Panic dubbeldekker, ervaringen?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HugoW, 7 jun 2009.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer Isomo gelijk is aan het isolatie piepschuim wat je hier bij de bouwmarkt koopt dan is dat prima te gebruiken :yes: Zelf ben ik nu bezig met de laatste delen van de ruwbouw, hierbij gelijk een paar foto's van zover ik nu ben :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gewicht zoals hij nu op de foto staat is 860gram, lijkt erop dat het vlieggewicht op zo'n 2100 gram uit gaat komen.
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gaaf, Huibert! Vergeet je de capstrips (T-stripjes op de ribben) niet? Die zijn echt belangrijk voor de stijfheid. Ik heb vanavond de eerste vleugel voorzien, morgen hopelijk de tweede. En ik heb besloten het midden van de vleugels van glasvezel en epoxy te gaan voorzien. Of het voor de stijfheid nodig is weet ik niet (doorlopende hoofdligger) maar tegen de elastieken lijkt het me nuttig.

    Hugo
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Had alleen de bovenkant van de ondervleugel nog niet voorzien van capstrips, nu wel :) Centersectie vleugels komt bij mij ook glas op, heb nog wat 25grams is genoeg om het insnijden van de elastieken tegen te gaan.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mooi mooi
    bij mij staan de staartdelen en bovenvleugel in de folie (hoofdkleuren)
    de ondervleugel is zo goed als beplankt maar ik moet nog servhouders voorzien en volledig opschuren... dan eens alles pas zetten en struts aftekenen (zal voor vrijdag ten vroegste zijn!) rolroeren moet ik ook nog maken( volle balsa denk ik ) mijn vleugels zijn wel beplankt met 2mm omdat ik daar nog veel plankjes van liggen had. de bovenvleugel gefolied zonder rolroeren weegt nu 215 gram. de oude met rolroeren 300 gram dus dit komt gelijk denk ik. echter was de oude ondervleugel 520 gram inclusief 2 servo's dus deze word en pak lichter.
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    qua ontwerp van de romp lijkt me dit model toch wel redelijk op de modeltech magic:

    [​IMG]


    [​IMG]

    nu vind ik de panic weer een oerlelijke kist. zou er niet aan moeten denken om daarmee te vliegen.. denken jullie dat het mogelijk is om de rompconstructie zo aan te passen zodat er een magic achtige kist uit komt? lijkt me opzich wel redelijk te doen. moet er denk ik alleen rekening mee houden dat ik de goede profielen ga gebruiken met de goede instelhoeken. als motor wil ik een 6.5 irvine met reso gaan gebruiken.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe die onderste magic heb ik vandaag nog in mn handen gehad! besteld voor een forumlid. romp trekt er idd heel erg op.

    op dat 2de een clublid van ons heeft de panic dubbeldekker gebouwd, maar ook dezelfde zonder de bovenvleugel en opstaande middenstruts. vliegt prima als onderdekker.
    ik geloof dat aviomodelli zelf ook een panic heeft ontworpen met 1 vleugel... ik heb ergens een foto gezien waar men op de vleugels staat op de romp(vleugel plooide mee maar ging niet kapot)
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    nouja ik ga het gewoon een keer proberen denk ik.. als ik gewoon de goede profielen en instelhoeken heb kan er niet zoveel mis gaan...

    de magic vliegt ook zo makkelijk als maar kan, laatst met de v1.0 van een clublid gevlogen. vliegt heerlijk
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Let wel dat de Magic, althans de eerste zeker, geen symetrisch profiel heeft. Daardoor vliegt'ie vriendelijker, maar minder goed ondersteboven dan volsymetrisch. Als je de Panic ombouwt naar een bovendekker, da;s heel eenvoudig qua ontwerp, heb je wel een symeterisch profiel (NACA 0018 ) en dus andere vliegeigenschappen.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2009
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik ben nu het motorspant aan het lijmen. maar om de binnenkant wat brandstofbestendig te maken kan je alles insmeren met epoxi. nu is dat natuurlijk wat lastig.
    alles is nieuw die erin zit (tank enzo) dus ik verwacht niet direct lekken, maar zou het helpen om met een spuitbus vernis even een laagje te geven langs de binnenkant? kan geen kwaad volgens mij...
    voorlopige stand van zaken( niet op de rommel letten we zijn wat aan het verhuizen...
    ondervleugel moet nog opgeschuurd worden

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    op de onderkant komt nog grijs net zoals de neus.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2009
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hugo,
    ik ben dan zekers wel van plan om hetzelfde profiel te gaan kiezen als de eerste magic of in ieder geval iets wat erg in de buurt komt. zoals de v1 magic is vind ik het een heerlijk vliegend kistje.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Profiel van de magic is vol symetrisch.
    Waarbij ik niet weet of je de instelhoek van beide vleugels gelijk moeten zijn, of mogelijk een halve graad, of iets van dien aard, verschil moeten hebben?
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2009
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Eh, nee, dat is het niet. De onderzijde is beduidend minder bol dan de bovenzijde. Ik heb het gisteren na je post nog even bekeken. Ook googlend vind je dat het bij zowel het origineel als de V2 zo is, bijvoorbeeld hier:
    RC Groups - View Single Post - New Modeltech Magic V2
    Uit dit topic:http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=728862
    Of bedoel je van de Panic, omdat je ook over 2 verschillende instelhoeken spreekt? Ik neem aan dat je niet links en rechts verschillend wilt hebben bij een Magic...

    Maar terug naar de Panic! Ik heb de vleugels houtbouw af, vandaag hopelijk schaven, schuren en in de folie. En misschien nog de staartroeren maken, dan ben ik helemaal klaar met het hout. Oh nee, de rolroeren moeten dan ook nog. Dat zal vandaag wel niet meer allemaal lukken.

    @eclipse86: mooi, hoor, je schiet lekker op! Hij wordt goed zichtbaar, zo.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
  13. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Het profiel van de Weston Cougar 2000 is vol symetrisch, dat van de Magic niet.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de onderkant van de onderste vleugel moet nog gedaan worden, jammergenoeg geen folie meer. de rolroeren en struts ook nog bouwen, en voor de rest servoplaat en staartdelen uitlijnen en vaszetten en wachten op de rc.
    ik wou eerst een strak schema erop zetten, maar dit is toch een toestel met een hoog FUN gehalte dus moest deze maar opvallen FUNny worden.
    toch tijdje bezig geweest. de decals liggen er nu los op.
    ik heb ze op gewoon stickerpapier geprint en dan uitgeknipt. nu zal ik van transparante kleeffolie diezelfde vormen moeten uitknippen maar dan iets groter zodat er nieks van brandstof of vuil aan kan.
    op het rudder moet het clublogo komen denk ik.
    sorry van de slechte kwaliteit van de foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Haha, nice Chris! :thumbsup:
    Die m&m`s gaan wel goed op die gele achtergrond...

    grts

    niels
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat een rust, zeker vakantie tijd :). Heb zelf de ruwbouw afgesloten, zelfs de servoplaat zit er nu in. Heb vanmiddag een begin gemaakt met het foliën, het hoogteroer en richtingroer zijn nu afgehangen.
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Rust? Rust? Ik ben heel druk, hoor. Maar wel met iets anders:

    [​IMG]

    Onze eerste, Daniël. Het hele modelvliegen kan me eigenlijk ineens een beetje verrotten, nu... Komt wel weer, maar eerst hiervan genieten! Moeders maakt het ook goed.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Verrassend :thumbsup: en heel erg gefeliciteerd met dit jonge leven. En dat jullie maar volop mogen genieten.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    af af af

    hij weegt een 2600gram, das maar een 60 gram gewonnen op de oude panic. dit is niet erg, een te lichte panic vliegt minder goed. en deze heeft enkele verbeteringen en vergrotingen van hoogteroer en rolroeren...en is sterker dussss. enkel op de onderkant moet nog wat komen maar dit is voor later. zaterdag maar eens invliegen en fingers crossed.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Sucses met de maiden.
     

Deel Deze Pagina