Panther Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Emanuel, 28 dec 2015.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als liefhebber van vreemde vliegende modellen kon een zelfbouw Autogyro niet ontbreken. In RCM&E heeft een tekening gezeten van de Panther, een ontwerp van Richard Harris. Ik heb deze laten scannen en ben hem nu aan het digitaliseren.
    Het CAD model is zo goed als af. Er kan dus binnenkort gefreesd gaan worden.
    [​IMG]Panther render1 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    [​IMG]Panther render2 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Mooi detail van dit ontwerp vind ik de uitneembare mast. Dat maakt het onderhoud van de servo's een stuk eenvoudiger.

    De rotorbladen worden zelf gemaakt en ook de kop bestaat voor een groot deel uit gefreesd hout, een paar lagers, een stuk staal en wat glasweefselplaat.

    Hier alvast een voorproefje van het origineel, gevlogen door Richard:
     
    classicracer en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Gezien de overweldigende hoeveelheid reacties weet ik niet of ik de moeite ga nemen hier een heel verslag neer te zetten.

    Laat dus aub even weten als je serieus interesse hebt in deze autogyro.
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zeker, indien mogelijk wil ik zelfs een freessetje!!
    groeten
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Kijk dat hoor ik graag. Ik ga hem eerst zelf bouwen om evt bugs eruit te halen.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hallo Emanuel, zet het aub verder want we missen hier leuke bouwverslagjes tussen al het kant en klaar aanbod!
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hoi Emanuel, dat er niet direct reacties komen wil niet zeggen dat het niet gelezen of gevolgd wordt. Ik vind het een coole verschijning, zeker zoals het model in het filmpje te zien is.
    ik kijk dus zeker en vast uit naar het vervolg.

    Dirk
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zat ook al te genieten van het filmpje... melig vlieggedrag... prachtig voor een zomeravondje...
    goed te gebruiken als vliegenmepper :)
    Lekker bouwen dat ding! Erg nieuwsgierig.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit lijkt mij ook erg leuk om te bouwen en vliegen ! Ik volg het zeker maar ben niet zo van de oh en ah reacties.

    Keep it up !!
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Oh en ah reacties verwacht ik ook niet, maar helemaal geen reactie had ik ook niet verwacht. Dit geeft de mens weer moed. Een bouwverslag kost best wat extra moeite, nu ik weet dat er interesse is ga ik er mee door.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helemaal onderin kan je immers zien wie er allemaal heimeleus meelezen... als je ingelogd bent... althans...
    Dan hoeven we niet om de zoveel input-momenten och-ach & wee te tikken... en kan je een mooi strak verslagje neerzetten.
    Slechts in gevallen van ernstige 'dwangmatige-bijval-driften' kunnen we dan fors gaan inzetten met driftig tikwerk. Haha!
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Natuurlijk is er interesse in een bouwverslag, ik heb zelfs de "Model Flying Workshop Special" van RCM&E aangeschaft omdat daarmee de tekening van de Panther (opnieuw) gepubliceerd is. Helaas moet ik eerst nog mijn "Atom Special" autogyro (ook van Rich Harris) repareren.......:oops:

    Max.

    p.s. mooi 3D werk, welke software gebruik je?
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik werk met Solidworks (van de zaak, ik kan dat zelf niet betalen ;-)
    De eerste frees delen heb ik inmiddels binnen. Als je het in je handen hebt lijkt het toch altijd weer groter dan op papier.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    heb ondertussen ook de rcme gekregen met het plan erin! maar even eerst jou project bekijken natuurlijk nu!
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Leuk, maar als je voortgang maakt, zet het hier gerust neer hoor.

    Zodra ik al het hout binnen heb weet ik snel genoeg of alles voldoende passend is.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Na lang wachten hier dan een update:
    De freesden zijn klaar. Alles bij elkaar is het en flinke stapel hout geworden.
    [​IMG]IMG_1916 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1918 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1919 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    En dan heb ik niet eens elk plankje op de foto staan. Het freeswerk is van uitstekende kwaliteit. Alles is met een 1mm frees gedaan, dus de radii in de hoeken zijn minimaal. Je steekt alles vrij makkelijk klemmend in elkaar.

    De romp zijkanten bestaan uit 4 delen:
    [​IMG]IMG_1921 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1923 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Door de vorm past het maar op één manier in elkaar.

    Ook de mast bestaat uit meerdere delen:
    [​IMG]IMG_1920 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Onder in de mast zitten multiplex blokken waar een M4 bout ingelijmd gaat worden.
    [​IMG]IMG_1926 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Ik heb een eigen motor bevestiging ontworpen voor de Turnigy SK3 motor die ik erin ga zetten. Deze heeft de juiste hoek en zorgt ervoor de de spinner mooi in het midden uitkomt.
    [​IMG]IMG_1925 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Dit zijn de 2 schijven waar de glasweefsel plaat voor de rotor in komt te zitten. Er passen 2 flens lagers in met een gat diameter van 6mm.
    [​IMG]IMG_1927 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Deze 3 schijven houden de as vast op de kop van de Panther. Er moet een gat dwars door de as geboord worden met daarin een stalen pen. Die wordt in de gleuf gelijmd zodat de as er nooit meer uit kan vallen.
    [​IMG]IMG_1929 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Om het mezelf makkelijk te maken heb ik alvast een staart wieltje gekocht.
    [​IMG]IMG_1944 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Misschien wel het belangrijkste deel van de bouw zijn de rotor bladen, Daarmee staat of valt het vlieggedrag. Om het profiel er zo goed mogelijk in te kunnen schuren heb ik deze mal ontworpen:
    [​IMG]IMG_1945 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1946 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Als schuurblok gebruik ik 2 stroken 8mm dik MDF die op elkaar gelijmd zijn. Ik gebruik zelfklevend schuurpapier op de onderste plank om het profiel te schuren.

    Na het in elkaar lijmen van de romp zijwanden kon ik de Panther zover in elkaar steken zonder lijm:
    [​IMG]IMG_1947 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1949 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1952 by Emanuel_Stassar, on Flickr
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Het is vandaag weer echt bouw-weer. Ik ben daarom lekker aan het plakken geweest aan de Panther. Ik moet zeggen, het bouwt lekker weg als alles zo mooi past.
    [​IMG]IMG_1953 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Na het in elkaar lijmen van de motor steun alvast de slagmoeren erin gedaan. Later kom je daar lastig bij. De motor is een SK-3 3642 800Kv
    [​IMG]IMG_1968 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1970 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Je kan nooit genoeg lijm klemmetjes hebben.
    [​IMG]IMG_1954 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Het richtingsroer bestaat ook uit 2 delen.
    [​IMG]IMG_1955 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    De mast wordt met 2 M4 boutjes vastgezet. De boutjes worden met epoxy goed vastgezet.
    [​IMG]IMG_1956 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1957 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    De romp rug heb ik dicht gemaakt met wat stukjes 3mm balsa.
    [​IMG]IMG_1971 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Hij staat er nu zo bij:
    [​IMG]IMG_1972 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Binnenkort weer verder.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    damn.... je bent net wat verder dan ikzelf, maar de mast is ook klaar en de romp begint vorm te krijgen!! hier en daar hebben we idd beiden het plan letterlijk overgenomen, en op andere dingen hebben we ongeveer dezelfde aanpassingen. ik kreeg mijn zijkanten wel uit 1 balsaplank van 3mm zonder naden.
    de rotorkop ga ik laten alu draaien op een draaibank door mn vader normaalgezien. de motorkap zal ook een volledige andere vorm krijgen als van de standaard versie(eerst de romp maken) dan een schuim mal maken, en dan uittekenen voor een malleke 3dte printen

    bij het bouwen van de romp klikt alles idd in elkaar, de romprug en stabilo snij ik wel gewoon uit een restant balsa, maar kan ook gefreest worden. echter als prototype kom ik erachter om hier en daar nog wat te veranderen...

    [​IMG]

    [​IMG]
    het malletje heb ik ook gemaakt + een controlemalletje voor nadien.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2016
    classicracer vindt dit leuk.
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Het is geen wedstrijd hoor! Maar je schiet ook al lekker op. Je hebt er flinke gaten ingemaakt, ik durfde dat niet aan met balsa zijwandjes. Ik ben in mijn zoektocht naar 6x16 mm vuren nog niet veel verder. We gaan nu latten frezen uit 6 mm multiplex. Wel duurder, maar ook mooier vlak en recht.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja idd geen wedstrijd, toevallig op hetzelfde moment gestart:p
    die gaten erin tja, nu ik de liggertjes er nog eens op gelijmd heb, en de onderkant dicht is is het toch een zeer stijf geheel geworden.
    mijn mast is wel zwaar uitgevallen, ik heb als kern 6mm multiplex gebruikt, ik zie dat jij balsa gebruikt, klopt dit?

    ik probeer deze week de romp ruwbouw af te hebben( nog geen motorbox ofzo want ik heb nog geen motor:p)
    de vuren latjes, die kan ik gelukkig zelf op maat maken.
    grootste werk zal zijn voor de canopy en motorcowl.

    succes verder!
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hi Chris,

    Ik heb idd balsa gebruikt voor de mast. Hij is erg dik dus ik heb daar alle vertrouwen in. De tongen boven op de mast heb ik met gewone houtlijm geplakt. Als er iets moet breken bij een crash dan het liefst dat stuk.

    Als je het 3D model van mijn motorkap wil hebben kan ik die wel toesturen. Als je een vacuumvormmal voor de canopy maakt houd ik me van harte aanbevolen voor een kapje ;-)
     

Deel Deze Pagina