Panda of lunak als beginner

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door René-D, 10 apr 2017.

  1. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Vooruit kijkend naar de zomer wil ik een zeef vliegtuigje.
    Al jaren met de kinderen bezig met werp/glijvlucht modelletjes.
    Richting wind bepalen, afstellen en dan kijken wie het verst komt.
    Nu willen we een stapje verder gaan dus iets bestuur-baars.

    Het forum is een geweldig medium bij gebrek aan winkels.
    Kwijlend zag ik de Le Pixel in houten versie dat is mijn uit eindelijke doel.
    In de bergen, langs de kust of af en toe gewoon even in de polder.

    Even wakker worden.
    Zoekend kwam ik dus verslagen tegen van de Lunak 1400.
    Eigenlijk dat is het, houten bouw, en als hij sneuvelt voor die prijs kan er wel weer een nieuwe van af.
    Nou ben ik nog van de mpx dus de panda heeft ook wel iets.

    Welk toestel kan ik het beste aanschaffen met oog op leren voor de volgende (le pixel)?
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nu heb ik de Lunak zelf nog niet binnen en gevlogen maar als ik jouw verhaal goed begrijp heb je momenteel 0,0 vliegervaring.
    Hier van uitgaande zou ik zelf eigenlijk eerder een MPX Easyglider aanraden i.p.v. Lunak of Panda.
    Of je daarna gelijk klaar bent voor een Le Pixel is dan ook nog maar de vraag.
     
  3. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Ok

    Dat zag ik niet aankomen.
    Had inmiddels wel begrepen dat "groter" beter is door dat ze stabieler zijn.
    De Easyglider heeft ook rolroeren.
    Mix je deze van af het begin aan staart roer of begin je met alleen airleron's en staart roer?
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Bij de Easyglider hoef je rol en richting niet per se te combineren (eigenlijk zit het richtingroer er een beetje voor spek en bonen op want heel erg effectief is deze niet). Haken doet hij ook niet echt.

    Allereerst, het 'vervelende' van een forum is dat eigenlijk niemand uit geschreven tekst kan opmaken of iemand kan vliegen of hiervoor überhaupt aanleg heeft.
    Ik ken mensen die er na een paar jaar nog steeds niets van bakken en anderzijds lieden die er op korte tijd al helemaal mee weg zijn.
    M.a.w., er zijn personen die nog best een uitdaging kunnen hebben aan zo'n Panda terwijl hij toch als beginnerskistje in de boeken staat.
    De meest veilige keuze zou m.i. dan eerder een Easyglider zijn. Vliegt, mits goed afgesteld, zoals de meeste zwevers het beste als je met je vingers van de knuppels afblijft.
    Kun je ook een hoop lol mee beleven en in de vlakke land iets beter toepasbaar en tammer. Aan de kust/helling kun je deze evt. ook iets ballasteren voor betere prestaties aldaar.
    Het eerste deel van het leren vliegen is toch het veilig omgaan met, het starten, controle in de lucht, het landen en wellicht belangrijker het indelen van de landing.
    Zo'n Panda of wat dan ook kopen en als eerste vliegervaring van bijv. een duin af mikken is nu niet bepaald de conventionele manier om het zo maar te zeggen.
    De zender welke bij een RTF Panda wordt geleverd is daarnaast ook vrij beperkt in zijn mogelijkheden. Natuurlijk is het leuk dat je voor 130 euro al kunt vliegen maar het is niet je van het.

    Is je toepassingsgebied voor 90% aan de helling dan kan een Panda of een Funglider wel weer de iets betere keuze zijn.
    Maar als je grof gezegd helemaal niet kunt vliegen wordt je leerweg wel iets langer.

    Ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is maar met 0,0 ervaring lijkt het mij persoonlijk wijzer om voor het beste eindresultaat bij het begin te beginnen en niet ergens halverwege in te stappen.

    Mijn sterke vermoeden geeft mij wel in dat je bij de Lunak sneller aan het plakken bent dan je wilt, puur gezien het soort zwever.
    Hier zullen ervaringsdeskundigen (lees personen die in tegenstelling tot mijzelf daadwerkelijk met de Lunak vliegen) een veel beter oordeel over kunnen vellen.
     
  5. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Dank je wel voor je prettige onderbouwde reactie. Jou mening is ook mijn gedachten. Rustig aan beginnen als een werp zwever zonder dat je gebruik maakt van de rc om hem uit te trimmen. Dan kijken of het lukt om hem weer bij md terug te krijgen en dicht bij te landen. Zo oefenen en nog meer oefenen. Rustig aan op bouwen. Een zender heb ik nog uit de oude doos zo dat ik nog tijd heb welke de opvolger word. Ben (was) bezig met de bouw van een sleep boot en deze heeft meer kanalen nodig dan mijn huidige 4 kanaals zender. Zit helaas in de lappenmand zo dat het project stil staat. Een zwever om dat schepen zo slecht varen in de bergen. Het alleen recht toe recht aan zweven vroeg om iets nieuws.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb inmiddels enkele vluchten met de Lunak gemaakt. Dit is inderdaad geen beginnerszwevertje.

    De grote Lunak was een acro-zwever. Die eigenschappen heeft de kleine ook enigszins in zich. Door de lange rolroeren en erg kleine V-stelling rolt hij erg vlot. Maar dat is op te lossen met kleine roeruitslagen. Vervelender is dat hij door het gebrek aan V-stelling nauwelijks rolstabiliteit heeft. Dat betekent dat hij geen enkele neiging heeft zichzelf weer recht te leggen, soms zelf verder de bocht in wil vallen. Dat is geen ontwerpfout, maar een bewust meegegeven eigenschap voor grotere wendbaarheid. Ook de langsstabiliteit (vliegtuig wil uit zichzelf terugkeren naar een uitgetrimde neusstand) is beperkt. Daarbij: kleiner vliegt inderdaad inherent lastiger dan een groter model.

    Door de hierboven genoemde eigenschappen zou ik de Lunak niet aanraden voor een beginnende vlieger. Dichtbij aan de helling zie je het allemaal wel goed, maar als het model wat verder weg vliegt wordt hij al snel klein en orientatie (hoe hangt het model nu precies?) is dan al snel lastig. Met een beperkt stabiel model maak je dan eerder stuurfouten dan met een stabiele beginnerskist.

    Ik ben ook wel een fan van de Easyglider. Niet het allersimpelste beginnersmodel, je moet nog wel wat sturen, maar het vliegt uitgebalanceerd. Niet al te snel zodat je wat tijd hebt om na te denken en te corrigeren. Vliegt aan de helling prima tot windkracht 4. De oude was makkelijk te verzwaren (voor wat meer snelheid) door een M6 draadeind in de vleugelverbinder te schuiven of de hele vleugelverbinder te vervangen door een M10 draadeind. De nieuwste versie heeft volgens mij een vierkante ligger, dus daar is die truc niet meer uit te halen.
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Easystar of bixler is beter voor een beginner..

    Waarom? Wel hoe crasht een vliegtuig meestal.. juist, met de neus eerst. En waar zit de aandrijving van de easyglider...

    Dus elke keer kromme assen, schroef stuk, motorophanging naar de kl... enz..

    En waar zit de motor/schroef bij een Easystar..

    Juist ja...

    Er is geen beter beginners vliegtuig dan dat, gewoon om die reden.

    Zweven doet de easyglider dan weer beter maar om (zeker op jezelf) mee te leren vliegen.. toch maar niet.

    Mvg
     
  8. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    @ P.L. en Fotor.

    Bedankt voor jullie reacties.
    De MPX bk Easyglider 4 is een toestel wat mijn wel aanspreekt.
    Gisteren op youtube wat filmpjes bekeken over de bouw er van.
    Om hem wat strakker te maken lijmde ze daar carbonfiber staafjes in de romp.
    Ga nu eens rustig een lijst maken wat ik allemaal nodig heb.
    Mijn probleem is dat ik bij dat toestel al direct de nieuwe zender nodig heb.

    Ik zit te twijfelen tussen:
    1) De TX 9. met directe controle over 8 servo's zo als ik begrepen heb, allen de prijs, dat word dan jaartje door sparen.
    2) De SX 16. goedkoper en meer kanalen alleen directe controle over 6 servo's.
    Welke het ook word is dat alsnog een pittige investering daar er dan ook nog servo's enz bij komen.
    Dan word het dus nog even door sparen en pas over een twee jaar vliegen.
    Wil wel zelf het toestel opbouwen, blijft hobby ten slotte.
    Kan je gelijk je eigen handtekening in zetten.

    Ondertussen me zelf eens wat meer verdiepen in het besturen en benamingen van onderdelen.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wat bedoel je met directe controle over 8 resp 6 kanalen?
     
  10. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Met stick kan je direct vier verschillende servo kanalen bedienen. De vier respectievelijk twee andere middels de schuiven op de zender. Als ik het goed begrepen heb in de omschrijving.
     
  11. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hebben we het hier over de multiplex profi tx en de royal sx?
     
  12. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Het zal dan de royal sx worden.
    Volgens handleiding:
     Two permanently installed proportional controls (sliders “E” and “F”) with centre detent; available for use with freely assignable channel functions and / or switched functions.
    Zo als ik het begrijp kan ik daar dus servo's mee aansturen.
    Voor mijn te bouwen schip ideaal.
     
  13. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo René,

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/mpx-royal-pro-9-zender-op-de-2-4-ghz.250500/
    ^^ Het hoeft natuurlijk niet altijd gelijk nieuw te zijn.
    Maar toegegeven, dan heb je niet de allerlaatste zender met volledige geïntegreerde telemetrie etc. van de laatste stand (OK, over 2 jaar ook niet meer natuurlijk).
    De keuze hoeveel waarde je hieraan hecht zul jezelf moeten maken.

    Maar ik kan me trouwens niet herinneren dat ik de EZ glider dermate zwak vond dat ik er carbonstaafjes in wilde lijmen? En ik heb hem ook niet altijd even netjes behandeld.
    Ik bedoel enkel te zeggen dat je volgens mij in het begin 'niet te moeilijk moet doen'. Zonder al die poespas vliegt het ook prima en als je op het punt bent dat je stevigheid gaat missen ben je wellicht al toe aan een volgende kist.
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  15. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Hallo Wubbe.

    Bedankt voor het mee denken.
    Ik zou me zelf niet als beginner meer willen classificeren.
    ben in jaren 80 begonnen met modelbouw.
    Als eerste schepen en daarna nog een rally wagen.
    Bij alles wat ik gebouwd heb aanpassingen gedaan naar eigen inzicht en kunnen.

    Ik ben niet van alles uit een doosje of zakje maar maak graag zelf dingen.
    Heb een offshore racer gehad met een 10 cc watergekoelde motor.
    Roer systeem zelf gebouwd met koelwater kanaal er in.
    Toen was dat nog niet te koop.
    Had het geluk dat mijn buurman in modelbouw zaak werkte zo dat we samen dingen konden bedenken en uit werken.

    Momenteel ben ik een sleepboot van 1 meter aan het bouwen geheel van tekening.
    Mijn huidige zender een Mpx sport 80 voldoet niet meer om het schip te gaan besturen.
    Tzt zal er een andere zender komen welke in staat is alles aan te gaan sturen.
    Vandaar een uitgebreidere zender.
    Ik ben dus met mijn sport 80 zeker zuinig te noemen en hoef niet het nieuwste te hebben.
    Waar ik wel naar kijk is een zender die geschikt is voor wat ik wil in de toekomst.
    Een MPX die ook nog in een winkel gekocht gaat worden want ik wil hem eerst in handen houden.
    Kost wat meer maar ik weet dat ik dan wel iets goeds heb.


    Terug waar het mee begon dit draatje.

    Ik zoek een zwever voor in de vakantie of in de polder en als ik eenmaal kan vliegen op de helling.
    Ik zeg dus niet dat ik het kan maar doe wel een poging het te leren.
    Middels een arcus een klein beetje ervaring in het trimmen van een zwever.
    Alleen nu dus een bestuurbare beginner.
    Zou het een "simpel"kistje zijn dan zou het nog wel lukken met mijn sport 80 zender.
    Bij een iets technischer model wacht ik liever tot ik mijn nieuwe zender heb.

    Zo veel gelul maar ik weet nu wel wat ik wel en niet wil.
     
  16. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien is een keer een lokale vlieg club bezoeken ook geen slecht idee. Zelf leren vliegen is vaak toch erg moeilijk en kost een stuk meer dan lid worden bij een club waar een ervaren vlieger je de do en don't kan laten zien.

    Qua kist is de easy glider zoals merderen zeggen erg goed.
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    René,kom eens kijken op een vliegclub. Er zijn er verschillende, zie de club overzichten (Ron, linkje ?). Ik vlieg bij mvc Woerden. Je bent welkom om eens te komen kijken, vliegen, proberen.

    groet,
    Erik
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik sluit me aan bij de adviezen hier boven, ook al heb je de nodige ervaring met rijden en varen: zoek ervaren hulp. Naar je toe vliegen zul je waarschijnlijk probleemloos meteen goed doen, maar daarvoor moet je wel kunnen starten zonder binnen 10s brokken te maken. Verder zul je toestel moeten trimmen, maar je kunt nog niet vliegen, dus ook niet trimmen. Idem landen, pas mee beginnen wanneer je op hoogte goed kunt vliegen.

    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B. Contributie verdien je in één middag terug:
     
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Je bent niet bang om te bouwen zie ik. Dan is het bouwen van een Mimi ook heel erg leuk. Ik heb met een Mimi leren vliegen. Kijk effe in het DLG forum.

    Een Mimi is een 2-kanaals kistje en is dus met iedere zender te bedienen. En een lol dat je er van hebt :)

    Lid worden van een club is zeker aan te bevelen. Naast het feit dat het gezellig is kun je daar ook vaak een tweede hands kist op de kop tikken. Da's ook een goede manier om te leren vliegen. Haat het stuk dan is het geen ramp.
     
  20. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Ik ben er uit.

    Rc zweven word volgend jaar pas wat.
    Dank zij alle door mijn positief bevonden adviezen van jullie.
    Het vliegtuig word de MPX bk easyglider 4.
    Ik deze ga uitrusten met besturing van nieuwe(re) rc besturing.
    Deze zender komt echter pas op zijn vroegst volgend jaar zo als al eerder geschreven.
    Wel kan ik na wikken en wegen aangeven dat de voorkeur van zender richting Royal sx 16 gaat.

    @Ron
    Bij een club zal ik zeker langs gaan voor dat ik definitief de zwever aan schaf.

    De Mimi is inderdaad een leuk kistje.
    Heb even op internet gezocht en ga de tekening op vragen.
    @Wubbe bedankt voor de tip.

    Wat de Lunak 1400 betreft heb ik inmiddels wel bestel.
    Niet eens om mee RC te gaan vliegen maar om als studie project wat is een zweef vlieger, hoe is hij opgebouwd.
    Dit als leer traject voor de Mimi.
    Zal hem hoog uit als werp zwever gaan gebruiken, opvolger voor de Arcus 780.
    Daarna (najaar of als bouwen vlot verloopt) wil ik de mimi bouwen.

    Groet,
    René
     

Deel Deze Pagina