Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ken je dat? Krijg je een idee in je hoofd, en dat wil er vervolgens niet meer uit? Ik ben de laatste tijd wat meer met auto's bezig, maar het grootste deel van mijn rc hobby bestaat uit boten. Die twee wil ik nu combineren met een amphibie auto. Maar niet eentje die rustig zijn rondjes vaart, zoals meestal het geval is, maar ééntje waar pit in zit. Daar heb ik deze voor gevonden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het Californische Watercar maakt en verkoop deze Panther. Een Jeep look a like, achterwiel aangedreven, met een 300PK V6 Honda V-Tech motor in het achteronder. (motor ligt achterin) In het water zorgt een jet voor de voortstuwing. Dit geeft een leuk beeld van wat hij kan:

     
    Reggydub76 vindt dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat geeft alleen wel een paar leuke uitdagingen:

    - Hoe kom ik aan een (werk) tekening / ontwerp van waaruit je kunt werken? Helaas zijn er alleen foto's op Internet aanwezig. Gelukkig was Fred Selby van Watercar zo vriendelijk om mij foto's van het 'onderwaterschip' en enkele maten van de carrosserie te mailen. Van daaruit ben ik nu bezig tekeningen te maken om te kijken hoe, en mogelijk óf, alles in te passen is. Ik heb besloten dat het een 1:7 model moet gaan worden, daar past een 1:6 pop als bestuurder prima in. De hele auto in 1:6 wordt erg groot, in 1:7 wordt hij 65cm lang en 25 breed, dat is een leuke maat vind ik. Zo van foto's een scheeps/speedboot romp tekenen heb ik vaker gedaan, maar zo'n auto is toch wel even wat anders! Veel meer lijnen, vormen en overgangen om rekening mee te houden. Tot zover is het (voorlopige) zijaanzicht gevorderd:

    [​IMG]

    - De aandrijving. Voor in het water een Kehrer 28mm Jet. Die heb ik op de afgelopen Intermodellbau in Dortmund al op de kop getikt. Hierin zitten op zich geen problemen, inmiddels is hij opgebouwd met een Outrunner. Met eigenbouw aluminium adapter - koel plaat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    - Aandrijving op het land. Dat is lastiger.... De jet zit in de weg voor het plaatsen van een differentieel. Welke onderdelen heb ik nodig? Afdichting? Hoeveel ruimte is er voor eea? Hier zit ik nu driftig op te broeden...

    - De wielen moeten ingetrokken worden. Origineel doet men dat met hydraulica die onder de schokbrekers zit. Daarmee kan de schokbreker lang of kort worden gemaakt om het wiel in te trekken. In model gaat dat ivm de maat en complexiteit niet lukken. Ik denk momenteel aan een soort hevelsysteem dat met mini servo's bedient wordt. Ook hier, nog even broeden...

    O ja, ik plaats dit verslag bij de speedboten omdat ik het model hoofdzakelijk vanuit 'water' ontwerp. Dat is voor mij het belangrijkste. Op het land moet hij goed kunnen rijden, maar max 15 - 20 km/h vind ik prima. Beetje als crawler dus. De wegligging is dan niet echt super belangrijk, al moet het natuurlijk wel goed werken. De 'romp' gaat dan ook op spantenbouwwijze gemaakt worden. Althans, dat is het huidige plan ...

    Verwacht geen snelle updates van dit verslag. Er dient nog eea uitgedacht, ontworpen en getekend te worden, dat doe ik tussen projecten door. Het daadwerkelijke bouwen heb ik zo'n beetje voor het najaar gepland...
     
    Unusual RC, Reggydub76, Tamaniac en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg leuk concept. Heb zelf een tijdje terug ook 's wat zitten experimenteren, maar ben niet verder gekomen dan:



    Jou inmiddels kennende ben je dit topic niet begonnen, zonder te weten dat het eindresultaat er mag zijn :D.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Kun je de jet niet verder naar voren in bouwen? Het dif kan dan uit het midden net achter/onder de jet uitlaat
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Eric, dat is ook een leuk ding zeg!! En dank voor het vertrouwen, al loopt dit topic wel real time. Ik weet nog niet wat ik allemaal tegen ga komen .. ;)

    Tug, het diff naast de jet is ook één van de opties. Ik weet alleen nu nog niet hoe ik met de ruimte uitkom. De jet naar voren verplaatsen lukt niet echt, naar achter misschien wel een centimeter of zo, maar dat helpt niet zo veel. Ik zit ook te denken aan de aandrijfassen met tandwielen naar boven 'verplaatsen', daar is ruimte genoeg. Diff komt dan ongeveer boven de outrunner van de jet.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    enkel voorwielaandrijving?
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Of de wielen direct aandrijven met twee kleine motortjes?
    Zoiets dus:

     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Heel gaaf topic!
    Zelf vaak aan gedacht, maar net als het origineel lastig uitvoerbaar. Dus absoluut een uitdaging dus ;)

    De electronica moet je droog houden vind ik.
    Een motor delen met de jet drive is wel realistisch, maar lastig te maken zo klein vermoed ik, maar zeker niet onmogelijk
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren,

    Dank voor het meedenken!

    De Watercar is origineel alleen achterwielaandrijving. Ik heb met de gedachte gespeeld om hem 4WD te maken, maar voorin is erg weinig ruimte in de V-vorm. Daarnaast ligt de bulk van het gewicht achterin, weinig druk op de voorwielen, en dus lastig uit het water rijden. Ik hou het op achterwielaandrijving.

    Outrunners in de naaf kan wellicht technisch, maar ik denk dat gewoon met een aandrijfas en diff binnenin makkelijker te realiseren is. Anders zouden ook die motoren continu nat lopen. Daarnaast zouden extreem laag KV motoren gebruikt moeten worden, en die zijn er niet in die maat.

    De aandrijving wordt gesplitst: één motor aan de jet en één voor de wielen. Is veel praktischer en makkelijker uitvoerbaar.

    Maar nee, makkelijk wordt het niet... Ik ben nu druk aan het tekenen, en als het ene obstakel genomen is volgt er weer een volgende. Ach, houd je bezig ..
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ben net met het Logo / naam bezig geweest, dat is er in ieder geval al .. :koud:

    [​IMG]

    Origineel:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Leuk project, misschien dat de opbouw van een bestaande rc Amphicar (Multiplex Amphicar) inspiratie kan bieden:

    [​IMG]
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Even een kopzorg minder. Weg met het onderwaterschip en de jet en gaan ...

     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht je toch voor in-wheel motoren moeten gaan Lex, Theo Coenen heeft er ervaring mee.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren, allen dank voor de tips, waardeer ik zeer! Vooral dat er zoveel auto-gerelateerde antwoorden hier komen, fantastisch! :friends:

    Ik denk dat ik het eenvoudig ga doen en zo'n Amphibious Truck waar Eric mee kwam ga kopen. Is nog RTR ook, ben ik snel klaar!!!



    Nee ..... doe maar nie! :hammer: Ik ga lekker bouwen! :thumbsup: Voor de achterwielen zal het inderdaad zoïets worden als bij dat Multiplex model; aslijn van de aandrijfassen naar boven 'verplaatsen' door tandwielen.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    en dat differentieel waarvan je sprak kan je volgens mij best laten vallen : indien je dat niet spert gaat dat toch niet uit het water kunnen rijden indien de ondergrond niet echt perfecte grip biedt
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, klopt, dat is waar. Maar met een starre as gaat de boel op straat of asfalt weer zo wringen. Ik denk dat ik het diff gewoon inbouw, en dat met dikke diff-olie 'sper'. Zou moeten werken, en anders kan het altijd nog volledig vast gespert worden. Voor de grip ga ik ook crawlerbanden gebruiken met grof profiel.
     
  17. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    er bestaan ook diffs die je met een servo kan vergrendelen en terug vrij zetten
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Als je crawlerbanden gaat toepassen, die hebben op asfalt een boel grip door het vaak zeer zachte compound. Heb een Axial gehad, en herinner mij het wringgeluid van de banden nog van het over de stoep rijden (4wd volledig gesperd)...

    Als je louter over het strand of grond het water in wil rijden maakt een sper niets uit.

    Wellicht 1 van de 2 grotere tandwielen die een wiel gaan aandrijven voorzien van een verstelbare slipper clutch? Zodoende niet volledig sper, maar wel iets van speling op harde ondergrond. Scheelt wellicht weer inbouwruimte!
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is precies de reden dat ik wel een diff wil, ook op straat moet de auto soepel kunnen rijden. Ik heb net een oud diff uit een afgedankte auto van één van mijn jongens schoongemaakt en met 100k diffolie gevuld.

    [​IMG]

    Langzaam draaien als in een bocht werkt het diff, bij snel draaien moet je aardig kracht zetten. Eerst maar zo proberen. Er ligt nog een identiek diff op de achtergrond, daarvan gebruik ik straks de koppelingen met asjes om de tandwielen aan te drijven, zit er netjes een kardan-as tussen.
     
    Unusual RC en Tug.NL vinden dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag heb ik een (het eerste in een serie...) pakketje uit het verre oosten mogen ontvangen, met daarin de wielen. 108x38mm Crawlerwielen, zacht, veel grip, grof profiel. Bijna helemaal scale, de breedte had eigenlijk 35mm moeten zijn. Ach .... gaan we niet merken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wiel op het origineel:

    [​IMG]

    Opstelling met de uiteindelijke wielbasis, en achter in de juiste spoorbreedte. Voor wordt net zo breed, staat hier ivm net te kort asje 2cm te smal.

    [​IMG]

    (Heren MOD's .... sorry voor de 'foute' foto's in dit deel van het forum .... Uiteindelijk gaat het drijven ;))

    Voor de wielophanging ben ik er redelijk uit: Aan de voorzijde die van een Traxxas Slash 2WD. Afmetingen daarvan kloppen bijna exact. Achter de aandrijfassen en fusee's van eveneens een Slash 2WD. De draagarmen achter ga ik zelf ontwerpen en 3D laten printen, daar moet ik ivm de constructie en het juist kunnen intrekken redelijk trouw aan het voorbeeld blijven en getrokken draagarmen gaan gebruiken. De bevestiging van de draagarmen aan de romp/carrosserie dan ook met geprinte onderdelen, het moet er immers allemaal 'buiten' tegenaan worden bevestigd zodat de romp op zichzelf waterdicht kan blijven. Alleen de aandrijfassen en stuurstangen moeten dan afgedicht worden.

    Ik begin er langzaam vertrouwen in te krijgen dat het nog gaat lukken ook! :beer:
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017

Deel Deze Pagina