Paf Trainer 200

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door MaartenX, 28 jul 2012.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mijne heren,
    Aangezien ik serieus heb opgeruimd is er ruimte in de hangar voor iets nieuws.
    Dat wordt dan een Paf trainer 200 die ik als sleper wil gaan gebruiken.
    Ben aan het dubben over de motorisering.
    Elektro valt af.
    Ik heb geen ervaring met benziners.
    Zelf dacht ik aan een asp 20cc viertakt methanoler. 2,8 PK?
    Pas nog een asp motor ingelopen en ben daar zeer te spreken over.
    Suggesties welkom ;)
    Groeten, Maarten
     
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    dat zijn berichten Maarten:D

    Succes met keuzes maken, tot hoe zwaar wil je straks kunnen slepen?

    groet


    Terence
     
  3. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Kijk, weer een sleper erbij!:banana:

    Bij onze club vliegt sinds kort een paf230 met een, meen ik, 70 cc mvvs.
    Wat een power!

    Met zo'n 2 meter kist zou ik, voor het betere sleepwerk, toch naar een 50cc gaan kijken...

    Succes!

    Louis
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Thanx Louis en Terence.
    Wellicht moet ik toch aan de benziner.
    Ik wil in ieder geval zwervertjes van meter of vier kunnen slepen met een gewicht tot ca 6 kg.

    Die paf 230 is mij net te groot
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een zg45 of 38 zou mijn keuze zijn.
    Deze motoren lopen goed starten vriendelijk.en net zo betrouwbaar.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor deze kist zou ik denken aan een MVVS 26cc, eventueel met reso. Daar kun je prima 6kg mee slepen.
    Meer is gewoon teveel voor een kist voor dit formaat, het gewicht moet ook nog een beetje in de perken te blijven voor goede vliegeigenschappen, je moet heel wat starts en landingen op een dag kunnen doen.

    Slepen met methanol motoren, ook viertakt, gaat de lol vrij snel vanaf. Als je een beetje doorsleept jaag er heel wat brandstof doorheen op een middagje. Een benzinemotor is veel zuiniger en de brandstof veel goedkoper.

    Gerben
     
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Maarten,

    Gaaf dat je ook een sleper krijgt!

    Qua motor denk ik ook dat 26 cc meer dan genoeg is, en dan zou ik ook voor MVVS gaan ja. En met of zonder reso scheelt veel, dus met reso heb je power genoeg op een 2 meter paf.

    Kortom, ik ben het helemaal met Gerben eens
     
  8. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    Hoi Maarten,
    ik heb zelf een paf 200 gehad met een mvvs 26 er op.
    De uitlaat was een KS 5 kamer demper (is ook tegenwordig een reso demper) en woog met 1/2 liter spriet 7 kg.

    Als prop een carbon 18x10 ,deze draaide 7700 omw/m er mee.

    Dus gaten maken in de vleugen en romp en je komt aan 6/6.5 kg vlieggewicht.

    gegroet ;)
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mvvs 26 is een omgebouwde methanol motor,welke met koelproblemen te kampen heeft en slecht gelagerd is.
    Een zg kost iets meer .maar dan heb je wel kwaliteit.
    Dat een mvvs meer pk levert als een zg klopt,maar een zg levert meer koppel,loopt mooier en hoef je niet na te stellen zoals de 26cd mvvs.
     
  10. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Maarten,

    zelf ben ik net ook aan een tweede sleper project begonnen. Met mijn eerste sleper (pilatus porter pc6 2,72m) heb ik geleerd dat eens je een sleper hebt op de club dat er binnen de kortste keren jongens daar zijn met een nog iets grotere zwever die ook gesleept willen worden. Mijn Pilatus is electro en heeft een vermogen vergelijkbaar met een 62cc schat ik, en zelfs daarmee krijg ik de grotere jongens niet vlot boven.

    Nu is je Paf200 ook maar een relatief kleine sleper, maar toch zou ik een beetje inboeten op de vliegeigenschappen en voor een motor gaan die zo zwaar mogelijk is voor dit toestel. Wat dat dan moet zijn in benzineland weet ik niet, want ik ben een electroman.

    Gaten in de vleugels maken (met beleid) zou ik zeker wel doen, zo ga je gewicht besparen dat weer in je motor kan worden gestopt. Mocht je een wat zwaardere motor nemen, kan je misschien de neus ook een beetje inkorten zodat je geen problemen krijgt met het zwaartepunt.

    Veel succes, en hou ons op de hoogte !

    Groetjes, Bert
     
  11. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    Sorry , maar daar ben ik geheel niet mee eens, De benzine versie loopt veel en veel mooier dan de methanol versie...
    Kwaliteit van de brandstof en olie blijven belangrijk, ik gebruikte normaal castrol TTS (Nu RS) en na veel jaren vliegen geen problemen gekend , heb de 26/35 en de 58 gevlogen en zeer tevreden over.
    De 58 heeft altijd op mijn paf 230 gestaan en heeft zeer veel gevlogen als sleper , dat weer Maarten ook.
    De mvvs is nog altijd beter dan een DL/DLE met de levensduur ,ook deze heb ik in mijn bezit gehad.

    gegroet :rolleyes:
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik praat over zg niet dle.
    Bij mvvs moet je geleidingskappen maken voor de koeling ivm koelprovlemen.
    En dat zegt mij al meer dan genoeg.
    Als je de geleiding goed hebt en de juiste smering met alleen de beste olie dan kun je genieten van je mvvs.

    Maar mijn 1e keus zal altijd zg zijn van zenoah.
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Tja, toen we mijn MVVS openhaalden vanwege bigend lager, bleek dat mijn voorziening van koeling op de biglift perfect te werken: geen enkel spoor van (over) verhitting. Ja, je moet er even bij stilstaan, maar is geen rede om geen MVVS te pakken. Dat je de juiste olie moet gebruiken is een feit, maar dat geldt voor alle motoren. Over het nastellen van de 26 cc? Mijn blokkie is nog nooit nagesteld, behalve een paar weken geleden, maar dat bleek dus de oorzaak te kennen in het bigend lager, wat de waarschijnlijke oorzaak had: castrol TTS toevoegen aan 2-takt Aspen. Dat is geen goeie combi.

    Maar goed, ik ga hier niet roepen dat MVVS zaligmakend is, natuurlijk niet, er zijn ook andere goeie motoren, maar ik blijf bij MVVS omdat IK het een betaalbare, goeie motor vind en de service van de inporteur is 300% :wink:
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ieder zijn keus wat hij wil en kan betalen. Ik luister naar een oude rot in de modelbouw en zie veel,waardoor ik toch iedere keer die ouwe rot gelijk moet geven.
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @All:
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Patrick, in Sittard wil ik graag even van je vernemen hoe ik het beste gewicht besparingen kan uitvoeren.
    Ik had ook al gekeken naar DLE motoren maar ik begrijp dat je daar minder enthousiast over bent.
    Inderdaad ben ik zeker onder de indruk van je 58 op de PAF 230 :D:D
    Dat behoeft geen verdere toelichting :wink:
    Verder heb ik de indruk dat de 26 van Hendrik ook mooi loopt.
    Aangezien ik van plan ben om de motor geheel open zonder cowl te monteren verwacht ik dat het met de koeling wel zal moeten gaan.
    En ja er komt wel een reso op.
    Ik zal jullie verder op de hoogte houden wat het gaat worden.
    Groeten, Maarten
     
  16. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    IS goed maarten.

    gegroet ;)
     
  17. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Sorry voor het off topic,
    Maar ik had op de site van paf gekeken naar paf trainer. Maar zijn deze kits nu ARC, of moet je het nog volledig in elkaar plakken? Misschien lees ik niet goed, maar krijg het op hun site niet gevonden.

    Ik heb nog een werkeloze da-50 liggen. Wil deze op een paf 230f zetten. Is dit een goede keuze? Ik kies voor de vleugel met buis, anders krijg ik hem, niet vervoert of opgeslagen thuis.
     
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal

    Gaat perfect volgens mij ...:)
    Genoeg leesvoer over de Paf 230 : paf-230-de-2de
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Dat draadje had ik gezien. Maar de eerste foto/bericht zie je een paf die al in elkaar zit (bourbons dan). Krijg je hem zo van paf modellbau, of krijg je een stapeltje hout en moet je zelf een romp en vleugel plakken
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De romp en de vleugel zijn reeds gebouwd, alleen dien je de roeren nog af te kasten enz.
     

Deel Deze Pagina