Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Nou Lex, jij gaat een uitdaging niet uit de weg! Erg leuk project met de nodige 'engineering challenges'

    Ik heb wel eens gedacht aan een amfibievoertuig die dan in het water gewoon door de wielen werd voortgestuwd (o.a. is dit concept verkocht door Robbe en later door Geely via Conrad). Dit is dan weer een leveltje (of twee) hoger :cool:

    Overigens is zo'n Kehrer jet mooi spul. Ik heb een tijdje een Jet Sprint bootje gehad met Kehrer jet, aangedreven door een 2700kV propdrive HK buitenloper op 2S. Dat ging al heel behoorlijk!

    Ik ga het draadje volgen!
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Langzaam aan gaat het verder, alle tekeningen zijn klaar.

    [​IMG]

    Van hieruit kan ik nu de posities van de spanten en langsliggers gaan bepalen, en deze tekenen.
     
    Tug.NL en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een waar kunstwerk! Prachtig gedaan.
    Ik word steeds meer benieuwd naar het eindresultaat!
     
  4. DGF

    DGF

    Lid geworden:
    13 jun 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Colmar/France
    Hallo, mijn naam is Daniel, ik ben een Franse ontwerper. Ik spreek geen Nederlands. Ook gebruik ik een automatische vertaling. Sorry voor fouten.
    Dankjewel .
    1 maand geleden Ik ben bezig met het project van Panther watercar. Ik verzamelde een verzameling van foto's, maar geen tekening. Ik wist dat het project door ontwerper VS op RC Groups.
    Dank u voor uw zeer mooi design werk dat me zal toestaan om door te gaan in mijn project.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Weer een update, de voorwielophanging:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Chips .... probleempje. Ik blijk me verrekend te hebben met de slag die de schokbrekers achter kunnen maken, die is te klein. Daar moeten langere gebruikt gaan worden, maar dan kom ik in de knoop met het beoogde intrek mechaniek.... :frustie: Ik ga daar nu toch normale draagarmen gebruiken ipv die swingarm, dan kunnen dezelfde schokbrekers als voor gebruikt worden, en ook bijna hetzelfde intrekmechaniek. Back to the drawingboard... ;)
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Oei oei .... nog een maat probleem. De aandrijfassen naar de achterwielen worden zeeeeeer kritisch. Het zijn van die Traxxas schuif-assen. Voor in de langste positie (wiel helemaal op) zitten ze nog maar 1 of 2 mm in elkaar, in de lengte dat ze in de kortste positie (wiel halverwege) net niet klem lopen ... porverdrommels ... :frustie::frustie::frustie:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dit soort dingen kun je in CAD al voor zijn. 2D volstaat.
    Het is een hele uitdaging. Helaas assisteer ik al bij een ander RC project, anders had ik graag geholpen!
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hmmm, lijkt er op dat het toch goed gaat met die aandrijfassen. :yes: Maar dan juist met gebruik van de swingarm. Daarmee zit de wielas in de opgetrokken stand recht boven de aandrijfas, maar in de middenstand draait de as naar achter dat punt. Daarmee blijft de as langer dan ik vanuit het recht van achter zicht kon zien. dat scheelt een mm of 8 waarmee er dan in de uiterste standen 5mm as in elkaar blijft zitten. Moet net voldoende zijn, er komt dan toch geen aandrijfkracht op.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik ben een autorijder en bouwer (momenteel met trike bezig bij de bouwverslagen aldaar) , maar dit is echt nice om te volgen. Eens je met de uitwerking begint: heel nauwkeurig blijven, dan komt alles goed. Vooral de romp waterdicht maken, ben ik benieuwd naar dan.
    Cool!
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels heb ik weer wat tijd gehad voor de Watercar. Begin van de spanten is er:


    Van volledig houtbouw ben ik inmiddels afgestapt. De basis zal een houten frame met spanten worden, met daar dan polystyreen platen tegenaan. Het geheel is zo strakker af te werken in minder arbeidsgangen, en kost ook nog eens minder.

    Tevens zijn er weer wat delen uit het CAD programma gerold:

    Uitlaat (die daadwerkelijk als uitlaat gaat dienen, maar dan voor het koelwater)

    Achterlicht

    Rooster in de motorkap

    Begin van de gril

    En er komen nog een aantal 3D print onderdelen. Ik zit er nu sterk over te denken om zo'n printer aan te schaffen. Via Shapeways is de kwaliteit wel super, maar het gaat ook aardig in de papieren lopen...
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
    Unusual RC vindt dit leuk.
  12. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    In plaats van polystyreen zou ik Depron nemen ..dat kan meer hebben.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Wellicht worden volle ps platen bedoeld, niet geschuimde isolatie?
    Nu, dan nog zou ik eerder voor bv ABS gaan qua duurzaamheid
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Mooi om te volgen,Lex.

    Grtjs,Marc.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Daar heb je gelijk in. Maar ABS is ook vergelijkbaar lasbbaar met zelfs dezelfde lijm meen ik. Je zult nog wel ondervinden waaron ps niet interessant is voor niet statische modellen.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Beetje cryptisch, wat bedoel je daarmee? Voor zover ik weet wordt ps erg veel bij auto-, truck- en functiemodellen bouw toegepast. Maar negatieve punten weet ik graag voordat ik begin .. ;)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die gouwe ouwe klassieke Lesro Airboat was van PS, en het ding was nogal breukgevoelig, zéker als hij wat ouder begon te worden....
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    ABS verliest ook op den duur zijn elasticiteit. Is een normaal proces vanwege het langzaam vervluchtigen van bepaalde stoffen.
    Zover ik mij kan herinneren van materiaalkunde is polystyreen ook chemisch nauw verbonden met ABS.
    Ik gebruik ze al jaren door elkaar zonder noemenswaardige problemen. Het wordt na heel wat jaren nderdaad broos. O.a. UV licht speelt bij iig ABS een rol hierin.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Alle kunststoffen zien af. Enkel de styrenen hebben PS en ABS gemeen ( dat is de S bij beiden). Laat ons zeggen dat cheapo speelgord bv vaak uit ps gemaakt wordt en bv playmobil uit ABS. Ik thermoform af en toe bodies ook. PS is perfect om snel en goedkoop de vorm te testen. Maar bij gebruik scheuren deze makkelijk in. Kn ook niet goed tegen impact. ABS is ook niet het beste hiervoor maar wel veel beter. Mijn job is ook maken van modellen, maquettes enz. Functionelere zaken ga ik zelden uit PS maken.
    Er zijn natuurlijk nog vele kunststoffen. We vergelijken nu gewoon deze 2.
    ABS is iets duurder. Mss moeilijker aan te komen?
     

Deel Deze Pagina