Panic dubbeldekker, ervaringen?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HugoW, 7 jun 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo af en toe krijg ik van mensen dozen met oude tekeningen, omdat ze ze weg willen doen en ik dat zonde vind. Ik de nieuwste doos vond ik een tekening van een Panic, een bipe van 1250mm span, volgens mij een echte gooi- en smijt kist. Googlend vind ik dat er een ARF te koop van is, en wat jijbuisfilmpjes. Leuk toestel, denk ik, zijn er mensen op dit forum die mij er wat over kunnen vertellen?

    Deze zal ik jullie even niet onthouden:


    Dank voor verdere info,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. zmic

    zmic

    Lid geworden:
    7 jun 2009
    Berichten:
    18
    Deze video is niet beschikbaar in je land of domein, snif :(
     
  3. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Heel bruut ding, en voor 109 pond :)
    ben benieuwd naar de ervaringen.

    Mike
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De panic is op zich al een oud model vroeger kwam bij ons op de afc in Gorinchem het panic team.

    Dat was voor mij de eerste keer dat ik 3d vliegen zag.
    Ik heb er zelf ook 1 gehad (tweedehands) ze vliegen erg leuk.
    Hoe lichter hoe beter ze vliegen.
    Het panic team had veel uitvoeringen een grote kleine mini 1 die 1 vleugel af kon gooien de zelf ook bestuurbaar was.
    1 die zijn wielen zowel boven als onder had.
    Het was een team van en man of 10 dacht ik en kwam uit Engeland volgens mij.
    Later hebben vele deze kist gebouwd vaak met grotere motoren en verstevigd en dan vloog hij voor geen meter meer.
    Meer weet ik er niet over te vertelen :p
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @ Mike; 109 pond, waar? Ik vind hem voor 129!

    @ Bertus; Ja, dat filmpje is van een lid van het Engelse Panik team. Met een .92 tweetakt (15cc!!) terwijl het ding voor een 6cc bedoeld was.

    Ik twijfel nog een beetje tussen zelfbouw (heb bijna alles in huis) en zo'n kit. Of helemaal niet, da's ook nog een optie.

    Hugo
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    super leuke kist.
    mn eerste heb ik kapot gevlogen in de limbo, daarna zelf een gebouwd, ruwbouw was af op 1dag gewoon van plan gebouwd...
    onderste vleugel is origineel en schuim beplankt. bovenste vleugel is ribben bouw.
    de arf versie is wel een stuk lichter maar minder sterk. opwaartse flatspins enzo zijn geen probleem, meskant vlieg je met je handen op je rug... leuk kistje.
    dit is ene filmpje van de eerste versie
    tWHMCfy5MGY[/media] - panic.avi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Als je het Panic team in actie wil zien, dan is de vliegshow van The Broken Wings in Willebroek op 20 september een echte aanrader!
    Vorig jaar heb ik daar echt genoten van die jongens uit Engeland.
    Met een man of 10-12 de lucht in en niks was hun te dol. Nummer een kwam op de rug landen, (kielvlak eraf), en toen besloot de rest van het team dit ook maar te doen uit 'solidariteit'
    Geweldig!
    Succes met dit zeer leuke toestel!
    Frank
     
  8. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
  9. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoezo brandstof? Ik denk aan 5S, Hyperion Zs 4020-12 met een 15x8, daar vliegt mijn Funtana X50 ook op. Dank voor de link. Ik heb de tekeningen al wel uitgewerkt in AutoCAD, ik denk nog even...

    Hugo
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb ook de autocad tekeningen

    er vliegt er ook eentje bij ons op 1m20 volledig depron,leuk electro maar deze kist vraagt om een 10cctje:p:p
     
  12. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi Hugo,

    heb zelf jaren lang met 2 verschillende Panics gevlogen. Het is en blijft een super kist. Het is idd zo dat je ze beter zo licht mogelijk bouwt, maar toch rekening houdt met de enorme krachten. De jongens van het Panicteam zijn ondertussen al jaren goede vrienden. En idd, zoals Frank zegt, komen ze elk jaar in Willebroek, maar ook (2 weken daarvoor) in Moorsele op de vliegshow.

    Persoonlijk vind ik de kit nogal aan de dure kant, maar met de huidige koers van de pond Sterling kan dat nogal mee vallen. Als je nog kan wachten tot september (als je zo'n kit wilt), dan kan ik aan de jongens wel altijd vragen om er eentje mee te brengen, dan kan je hem hier in Belgie bij hen (of evt bij mij) gaan afhalen. Dat scheelt portkosten. Maar dan moet je nog wel een tijdje kunnen wachten. Er zijn hier trouwens op het forum nog een aantal jongens die erg goed bevriend zijn met hen, dat kan altijd helpen !

    Houdt er rekening mee dat de kist bij motor uit wel redelijk hard uit de lucht kan vallen ! :)

    Groetjes,

    Davy
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nee, hoor, ik heb de brandstof afgezworen. Maar da's persoonlijk. Dit is ook wel geinig:

    [​IMG]

    Al is dat niet zo eenvoudig voor de simpele hobbyist zoals ik.

    Overigens, op de gelinkte site (waarvoor dank) staat de kist voor 108 pond plus 15 pond verzendkosten. Maar als ik er 2 koop, betaal ik maar 15,20 pond voor verzending van de 2. Hmm... Als er meer geïnteresseerden zijn... Wel bij mij ophalen, als ik ze verder rond moet sturen heeft het weinig zin!

    Hugo
     
  14. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    @ hugo.
    Zulke motoren kun je ook zo kant en klaar kopen hoor:

    Hobby city heeft/had er ook 2.

    De proppellors draaien elke een andere kant op.
     
  15. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Wat is daar het voordeel van?
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als het kan en mag hou ik mij aanbevolen voor een autocad copie.....voor in het ooit te bouwen bakje........
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @Theo; Ik zal de uitgewerkte versie met een voorlopige werkbeschrijving posten, als hij klaar is. Ik denk dat dat ergens komend weekend wordt.

    @r.marijnissen; idd, maar HC heeft (dacht ik) alleen hele kleintjes. Ik wil hier tocht wel 1kW (ongeveer) in hebben.

    @RC-Mike; het koppel van de ene heft dat van de andere op. Plus de wash van de ene op romp en staart is gelijk aan dat van de andere, heft elkaar dus ook op.

    Ik zat net de rekenen en tellen; 3x 2mm balsa, 1 à 2x 6mm, 5x 1,5mm, 1x 4mm en een plankje 3mm hobbyplex van de gamma en ik kan de panic bouwen. Folie en kleindelen van HC, dan ben ik denk ik ruim onder de kitprijs klaar.

    Hugo
     
  18. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Voor ik mijn OMP Edge 540 Profile gebouwd heb was ik ook van plan de Panic aan te schaffen. Heb geen 10cc liggen, wel een Weston uk 50T1, opgefokte webra variant (8,5cc) met de kracht van een 10cc. Maar omdat ik de kit had liggen toch maar de Edge gebouwd.

    Mocht die stuk zijn of ik verveeld zijn met dat dingetje dan komt de Panic er zeker. Ik blijf het een superding vinden :).

    (Of er komt er gewoon nog 1tje bij :p, haha)
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hier vast een voorproefje van het tekenwerk. Stel vooral vragen, want in mijn kop is het compleet maar of het dat voor een ander die het niet getekend heeft ook zo is...

    Link naar tekening

    Het zijn 2 A0 bladen.

    En een (waarschijnlijk slechte kwaliteit) jpg:
    [​IMG]

    Ik zou zeggen; shoot!

    Hugo
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er goed uit...
    tis een enorm simpel iets om samen te steken als je de onderdelen hebt, kwestie van enkele uurtjes ruwbouw:p meeste tijd kruipt in het rondschuren van de romp(als je dat wenst/is ook wat mooier en lichter)
    is dat stabilo originele vorm? ik denk dat die van jou iets groter is( mooi zo!)
    en rudder ziet er ook goed uit, mijn eerste was ook zo maar mn 2de heb ik anders gebouwd omdat hij bij de eerste brak in de vlucht.
    ik heb het vaste deel van mn rudder laten doorlopen tot in een gleuf in de onderkant van de romp. ook heb ik hiervoor nu 0,8mm plywood gebruikt met aan beide zijden 2mm balsa.
    dit is beresterk!en breekt niet zomaar bij harde snaps.

    mooi werk nu bouwen!
     

Deel Deze Pagina