pakket bij laden direct naar 9,78 V

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jaap J., 19 aug 2004.

  1. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet dat het antwoord op mijn vraag al ergens rondzweeft, maar ik krijg het niet te pakken. Daarom:
    Bij mijn nieuwe tweedehands aangeschafte chassis kreeg ik een pack van 6 3300 Keil (= Sanyo?) cellen. Het zag er oud uit, maar zou het nog goed doen volgens de vorige eigenaar. Toen ik het pakket aan de lader legde, piekte die in de eerste 7 minuten 3 keer (vals, pakket was leeg en de deltapeak-fuctie had ik de eerste 5 minuten uitgeschakeld). Bij het opnieuw aanzetten (na ongeveer 500 mAh geladen te hebben, zag ik dat het pakket al op 9,78 V zat. Is dit pakket overleden of niet?
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    het drie keer vals peaken en hoge laadspanning klinkt mij als "pakket met kapotte cel" in de oren. die cel is niets meer als een weerstand, die ook zo zn volts vraagt, die de lader rustig geeft. als je pack aan de lader een spanning van 9.7 volt heeft, bij zes cellen, klopt er iets niet(1.61 volt per cel... beetje hoog als het pakket nog lang niet vol zit :? ). Heb je ook gemeten nadat het pakket van de lader kwam?

    Simpele test, pak de accu, en een losse motor (makkelijker meten) en een multimeter.

    multimeter op de + en - van de accu, motor aansluiten, en kijken wat er gebeurt, de spanning mag dan niet teveel inzakken, doet ie dit wel, is het pack gewoon rot. (een kapotte cel of allemaal cellen die nix meer kunnen leveren aan ampjes)

    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.... heb nog wel eens de nare gewoonte om te typen wat ik denk... :lol:

    Gr
    Tim
     
  3. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Volledig met Monkey eens.
    Het kan ook zijn dat het pakket gewoon op/versleten is. De 3300Mah cellen van Sanyo staan niet echt bekend om hun degelijkheid.
    (Zachtjes uitgedrukt)
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Het pakket zag er inderdaad al uit en versleten uit, ik was er al een beetje bang voor. Ik denk dat het gewoon de oude cellen zijn, niet zozeer dat er 1 rotte cel inzit.
    @Monkey, dank, het was zeer zeker erg goed te begrijpen.
     
  5. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Je kan natuurlijk even kijken wat het pakket doet als je het een paar keer laad en ontlaad.
    Echt super zal het pakket nooit presteren maar misscnien is het wel bruikbaar.
    (Ik weet niet hoe je in de accu's zit en wat je budget is.)
     

Deel Deze Pagina