contact opnemen met Fred op dit forum (forumnaam fredmens) hij heeft vrij veel ervaring met Profili en anders gewoon Stefano Duranti mailen.
    Er is trouwens ook een forum bij Profili, Stefano antwoord daar ook.

    http://devcad.forumfree.it/

    GJ
     
  3. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Borne
    Bedankt voor het antwoord! Na nader onderzoek blijken er meer last van te hebben, zoals bijvoorbeeld hier te lezen is. Schijnt te maken te hebben met cutting strategies, die (nog) niet worden ondersteund in Profili.

    Een oplossing zou zijn om eerst het profiel uit te snijden, dan het bovenste stuk (rest)schuim er af te halen, en dan de openingen er in te laten snijden. Zo doende houd je tenminste het bovenste deksel helemaal heel....
     
  4. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Borne
    Dat doet het! Voor een ander project(je) was ik ook al bezig geweest:

    [​IMG]

    Nader onderzoek moet uitwijzen of ik zelf iets moet maken of dat er al iets is.

    Hetzelfde geldt voor het spiegelen van een snijjob in Profili. Ik ben ook nog niet tegengekomen hoe je dit simpel kunt doen; als je een rechter helft hebt getekend, moet je alles weer opnieuw tekenenen voor de linker helft. Het is niet zo moeilijk om dat zelf "even" te maken (gewoon alle GCode X,Y en A,Z coordinaten verwisselen), maar het is jammer om iets zelf te maken, als iemand anders daar al tijd in heeft gestoken.

    :beer:
    Norbert
     
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    604
    Locatie:
    testelt
    Met Profili heb ik nooit gewerkt, zelf gebruik ik GMFC om mijn snij-machine aan te sturen. Helemaal in het begin gebruikte ik ook de functie om vleugels te snijden en eigenlijk werkt dat wel behoorlijk. De liggers of andere uitsparingen worden er meteen in gesneden bij het snijden van het profiel al doet de software dit niet zoals ik het wil, ik zeg niet dat het niet goed is maar ik wil het net iets anders en dan zit je vast aan de visie van de man die de software ontwikkeld. Bij GMFC kan je echter ook een dxf-file importeren en die mag zijn wat het wil als ze maar bestaat uit één polyline is zonder onderbrekingen, nu kan dat bij bv DevFoam ook wel maar ben je beperkt tot rechte stukken aangezien je niet voor links en rechts een andere file kan gebruiken. Bij GMFC heb je die mogelijkheid wel en kan je de gekste dingen snijden. Voor vleugels ga ik nu als volgt te werk, eerst importeer ik de profielen in een cad programma daar bewerkt ik die zoals ik die wil hebben, ik plaats de liggers en eventueel uitsparingen waar ik ze wil hierbij ben ik dan niet beperkt tot de vormen die software in gedachten heeft. Wat ik ook steeds doe is de achterlijst ietsje dikker maken zodat ongeveer 1mm is, dit omdat ik meestal mijn vleugels met papier bekleed en dan is een messcherpe achterlijst niet echt wenselijk.
    Omdat één foto soms meer zegt dan duizend woorden hier een voorbeeld van een pas gesneden kern van mijn Curare, het rare trapje achteraan dient om een lat tegen te leggen zodat je zonder meten de vleugel op maat kan snijden, zo bespaar ik me ook het juist op maat snijden van de blokken foam, als ze maar ongeveer op maat zijn is het al lang goed.
    [​IMG]IMG_20161225_145308372 by Dirk Wouters, on Flickr
    En nog een voorbeeld van een vleugel met een uitsparing en het bijhorende deksel wordt meteen mee gesneden achteraan boven de achterlijst.
    [​IMG]X-25b MK V 419 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]X-25b MK V 420 by Dirk Wouters, on Flickr
    Het voobereiden van de dxf-files vergt wel wat meer werk maar je bent volledig vrij in wat je wil snijden
    Nu is GMFC ook niet perfect, zo heeft de software het moeilijk met poly-lines waar cirkelbogen inzitten en met het synchroniseren van de linkse en rechtse kant maar eens ik dit doorhad heb ik mijn werkwijze daarop aangepast maar dat ga ik hier nu niet meteen allemaal uitleggen tenzij er geïnteresseerden zijn natuurlijk.
    En by the way, een linkse of rechtse vleugel snijden is enkel een kwestie van aanklikken.

    Diek
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  6. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Borne
    Hallo Dirk,

    Bedankt voor het antwoord! GMFC kende ik ook nog niet, maar ik ga het ook bekijken. Vooral het synchroniseren van de twee snijtorens is belangrijk, omdat ze natuurlijk wel exact op het zelfde moment moeten beginnen met het uitsnijden van de liggers.

    Verder blijkt het wel dat er heel veel manieren zijn, en dat iedereen eigenlijk zijn eigen werkwijze heeft.

    Mooie en duidelijke foto's trouwens, en ook slim hoe je dat gat en dat dekseltje tegelijkertijd erbij uitsnijdt!

    :beer:

    Norbert
     

Deel Deze Pagina